sennights albumlek 2017-2019 - Allmänt
sennights albumlek 2017-2019
sennight  17/11 2017 | Stäng | Nästa nya
oviktig inledning som går bra att hoppa över: jag känner att det nästan blivit en tradition att jag startar en musiklek i slutet av året så jag ska väl inte vara sämre 2017. har bestämt att gå den enkla vägen och skamlöst sno andris albumlek nästan rakt av. är egentligen ingen albumperson så det blir en intressant ny upplevelse men bra för att jag tycker det är praktiskt att lyssna på album på jobbet.

jag tänkte köra en liten musiklek för att få hjälp att välja vad jag ska lyssna på för album. i korthet går det ut på att ni tipsar om musikalbum och jag poängsätter dem efter hur bra jag tycker att de är. den med högst poäng vinner.

vad ni ska göra:
* välja 5 album, antingen alla på en gång eller något/några i taget.
* albumen ska finnas på spotify. (om ni inte har spotify kollar jag upp det och om det inte finns meddelar jag att nytt album måste väljas.)
* maximal längd: 60 minuter

vad jag ska göra:
* lyssna på varje album minst 2 gånger*.
* skriva en kort recension och dela ut betyg.
* när allt är över sätta ihop en spellista anpassad till vinnaren på 10 låtar. den kommer att skapas på spotify men jag skriver ut den här i tråden också.

*om jag tycker att det är ett alldeles vedervärdigt album vid första lyssningen kan det komma att bli bara en lyssning.
Inlägget är ändrat 14:12 7/1.
Göm historik
Kul! Jag ska försöka ge bra tips, även om jag inte är en albummänniska heller, och i så fall en rock/progalbummänniska, vilket ju inte är till så stor nytta i den här tävlingen.
Tips 1
Andra våningen  18/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Julia Holter - Ektasis

(Fantasilöst att tipsa om en artist som jag själv blev tipsad om, men det är i alla fall inte samma album.)
Inlägget är ändrat 18/11 2017.

sennight  20/11 2017 | Stäng | Nästa nya
tack för ditt deltagande! jag har lyssnar på några låtar av julia holter men aldrig ett helt album. förväntad reaktion: helt okej album, kanske någon låt som sticker ut som bättre.

har fått någon slags bihåleinflammation (eller cancer?) som gör att jag har lock för öronen vilket gör att jag avvaktar lite med lyssnandet för att kunna ge ett rättvist omdöme.

jobbigt. dock inga problem för mig om det dröjer lite, då har jag tid att komma med mer genomtänkta tips. just nu ser jag film istället för att lyssna på musik, för att kunna komma upp i hundra långfilmer till årsskiftet.
en teaser
sennight  27/11 2017 | Stäng | Nästa nya
det här var mycket svårare än jag väntat mig. har lyssnat 2+ gånger på albumet men känner att jag har svårt att få en tillräcklig uppfattning för att bedöma albumet. men det kommer snart.
nu måste jag lyssna på det igen därför.

sennight  4/12 2017 | Stäng | Nästa nya
ledsen för att jag ghostat dig.
har du kommit på något?
Jag har för mig att du aldrig direkt har lyssnat på Love - Forever Changes. Vet inte om det är ett bra tips, men det finns kanske någon möjlighet i alla fall att du hittar något i det.
(så det får bli mitt tips, istället för något av alla album jag vet som du ändå garanterat inte kommer att gilla)
det stämmer att jag inte har det. är skeptisk till om jag kommer tycka så bra om det (tänker att jag snarare är likgiltig) men bra med allmänbildning.
love - forever changes
sennight  6/2 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det här albumet innehöll dels precis sådant jag väntat mig men det var också flera låtar som var mer "soft rock” än jag väntat mig. jag trodde att jag skulle känna igen många av låtarna eftersom forever changes är så känt men jag kan inte påstå att någon låt kändes bekant. den enda låt som fastnat efter mina lyssningar nu är andmoreagain men det är mest för att jag stör mig på texten. det är ändå ganska trevlig och allmänbildande lyssning. poäng: 5/10.
Låter som rimlig respons på mitt tråkiga tips.
julia holter - ektasis
sennight  4/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
här kommer en inte så bra recension som mer handlar om lyssningsupplevelsen än om albumet i sig:

som jag sagt tidigare var detta svårt. jag är ännu inte säker på om det har att göra med att jag är ovan vid att lyssna på album eller om det är albumet i sig. jag har testat att lyssna på det när jag är ute och går, när jag broderat och när jag försökt sova. trots en hel del lyssningar har hela albumet gått in genom ena örat och ut genom andra. ingen låt har fastnat. hennes röst och musiken är det inget fel jag. jag tycker inte att det är ett dåligt album men det är tveksamt om jag kommer att lyssna på det igen.

jag tycker ändå att detta var ett bra albumtips eftersom det känns som en helhet och inte “bara” var en samling av låtar utan sammanhang. sammantaget måste jag ändå ge ektasis 4 av 10 poäng.inte dåligt men lite väl intetsägande för min smak.
Jag tycker att hon har ett visst specifikt musikaliskt språk som råkar funka mycket bra för mig, nästan lite väl bra, så att det blir relativt intetsägande för dig eller för musiklyssnande människor i allmänhet låter rimligt. Och helhet ja: jag tycket Ekstasis är mer av en helhet än hennes två senare album, och därför gillar jag mest att lyssna på det, trots att de bästa låtarna på de senare albumen är bättre.

Får satsa på bättre poäng med nästa tips, även om det kan bli svårt.

sennight  4/2 2018 | Stäng | Nästa nya
jag har haft flera av låtarna på hjärnan så den har växt. jag uppgraderar den till en 5/10.
fast fortfarande nedre halvan på topplistan... visst har du inte lättat på regeln att albumet ska finnas på spotify?
Inlägget är ändrat 4/2 2018.

sennight  4/2 2018 | Stäng | Nästa nya
nej det har jag inte! men vi får väl se om det är hugget i sten.
några fler tips?
Jag har funderat på det sedan du väckte tråden till liv igen. Är inte säker på vad jag själv tycker om albumet (har bara lyssnat två gånger på det, och det är helt klart speciellt), men det skulle kunna vara kul att höra vad du tycker om

Mrs. Miller -- Wild, Cool & Swingin'.

sennight  20/12 2018 | Stäng | Nästa nya
tack. känner ej till.
mrs. miller - wild, cool & swingin'
sennight  14:00 4/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
visste som sagt inte alls var det var genom att se namnet men förstod genast när jag började lyssna att det var vad som ibland kallas outsidermusik och det är ju oftast intressant.

det är ju alltid kul med covers och jag gillade jag att det visslades en hel del. var inte alltid säker på om det var riktiga visslingar eller “mekaniska” så var tvungen att kolla upp det och då visade det sig att hon kylde läpparna med is för att tonen skulle bli mer ren, eller något i den stilen minns inte riktigt nu. jag har ofta lite svårt för när någon sjunger med mycket vibrato (eller vad det nu kallas, jag menar alltså när man darrar med rösten). (finns dock flera undantag som jag gillar mycket.) har lyssnat på hela albumet två gånger. jag skulle nog föredra att lyssna på några låtar då och då med denna artist. bästa låtar: yellow submarine, sweet pea och moon river. plus för bra tips. poäng 6/10.
Är det ok att fuska lite med längden? Typ 68 minuter istället? Eller är det stenhårt?

sennight  20/11 2017 | Stäng | Nästa nya
det är helt okej. regler är till för att brytas.

zonk  20/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Topp! Då har jag nåt tips!

tack för din medverkan!

amon düül ii tillhör kategorin band som jag känner till sedan länge men inte har lyssnat på eftersom jag tror att det inte är "min grej". (har dock tydligen lyssnat på två låtar av dem 2010 och 2011 men jag har inget minne av det). jag föreställer mig att jag kommer att tycka att det ibland är okej, ibland för mycket finstämt gitarrspel och ibland också att det är lite segt/tråkigt. ser det dock som allmänbildande att ha lyssnat på så jag klagar inte (än).
lite skrämmande att jag vet vilken den ena låten är.

sennight  20/11 2017 | Stäng | Nästa nya
ha, någon du haft med i någon lek eller så antar jag?
jag skulle kunna vara skyldig till den andra. archangel thunderbird?

sennight  23/11 2017 | Stäng | Nästa nya
ja det stämmer!

nonamateur  23/11 2017 | Stäng | Nästa nya
också nån lek. molty gav (med all rätt) tummen upp på lyriken.
Inlägget är ändrat 23/11 2017.

moltenhorror  23/11 2017 | Stäng | Nästa nya
When the everywhere-eye asks you
Who is the emperor of the sky
Take the archangel's thunderbird

Go to Edgar Allan in the tower of sleep
He'll tell you a story which makes you to creep
The echo of your cries is falling so deep

Rent a destroyer and sail to Cape Cod
There lives a lion, they call him God
There is no elevator to Eden, but a hole in the sky

In shock-corridors standing
People with their eyes in their hands

But they don't understand
Don't get with your confessional
Flare into the vaulting flight of stairs

Baiting soldiers sleeping in melting house of wax
Why is the audience not taking the insurrection-axe
Thousands of windows burst open
And alarm bells are broken

nonamateur  23/11 2017 | Stäng | Nästa nya
fina grejer, ja. i synnerhet everywhere-eye, tower of sleep, rent a destroyer, elevator to eden, shock-corridors, vaulting flight of stairs & insurrection-axe.
Det var nog den enda leken.
Hm, mycket hade jag kallat den där plattan, men inte finstämt gitarrspel! Har dålig koll på dem, mest den plattan som fastnat. Hoppas du gillar den iaf!

sennight  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
du talar med någon som är extremt känslig för allt som är finstämt när det kommer till elgitarrer i samband med "rock". gitarrer ska vara en matta av oljud eller låta som regn! men vi får väl se.

zonk  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Jaha! Det var en annan definition av finstämd än jag räknade med. Bra att veta för framtida tips om inte annat!
amon düül ii - yeti
sennight  14/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
som jag skrivit tidigare tycker jag att detta är väldigt svårt. om jag hade fått tips om någon av låtarna på albumet hade den fort fått omdömet “tråkig” och så hade jag aldrig tänkt på den igen. när det är en del av ett album är det en annan sak. jag tror jag lyssnar på det ungefär tre gånger.

det här albumet var faktiskt något bättre än förväntat. mer gitarrmattor och inte så mycket så kallad “gitarronani” som jag trodde. jag gillar också de sporadiskt förekommande opraaktiga sången.

ingen av de enskilda låtarna har fastnat och det är tveksamt om jag skulle känna igen någon av dem om jag hörde dem i ett annat sammanhang. en av gångerna när jag lyssnade på den städade jag och det var helt okej att lyssna på den i bakgrunden. jag kommer kanske att lyssna på det igen någon gång.

betyg: 4/10

zonk  14/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Kul att det funkade lite på nåt plan iaf! & nej det är ju inte såndär typisk gitarr-onani precis. Tycker oxå den funkar bättre som helhet, speciellt första gänget låtar.
Så jävla snyggt och coolt skivomslag.

zonk  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja visst är det grannt? En ospecad tysk som liemannen, på kulört bakgrund. Det kan ju inte bli fel.

Gordyal  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Synd att inte plattan är lika bra. Men den står hemma i hyllan, och har fått stå kvar efter varenda säljräd. Varje gång som jag har dragit ut den så har det räckt med en snabb blick på omslaget för att den ska få åka tillbaka in i hyllan igen.

zonk  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är inte lätt att leva upp till ett sådant omslag, helt enkelt.
2 album till att börja med.

Le Muhr - Generation Destruktiv

Doll And The Kicks — Doll and the Kicks

sennight  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
jag känner in till någon av artisterna så har inga förväntningar. utan att googla tänker jag mig att det är förhållandevis nya artister (det vill säga från 2000-talet).

Barneyk  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har väldigt låga förväntningar också, men ändå kul. :)
le muhr - generation destruktiv
sennight  18/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det här blir en ganska kort recension. gillar syntharna ibland, stör mig rätt mycket på sångrösten och texterna. jag tycker att hela produktionen känns tillrättalagd, det hade nog gjort sig bättre om det varit lite mer avskalat. läste att de tidigare gjort mer av pandapop (lyssnade ej på det så vet inte om det stämmer), kanske skulle jag gilla det något bättre. inte något i min smak, alltså.

betyg: 2/10
Veckla ihop
doll and the kicks - doll and the kicks
sennight  18/2 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
oj, det här var tyvärr inte alls i min smak. det är många komponenter i den här typen av musik jag inte gillar: störig röst, oinspirerade melodier, tråkiga elgitarrer och en ”cool” attityd som för mig känns väldigt fånig. det enda jag tycker var lite okej var verserna i låten if you care.

betyg: 1/10

det verkar i nuläget som att vi inte riktigt har så kompatibel musiksmak.

Barneyk  18/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Haha. Vi har väldigt mycket överlappande musiksmak men också mycket som inte alls verkar stämma det minsta. :)
Tar varsin skiva av de två artisterna som gett mig mest behållning i år. Båda två på svenska vilket gör det svårare att värja sig.

Barbro Hörberg - Gråt i gräset (1975) https://open.spotify.com/album/5fBYTgATE8d355gdG8PcnV
Jag har (precis som många andra) upptäckt Barbro i år och förälskat mig totalt. Ojämnt men med sjukt höga toppar. Hon funkar på alla känsloregister men bäst är den jazziga och lekfulla sensualiteten som känns helt unik på svenska.

Skander - Hon (2017) https://open.spotify.com/album/4EsfVQCsYlM0EfurFlqFdP
Uppbrottsskiva i dunkla färger med släpig rap och autotune-sång till helt jävla fantastiska beats av Nibla. Tänker att det kanske är ett nätt litet steg utanför din musikaliska bekvämlighetszon också.
Åh, Gråt i gräset är ju ett perfekt tips. Får bara hoppas att sennight redan hört det.
tack för dina tips! jag har inte hört något av någon.
Veckla ihop
barbro hörberg - gråt i gräset
sennight  27/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
ett mycket bra tips. jag hade höga förväntningar enbart baserat på att jag gillade titeln. jag håller med om att den är något ojämn men det är ändå ett bra tips för att det sticker ut lite. låtarna som inte faller mig i smaken känns ändå trevliga att ha lyssnat på. det är bara långe bengt som jag inte alls gillar. jag gillar överlag texterna, att de är båda “seriösa” och fyndiga. textmässigt är nog vill du bli min soptipp min favorit mrn den låt jag gillar bäst och troligtvis kommer att lyssna mest på är titellåten. en typisk hit.

poäng: 7/10

Fredzon_M  28/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Kul att du gillade den! Min favorit är helt klart "vill du bli min soptipp", sen "Du ska få honom tillbaka" och "Håll alla dörrar öppna". Är inte jätteförtjust i titelspåret faktiskt. Förstår att man avfärdar Långe Bengt men jag älskar den ändå i all sin plojighet med sina härliga trummor och basgång.
skander - hon
sennight  1/3 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
ja, jag måste ju erkänna att det här är lite utanför min komfortzon. kanske främst på grund av att det är på svenska. jag har generellt sett rätt så svårt för “poetisk” musik på svenska. det här tycker jag var ganska okej ändå. temat är ju gripande och låtarna är bra gjorda (jag har haft flera av dem på hjärnan). intressant lyssning och bra tips. jag har dock svårt att se att jag kommer att lyssna på albumet igen. betyg: 4/10

Fredzon_M  19:33 4/2 | Stäng | Nästa nya
Ska fundera på saken och återkomma.
Sent omsider kommer ett litet tips om du fortfarande kör på.

I princip det enda som jag lyssnat på i år är Allan Edvall. Ungefär samtidigt som min lille son kom till världen i januari hittade jag en samlingsbox på vinyl med Allans fyra skivor Grovdoppa, Färdknäpp, Gnällspik och Vetahuteri. Färdknäpp hade jag redan innan så den har jag lyssnat mycket på tidigare men inte så mycket nu. Gnällspik tyckte jag var lite svagare än de andra tre så den har jag inte heller lyssnat så mycket på. Däremot har jag lyssnat extremt mycket på Grovdoppa och Vetahuteri. Du har säkert lyssnat på Allan, men du kanske inte har lyssnat på just de skivorna. Den jag vill tipsa om är den sista i samlingen: Vetahuteri. Jag har sussat min lille son och valsat runt med honom i min famn till den skivan oräkneliga gånger de senaste veckorna. Den är väldigt ojämn, men jag älskar verkligen "Den lilla bäcken", "Gullgubben" och "Vaggvisa" så det är mest sida A som rullar hos mig. Den verkar inte finnas på Spotify men alla eller de flesta låtarna verkar finnas på olika samlingsskivor. Så du kanske får sätta ihop en egen playlist.

Annars har jag inga bra tips, har i princip slutat lyssna på skivor, lyssnar nästan bara på låtar, förutom just gammal vinyl som jag plockar upp i bland.

sennight  13:06 11/3 | Stäng | Nästa nya
det stämmer att jag lyssnat på allan edwall men inte just vetahuteri. jag har lyssnat på något samlingsalbum för länge sedan men jag lyssnar nu mest på två låtar av honom: den lilla bäcken och vaggvisa (de är väl hans mest kända?). eftersom det var lätt att plocka ihop en spellista med hela albumet godkänner jag tipset.

sennight  13:08 11/3 | Stäng | Nästa nya
om jag nu hinner lyssna på det innan filmtipset dör.
Jun Togawa - Suki Suki Daisuki (tvek om denna finns på spotify. det kan vara värt det att göra en resa ut på soulseek annars.)
Shelagh McDonald - Stargazer
SoKo - I Thought I Was an Alien

Enligt lastfm har du inte lyssnat så mycket på Grimes så jag vill nästan tvinga dig att lyssna på henne också. Men jag avvaktar lite med det. Gillade du Jessica Pratt förresten?
Inlägget är ändrat 7/12 2017.

sennight  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
tack för dina tips. de två första hittar jag inte på spotify så de får vara utanför den här leken. jag lägger de dock i en annan lista med saker jag ska lyssna på. i den ligger också on your own love again. men vet att jag lovade att lyssna på albumet som finns på spotify men det har jag inte gjort än. förlåt.

jag har försökt att gilla grimes men har inte lyckats. är inte emot att tvingas försöka igen.

sleepyhead  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
den kanske får vara med inom tävlan här då? har dock inte lyssnat på den än, så jag vet inte hur den står sig i jämförelse. förlitar man sig på RYM och recensioner ska den vara jämnbra.

okej, tror att du hade gillat tidigare grimes mer (min favorit är den senaste då hon är inspirerad av J-pop och electropop och massa annat gött, men det känns inte som din grej riktigt. rätta mig om jag har fel.). du kan ju testa Visions en gång till då.

sennight  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
javisst, jag tar med det. for the record är det alltså det självbetitlade albumet från 2012.

mja jag kan uppskatta det du nämner i din parentes men jag är väl lite mer kräsen när det kommer till sådant än vad till exempel du är så det stämmer säkert att tidigare är bättre.
grimes - visions
sennight  14/3 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
måste påpeka att jag aldrig ogillat grimes utan jag har haft en rätt neutral inställning. när någon är så himla hypad som hon var ett tag kan det vara svårt att lyssna på musiken med rättvisa öron.

när jag lyssnade på visions nu tycker jag nog ändå att det är lite bättre än när jag hörde det första gången fast det är fortfarande något som inte riktigt sätter sig i min hjärna. det finns låtar jag gillar (infinite love without fulfilment, genesis och nightmusic) men mest består albumet av låtar jag tycker är mindre bra eller som jag upplever som intetsägande (exempel på det är circumambient, vowels = space and time och be a body). vad jag förstått är det bra producerat men jag förstår ju inte det där med produktion så det är pärlor för svin. poäng: 5/10

sleepyhead  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
jag förstår mig inte heller på produktion. förstår bara känslor! obs: detta är ingen sån där dryg "tycker du inte om det här så är du död innombords"-kommentar som man får på internet ibland. du känner andra saker. det är ok.

min favoritgrej med grimes är hennes röst. mmmmm.
ps. det är så skönt att funktionen att lätt se vad andra lyssnat på är tillbaka på last.fm ds.

sleepyhead  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det är den bästa!
jessica pratt - jessica pratt
sennight  3/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
mysigt och stämningsfullt album som jag kommer att lyssna på ibland. jag är ibland inte helt förtjust i hennes röst, gillar den mer när den låter lite som joanna newsom än… någon 1970-talstyp (i brist på bättre beskrivning). också trevligt att få en ny låt i min spellista som handlar om cirklar/loopar och liknande (midnight wheels). jag ska försöka se till att lyssna på albumet du tipsat om som inte finns på spotify, utanför leken alltså

poäng: 6/10
yohuna patientness
Inlägget är ändrat 20/12 2017.

sennight  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsen. jag känner inte till något av det. jag vet att utbudet på spotify inte är det bästa men har satt den gränsen för att det inte ska kännas alltför jobbigt (jag vill kunna lyssna offline).

nonamateur  7/12 2017 | Stäng | Nästa nya
kul. dubbelkollade lastfm för säkerhets skull. rävakademin känns halvstora. tror edm är ett bättre tips till mig själv, men det var det första nya jag gillade när jag började se mig om med anledning av denna tråd. offlinelyssning låter käckt. jag har ett tjugotal mp3 på telefonen som bot där.
backar två (om det inte är för sent).

sennight  20/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det är okej för mig.

nonamateur  20/12 2017 | Stäng | Nästa nya
gott. oavsett om jag hittar nya tips eller ej slapp du två tveksamma.

sennight  21/12 2017 | Stäng | Nästa nya
om du inte kommer med nya tips kommer jag nog lyssna på dem ändå! <-- en piska

nonamateur  21/12 2017 | Stäng | Nästa nya
jag väljer att bortse från denna kommentar, då den främst riskerar att få motsatt effekt.
nonamateur  2/1 2018 | Stäng | Nästa nya
ilhan mimaroğlu - to kill a sunrise & la ruche. har lyssnat väldigt mycket på denna det senaste. blytung. tar gärna tips på politisk musik som svänger lika lite.

sennight  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
tack. känner inte till något av tipsen.
en dold jackpot som jag inte hade på radarn: smithsonian folkways recordings

sennight  19/1 2018 | Stäng | Nästa nya
oj missade det här svaret. jag känner till folkways, typ allt de släpper och har släppt är bra.

nonamateur  20/1 2018 | Stäng | Nästa nya
gott. känner att jag borde in och gräva, men det har tyvärr inte hänt än.

nonamateur  20/1 2018 | Stäng | Nästa nya
ont. (för balansens skull.)
ska snart börja lyssna på tips nummer tre. några fler tips?

nonamateur  22:47 5/1 | Stäng | Nästa nya
osäker på om du hört svartedauen. har mest lyssnat på redan vädrad musik det gångna året.

sennight  14:14 7/1 | Stäng | Nästa nya
tack för tipset men det ser tyvärr ut som att det bryter mot spotifyregeln.

nonamateur  22:09 7/1 | Stäng | Nästa nya
ah. jag har slutat använda spotify.

sennight  08:19 8/1 | Stäng | Nästa nya
det är för att jag ska kunna spara ner albumet och lyssna offline. kom gärna med fler tips så kan jag kolla om de finns på spotify

nonamateur  19:10 9/1 | Stäng | Nästa nya
peter evans/weasel walter poisonous

sennight  12:32 10/1 | Stäng | Nästa nya
finns inte heller men det finns annat av weasel walter och peter evans.

sennight  13:53 10/1 | Stäng | Nästa nya
finns och därmed godkänd!
Veckla ihop
ilhan mimaroğlu - to kill a sunrise
sennight  13:12 15/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
tyvärr är det här musik som jag inte riktigt förstår mig på. jag har lyssnat två gånger nu men känner inte någonting för det, varken att det är bra eller dåligt. jag kan inte se en situation där det skulle passa bra för mig att lyssna på. det “händer” för lite för att jag skulle kunna lyssna på det utan att göra något annat. som bakgrundsmusik glömmer jag bort att jag lyssnar på det förutom när det är tinnitusvarningsljud. kanske skulle det fungera som filmmusik? bra titel på albumet dock har artisten har ett snyggt namn. poäng: 3/10.

nonamateur  20:43 15/1 | Stäng | Nästa nya
viss risk för tinnitusvarningsljud även i nästa tips.

sennight  13:40 16/1 | Stäng | Nästa nya
tack för varningen.
jenny hval - viscera
sennight  28/3 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det finns aspekter jag gillar och sådant jag tycker mindre om. jag gillar inte bitarna när hon pratar och är generellt inte så förtjust i texterna. ibland tycker jag att hennes röst är lite väl gnällig. samtidigt finns det låtar där jag tycker att hon sjunger rätt fint. bästa låten: milk of marrow. viscera är ett snyggt ord för övrigt.

jag kommer i alla fall att lyssna på några av låtarna igen samt även kolla upp några andra av hennes album för att se om de består av det jag gillade mer.
poäng: 5/10
Inlägget är ändrat 28/3 2018.
yohuna - patientness
sennight  11/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
inte riktigt ett tips jag väntade mig från dig. jag har lyssnat på albumet fler än tre gånger men har svårt att komma på något att skriva om det. jag gillar hennes röst. tycker också om att det är en avskalad och ganska “luftig” ljudbild, gillar stämningen.

poäng: 6/10

nonamateur  11/1 2018 | Stäng | Nästa nya
gott. jag håller med om allt. känns som att jag redan vädrat mycket. försökte vidare att undvika tinnitustoner.
bene gesserit - multilingual sad songs, weird jokes and experimental stuff for use by grown-up children
boogertown gap - old-time appalachian christmas
bärchen und die milchbubis - und dann macht es bumm
the choir of the bella vista children's home - villancicos: spanish christmas songs for children
donna regina - northern classic

tror det är fem. orka räkna.
Inlägget är ändrat 28/1 2018.

sennight  10/12 2017 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsen. tidsfusket är okej men inte bandcampfusket! jag kommer dock spara tipset på en annan lista. jag har inte hört något av det. tar mig nog friheten att börja med de spanska julsångerna för det är ju ändå jul snart.

monsterpop  11/12 2017 | Stäng | Nästa nya
fuskigt att alla fusk är fuskiga men en del fusk är fuskigare än andra! det har kommit till min kännedom att jag är ensam om att scrobbla space capsules, vilket inte duger. innebär detta att jag har ett tips till godo?

tidsfusket ångrar jag lite, eftersom det egentligen är låt- snarare än albumtips, men svårt att hålla inne med en sån hit.

sennight  14/12 2017 | Stäng | Nästa nya
jag är en godtycklig fuskdiktator. jag ska arbeta för att du ska få en scrobbelkompis där. ingen ska behöva vara ensam. ja, det stämmer att du har ett tips till godo!
(du får agera försökskanin för julskivan, då jag inte lyssnat på hela själv)

monsterpop  20/12 2017 | Stäng | Nästa nya
((lyssnade idag, men om du är snabbare än min spotifykö hinner du vara kanin för julskiva nummer två))

sennight  21/12 2017 | Stäng | Nästa nya
om du inte har en väldigt lång kö blir det nog inte så. även om det nya tipset låter väldigt lockande.
sennight  16/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
en riktig liten pärla! jag är svag för julsånger och barnkörer så kombinationen. mysig att lyssna på vid jul. jag ska försöka göra det till en tradition att lyssna på den vid jultider.

poäng: 6/10.
byter ndw-tips om det är ok. klein und doof kvarstår dock som off the record-tips.

sennight  29/1 2018 | Stäng | Nästa nya
godkänt!
bene gesserit - multilingual sad songs, weird jokes and experimental stuff...
sennight  15/12 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
åh det är så svårt att skriva något om det här albumet. det är liksom så många saker på en och samma gång. för att det inte ska stanna vid att jag ska försöka komma på något att säga får jag/du nöja mig/dig med en kort kommentar. jag gillar att det är så många olika ljud och att varje låt är som en egen liten värld. vad jag inte gillar är faktiskt franskan! jag vet att det är lurigt för jag har ju alltid tidigare vara pro-franska men har börja tycka att alla som pratar franska låter dryga. eftersom det är så mycket franska på albumet blir det poäng 5/10.
Inlägget är ändrat 15/12 2018.
sennight  14:45 9/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
fin och mysig julskiva! jag lyssnade mycket på den precis innan jul. den innehåller typ alla jullåtar som är bra och många av de bästa instrumenten. om det varit lite mer fiolgnissel, en mjauversion av jingle bells och sång av ett barn och en riktligt gammal person hade det varit den ultimata julskivan. bästa låt var kanske christmas time will soon be over (skip to my lou!). poäng: 7/10.

monsterpop  15:42 27/2 | Stäng | Nästa nya
är trion katt, barn, gamling kanske den ultimata konstellationen? (pick för att vara den gamle!)

sennight  18:22 2/3 | Stäng | Nästa nya
ja, det är en svårslagen kombination. (och jag vill vara katten!)
Tips 2
zonk  14/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Various Artists - N.Y No Wave

Ojämn men full med små guldklimpar, gillar speciellt Suicide - Mr Ray

sennight  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det var inte riktigt den här typen av tips jag tänkt mig men har inte förbjudet det i reglerna så accepterar det. kommer dock försöka bedöma det som en helhet och inte de enskilda låtarna.

zonk  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Ahhh.. right! Feltänk av mig. Känn dig fri att stryka om det känns baklänges!
n.y no wave
sennight  16/12 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det är lite svårt att bedöma samlingsalbum när man är halvbekant med genren och (vissa av) artisterna. jag tänker att det eventuellt är lättare när man antingen är helt obekant eller är väldigt insatt. jag tycker dock inte att det var så svårt att se albumet som en helhet och inte bara en samling av låtar, som jag ju befarade lite innan. det berodde möjligtvis på att det inte var många olika artister vilket jag i och för sig tyckte var lite synd för det måste ju ha funnit en massa andra bra no wave-artister från samma tid och stad. visserligen har jag inte så bra koll på artisterna, har främst lyssnat på suicide och litegrann på lydia lunch. rosa yemen var en trevlig upptäckt som jag nog ska undersöka lite närmare. poäng: 4/10.

zonk  12:47 11/1 | Stäng | Nästa nya
Kul att en del föll på läppen iaf!

zonk  12:50 11/1 | Stäng | Nästa nya
Pete Shelley - XL 1 (1983). Så fräscht, så elektriskt!

jotoob-länk

sennight  13:42 11/1 | Stäng | Nästa nya
tack! inget jag känner till.
pete shelley - xl 1
sennight  12:17 11/3 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det här var inte riktigt i min smak. jag tycker att det är helt okej men inte särskilt minnesvärt för mig men ångrar inte att jag lyssnat på det. jag kommer troligtvis aldrig lyssna på albumet igen. den bästa låten tycker jag är twilight som väl är den låt som sticker ut mest på albumet som i övrigt är “jämnt” (i brist på bättre ord, tänker på motsatsen till spretigt) musikaliskt sett. betyg: 3/10.

zonk  22:47 11/3 | Stäng | Nästa nya
Ahfasen, tänkte det skulle passa, lite piggt sådär. Kul att en låt föll på läppen iaf!
Grodis första tips
Gordyal  18/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Helvete så svårt! Jag brukar mest konstatera att jag aldrig får riktig kläm på din musiksmak, förutom att den inte verkar matcha min. Så nu ska jag försöka hitta något som jag gillar som kanske kan funka för dig. Hur gör man då?

Att välja bort är skitlätt, och så långt tror jag att jag har alla rätt. Men att välja till...

Jag drar till med Roxy Music / Stranded.

Motivering: En varierad platta utan att vara spretig, annorlunda utan att vara svårtillgänglig, lite arty utan att vara pretto, hyfsat lättsam men samtidigt ett visst tuggmotstånd, funkar såväl i bakgrunden som för intensivlyssning osv. Dessutom inbillar jag mig att du skulle kunna uppskatta Bryan Ferrys väldigt speciella röst.
Inlägget är ändrat 18/12 2017.

sennight  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
tack för tipset. har lyssnat på detta album någon eller några gånger för typ 15 år sedan. minns inget alls så godkänner tipset. utsikterna ser hyfsat goda ut för jag uppskattar andra album av roxy music från samma tidsperiod, även om det lär finnas en anledning till att jag inte lyssnade på det mer än ett eller ett par gånger.

Gordyal  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Du var kanske för ung för femton år sedan?
roxy music - stranded
sennight  29/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag är ganska säker på att jag lyssnat på stranded minst en gång tidigare (troligtvis flera gånger) för rätt så många år sedan. trots det kändes albumet ganska obekant men det är också logiskt att jag inte kommit ihåg det för det innehåller många aspekter av det jag tycker är tråkigt i musik. eftersom jag har svårt att sätt fingret på vad jag inte gillar tänker jag göra en jämförelse med det roxy music album jag gillar, nämligen det självbetitlade albumet från 1972.

det jag gillar med det är att det är ganska “luftig” och på sätt och vis avskalad musik men samtidigt många olika instrument. bryan ferrys röst får stor plats vilket är bra för att jag gillar hans röst. det känns inte överproducerat vilket jag tycker att stranded känns. på stranded sjunger ferry bra som vanligt men hans röst drunknar lite i den tråkiga och “konventionella” ljudbilden (medan roxy music 1972 bitvis är experimentellt och - hatar egentligen detta uttryck i den här kontexten men i brist på annat - “lekfullt”).

det finns dock en låt jag gillar på stranded och det är a song for europe. den är mäktig. a song for europe får 8/10 men stranded i sin helhet får

betyg: 4/10

Gordyal  29/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag är helt med på din jämförelse med debutplattan, även om jag själv föredrar Stranded.

Även jag håller A Song for Europe som favoritlåt.
Grodis andra tips
Gordyal  18/12 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Här kommer en superduperchansning:

Madonna / I'm Breatless

Gillar du inte Madonna? Det gör inget. Folk som gillar Madonna brukar ändå inte gilla denna platta (med betoning på "brukar"). I Uppsala såldes LP:n ut för tio spänn redan året efter att plattan släpptes. Plattan består av "tolkningar" av låtarna i megafloppfilmen Dick Tracy, samt låten Vogue (som är mer traditionell och tidstypisk Madonna, och som inte har något med resten av upplägget att göra).

Personligen tycker jag att låtkvalitén är ytterst ojämn, men jag uppskattar konceptet, och vissa av låtarna är helt suveräna.

Detta kan du verkligen komma att avsky, men det kan lika gärna slå hur rätt som helst. Därför betraktar jag I'm Breathless som ett mycket bra men lika osäkert tips.

sennight  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
har ingen relation till madonna alls. har hört hennes hitlåtar såklart men är neutralt inställd till dem. det ska därför bli lite intressant att tvingas lyssna på henne.

Lycka till!!
madonna - i'm breathless
sennight  20/12 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
oj, det här var faktiskt mycket sämre än jag väntat mig. överlag ett mycket tramsigt album och verkligen inte i min smak. eftersom det var så länge sedan jag läste din beskrivning trodde jag att det skulle vara ett rätt glättigt album med några tidstypiska hittar plus utfyllnad och det kan ju inte gå helt fel. men så var det där med dick tracy...

det var mycket av vad jag brukar kalla frank sinatra- eller las vegas-musik (det finns säkert ett riktigt begrepp för detta) och det gillar jag inte. jag kunde inte heller låta bli att tänka på tråkiga detektiver som pratar med sådan där dialekt som detektiver i new york gör på film och tv-serier som är från eller utspelar sig 1930-1950 *ryser*. bästa låten är hitten vogue som jag visserligen inte är jätteförtjust i. den passade för övrigt inte alls in på albumet, antar att det är någon slags tematisk koppling genom det där med uppräknandet av olika kändisar från förr. har bara lyssnat en gång och tänker inte slösa bort mitt liv med att lyssna på albumet en gång till. poäng: 2/10.

Gordyal  21/12 2018 | Stäng | Nästa nya
Där fick jag!
verkar finnas några smurfhits-skivor på spotify. ville bara säga det.

Gordyal  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
I brist på Tönto på Spotify?

superjudgen  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
fortfarande inte hittat nån santo-film där han sjunger, det är väl enda plumpen i protokollet så här långt. men jakten fortsätter.

Gordyal  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Aha, det är DÄRFÖR du ser alla hans filmer!
tack för informationen.
Grodis tredje tips
Gordyal  12/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Dilemmat kvarstår. Jag drar till med en genial och lättlyssnad platta som kan slå åt vilket håll som helst. Den kan såväl tilltala som totalfloppa.

Varje låt har sin personlighet och karaktär utan att helheten får sig den minsta törn. Antingen är det smart på helt rätt sätt, eller så är det smart på helt fel sätt. Oavsett vilket; glöm MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM - detta är bra på riktigt. Dessutom är texterna roliga/bra.

Tipset är:
Crash Test Dummies / Give Yourself a Hand

sennight  15:13 12/3 | Stäng | Nästa nya
herregud, vad är det här? jag har länge känt till bandet till namnet men hade ingen aning om att det lät såhär. fruktansvärt dåligt i alla fall! den manliga sångaren har en sjukt töntig röst (varför håller han på sådär?), musiken är överlag hemskt dålig och låttexterna mycket pinsamma. om jag bara fick använda ett ord för att beskriva detta album skulle det vara: trams. det som räddar albumet från att få en nolla (som jag egentligen inte tänkt använda i min skala) är att låtarna där tjejen sjunger är relativt okej. har bara lyssnat en gång men det är mer än vad som behövs för en livstid. betyg: 1/10.
aktuell poängställning
gordyal: 4
zonk: 4
barneyk: 2
phoebe bridgers - stranger in the alps

hoppas du gillar mysig och deppig musik. som elliott smith i kvinnlig form fast 20 år senare. typ.

sleepyhead  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
minus för hund och spök-omslaget. lär ju bli minst två poäng avdrag på detta.

ja, jag vet. usch!
phoebe bridgers - stranger in the alps
sennight  11:07 4/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag gillar delar av det här och andra inte. musiken är bra men jag tycker inte riktigt om hennes röst. tycker att hon sjunger lite “överdrivet”. jag gillar texterna ibland, ibland inte. bäst tycker jag såklart om would you rather men faktiskt inte bara för att det är conor oberst utan för att det blir bra med kontrasterna mellan rösterna. det var ganska trevligt att lyssna på albumet ett antal gånger men det är inte särskilt minnesvärt för mig. betyg: 6/10.

för övrigt lite kul med kozelekcovern. från ett av hans pratalbum men är mer som en vanlig låt (tycker dock bättre om kozeleks version).
jag ska försöka fortsätta med den här leken ett tag nu. jag vet inte riktigt varför jag slutade men har ett vag känsla av att det hade att göra med att det var så rörigt att lyssna i rätt ordning. jag ska fortfarande sträva efter att vara rättvis men det är ju inte så himla noga att det blir det till hundra procent.
Av någon anledning fick jag för mig att reglerna var album från 2017-2019. Eftersom jag började tänkte så fick det bli två av mina favoritalbum från förra året:

Advance Base - Animal Companionship
Anna von Hauswolff - Dead Magic

sennight  14:20 9/1 | Stäng | Nästa nya
lätt att misstolka med den här rubriken. eftersom jag har noll koll på 2017-19 fungerar tips från de åren bra.

tack för tipsen. jag visste inte att advance base släppt nytt, spår att jag kommer tycka att det är helt okej om det låter ungefär som förra (lovande titel i alla fall). har lyssnat lite på anna von hauswolff (tror jag sett henne live också?) men har inte fastnat för henne.

simonm  15:08 9/1 | Stäng | Nästa nya
Har inte heller lyssnat så mycket, så favoritalbum säger inte så mycket. Tror du har rätt, låter rätt likt tidigare album.

Hauswolff är svår att fastna för i allmänhet och detta album i synnerhet. Det är rätt svårsmälta grejer tror jag, ingen aning om det passar dig.
advance base - animal companionship
sennight  09:31 23/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det här är ju en artist som jag hört stora delar av den totala produktionen av så det är svårt att inte jämföra det här albumet med andra och det blir ju svårt för honom att slå de tidiga casiotone for the painfully alone-albumen. det här är helt okej. jag gillar som alltid den melankoliska och nostalgiska stämningen men albumet som helhet är inte särskilt minnesvärt. bästa låt: kanske rabbit eller care. det är alltid kul att höra en magnetic fieldscover. poäng: 5/10.
anna von hauswolff - dead magic
sennight  10:51 10/4 | Stäng | Visa arv |
det här albumet tror jag låter lite annorlunda än de låtar jag tidigare hört av henne (vilket inte är många i och för sig, lyssnar ibland på old beauty/du kan nu dö). jag tycker att ambitionen är god men jag är inte överförtjust. det är ju trevligt med orgel och ändå kul att det är lite droneigt ibland. jag gillar dock inte hennes röst/sångstil. fast det är väl okej när hon låter inspirerad av diamanda galás (the mysterious vanishing of electra). bästa låt: den instrumentala låten the marble eye. betyg: 5/10.