Tv-serier på Filmtipset - Om sajten
Tv-serier på Filmtipset
celec  28/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Har upptäckt att det har börjat leta sig in väldigt många TV-serier på sidan.

vissa är godkända andra inte här är några som inte jag tycker passar in på sidan :

Unge Kommissarie Morse - Trove

Kommissarie Morse - Djävulens dag

Morden i Midsomer - Stryparskogen

Finns det fler?

Zarquon  28/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Även om det inte står så i riktlinjerna, verkar praxis vara att TV-serier med längre, fristående avsnitt, får vara med. Med god vilja kan de väl tolkas som filmserier av TV-filmer kanske?

Andra exempel är Black Mirror, Wire in the Blood, Sherlock.

celec  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
morden i midsomer finns i 122 avsnitt går inte tolka som tvfilmer. Tycker det förstör mer än det gör nytta.

Gordyal  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
På vilket sätt?
Bara för att det finns många filmer betyder det inte att det inte är filmer.

Jättekonstigt argument.

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Nä, det är sant. Men jag kommer att tänka på kortfilmspolicyn som har en hårdare gränsdragning.

"Filmtipset godkänner dock inte kortfilmer som skapats i stor skala av en och samma producent (person eller företag) och med samma återkommande karaktärer eller med ett tydligt gemensamt koncept, t ex Mr. Bean-sketcher, kortfilmer med Roger Rabbit, Kalle Anka eller kaniner som paroiderar kända storfilmer.

Anledningen till att vi inte godkänner dessa filmer på filmtipset är att det är för svårt att sätta rättvisa betyg på kortfilmer med samma återkommande karaktärer. De blir helt enkelt för svåra att separera från varandra och gör betygsmatchningen sämre."

Det som sägs i motiveringen är knappast typiskt för kortfilmer.
Fast det är nog väldigt få som bränner av 6 st beckfilmer inom ett dygn men det går ju utmärkt att se 200 minuter Kalle Anka.
ETT problem med detta är dessa filmserier som med tiden har blivit för många "avsnitt". När de första Beck-filmerna (Haber) kom, så var det ingen (?) som ifrågasatta deras existens på ft. Men när de började närma sig 20-talet så började det bubbla lite. Men hur skulle det lösas? Skulle man radera alla Beck-filmer, skulle man sätta en gräns vid ett visst antal, eller skulle man tillåta alla?

Barneyk  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker man kan jämföra med James Bond, det är ju också typ 40 filmer. Beck-filmerna är ju helt klart filmer.

Jag tycker överlag att Filmtipset borde slappna av reglerna kring tv-serier mer. Gränsen mellan filmer och serier börjar allt mer suddas ut.

Jämför t.ex. med Marvel-filmerna osv.

Mini-serier som Big Little Lies tycker jag borde passa här. Det är dock 7 avsnitt istället för nuvarande riktlinjer som säger 6, även om många mini-serier med uppemot 10 avsnitt har godkänts tidigare.

KyLLo  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Bond och Beck ser jag som jämförbara i sammanhanget. Samma upplägg.

Det skulle i så fall vara att flytta avsnittsgränsen för miniserier uppåt (som du nämner). Maximigränsen i speltid är tilltagen (10 timmar), medan maximigränsen för avsnitt är något snäv (6 avsnitt). Som det är nu platsar alltså en miniserie i 6 delar med avsnitt som är 1,5 h, medan en miniserie i 7-8 delar inte gör det ens om det är 25-30 min-avsnitt. Övriga riktlinjer för miniserier bör dock finnas kvar i så fall. Annars tror jag inte på att släppa på riktlinjerna, utan snarare förtydliga dem. Att långsamt börja tillåta fler och fler tv-serier skulle vara katastrofalt.

Det är inte tv-serierna i sig som är problemet, utan konsekvenserna. Det är bra om alla som gillar tv-serier också har ett community. Jag tror att den enda vettiga lösningen för tv-serier är att skapa en separat tv-serieavdelning med egen databas och egna listor, alternativt en separat sajt för tv-serier. På så sätt kan man kringgå många problem som annars uppstår, samtidigt som friheten blir maximal. Om det exempelvis finns ett behov skulle man kunna utforma seriedelen på ett annat vis än filmdelen och utan att behöva påverka eller påverkas av filmdelen.

Barneyk  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, det låter väldigt bra att ha tv-serier och filmer åtseparerade även om dom skulle finnas här på samma sajt.

Visst kommer det bli en del gränsfall där det blir oklart i vilken del dom ska hamna, men där tycker jag du har helt rätt i att mini-serier ska tillåtas även om dom har lite fler avsnitt än nuvarande riktlinjer.

Jättebra och genomtänkt av dig. Håller med. :)
Gick också i samma tankegångar en systersida till filmtipset hade varit det optimala.
Varför inte bara skippa allt som inte har gått på bio? James Bond-filmerna går alla upp på bio. Det gör knappast Morden i Midsomer. De visas på någon obskyr TV4-ägd kanal. Fattar heller inte vad Black Mirror gör på Filmtipset.

KyLLo  27/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Tv-, kort- och novellfilmer går väldigt sällan på bio, vilka skulle bli mycket lidande. Det är för övrigt TV8 (Viasat) som visar Morden i Midsomer nu.

I policyn står det:

"Tv-serier i många avsnitt är inte välkomna på filmtipset. Det går inte att sätta betyg på en hel serie. Vi vill inte heller ha varje avsnitt av en serie inlagt här, och inte heller hela säsonger för sig. Inte heller godkänner vi förlängda pilot- eller avslutningsavsnitt.

- Finns det en tydlig cliffhanger (spännande slut som gör att man vill se nästa avsnitt) så är det en TV-serie.
- Är det lätt att hänga med, även om man missar ett avsnitt eller två? Då är det en TV-serie.
- Finns det flera säsonger är det en TV-serie.
- Har olika avsnitt olika regissörer? Då är det en TV-serie."
Inlägget är ändrat 27/2 2018.

BarryHero  28/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Baserat på detta, vad fan gör Black Mirror-avsnitten på Filmtipset?

Barneyk  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Fristående novell-filmer kring ett samlat tema.
Ett problem med det här är t.ex. Harry Potter-filmerna som haft olika regissörer och knappast kan ses fristående utan att förlora sammanhang. T.ex. kan man inte se enbart fjärde filmen och få en full bild av storyn. Stjärnornas krig och Sagan om ringen är liknande exempel.

Jag har aldrig förstått anledningen till varför tv-serier inte ska vara tillåtna på Filmtipset. Påståendet "Det går inte att sätta betyg på en hel serie" är väldigt subjektivt. Eftersom det inte finns regler för hur betyg ska sättas på filmer (t.ex. att man måste beakta ljudsättning), bör det heller inte finnas regler för hur betyg ska sättas på tv-serier. Jag kan mycket väl sätta betyg på en hel serie. Jag har större svårighet att sätta betyg på enskilda avsnitt, något som görs på IMDb.

Jag kan säga att jag tycker Twin Peaks är en femma, även om jag tycker att ett enskilt avsnitt kanske är en tvåa. Jag likställer det med att bara för jag satte en femma på Black Panther betyder inte det att jag skulle betygsätta fyrtiofjärde minuten en femma. Ett filmbetyg är på sitt sätt också en sammanvägning av många faktorer. Vad gör en tv-serie så annorlunda?

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det du nämner är väl trots allt exempel på filmserier och inte tv-serier. Vanliga filmserier omfattas inte av policyn för tv-serier, utan filmpolicyn. Miniserier har också en egen policy (då man lägger in hela serier för sig), dokumentärer har en och kortfilmer har en.

Jag tror också att det finns folk som kan betygsätta en hel serie. Det som menas är nog snarare att alla inte sätter betyg på samma sak, vilket då orsakar problem med jämförelser och beräkningar. Lägger man in hela serier för sig finns det risk att användare sätter betyg utan att ha sett hela. Lägger man in varje enskilt avsnitt finns det risk att användare istället betygsätter hela serien eller sätter samma betyg på alla avsnitt för att de inte kan hålla isär dem. En del serier är också riktiga långkörare.

Det som skiljer tv-serier enligt Filmtipset är de fyra punkterna som jag citerade längst ned i förra inlägget. Det är inte nödvändigtvis skillnaden mellan tv-serier och filmer/filmserier. Det kan vara vad som skiljer en tv-serie (som inte tillåts) från en miniserie (som tillåts).

En annan skillnad är att betyg brukar skilja sig kraftigt mellan tv-serier och långfilmer på andra sajter. Tv-serier får allmänt högre samlade betyg. För en långfilm är 7,5 riktigt högt på IMDb, men för en tv-serie är det ganska lågt. Det kan finnas många orsaker till skillnaderna. Bland annat att tittarmönstret skiljer sig. Det är sådant som kan försämra betygsuträkningarna radikalt.

Barneyk  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker sista poängen där är lite underskattad.

Att se 1 film och betygsätta den är rimligt. Att se 164 avsnitt av en serie för att betygsätta den är inte samma sak. Det gör att bara fans betygsätter serier, medan alla betygsätter filmer, lite generaliserat och överdrivet.

Och, när ska vi räkna en tv-serie som lanserad? En film eller sluten mini-serie har ett givet slut.

Om vi tar serien Simma lugnt Larry! som hade premiär 2004 som nu är på sin 9e säsong 2018 och oklart när säsong 10e ska komma.
När ska man kunna betygsätta den?

Jag tycker ju personligen att tv-serier ska tillåtas och betygsättas säsong-vis men jag kan förstå att andra inte vill det och det finns många komplikationer...

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
På IMDb tror jag att man antingen kan betygsätta en hel serie eller varje avsnitt, men det gör ingen betygsskillnad. Är väl som med musikdokumentärerna.

Det blir väl premiärår som gäller då, vilket innebär att det går att betygsätta en pågående serie.

Det är som sagt flera plan där man inte inte kan likställa serier med filmer. Tittarmönster, betyg, längd och tillgänglighet som nämnt. Det som oroar mig är om tv-serierna ska dela betygssystem eller funktioner med filmer. Det skulle kunna vara en dödsstöt för exempelvis den som enbart är intresserad av filmer och den som uppskattar nuvarande betygsuträkningar. Med en fristående sajt, likt Boktipset, skulle dock ingen behöva oroa sig.

Barneyk  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja. Personligen skulle jag tycka om tv-serier men för sidan som helhet är det nog bäst att inte ha det.

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det blir väl som att ha pirayor och guldfiskar i samma akvarium. Tv-serierna lär ganska snabbt äta upp filmerna på sajten, så att säga, även om de är färre.

Betygsuträkningarna funkar bäst till vanliga filmer, där det inte mest är fans som betygsätter och där hela skalan används.

Barneyk  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är nog verkligen så.

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vilken eller vilka funktioner är det du mest ser fram emot för tv-serier?

Barneyk  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag hade velat samla allt mitt tv-/film-tittande på den här sidan och se statistik och få överblickar och så.

Framförallt nu när kvalitets-serier lockar till sig stora film-skådespelare så hade jag velat att dom serierna var en del av statistiken och så här på sidan.

Men jag ser som sagt hur det som helhet får andra konsekvenser, som kanske hade gått att lösa på något sätt.
Men känns som det finns andra saker att prioritera nu iaf.

KyLLo  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
De samlade betygen och statistiken skulle väl gå upp. Många ser dåliga filmer ibland, men hur många sitter och tragglar sig igenom dåliga serier? Jag har nog svårt för mer än ett eller två avsnitt av en serie som jag tycker verkar dålig.

Jag tror inte att du är ensam om att tänka i banorna. Vilka andra prioriteringar syftar du på - buggar?
Tiden är inne för att kunna betygsätta TV-serier. Om inte på Filmtipset så på TV-serietipset.

KyLLo  13:58 11/7 | Stäng | Nästa nya
Jag betvivlar inte att det finns ett intresse för det både nu och tidigare.

Är bara rädd för att många enbart betygsätter sina favoriter och struntar i att se klart och betygsätta sådant som verkar dåligt eller ointressant. Beräkningar och automatiska tipsfunktioner blir värdelösa.

Kolla hur höga betyg och tätt det är på IMDb:s topplista för serier. Och en majoritet är väl från 2000-talet, kända och från USA eller Storbritannien. Går ju knappt att urskilja betygsskillnader. Dessa serier är väl i regel mycket mer lättillgängliga också. Tendensen, utifrån serietrådar på Filmtipset, är likadan.

Jag tror inte att man ska tolka IMDb:s topplista som att Planet Earth II är folks absoluta favorit, att nästan alla vill se den eller att folk tycker att den är bättre än alla filmer som finns på IMDb, utan mer som att det mest är inbitna fans som har sett och betygsatt den.

Det handlar snarare om att hitta ett fungerande betygssystem för tv-serier. Om folk i allmänhet hade samma vida tittarmönster (såg lika varierat, chansade lika mycket, såg klart och betygsatte även dåliga) och spred sina betyg som för filmer hade det nog gått att använda samma betygssystem.

En svensk sajt skulle i teorin kunna öppna upp mer för exempelvis nordiska serier, men i praktiken troligtvis inte. För nordiska filmer finns det ett tillräckligt stort intresse, men för tv-serier är det mycket mer tveksamt. Frågan är vad som skulle göra TV-serietipset unikt, förutom att det är på svenska.

Fördelarna med en tv-seriesajt tror jag snarare är att kunna hålla reda på vad man har sett, vad man följer och vad man vill se, lyfta fram sina favoriter, temalistor, serietablå och möjlighet att kommentera och diskutera.
Inlägget är ändrat 14:14 11/7.

SvenMelander  17:28 11/7 | Stäng | Nästa nya
Då är vi överens. Tiden är inne för TV-serietipset.
Känns mer som att tiden är inne för oss att hoppas för att inte Filmtipset försvinner istället för att lägga kraften på ett TV-serietipset.
Nya ägarna osar ju inte direkt framtidstro...

SvenMelander  20:57 15/7 | Stäng | Nästa nya
Om du vill det är det ingen dröm.
Tack för förklaringen om skillnad mellan filmserie och tv-serie. Jag tänkte inte på den distinktionen.

Jag har också märkt att tv-serier brukar få högre betyg än filmer på IMDb. Jag förstår ändå inte varför det ska vara ett argument mot att tillåta tv-serier på Filmtipset. Du skriver "[d]et som menas är nog snarare att alla inte sätter betyg på samma sak...", vilket är en realitet även för film. Det finns personer som konsekvent sätter femmor på allt som Tom Cruise är med i eftersom de gillar honom. Även betygskalan är olika för alla; en del sätter extremt få femmor medan andra är mer frikostiga.

Jag var involverad i en liknande diskussion här på Filmtipset för en herrans massa år sen. Då gällde det pornografisk film. Jag fick förklarat för mig att man inte såg sån film av samma skäl som annan film och då inte kunde betygsätta på ett bra sätt. Jag ansåg då (och nu) att eftersom man inte reglerar hur man ska sätta betyg på "vanlig" film ska man inte heller förmätet anta att alla ser pornografisk film av en enda anledning.

Självklart finner jag mig i vilken policy Filmtipset än antar vare sig det gäller pornografisk film eller tv-serier (annars är det ju bara för mig att hitta mig en annan sida om jag stör mig för mycket). Min personliga åsikt är att Filmtipset bör ha så få restriktioner som möjligt, särskilt när Filmtipsets hela grej är att räkna ut betyg som är högst personliga.

KyLLo  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är med anledning av bedömningsgrunden (som med all sannolikhet skiljer sig mellan serier och många filmer) och det påverkar uträknade personliga betyg. Musikdokumentärer har också ett avvikande betygsmönster. Det går därför inte att få en särskilt tillförlitlig indikation på vad man kommer att tycka om en sådan, som man kan för många andra filmer. Om tv-serier delar betygssystem med filmer är risken stor att också de uträknade filmbetygen fungerar sämre, just för att de sammankopplas.

Visst finns det medlemmar som även betygsätter filmer på liknande sätt, som du beskriver, men skillnaden är att det sällan är en sådan övervikt att det påverkar spridning av betyg, ft-betyg och försämrar underlaget för andras uträknade betyg.

Systemet baseras på att många medlemmar gör bedömningar utifrån samma grund och försöker sedan hitta ett mönster i det. För en vanlig människa skulle det förstås vara omöjligt att försöka matcha över hundratusen medlemmar med varandra på nolltid. På så sätt är det fantastiskt smart. Det finns samtidigt begränsningar... Systemet kan inte lära känna dig på riktigt och dina intressen. Det förstår inte att du älskar eller avskyr allt som har med exempelvis en viss skådis eller fotboll att göra. Systemet kan inte lära sig mer, utan då måste det programmeras om.

Vad man betygsätter, som du talar om, påverkar systemets möjlighet till bra beräkningar. Ju större risk att folk betygsätter på olika grunder, desto större risk att det påverkar beräkningarna negativt. Det viktiga för att systemet ska fungera är alltså att många har samma bedömningsgrund vad gäller just betygsättning (oavsett typ av film), och att det finns ett brett intresse.

Alltså, finns det ett allmänt intresse för porrfilm bland medlemmarna och ingen större risk för olika bedömningsgrunder eller betygscentrering lär det vara till fördel ur betygs- och beräkningssynpunkt. Sedan handlar det väl också om ifall man kan dra paralleller mellan porrfilmer och andra filmer på sajten. Kan man beräkna någons generella filmsmak utifrån vad den tycker om porrfilmer eller tvärtom? Slutligen är det är ju alltid admin som har beslutsfattandet och avgörandet i sina händer. Sedan kan det finnas andra skäl till att en sajt väljer att frivilligt ta avstånd från porr.

Om man har allt det här i åtanke är det också lättare att förstå begränsningarna. Att det i grunden inte handlar om att begränsa medlemmarnas intressen eller tala om vad användare kan och inte kan, utan att säkerställa att exempelvis beräkningarna blir tillräckligt tillförlitliga. Och begränsningar finns som sagt inte bara för serier, utan för allt som läggs in. Tack vare det går det att skapa en balans, där man minimerar risken att något specifikt innehåll tar över såväl sajten som beräkningarna.

Vill du bara kunna betygsätta allt du vill kan du förstås gå till någon annan sajt, om det finns någon utan begränsningar. Men begränsningarna gör alltså att beräkningarna fungerar så pass bra för de allra flesta. Genom ännu större begränsningar skulle man i teorin kunna förbättra beräkningarna ytterligare, men de positiva effekterna blir då antagligen små i jämförelse med de negativa effekterna om man skulle tillåta allt på sajten.

Det skulle vara jättepraktiskt om man kunde använda samma beräkningssystem till vad som helst. En sajt som klarar av att tala om vad man tycker om precis allt möjligt. Men i verkligheten fungerar det alltså inte, utan bygger på olika premisser för att fungera riktigt bra. Därav är användningsområdet begränsat.

Betygsskalan är troligtvis också framtagen för att det ska fungera bra med beräkningssystemet. Med en större skala skulle systemet troligen mer sällan pricka helt rätt på betyg.
Jag håller med dig om de inneboende problemen med att ha ett system som bygger på andras betyg. Tack för dina matnyttiga inlägg!
Jag skulle gärna se att tv-serier fanns här för att kunna hålla reda på dem å "bocka av" men betygsdelen är mindre viktig (för mig iallafall) Jag menar det är väl ingen som tänker: -Avsnitt 7 i säsong 3 har ju fått många femmor, det ska jag se!
Men samtidigt inser jag att filmtipsets usp är ju att hjälpa till att hitta saker som jag kommer att tycka om.

KyLLo  17:24 30/7 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är ett alternativ. Bara det går att hålla isär filmer och serier vid sökningar, i listor och liknande. All detaljinformation kommer ju inte att kunna vara synlig på grund av platsbristen.

Även utan betyg och uträkningar går det ju att ha tipsfunktioner som förmodligen är bättre än alla automatiska för serier. "Liknande serier" (där medlemmar kan lägga till och tumma), specifika diskussionsforum, personliga tips via PM är ju funktioner som redan finns för filmer. Och användarskapade listor är inte att förglömma, där man skulle kunna hitta en viss typ av serier. Därtill en avancerad sökfunktion, där man kan söka på år, land osv. Sedan går det kanske att skapa ytterligare någon funktion.

Har du kollat in http://www.themoviedb.org/? För filmer tycker jag att det är acceptabelt, men inte tv-serier. Det är rörigt och haltande. Medlemmarna verkar inte orka lägga in information om varje säsong osv.
Det ser ju intressant ut, får kolla vidare.
Visst tips från vänner och medlemmar är ju en bra början som inte kräver en massa plats/programmering.
Tycker det är rätt stor skillnad mot beckfilmerna, de har släppts fristående på dvd Morden i midsomer har alltid jag uppfattat som en tv-serie när den går på tv och verkar alltid släppas i boxar. jag kan hålla med att det inte är en stor grej men antingen borde man göra reglerna striktare eller godkänna mer just känns det hela väldigt godtyckligt.

Gordyal  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att du förstod min poäng, eller?

celec  29/9 2017 | Stäng | Nästa nya
jag förstod din poäng. men som det ser ut i dagsläget tycker inte jag att midsomer hör hemma på ft däremot beck, johan falk osv. formulerade mig väl lite fel om att det skulle förstöra sidan.

Howler19  30/9 2017 | Stäng | Visa arv |
Gränserna är som sagt helt omöjliga att sätta idag. Personligen delar jag din känsla att det känns lite galet med de serierna du nämner på sidan, men det är svårt att formulera en policy som går att jobba efter där allt stämmer överens med min instinkt.