Betyg idag: 1 676 Besökare idag: 5 125
Experimentfilmstävling... - Lek & rösta
Experimentfilmstävling...
stoner  8/8 2017 | Stäng | Nästa nya
...finns det något intresse för en sådan? Jag vill gärna utforska/bredda mig på temat och vad skulle kunna vara roligare då än en liten tävling där folk får nominera filmer, rösta etc.

Robby  8/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Finns intresse
Jag skulle inte kunna motstå en sådan.
Okej, ni som anmält intresse hittills; lite tankar jag undrar om ni delar. Punkterna tåls att diskuteras.

1. Både lång- och kortfilm.

2. Filmen måste gå att streama, via youtube, ubu, vimeo eller annat. Denna punkt är kanske den mest diskutabla, men kriteriet skulle ju underlätta för den som inte sett alla filmer i en given grupp. Vidare anser jag att tävlingen ska tjäna till att få andra filmtipsare att se mer och hittills osedd experimentfilm, och då bör ju filmen gå att se någonstans.
Tillägg: Apropå punkt 2. Förstår ju att folk inte pallar sitta och kolla upp om filmer finns att streama, särskilt inte om man ska nominera många filmer. Så vi skiter kanske i detta kriterium. Det ska nog lösa sig ändå bara man kollar tuben osv.

3. Man måste ha sett den film man nominerar.

4. En första nomineringsrunda tillåter 35 nomineringar per skalle. Kommer vi inte upp i önskat antal filmer efter det vidtar en andra nomineringsrunda.

5. Tycker vi satsar på en bred definition av ordet experimentfilm. Filmen behöver inte vara klassad som experimentfilm på Filmtipset. Filmen kan vara experimentell både till innehåll och form, den kan vara innehållsligt associativ på ett sätt "vanlig" film inte är, den kan vara experimentell sett till ljudbild, den kan experimentera med själva det bildliga (filmremsan). Då gränsen för vad som klassas som experimentfilm är flytande och inte känns helt enkel att fastställa, är det upp till den som nominerar att använda sitt goda omdöme. Om övriga filmtipsare anser filmen vara icke-experimentell får vederbörande helt enkelt premiera andra filmer före i röstningen.

6. Man får nominera max en film per regissör. En regissör kan ha max fyra filmer med i tävlingen. När kvoten är uppfylld, går filmer med regissören inte längre att nominera. Vidare, när en nominerad film med är med i en "cykel" av filmer (Brakhages "Dog star man: I" t.ex.) går övriga filmer i serien inte att nominera. Om jag t.ex. nominerar "Dog star man: I", kan inte du nominera "Dog Star Man: III".
Inlägget är ändrat 10/8 2017.
Historik
Göm historik
1. Ja
2. Nej
3. Nej
5. Det låter jättebra även om det finns en liten risk med det (att någon som inte gillar experimentfilm börjar nominera endast actionfilmer eller liknande). Man kan ha något sorts riktmärke att man i röstningen ska "bedöma filmen som en experimentfilm". Fast det kanske blir ännu konstigare.
6. Ok. Tycker cykeln borde nomineras i helhet i ditt exempel.

stoner  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
2. Instämmer. Filmer behöver inte gå att streama.
3. Kanske är ett onödigt kriterium, ja.
5. Uppenbara icke-experimentella nomineringar kommer jag inte att godkänna, t.ex. Die Hard. Bra riktmärke att man ska "bedöma filmen som en experimentfilm"; det innebär ju att nominerade filmer som ligger på gränsen till att eventuellt inte vara särskilt "experimentella" inte heller kommer långt i tävlingen.
6. Låt gå! :)
jag ruskar nog också mossan av mig vid en experimentfilmstävling!
Bra initiativ. Jag är intresserad av att vara med.

Min uppfattning är att experimenterande spelfilmer (Persona, Inland Empire m. fl.) inte är "experimentfilm" genremässigt eftersom de huvudsakligen utgår från en traditionell narrativ struktur. Annars anser jag att icke-narrativ film är ett enklare begrepp att använda, även om säg filmer av Brakhage kan utgå från ett sorts berättande kring teman som födelse, död, kärlek, tid.

stoner  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Instämmer med att filmerna du nämner inte bör klassas som experimentfilm. Däremot anser jag att vissa narrativa filmer kan vara experimentella; tänker att t.ex. lite äldre franska filmer (The Seashell and the Clergyman, Menilmontant) är experimentella, då de experimenterar med själva filmremsan (eller hur man ska uttrycka det) i form av dubbelexponeringar, klyvningar av bilder etc. Dessa är ju mer "traditionella" och vanliga sett till berättarstrukturen, men samtidigt klassas de väl till avantgarde-genren. Ty med de experimentella medel jag nämner berättas berättelsen på en annan nivå än vad det reguljära bildberättandet gör - filmerna berättar fast på ett experimentellt sätt.

red_hot  13/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, vi bör nog förutsätta att termens gränser förflyttas över tid.
i brist på annan tråd tar jag upp en sak i denna.

hur gör ni när ni ser filmer där det är en fast/stilla kamera som filmar något (som i regel inte är så händelserikt) under en längre tidsperiod? är tanken att man ska försöka fokusera så mycket som möjligt på det man ser?

när jag ser sådana filmer är det väldigt lätt att jag börjar tänka på något annat och glömmer bort att jag tittar på något.
försöker nog fokusera så gott som möjligt, se om man kan hitta något nytt i bilden kanske, eller bara försöka förstå varför någon filmat detta. se det som en meditation. den där face anthea, baserat på beskrivningen, skulle jag nog bara se som att titta en person i ögonen och se vad som händer (jag utgår ifrån att de slukar ens själ).

egentligen frågade du nog inte mig, och egentligen tycker jag väl ofta att det är lite av ett oskick att göra sådana filmer.

sennight  4/9 2017 | Stäng | Nästa nya
föreställde mig att ord som meditation skulle dyka upp här. tror jag har svårt att låta bli att tänka på olika saker hela tiden, kanske något att träna på... hu, face anthea låter som en skräckfilm!

jag frågade alla och du är en av dem. jag tycker nog också så.
det är en av mina få(?) akilleshälar, så jag tänkte att "någon annan" skulle ha ett bättre svar. man kan ju låta tankarna tänka sig också, de kan vara intressanta! då kan man titta på filmen och samtidigt på sitt eget medvetande och undra hur de relaterar till varandra.

sennight  4/9 2017 | Stäng | Nästa nya
(du borde inte kunna ha fler än två.) det är så jag brukar göra när jag ser sådana filmer. känns inte så snällt mot filmen och då bedömer jag typ hur bra filmen och mina tankar fungerat ihop.

monsterpop  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
akilleshälbrist är den andra!
Jag gillar att jag hinner tänka mycket under filmen och jag tycker ofta det finns mycket att tänka på under de där filmerna trots att det händer lite. Men om det verkligen inte sker någon sorts "process" så börjar jag väl tänka på annat, och ibland annars också.

Face Anthea var en film med mycket att tänka på. Den är en timme lång så ibland började jag tänka på annat, men det är väl inte så farligt. Hur "inne" man är i en film är ju inget mått på hur bra den är.
Hur skulle nu reglerna eventuellt ändras i omgång 2? Jag tyckte egentligen det var ganska bra som det var men kanske:
- någon maxgräns för poäng per film bör införas
- kunna ge minuspoäng, för att gynna osedda filmer

Skulle förstås kunna ha ett "+/- 0"-system om det finns sådana önskemål, men jag föredrar nog att ha det ganska likt som omgång 1 (men så värst noga är det inte).

red_hot  29/10 2017 | Stäng |
Bra förslag med vissa justeringar för att de mest sedda filmerna inte ska ha för stora försprång.