Artikel: Senaste tidens driftproblem: kom med input! - av OscarEriksen -
Artikel: Senaste tidens driftproblem: kom med input! - av OscarEriksen
OscarEriksen  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
läs artikeln
(Detta inlägg genererades automatiskt)

Keguri  22/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Siten har generellt varit seg, från att man skriver www.filmtipset.se till att man klickar runt på siten, inte märkt något extra segt.
Lycka till med problemlösningen!
Emellanåt dröjer det ganska lång tid innan det händer nåt och ibland kan jag inte komma in på Filmtipset över huvud taget. Och jag har skickat in en hel drös med recensioner som det inte hänt nåt med men jag vet inte om det beror på driftproblemen eller om admins kanske har för mycket annat att göra?

Ihsahn  26/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Vad gäller recensionerna så betas de av i ojämn takt av mig och andra admins. Jag har inte haft tid på några veckor att granska, men jag arbetade igenom ett par igår. Normal arbetsbelastning har varit 3-5 per månad ungefär, så när det kommer 100 i ett svep så kommer det ta lite tid =)

KyLLo  26/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Visserligen hör det inte till trådämnet, men du skulle väl även kunna förklara lite kort vad ni gör. Jag är inte insatt i recensioner, men förmodar att ni inte bara klickar på en knapp och rullar tummarna.

Ihsahn  27/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Så särskilt långt från sanningen är det inte =) Vi läser igenom inskickade recensioner, gör mindre redigeringar vid behov (exempelvis stavfel), eller återsänder den till skribenten om det krävs större omarbetningar (ofta att recensionen är kortare än minimigränsen på 1500 tecken). Just nu är det 95 ogranskade recensioner på kö, samtliga från Stygga-Vargen.

KyLLo  27/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att Stygga-Vargen förlåter dig/er ändå. :) Tack för svaret.
Jag jämförde nu med hur det var för några månader sen - då hann jag knappt skicka in en recension innan ni tog ställning men på sista tiden har det som säger varit ganska ojämn takt gällande recensionerna så det var därför jag tog upp det här. Jag menade inte att klaga eller nåt utan ville bara veta hur det låg till. Och jag förstår mycket väl att det kan ta lite tid med tanke på mängden recensioner jag skickat in, men så här i november och december brukar jag ha ganska fullt upp med annat så de kommande veckorna lär jag nog inte skicka in särskilt många recensioner till. Därmed inte sagt att jag tänker sluta recensera. =)

Ihsahn  27/11 2017 | Stäng | Nästa nya
jag skulle gissa att det var sommar för några månader sedan, vilket förklarar flödet :)
Ja, det var våren och sommaren jag syftade på. Jag har haft ganska mycket tid till att skriva och skicka in recensioner ett tag och det är anledningen till att ni har ett 90-tal recensioner att gå igenom just nu. Men känn er för guds skull inte pressade nu utan granska det inskickade materialet i den takt ni klarar av. :)
Du kanske är insatt i det, men alla har säkert inte koll på det, så jag säger det ändå. Det finns olika typer av admin på Filmtipset.

Vanliga admin är ägarna av sajten och deras ev. anställda. De ansvarar för utveckling och drift av sajten, exempelvis driftstörningar och buggfixar. Men mycket av det dagliga administrativa arbetet som exempelvis verifiering, hantering av anmälningar (utom buggar), uppdatering av sajtens listor, kolumner och forumadministration sköts däremot till stor del av frivilliga medlemmar på deras fritid. Dessa medlemmar ingår i mindre team med specifikt begränsade befogenheter. En sådan medhjälpare kan ingå i ett eller flera olika team. Här finns en lista över de olika teamen http://www.filmtipset.se/tailpages.cgi?page=Crew och en kort beskrivning av vad alla har för befogenheter och ansvarsområde.
Ja, jag är lite insatt i detta - ingen expert men en del saker kan man ju inte undgå att snappa upp. Jag har förståelse för att det kan ta lite tid ibland.
Alltså filmtipset topp 250 listan har ju alltid varit extremt långsam att ladda.
Ett par gånger de senaste veckorna har inlägg jag postat bara försvunnit när tryckt på Skicka-knappen. Jag har Mac och använder Safari om det kan vara till hjälp.
Nä. Det är inte segt.
Tycker överlag siten flyter bättre sen ni tog över. När jag klickade för att läsa de här kommentarerna låste sig dock siten, i några sekunder, tills reklamen hade laddats in. Så den verkar sega ner sidan.
Funktionen "Lägg till en ny liknande film: (skriv början på filmens titel)" verkar inte funka. Jag har för mig att det ska dyka upp förslag på filmtitlar när jag skriver in tecken, men ingenting händer.

KyLLo  25/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är dock känt sedan länge, se den här tråden.

choklatchip  19:31 26/12 | Stäng | Nästa nya
Varför en sådan här kommentar? Det frågades efter när man har märkt av att det är segt. mjo_se svara och då tycker du att du måste påtala att det har skrivits om det i en annan tråd? Förstår du inte att alla inte läser allt om skrivs på ft? Vad vill du med ett sådant här inlägg?

Med mitt inlägg vill jag göra dig uppmärksam på att du behöver tänka innan du postar!

KyLLo  20:34 26/12 | Stäng | Nästa nya
Det står "Senaste tidens driftproblem". Eftersom alla säkert inte läser allt (som du nämner) skapade jag en länk.

choklatchip  20:57 26/12 | Stäng | Nästa nya
Du har fortfarande ingen förmåga att ta till dig av det som skrivs!

Ja, det står senaste tidens driftproblem. mjo_se har upplevt sina problem på senaste tiden. Att det har skrivits om det tidigare är inget jag visste, antagligen inte mjo_se heller eftersom hen nu påtalar det. Att du visste det spelar ingen roll. mjo_se skrev till admin inte till dig. Att admin visste om problemet tidigare spelar ingen roll. mjo_se skrev om ett problem som hen upplever nu. Man ska som användare inte behöva läsa alla trådar för att få lov att skriva en kommentar. Man ska som användare inte behöva bli skriven på näsan att det man tycker inte är ngt nytt under solen.

Frågan kvarstår. Varför tyckte du att du var tvungen att tala om för mjo_se att det problemet hade skrivits om tidigare? Vad ville du med inlägget? Vad tänkte du att mjo_se har för nytta av informationen? Vad tänker du att admin har för nytta av informationen? För mig som läser tråden upplevs du bara en besserwisser. Att vara en besserwisser är inte något som de flesta ser som något positivt.

KyLLo  21:55 26/12 | Stäng | Nästa nya
Driftproblemen efter ägarbytet har inget samband med gamla buggar. Sedan kan det som sagt finnas medlemmar som missuppfattat tråden eller inte sett gamla buggar tidigare. Det kan man inte klandra dem för. Jag är positiv till buggrapportering i forumet och hoppas att alla buggar åtgärdas.

choklatchip  21:58 26/12 | Stäng | Nästa nya
Ahhh, du är för rar! Skönt att du inte klandrar någon för att inte ha läst allt som skrivits på ft. Nu kan jag sova skönt om natten!

bnw  03:09 19/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Oj, sitt ner i båten. Kyllo bara påpekar (på ett vänligt sätt) att det rapporterade inte har med det här att göra.

choklatchip  12:44 20/1 | Stäng | Nästa nya
Oj, så ser du säkert ut för dig. Jag som har sett KyLLo under flera år här på ft ser det kanske inte alls på det viset.

Jag förstår fortfarande inte varför man måste påpeka en sådan sak. Vad tänker du den som skrivit det ska svara? Tror du trådskaparen misstyckte att det skrevs och är det i så fall inte trådskaparens sak att påtala det?

KyLLo  04:07 21/1 | Stäng | Nästa nya
Som bnw skrivit var det bara ett påpekande i all välmening, och utan svarskrav.

choklatchip  10:42 21/1 | Stäng | Nästa nya
Det var mitt första svar till dig också. Ett påpekande i all välmening om hur ditt rättande av folks inlägg kan tolkas. Att tonen blev lite vass beror att jag försökte vara tydlig.
Inlägget är ändrat 10:43 21/1.

KyLLo  14:20 21/1 | Stäng | Nästa nya
Min hänvisning berodde enbart på att jag försökte vara tydlig med syftet. Det går säkert att föra fram det både på ett bättre och sämre vis än jag gjorde. Har du några konkreta förslag på hur jag hade kunnat formulera det istället?

choklatchip  22:17 21/1 | Stäng | Nästa nya
Mitt konkreta förslag är att du inte kommenterar alls när det inte är till dig man har "svarat fel".

Var du tvungen att kasta bensin på den här brasan? :) Den hade ju slocknat!

choklatchip  22:17 21/1 | Stäng | Nästa nya
Det är en evig låga ;-)

bnw  14:32 23/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag var tvungen!
för mig har det varit bara att komma in på sidan, som tar tid. när jag väl är inne går det som vanligt. jag gör inte mycket mer än att betygsätta filmer numera.
Jag har inte upplevt att siten varit seg förut men idag är det ursegt. Vad jag än försöker göra (betygsätta film, läsa om liknande filmer, kolla TV-listan) så dröjer det 15-20 sek innan sidan reagerar.
Hittar inget särskilt mönster. Funkar utmärkt, sedan helt plötsligt jättesegt att göra något alls på sidan.
Jag fick just vänta ungefär 5 minuter innan startsidan visades från att jag tryckte på enter-tangenten.

Kapaciteten är väl helt enkelt för låg på servrarna som sköter denna webbplats.
Just nu har sidan varit väldigt långsam, inte sådär superlångsam med massa felmeddelanden som det är ibland, men att det tar kanske 15-30 sekunder att gå in på en film, en lista, en profil eller vad som helst.

Sidan funkar otroligt rappt och fint ibland, sen blir den konstig.
Jag har använt Filmtipset mycket och på olika tider. Kan bara instämma i att det har varit bergochdalbana. Generellt sett har det fungerat bättre tidigt om dagarna, medan det har fungerat sämst på kvällar och nätter. Övergångarna mellan felfritt och segt har varit snabba, åt båda hållen. När det är segt går alla sidladdningar via Filmtipset segt. Ibland har det kommit upp en felsida.
I går kom det inte upp några felsidor, däremot måste det ha varit rekordsegt all time.

OscarEriksen  26/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Tack så mycket för all input allesammans. Vi märkte även av just dom problemen ni nämner med typ en all time high (vad gäller seghet) igår.

För att vara sådär tekniskt nördigt transparent så:
- 20.10: Ändrade webfront-1 till m4.large från en t2.large-instans på AWS då CPU-credits började strula till det. Omstart av share-and-cron + Gradle (servern som hanterar betygsättningen)
- 21.30: Verkar ligga någorlunda stabilt och köras. CPU spikar endel, men RAM hålls under stabila 1024 MB. Konstaterar därav att Apache (webbservern) är mycket mycket CPU-hungrig :)

Vi har ju försökt hitta "den perfekta" balansen mellan vilka server-instanser man körs baserat på vad som behövs. Dvs, vi vill inte sitta och ha överdimensionerade servrar för webfronten exempelvis, utan lägger hellre mer krut på betygservern då den är mycket minnes-intensiv. Men jag tror, och hoppas på att vi nu hittat en bra och stabil balans. Det återstår att se! :)
Inlägget är ändrat 26/11 2017.

bnw  12:53 5/12 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Idag på förmiddagen och runt lunch så har sidorna ganska ofta laddats utan stylesheets. Och nån enstaka gång timeat ut.
Idag har det varit väldigt segt för det mesta, jag har inte sett några felmeddelanden men det har varit väldigt väldigt segt bitvis.
Vet nya admins någonting om att driva webbsida? Snälla skaffa SSL-certifikat, det finns ju till och med gratis.
För mig funkar det mesta oftast bra förutom när jag ska gå in en tråd. Att öppna en tråd kan ta tre/fyra försök innan inläggen syns. Sedan brukar det rulla på. I och för sig skriver jag inte så ofta längre, men de gånger jag gör så har det funkat.
Just nu och ikväll har det varit väldigt dåligt. Behövt ladda om flera gånger och under perioder inte alls kunnat läsa in sidan.
Det har varit långsamt för det mesta på sistone och de senaste dagarna har det varit så långsamt att sidan ibland inte laddas alls.
Att använda sökfunktionen är ofta plågsamt så till den grad att jag får ge upp och försöka komma ihåg vad jag sett till ett senare tillfälle.
Det är så långsamt för mig att jag har slutat lägga in filmer som inte redan finns inlagda då det tar för lång tid, särskilt när man måste göra om det flera gånger för att man måste ladda om sidan när den slutar fungera.
Inlägget är ändrat 14:04 27/1.
Göm historik
Det går inte längre att förnya/påbörja ett plusmedlemskap eftersom betalningslänken inte fungerar. Är det något som kommer att åtgärdas?
Just nu segar sidan en del.

Metheuz  23:51 16/2 | Stäng | Nästa nya
Instämmer, har lyckats kämpa mig in nu men det var nästan omöjligt efter 21 ungefär.
Väldigt långsamt idag. Verkar ha varit så under en längre period nu. Vore intressant om nya admin kunde ge lite feedback på den input man efterfrågat med denna tråd

lucius  13:51 17/2 | Stäng | Nästa nya
kanske bara problem med min uppkoppling. Nu verkar det flyta på igen.
Det lossnade nog ungefär 13:50 även för mig.

KyLLo  16:45 17/2 | Stäng | Nästa nya
Det måste ha varit någon som tryckte på den översta knappen då.
Ha ha. Pinsamt dålig tajming för mitt klaga-inlägg känner jag. Men vem vet? Det inlägget kanske var den digitala kaustik-sodan som fick fett-proppen att lösa upp sig.
eller så loggade kaustiksoda in precis då?

lucius  21:28 18/2 | Stäng | Nästa nya
ha ha. Ja så måste det ju vara
För mig var det svårt att över huvud taget komma in på sidan fredag och lördag. Nu verkar det rulla på dock.

choklatchip  12:20 18/2 | Stäng | Nästa nya
+1 Har tagit 5-10 försök att ladda upp en sida.
Samma här, men kanske inte riktigt fullt så illa, men otroligt segt...
Jag har samma problematik. Jag hade även liknande problem en fredag samt lördag för ett par veckor sedan. Vid ungefär samma tidpunkt. Vid samtliga tillfällen så brukar jag sajten via Chrome på min Android (Moto G⁴ Plus, Nougat 7.0) och via Safari på min iPhone 7 (iOS 11.2.5) om det kan vara till någon nytta för att lokalisera och åtgärda problemen.
Just nu så är sajten segare än knäck för mig. Förra Fre-Sön så funkade allt bra.
Ja, mycket segt just nu.
Idag har sidan varit seg som sirap och det är ju lite märkligt att det är samma problem som förra helgen.

Vad beror det hela på egentligen?

Sidan funkar ju bra för det mesta, vad är det som gör att den segar ihop så totalt titt som tätt?
Idag, just nu fungerar sidan utmärkt!!