Inför projekt 50-tal - tipsa mig! - Filmsnack
Veckla ihop
Inför projekt 50-tal - tipsa mig!
Gordyal  26/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Det börjar bli dags för mig att på allvar konfronteras 50-talet. Etthundra filmer ska in i projektet. Vilka filmer som är ”objektivt intressanta” och/eller kanoniserade är verkligen inte prio ett. Istället kan man dela in filmerna jag vill se i två kategorier; dels filmer som jag faktiskt tror kan rendera i högre betyg (minst en trea), dels filmer som jag är sugen på av andra anledningar (bombnedslag, monster, omoral och annat viktigt).

Jag har sammanställt en lista med BUBBLARE (se längst ner), och det är dessa (och enbart dessa) jag väljer mellan. Det största problemet är att jag är så kinkig...

Saker som definitivt kan sänka en film:
* Slätrakade och helylle gubb-hunks-hjältar som trots kontrastskapande ultravåpiga kvinnor ändå aldrig blir tuffare än Jan Björklund.
* Söta, ”roliga” och brådmogna barn som överlever hela filmen utan att ens få duktigt med explicit stryk.
* Musikalinslag. Någon måste straffas hårt för denna styggelse.
* Kärleksmelodramatik med (och utan) svulstiga stråkar.
* Huvudrollskvinnor som mest är inslängda för att det ska kunna bli någon sockersöt och/eller gråtmild affär med den manlige hjälten.
* Dörrspring, buskis, tokroliga knaserier och jättefestliga ansiktsuttryck.
* När det ”storslagna fotot” eller det ”poetiska bildspråket” står för filmens huvudsakliga kvalitéer.
* Sådant som får gravallvarliga cinemateket-kidZ att nicka klokt och uppskattande.
* Halvmesyrer och kompromisser.
* Långa mer eller mindre meningslösa transportsträckor.
* Moraliska pekpinnar så att vi verkligen förstår vad vi ska känna och tänka.

Favoriter från 50-talet (referenslista)
1. Fruktans lön
7. Sheriffen
8. Fönstret åt gården
9. Hämndens timme
10. Hon dansade en sommar

Så; vilka filmer ska jag (inte) se och varför?

Stort tack på förhand!

OBS! Man kan givetvis uttala sig om och spekulera kring filmer man själv inte har sett.

BUBBLARE
1984 -- minns ej mycket. Kan funka. Rätt stillsam, långsam och mycket mörk.

Bakom spegeln -- varför inte? Tror inte den faller på någon av punkterna i alla fall (skulle möjligen vara moraliska pekpinnar, men minns dem inte som så farliga). Men samtidigt var den liksom inte så intressant.

De dödes tjern -- Tror den klarar alla punkter. Någon transportsträcka kan förekomma som jag har glömt. Eventuellt kan den ses som en halvmesyr, men inte för sin tid.

Den vita katten -- tror även denna klarar sig, om jag inte glömt någon transportsträcka.

En dödsdömd har rymt -- kan absolut ses utan att man behöver nicka förnumstigt.

Inga egentliga nej hittills alltså. Fortsättning följer.
Den vita katten tror jag mest på hittills.

Gordyal  27/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Tack för kommentarer. Ser fram emot en fortsättning.

(Slänger dödsföraktande in Den vita katten)
Farlig frihet -- inget på din lista. Den borde verkligen funka, förstår inte varför folk snålar så med betygen på den. Mycket tuffare än Fartfeber, för att nämna en som den liknas vid och som har mer av transportsträckor och halvmesyrer.

Fiend Without a Face -- minns inte riktigt om det var någon huvudrollskvinna inslängd för gråtmildhetens skull. Annars bör den funka.

Johnny Gitarr -- Bör funka.

Linje Lusta -- Absolut!

Luffaren och Rasmus -- Barnet är inte "roligt" vad jag minns, men kanske åt det "söta", eller snarare beskäftigt välartat gulliga, hållet. Tycker dock absolut att du ska se den eftersom "remaken" från 90-talet väl är en av dina favoritfilmer. Jag såg 50-talsfilmen ett par gånger i 8-9-årsåldern och ett par år senare såg jag Edwalls version i skolan och tyckte den var helt fel och jättefånig. Har inte sett någon av filmerna sedan dess.

Mannen som visste för mycket -- minnet sviker en del, men jag lägger in en liten varning för slätrakade och helylle gubb-hunks-hjältar. Minns att det var en besvikelse jämfört med 30-talsversionen som var mer humoristisk och hade en avspändare huvudperson.

Gordyal  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
- Då kan jag med andra ord med rent samvete stryka Fartfeber?

- Jag är lite rädd för Johnny Gitarr. Är den inte för melodramatisk?

- Jag är inte helsåld på Rasmus, men jag är helsåld på Tant Strida. Om Rasmus själv är lite gullig utan att bli slagen till döds så kan jag nog leva med det - det hör ju liksom till i en barnfilm (även om det är fegt).

- Mannen som visste för mycket är jag inte helpepp på. Hade den varit lika haussad om det inte hade varit Alfie?
Jo, jag tror det.

Jo, det finns risk för det. Väldigt tidstypiskt skådespeleri, och tidstypisk överhuvudtaget, även om många gör en stor grej av att det finns två kvinnliga karaktärer som är självständiga.

Gillar du Blomqvistfilmerna så kan eventuellt Luffaren och Rasmus också funka, men kanske inte lika mycket, fast å a s var det som sagt decennier sedan jag såg den.

Vet inte. Tror man måste vara ett fan av Technicolor i alla fall för att den riktigt ska vara sevärd.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar KB-filmerna, så jag kör på Luffaren. Alfie får gå.
Och Linje Lusta är på.
Gott! Men varför tvekar du på Farlig frihet? I och för sig är det nog bra, annars blir den säkert en stor besvikelse efter min hype. Men det verkar onödigt att inte se den alls.

Gordyal  31/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är egentligen inte tvekan, utan snarare ren försiktighet. Helt plötsligt sitter man där med fullt paket och ett gäng ratade filmer som är minst lika fräsiga även om ingen har lyft fram dem.
Det händer i natt imponerade inte jättemycket på mig, även om den bjöd på en del sevärda scener.
Det kan förstås vara en indikation. Har inte sett filmen men kommer väl att göra det förr eller senare.
Natt utan nåd - hårdkokt och en del våld. Häftigt slut.

Och Gud skapade kvinna... - Lättklädd Bardot dansar och skapar ramaskri

Spelet är förlorat - kompetent och spännande

Skulle ändå chansa på betyg 3-2-3

Gordyal  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Är ju förvisso redan klara, men dina åsikter om vad jag tycker är alltid guld värda. På den punkten har du min fulla respekt.

Robby  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Ficktjuven nämnde jag i film-noir-tråden. Kommer ihåg den som våldsammare än genomsnittet. Fel man är väldigt dyster. Tror kanske den kan engagera lite grann.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Dig törs jag inget annat än lyda, annars vore jag dum i huvudet.
Utifrån min bild av din filmsmak tror jag att du skulle gilla dessa två westernfilmer: De laglösas dag och Den nakna sporren.

Gillar du en film som Rififi borde du också kunna uppskatta Bob le flambeur och Grisbi - blod på guldet.

Vad gäller kriminalare/film noir vill jag särskilt rekommendera Brott på ljusa dagen, Brottslig drift, Ficktjuven och Polisstation 21.

Vad gäller drama tycker jag det är svårare att förutse vad du kan tänkas gilla men jag rekommenderar främst Illusionernas stad och Linje Lusta.

Apropå ett par filmer som redan nämnts av andra. Om du någon gång skulle kunna uppskatta något i en Bresson-film så är det väl En dödsdömd har rymt som du bör se. Och den norska deckaren De dødes tjern är en liten pärla.
Inlägget är ändrat 27/7 2017.

Gordyal  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
- Du tror inte att western-rullarna är för polerade?

- Mina fördomar säger att Bob är lite för tråkig och att Grisbi är lite för svag. Men det bottnar nog mest i mina fördomar mot fransk film som varken är snusk eller splatter. Förmodligen har du helt rätt.

- Jag tror också på krim/noir-rullarna, så en bekräftelse sitter ju bra.

- Utan att ha sett en enda Bresson så har jag väldigt svårt för honom (gissa pga vem...). Dessutom har jag ju inte granskat film kritiskt i sex år. Däremot verkar ju En dödsdömd ha rymt vara rena popcorn-rullen i sammanhanget. Tjärnen är jag pepp på, men är lite rädd för att den är för seg.

goeran  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
De laglösas dag och Den nakna sporren är mindre polerade än två andra westernfílmer (Landet bortom bergen och Landet bortom prärien) som du har på din kandidatlista. Jag skulle nog vilja påstå att den nakna sporren är Anthony Manns hårdaste film och vad gäller De laglösas dag räcker det kanske med att se på vad André De Toth har gjort i övrigt (d v s idel skräck- och actionfilmer).
Inlägget är ändrat 29/7 2017.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Gôtt! Jag tar med Laglösan (Sporren var redan klar), samt slänger Landet bortom-rullarna.
Kom även jättegärna med titlar jag kan stryka (om du vill).
PS. Varför har du inga japanska filmer på din lista? Har du redan sett De sju samurajerna och Blodets tron? Sedan finns det ju en mängd andra samurajfilmer från femtiotalet. DS.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är faktiskt ett ytterst medvetet val. Jag har sett några av Kurosawas samuraj-filmer, men är inte helsåld. Jag har inga problem med att fascineras av storhet och kvalitet, men tycker ändå att de är rätt så trista att kolla på. I övrigt är jag inte särskilt såld på japansk film (så länge det inte handlar om snusk eller extremvåld), och har därmed inte riktigt det intresset som krävs för att hitta de guldkorn (för mig) som säkert finns. Jag har ju knappt några egna referenser, och de få jag har är negativa. Jag kör lite sejf, så att säga.
...och jag gillar (faktiskt) inte japanska monsterfilmer. =)

nonamateur  08:55 2/6 | Stäng | Nästa nya
(sent omsider.) buuuuu!
Jag tycker Illusionernas stad kom bort i diskussionen här. Det får bli min röst. En härlig stämning rakt igenom. Slänger dit Hiss till galgen också som också är en film med rätt typ av stämning och trivsam intrig.
Inlägget är ändrat 31/7 2017.
Göm historik
Det är kanske ingen typisk Gordyal-film men jag diggar Min fantastiska tant, den e jävligt camp alltså. Osäker på om den hade träffat rätt eller fel för dig dock.. Men jag vill gärna rekommendera den. Men jag förstår om du fegar ur lite på den.

En dödsdömd har rymt tycker jag däremot borde passa dig väl. Iskall, stenhård, tajt o spännande! Mkt små åthävor, ingen nåd ges, ingen förväntas. Bra grejer.

Gordyal  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag är så otroligt gammal och otrendig, och inte heller är jag särskilt snygg. Vad fan betyder camp egentligen?

Bresson ftw!
Inlägget är ändrat 29/7 2017.

zonk  29/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Alltså, 80-talsrullen med Blixt Gordon är camp som fan, för att ge ett praktiskt exempel. Härligt och medvetet överdrivet, med stil. Annars tycker jag wikipedia har rätt bra koll på begreppet: https://en.wikipedia.org/wiki/Camp_(style)

Ett annat sätt att säga det är att Auntie Mame (speciellt tanten själv) har en jävla massa stil och ruter i sig, och att det är förbannat kul att se henne punktera tråk-pösmunkar till gubbar.

Men hursomhelst. Svårt att säga om det är nåt för dig, det beror nog på hur äventyrlig du känner dig.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, något åt kitsch-hållet, alltså? Det är nog inte riktigt min grej. Fast det betyder inte att det nödvändigtvis alltid är fel.

zonk  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Typ, men inte riktigt! & Ja det är kanske lite för långt utanför din comfort zone.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Ordet "comfort zone" är en ganska bisarr benämning av min "comfort zone". =)

zonk  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Onekligen!
Bilrånaren är en fin film det! Annorlunda noir med en kvinnlig regissör dessutom, vilket var väldigt ovanligt för genren. Tror du kan tycka att den är helt okej dessutom!

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är en av de filmer med intressantast handlingsbeskrivning. Men den verkar ha fått ett rätt så svalt mottagande. Har du någon aning om varför?
för att den är dålig
Detta var min kommentar:

Lite intressant att den utspelade sig i öknen, men en noir fungerar bäst i mörkret och det är slutscenerna som är de snyggaste. En film som håller ett högt tempo igenom hela speltiden, och har en klar charm. Roligt att ha sett den på en gammal krasslig 35 mm kopia. William Talman gör en minnesvärd insats som psykopat. (8+/15)

Kommer inte ihåg Talmans roll särskilt mycket nu trots att det inte var allt för länge sedan som jag såg den, så sista stycket tar jag tillbaka. Men ja det är nog mycket att den känns noir men ändå inte riktigt är det som kanske gör den lite svår för vissa att uppskatta. Men det är ju bara mina spekulationer, jag tyckte inte att den var helt dum ändå.

Gordyal  1/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Fränt! Och pratar man 50-tal så är högt tempo sällan annat än bra.

(För övrigt är den redan klar. Hade jag sett superjudgens kommentar innan jag "godkände" filmen så hade jag kanske tvekat lite till.)

filmer som förtjänar att ses:

les diaboliques
i bury the living
house of wax
forbidden planet
the browning version
the earrings of madam de..
popiol i diament
kakushi-toride no san-akunin
johnny guitar
a face in the crowd
der frosch mit der maske
d.o.a
forty guns

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Listan säger mig ganska lite utan motiveringar.
Les diaboliques (De djävulska) och Popiol i diament (Aska och diamanter) rekommenderas varmt, liksom övriga 50-talsfilmer av regissörerna Clouzot och Wajda. Fruktans lön är en klassiker, Medan döden väntar och En generation är tragiskt förbisedda vid sidan om andra senare filmer av Wajda.
bryter mot dessa och endast dessa, så det är fritt fram att se denna lista som ett icke-tips. tror mest på a bucket of blood, den nakna sanningen, fasans monster, gojira, ladykillers och ingos komedi.

ed. länk dödad.
Inlägget är ändrat 3/8 2017.

Gordyal  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag måste ju följa mina regler, annars blir det kaos i hela världen.

nonamateur  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
det kanske är kaos i hela världen som vill till? skäms lite över gojira så är jag nöjd.

Så är det nog.
Förbjuden värld är för övrigt säkert mkt sevärd men jag tyckte den var ruskans seg och tradig. Inget ös, inget gött, bara Hollywood när det var som mest sterilt. Samtidigt är det väl ingen rakt igenom talanglös film, mest bara .. svårt att minnas mkt av den. 2/5.

Robby  30/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Mitt användarnamn är taget från den filmen!

zonk  31/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Den hade säkert sina fina sidor. Roboten var nog ganska fin tror jag t.ex...

Robby  31/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Roboten är häftig. Har inte sett den sedan dess. Kommer ihåg den som en klassisk genrefilm/b-film. Väldigt charmig och småkul "adaption" av Stormen med tidstypiskt psykologimums.

zonk  31/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Jo det e skön stil på den. En del äldre scifi kan va rätt soft, men det finns en del att leta igenom..
Jag hade bara sett fyra av bubblarna och av de hade jag tre 2or och en för 50-talet väldigt sällsynt 4a så jag känner mig nödgad av rekommendera The Incredible Shrinking Man.

Motivering är väl att jag brukar hålla med dig generellt och din punktlista ovan känns som precis såna saker jag själv avskyr i filmer så även om jag inte kommer ihåg så mycket detaljer från den så tror jag nog att du i värsta fall inte skulle ogilla den, det är ju alltid nåt.

Väl talat! Tack!
skräckens timmar - ser ingen anledning till att den inte skulle duga.

titanics undergång - känslosam alternativt sentimental, så ska den ses bör den ses med så lite cynism som möjligt. och ses dodeskaden, som vi säger i göteborg*.

sinbads tusen äventyr - noterar svalt mottagande av det gyllene skinnet. om du inte tyckte att den trots allt var sevärd kan du nog stryka denna.

häxan går igen är visst redan godkänd, men måste ändå poängtera att det finns en karaktär som heter sauna-maija. om det inte är skäl nog att se en film så vet jag inte vad som är.

(* jag är inte göteborgare)

Gordyal  1/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Det enda som skrämmer då det gäller Skräckens timmar är den där ungen. Eller rättare sagt hur ungen förmodligen fördärvar skurkarnas attityd.

Å, vad skönt - då skippar jag Titanic. Den låg ändå rätt så löst.

Sinbad är svår att förutbestämma. Den kan eventuellt vara mer underhållande än "Skinnet", då den är äldre vilket ger sämre effekter vilket kan ge högre underhållningsvärde. Men i så fall bör tempot vara hyfsat högt.

Jag vill också heta Sauna-Maija!!
I skrivande stund så är det sextioen bubblare kvar, och dessa gör upp om tjugosex platser. Vad har jag då att utgå från?
* Handlingsbeskrivning på ft och IMDb
* Kommentarer på ft och IMDb
* Betyg på ft och IMDb
* Filmklipp och "trailers"
* Snabba nedslag i de filmer jag hittar streamingsbara
* I viss mån regissörer och skådisar
...och framför allt:
* Kloka kommentarer i denna tråd

Jag har nu för avsikt att dela upp filmerna i fyra klumpar med femton respektive sexton filmer i. Posta klump för klump med egna kommentarer och tankar kring varje film, i detta forum. Sedan hoppas jag på kreativ respons från er.
KLUMP 1 (av 4)
Gordyal  1/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1984
* Frän förlaga
* Skyhögt betyg på IMDb (8,0 - fast bara 409 betygsättare)
* Ser ganska cool ut i de korta nedslagen jag har gjort

* Risk för rejäl mossighet
* TV-produktion är sällan ett plus
* För seg?

4 maskerade män
* Verkar inte ha några större fel
* Litet plus för Livans medverkan

MINUS
* Verkar inte erbjuda något extra.
* Kanske lite mycket kjolstyg, eller?

4D Man
* Tycks balansera rätt så bra mellan "kvalitet och kalkon" (om uttrycket ursäktas)
* Har några coola scener

MINUS
* Är förmodligen en sådan där ketchupsflaskefilm, som så många andra skräck/monster/sf-filmer från förr: sextio minuters longör och femton minuters raffel.
* Lyckas balansen?

99 River Street
* Verkar ganska bra

* Är den ganska bra?

Black Tuesday
* Totalförbjuden i Sverige och GBR. Varför?
* Verkar riktigt cool

MINUS
* Svalt mottagande (bara 6,8 på IMDb)
* Endast 221 betygsättare på IMDb

Blondin i fara
* Handlingsbeskrivningen på ft!!112

MINUS
* Ytterst tveksamt att filmen lever upp till handlingsbeskrivningen.

Bob le flambeur
* Förmodligen en "högkvalitativ" film
* Nämns inte sällan tillsammans med Rififi (riktigt bra film)

* Luktar lite pretto
* Kommentarer som "lågmäld" och "franska nya vågen" betyder ofta "seg och tråkig"

Bowanga! Bowanga!
* Amasoner, sirener och/eller andra primitiva kvinnostammar i djungeln-filmer är en definitiv favoritgenre

MINUS
* 50-talet... För mycket matiné och för mycket tyg. Dessutom är det stor risk att kvinnorna är våp när det kommer till kritan.

Brott på ljusa dagen
* Sägs vara riktigt bra (dessutom 7,9 på IMDb)

MINUS
* Är lite rädd för att den ska vara europeiskt långdragen och seg.
* Finns pretto-risk?

Brottslig drift
* Kan vara riktigt bra

* Det pratas om seghet
* Återkommande kommentar "inte lika bra som..."

Buss på villovägar
* Mansfield (och Collins)
* Jag gillar verkligen storyns premisser

MINUS
* Är förmodligen betydligt sämre än vad jag vill

Chained for Life
* Siamesiska tvillingar för böfvelen!

MINUS
* Förmodligen skitkasst på alla sätt och vis

De dødes tjern
* Sägs vara riktigt bra
* Norsk film och nordiska miljöer

MINUS
* Jag tror att den är skittråkig

De sammansvurna
* Irland, IRA...
* Sägs vara hård och deprimerande

MINUS
* Kan verkligen en hård och deprimerande 50-talsfilm vara riktigt hård och deprimerande?
* Inte jätterosad

De sista människorna
* Älskar upplägget!
* Inger Stevens (varken för att hon är het eller duktig)

MINUS
* Verkar tappa styrfart och gå från apokalyps till såpa.

(*)

Nu hoppas jag på massor med synpunkter, resonemang och kommentarer från er!
Inlägget är ändrat 1/8 2017.
Göm historik
skittråkig tror jag inte du tycker de dödes tjern är. lite pratig kanske, men nåt slags tempo hålls helt klart.

zonk  1/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Tycker den e juste, ja! Juste stämning och läskigt sådär najs. Inte alls så seg som den kan verka.
Jag hade ju lätt hoppat över Bob le flambeur för det låter bra segt och pretto.

Sen låter ju De sista människorna tosingplatt och såpig från det man läser om den. Kommentaren från fransbalans är droppen.
ja, va fan, jag tyckte samma sak. seg och meningslös. fast jag minns inte varför. minns den knappt alls.

zonk  2/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Brukar sällan vara ett gott tecken...
Låter som att gamle Bob sitter lite löst.
Men va fan, "Bob le flambeur" är ju hyfsat bra till skillnad från mycket annat i den franska nya vågen. Den har något lite amatörmässigt över sig som gör att det blir humoristiskt samtidigt som det är lite gangsterfilm och efterapning av amerikansk film noir. Undvik inte, säger jag!

Gordyal  2/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Nu blir det ju jättesvårt.

Sedan kan man ju även resonera så här; varför inte våga chansa? Det finns trots allt mycket som tyder på att jag verkligen skulle uppskatta den, så varför fega ur bara för att det finns lika mycket som tyder på motsatsen. En hyfsad standard-noir-rulle från USA når knappast högre än en stark tvåa eller möjligtvis en svag trea, men med största sannolikhet så är tvåan ett minimum. Bob ligger förmodligen i spannet 1-4.

zonk  3/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag hade sagt att utan nån som vouchade för den, hade den varit självklar att sumpa. Men om nån man litar på vouchar för den, hade jag nog testat. Typ så.

Gordyal  3/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag litar inte ett dugg på vouchar, men ibland är de väldigt dumma att avfärda.

zonk  3/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Tycker nog att när man är lite on the fence och skeptisk så kan det väga över om nån är tydlig o klar med att de gillar rullen och varför den är bra!
Gillar man amerikanska gangsterfilmer från samma tid (som exvis John Hustons I asfaltens djungel) så tror jag inte att man har något problem med att uppskatta Bob le flambeur.

Brott på ljusa dagen är en verklig liten pärla som blivit skamligt bortglömd; förmodligen till stor del för att filmen gjordes i ett litet filmland som Schweiz. Jag såg den nyligen och tyckte verkligen inte att den var långdragen och seg (men däremot väldigt realistisk). Och Gert Fröbe (Mr Goldfinger) i skurkrollen borde väl locka dig?

Jag tror att du kan gilla Brottslig drift; det är sevärd kriminalfilm med trovärdiga skådespelarinsatser (och Orson Welles medverkan, om än ganska kort, gör inte filmen sämre). Sedan är det naturligtvis intressant att filmen bygger på ett verkligt rättsfall; Leopold and Loeb

Och De dødes tjern är kriminalunderhållning när den är som bäst; jag tror inte att du behöver oroa dig för att filmen är tråkig.

Bob: se Gordyal 23:39 2/8

Brott: Jag köper detta. Aktierna rejält stärkta. Dessutom en skojig bonus med Goldfinger (vilket jag hade missat)

Brottslig: Som du beskriver den är ungefär som jag ser den. Det känns som en film som skulle kunna vara på listan men som inte skulle saknas jättemycket om den hamnade utanför.

Tjärnen: Jag hör vad ni säger, och min hjärna litar på er. Men min mage är fortfarande skeptisk...
Om jag ska försöka mig på någon sorts tillfällig rangordning.

1. De sista människorna
(Jag tror inte på den, men den lockar ändå så mycket)
2. Bob le flambeur
(Kan vara skittråkig, men kan faktiskt vara en nivå över alla andra)
3. Buss på villovägar
(Jag tror ännu mindre på denna än på (1), men jag kommer nog inte kunna låta bli)
4. Brott på ljusan dagen
(Den kan nog vara riktigt bra - om jag har tur)
5-9. 4 maskerade män, 99 River Street, Black Tuesday, Brottslig drift & De sammansvurna
(Jag kan inte riktigt skilja dem åt.)
10. De dødes tjern
(Slår sig in i 5-9, men jag vet inte riktigt var. Vill dock inte jämställa den med den kvintetten eftersom den känns som något helt annat)
11. 1984
(Kan vara kanon, men det tar verkligen emot)
12. 4D Man
(Även om den lockar i teorin så är jag skeptisk i praktiken)
13. Blondin i fara
(Jag behöver få veta mer)
14. Chained for Life
(Kan verkligen siamesiska tvillingar vara så intressanta?)
15. Bowanga! Bowanga!
(Förmodligen helt hopplös...)

goeran  3/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag kan ju tillägga att jag inte håller med om att De sammansvurna är en särskilt deprimerande film; såvida man nu inte tycker att krig i sig är deprimerande (för filmen är ju i allt väsentligt en krigsfilm). Jag tyckte själv att filmen var rätt underhållande; särskilt James Cagney i rollen som den hänsynslöse IRA-kommendanten Sean Lenihan är sevärd.

Gordyal  3/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Då låter det lite grand som en film som man gärna kan se men lika gärna låta bli - alltså ganska bra men inget speciellt.
Ny ranking
12. Blondin i fara
13. De sammansvurna
14. Bowanga! Bowanga!
15. Chained for Life
jag har en tvåa på bob flamberaren. minns inte varför, men om jag har tvåa på en sån film borde du ge den typ...minus två?

steinbeck är kanske den ende amerikanske författaren jag verkligen gillar, så buss på villovägar ska du se.

Gordyal  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, det ÄR en sån film trots allt. Ner i källaren med den.

Bussen befäster sin topplacering.

Albion  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har också flamberat Bob med en tvåa, fast mina referenser väger måhända lätt i denna omgivning.

Gordyal  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Nja, varför skulle de väga lättare än andras?

Albion  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
För att jag gått ner ca 10 kg i vikt i år? Annars vet jag inte heller faktiskt.
Måste tipsa om En cyklists död.

Hitchcock-vibbar fast på spanska. Thriller med intressanta moraliska dimensioner som hänger i luften. Hittar ingenting från dina "sänka"-kriterier som egentligen kan påverka filmen negativt. Hela 7.8 på IMDB och idel 4-kommentarer här på FT. Nån kallar den för en blandning mellan noir och neorealism.

Gordyal  2/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Bortsorterad för länge sedan (vilket självklart kan ha varit fel), men tack ändå. =)
KLUMP 2 (av 4)
Gordyal  4/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Den syndfulla leken
* Bardot
* Innehåller ett klassiskt "måste-klipp" för "fansen"

* Förmodligen skitdålig
* Det är redan två Bardot-filmer klara

Det grymma havet
* Sägs vara en av de bästa för sin tid i sin genre
* Kan vara spännande och rafflande

MINUS
* Denna typ av genrefilm är väldigt känslig för tidens tand. Känns spänningen och rafflet daterat så är risken att allt faller som ett korthus.

Dial 1119
* Jag gillar svettiga gisslan-rullar enligt given handlingsbeskrivning
* Totalförbjöds i SWE och FIN

MINUS
* 6,7 på IMDb är i sammanhanget oroväckande lågt.

Don Quijote
* Grym förlaga

* Jag är rätt så skeptisk till sovjetiska 50-talsrullar
* Kan vara för matinéig

Drama på hotell
* MM är ju trots allt bombnedslagens bombnedslag
* Kul att se MM i något annat än romcoms

MINUS
* Påstås vara rätt så mesig som thriller betraktat
* Verkar vara en rätt så medelmåttig film

Döden drar västerut
* Påstås vara lite skitigare, mörkare och råare en samtida amerikanska westernfilmer

MINUS
* Kan verkligen en amerikansk 50-tals-western vara skitig, mörk och rå?
* Bara 6,4 på IMDb

Farlig frihet
* Smutsigt?

* Dammigt?

Flickan ovanpå
* Mera MM!
* En av de mest klassiska filmerna ur ett rent MM-perspektiv - för det är väl i denna som kjolen blåser upp?

* Orkar jag med tramset?

Fångläger 17
* Jag tror faktiskt att jag kan tycka att denna är rolig
* Verkar ha en bra och intressant grundstory

MINUS
* Tråkiga komedier är kanske det värsta sorts filmer jag vet.

Gangsterkriget
* Challe gör DW sexton år före DW

* Är förmodligen inget vidare

Gene Krupa Story
* Krupa var grym

* Filmen är förmodligen skit

Giftspindeln
* Verkar ha genuina kvalitéer vid sidan av kalkoncharmen
* Snygga effekter för sin tid
* Monsterrullar behövs, förutsatt att de är uthärdliga
* Clintan i (liten) roll

MINUS
* Viss ketchupflaskerisk. Alltså att allt skoj händer sista kvarten.

Grisbi - blod på guldet
* Liknas vid Rififi
* 8,0 på IMDb

MINUS
* För lågmäld och babblig?
* För lite spänning?

Hiss till galgen
* Verkar kort och gott vara en stabil och bra film...

MINUS
* ...förutsatt att den inte är för tråkig och långsam.

Illusionernas stad
* Hyllad film vars storys premisser intresserar mig

MINUS
* Så fort en amerikansk 50-talsrulle benämns med ordet "romantik" så blir jag nervös
* Vincente Minnelli verkar enormt mesig

goeran  4/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Illusionernas stad är en helt suverän film om det cyniska maktspelet i filmindustrin; och du behöver inte oroa dig särskilt mycket för att man också har angivit romantik som genre (för det är inte mycket av den varan).

Hiss till galgen och Grisbi - blod på guldet är två mycket välgjorda franska filmer i film noir/kriminalfilmsgenren. Hiss till galgen är väl mera spännande medan Grisbi - blod på guldet innehåller mera miljö- och personskildringar.

Om Don Quijote skrev jag så här i min filmkommentar för några år sedan: ”Grigori Kozintsev har i sin film Don Quijote från 1957 lyckats väl med att fånga essensen i Cervantes digra verk. Snygga landskapsbilder från det inre av Krim som ser ut precis som La Mancha. Många bra skådespelare medverkar men allra bäst är givetvis den store Nikolaj Tjerkassov i rollen som riddaren av den sorgliga skepnaden.” Och direkt någon matinékänsla (om du menar mera gjord barn och ungdomar) minns jag inte att jag fick.

Det grymma havet tycker jag är helt okey krigsfilm även om jag kanske inte tycker att filmen hör till de helt omistliga. Och samma sak tycker jag väl om Fångläger 17. Samtidigt har jag på känn att du kanske skulle uppskatta filmerna mera än vad jag gjorde; för när det gäller krigsfilmer gillar jag nog mera personskildringar än bara action och jag är inte heller så svag för kombon action/humor.

Mina betyg är för övrigt 5:a på Illusionernas stad, 4:or på Hiss till galgen och Grisbi - blod på guldet och 3:or på de övriga tre filmerna.

Gordyal  6/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Tack!

Utifrån det du skriver så låter Illusionernas stad som en film att se, och Grisbi som en film att hoppa över.

Då det gäller just krigsfilmer, så beror det ganska mycket på vad för sorts krigsfilm det är - fast det gäller nog inte bara krigsfilmer utan alla genrer. Jag har fyror på både Tolv fördömda män och Gå och se - två krigsfilmer med helt olika uttryck, om nu det säger något. Då det gäller Det grymma havet så utgår jag från att det drar mer åt popcorn än ett "skildrande av krigets hemskheter", om man nu kan ställa dessa mot varandra.

De trailers och klipp jag har sett från Fångläger 17 fick mig att tänka på Benignis Livet är underbart (som jag gillar) - fast lite tramsigare. Och någon stackars komedi ska man kanske tvinga sig igenom, så därför känns Fångläger 17 som en tänkbar kandidat.
Jag diggade Tarantula rakt igenom. Hyfsat tempo, sköna effekter, osv. Kändes riktigt välgjord liksom, med tanke på ämnet och årtalet. Samtidigt kanske inget att springa benen av sig efter, speciellt inte om man är ointresserad av genren.

Gordyal  6/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Kul att höra! Tarantulas aktier stärktes.
En första rankning
Gordyal  6/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Illusionernas stad
(Jag får väl börja lita på folk och ta tag i denna)
2. Giftspindeln
(Jo, den blir det nog)
3. Dial 1119
(Om jag ignorerar betyg och kommentarer så känns den helgjuten)
4. Fångläger 17
(Känns som en film jag måste chansa på, även om det kan gå käpprätt åt helvete)
5. Döden drar västerut
(Kanske är den lite skitig trots allt)
6. Drama på hotell
(Jag vill se, men borde nog inte)
7. Hiss till galgen
(Hamnar här tills vidare)
8. Gangsterkriget
(Å ena sidan måste den absolut ses, fast å andra sidan gör jag nog bäst i att låta bli)
9. Don Quijote
(Borde ses, men lite rädd är jag allt)
10. Flickan ovanpå
(Känns som en film som borde bockas av, men det kan kanske göras i ett annat liv)
11. Det grymma havet
(Jag är aningen skeptisk, men den kan kanske funka)
12. Farlig frihet
(Inte särskilt inspirerande, men jag vill absolut hålla en dörr öppen)
13. Gene Krupa Story
(Verkar mesig)
14. Den syndfulla leken
(Jag tror att jag hoppar denna)
15. Grisbi - blod på guldet
(Verkar trist)
flickan ovanpå - nä, du orkar inte med tramset. trams, trams, trams.

Gordyal  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Trams är Satan - fast inte lika tuff.
Johnny Gitarr - Den bästa westernfilmen. En störtcool Joan Crawford och väldigt fin kostym.

Hiss till galgen - Du gillar väl filmer som utspelar sig på en begränsad yta? Väldigt lägligt att se lite Jeanne Moreau också (vila i frid).

Viking women and the Sea Serpent - Inget 50-tal utan lite tidig Corman. Denna är betydligt mer underhållande än The Undead. Hur ofta ser man en viking-film?

Gordyal  9/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Tack!

JG: Check (även om kostym sällan intresserar mig)

Htg: Begränsad yta och kammarspel är asfränt när det funkar.

Vw...: Viking-filmer är viktiga! Corman är allt annat än pålitlig, men kan verkligen glimma till.
KLUMP 3 (av 4)
Gordyal  9/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag stal en miljon
* Heist-filmer kan vara riktigt underhållande, oavsett om det är Rififi eller Jönssonligan
* Audrey Hepburn är snygg, men hennes andra filmer verkar överlag på gränsen till otittbara

MINUS
* Komedier är alltid läskigt. Tänk om de tramsar till det så att jag kräks...

Johnny Gitarr
* Sägs vara förbannat bra
* Crawford verkar hård

MINUS
* Vad är det egentligen för sorts film? Går den verkligen säker för mina "punkter"?

Kiss Tomorrow Goodbye
* Verkar vara en stabil och hyfsat hård gangster-noir
* Upplägget med rättegång och tillbakablickar är ett format som jag uppskattar - när det funkar
* Förbjöds i Sverige. Varför?
* Påstås vara väldigt våldsam för sin tid.

MINUS
* Är det bara ännu en ganska bra gangster-noir i mängden?

Kvinna i dödscell
* Om den lever upp till sin handlingsbeskrivning så kan den vara riktigt stark

MINUS
* Risk för mesighet och sentimentalitet istället för att krypa under skinnet.
* "Bara" 7,1 på IMDb skvallrar om att den inte är tillräckligt stark.

Mademoiselle Strip-tease
* En förhållandevis enormt vågad sleaze-rulle
* Känns som en film som måste bockas av

MINUS
* Förmodligen rätt så medioker rulle
* ...och bara för att den "måste" bockas av så betyder det inte att det måste göras nu

Min fantastiska tant
* Ska tydligen vara något utöver det vanliga - i synnerhet Russell
* 8,0 på IMDb

MINUS
* Kan faktiskt vara den sämsta film jag inte har sett.

Mot alla odds
* Intressanta premisser
* Kan vara spännande

MINUS
* Risk för klyschor upp till öronen
* Risk för att eventuell mesighet sabbar hela filmen

Patterns
* Om dialogen är så vass som den sägs så kan filmen vara en höjdare
* En dåtidens Grisham? Kan vara bra.

MINUS
* En dåtidens Grisham? Kan vara skit.
* För mycket karriärs-jargong och för lite personliga elakheter och manipulationer?

Petla
* Handlingsbeskrivningen känns klockren

* Lite rädd för Polen är jag allt

Plats på toppen
* Känns lite som Patterns

* Känns lite som Patterns

Racket Girls
* Kvinnliga brottare kombinerat med prostitution - hurra!

MINUS
* Tydligen består filmen i huvudsak av skittråkiga kvinnliga wrestling-matcher
* Alldeles för lite naket

Rampljus
* Chaplin var en av de största komikerna - långt tidigare än 50-talet
* Chaplin var ett geni

MINUS
* Är CC så gammal och trött att det mest blir pinsamt?
* Vad är det egentligen för sorts film? Risk för att den faller på någon/några av mina punkter?

Resan till jordens medelpunkt
* Gamla matinéer är ingen favoritgenre, men om kvalitén är tillräckligt god, kalkonvärdet charmigt och tempot tillräckligt högt så kan det definitivt funka.

* Se "PLUS"

Revolt i cellblock 11
* Jag har fått för mig att den är osedvanligt skitig för sin ålder
* Förmodligen helt fri från romantiskt bjäfs

MINUS
* Varför bara 7,0 på IMDb?
* För babblig?
* För daterad?

Sinbads tusen äventyr

* Se "PLUS"

zonk  10/8 2017 | Stäng | Nästa nya
"Jag stal en miljon" är en skön rulle men väldigt stillsam. Visst blir det lite spänning när man undrar (litegrann) hur det ska gå, men det är mkt gentlemannaskap och väldigt lite råhet.

Gordyal  10/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Råhet räknar jag inte med, men resten lät lite tråkigt - åtminstone då det är stöten som lockar mest.

zonk  10/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Visst blir det lite rafflande bitvis men nej övermåttan nerv är det inte precis fråga om.
Vad är egentligen Johnny Gitarr för sorts film? Jag minns det faktiskt mest som ett kammarspel.

Gordyal  11/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Kammarspel är fräna när de är fräna.
En första ranking
Gordyal  11/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag har mindre än vanligt att gå på, men nu kör vi...

1. Johnny Gitarr
(Dags att bita i det sura (?) äpplet?)
2. Mademoiselle Strip-tease
(Ja men vaffan...)
3. Racket Girls
(Kan man verkligen nobba denna?)
4. Patterns
(Lite av en våga vinn-film)
5. Revolt i cellblock 11
(Ännu en våga vinn-film)
8. Mot alla odds
(Tja, kanske det)
9. Rampljus
(Betydligt större risk att överraska negativt än positivt)
10. Petla
(Lite av en våga inte förlora-film)
11. Kvinna i dödscell
(lever förmodligen inte upp till mina förväntningar)
12. Sinbads tusen äventyr
(Är nog lite roligare en följande film)
13. Resan till jordens medelpunkt
(Om ingen kan övertala mig så kan jag nog det inte själv)
14. Min fantastiska tant
(Mest är jag rädd)
15. Jag stal en miljon
(Verkar inte alltför fräsig)

goeran  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Rätt film på första plats men i övrigt skulle jag förstås inte rangordna på samma sätt. Plats på toppen borde också få vara med i toppen på listan och jag skulle inte placera Jag stal en miljön längst ner; men så är jag också rätt svag för den underfundiga humorn i äldre brittiska komedier (och särskilt då i komedier med Alec Guinness i huvudrollen).

Gordyal  12/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är ju så klart jättesvårt att ranka osedda filmer, särskilt när olika parametrar gäller för olika filmer. Till sist handlar det "bara" om att göra ett urval som jag tror passar mig - på ett eller annat sätt. Därför är det också så uppskattat med alla era kommentarer.

Jag inbillar mig så klart inte att exempelvis Mademoiselle Strip-tease och Racket Girls är bra filmer, och ärligt talat har jag svårt att tro att någon av dem skulle orka upp till en trea ens om de överträffade alla förväntningar. Men hur ställer jag det mot en film som Illusionernas stad (klump 2), som förmodligen kan landa var som helst i spannet två till fem? Till sist handlar det (för mig) om en irrationell magkänsla, baserad på den info jag kan få både här och där: Vill jag se denna film eller inte?.

Just Jag stal en miljon har jag för tillfället ratat för att den förmodligen inte är den typ av film jag trodde och som lockade mig. =)
Klump 4 (av 4)
Gordyal  13/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Skräckens timmar
* Terror (nåja) är bra!
* Storyn passar som handsken.
* Re-maken är väl okej.
* Bogart sägs vara hård och elak.

* Ungjävelsvarning!
* Helyllevarning!
* Våpvarning!

The Angry Red Planet
* Monstret är episkt!
* Sägs även ha "kvalitativa kvalitéer"

* Kitschig på fel sätt?
* Ketchupflaskefilm?

The Flesh Merchant
* Exploitation/sleaze...

* ...från 50-talet

The Maze
* Kan faktiskt vara genuint spännande.
* Det ser ut att vara coola miljöer

MINUS
* 50-talsskräck/-thriller är sällan bra "på riktigt", och någon kalkoncharm har knappast denna.

The Undead
* Cool idé!
* Kan vara en hyfsad stänkare

* För tråkig och seg?

Three Bad Sisters
* Bitchiga elaka brudar!
* Trailern lovar gott

MINUS
* Risk för att det som inte är med i trailern inte är något att se.

Ubåt anfaller
* Bjuder eventuellt på såväl spänning som klaustrofobi

MINUS
* Alldeles för mossig för att spänningen och klaustrofobin ska nå fram?

Untamed Women
* Handlingsbeskrivningen, för böfvelen!

* Förmodligen alldeles för segt
* Förmodligen alldeles för mycket matiné
* Garanterat för mycket tyg

Utmanaren
* Upplägget är ytterst lovande

MINUS
* Lever den upp till handlingsbeskrivningen?

Viking women and the Sea Serpent
* Inte bara vikingar utan vikingakvinnor, och dessutom ett sjömonster

MINUS
* Det vanliga då det gäller dylika filmer...
* För mycket matiné?
* För segt?
* För kitschigt?
* För mycket tyg!!

Vilda Kvinnor
* same same

* same same

Voodoo Island
* Nedslag och trailer skvallrar om flera schysta scener

* Segt?
* Ketchupflaskefilm?

Våldets män
* Verkar vara relativt brutal
* Ett tryggt och lagom hjärndött upplägg

* Relativt svalt mottagande

Vår man i Havanna
* James Bond före James Bond?
* Kan vara såväl rapp som rolig

MINUS
* Håller verkligen tempot?
* Håller verkligen humorn?
* Finns det ens ett uns nerv?

Zombies of Mora Tau
* Ser frän ut!
* Zombisar (på sitt sätt)

MINUS
* Verkar ha fått ett svalt mottagande från vänner av dylika filmer

Åh, en sån karl
* Kan faktiskt vara rolig
* Mansfield (dessutom en av hennes bästa sett till IMDb)

* Trams?

goeran  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att du kan gilla Skräckens timmar; den är inte alls så helylle som du befarar. Och jag ser att många kritiker hävdar att filmen är bättre än nyinspelningen (som jag inte har sett). Och Humphrey Bogart är ju ett säkert kort som skurk men de som jag minns särskilt glänste var Fredric March och Arthur Kennedy.

Vår man i Havanna är helt okey men Hitchcock har gjort bättre spion- och deckarkomedier.

Gordyal  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Låter bra! (Skräckens timmar)

Att Alfie har gjort bättre kan jag verkligen tänka mig. Men jag fick för mig att just denna var mer lättsam. Stämmer det?

goeran  14/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Jovisst är det en lättsam satir men inte lika bra som exvis Dina pengar är mina pengar eller Mannen i den vita kostymen (eller för den delen Hitchcocks Ugglor i mossen men den filmen har du kanske sett?). Fast Hitchcockfilmen som jag tänkte på i första hand som alternativ var väl Ta fast tjuven.
Blev inspirerad att se Flesh and the Merchant. Tja, i en scen ser man en rumpa i en sekund när en handduk rycks bort, annars skulle jag knappast kalla det annat än moraliskt uppbygglig urgammaldags exploitation.

Gordyal  14/8 2017 | Stäng | Nästa nya
RUMPA!!!112
Exakt!

Riktigt så bra titel hade visst inte filmen...

Gordyal  15/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Nakenfest!
Hur gick det här projektet egentligen? Såg du några av filmerna?

Gordyal  22:26 1/6 | Stäng |
Det hamnade på is. Jag körde 70-73 istället. Nu kör jag 74-77 och 2010 parallellt.

Men filmerna är valda och klara, så en vacker dag klämmer jag även 50-talet.