Vilken version bör man se? - Othello
Utgivningsår:
1952
Totalt antal betyg:
Veckla ihop
Vilken version bör man se?
Barneyk  15/10 2017 | Stäng | Nästa nya
Det finns 2 olika versioner, en som släpptes 1952 i Europa och en som släpptes 1955 i USA och UK, jag hittar ingen tydlig genomgång av skillnaderna och jag känner mig osäker på vilken man bör se?

Någon som vet något mer?

goeran  15/10 2017 | Stäng | Nästa nya
Det finns väl egentligen tre versioner; Wikipedias artikel ger en bra översikt. Den ursprungliga europeiska versionen anses tydligen bäst. Criterions nya blurayutgåva innehåller både den europeiska och den amerikanska versionen; se Othello på bluray

Barneyk  15/10 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är just på tal om den som jag undrar.

Du skulle rekommendera att se den Europeiska versionen då?

goeran  15/10 2017 | Stäng |
Ja. Jag har själv funderat på att skaffa Criterions utgåva eftersom jag inser att jag bara har sett 1992 års version; och det vore intressant att se den ursprungliga versionen.