dåliga ord - Allmänt
dåliga ord
sennight  10/12 2017 | Stäng | Nästa nya
ord du inte gillar eller är allmänt dåliga.

kjøttdeig
Vårtgård är ett ord som jag har svårt för, känns osmakligt.

Geggveck är ju inte direkt heller en favorit.

Sen har jag svårt för syltrygg, SJW, PK-feminist, kulturmarxist och andra tomma ord som brunhögern är väldigt förtjust i.

sleepyhead  10/12 2017 | Stäng | Nästa nya
vårtgård är bra tycker jag! geggveck däremot.

Barneyk  11/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Avkok är ett väldigt otrevligt ord också!
tycker inte brunhöger smakar så bra heller..

Barneyk  11/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker det är ett bra ord som väl beskriver vad det handlar om. Laddningen i ordet överensstämmer med dess betydelse och användning.

Det finns ju till exempel grova svordomar och könsord osv som är fula och smakar illa, men det är ju deras poäng så jag tycker inte det är dåliga ord eller att det är ord jag inte gillar.
menad
vitmenad
särdeles
oomkullrunkelig (bara för att folk brukar gilla det)
nakenfis
bre(?) (kort e)
fiffig
rekorderlig

Gordyal  12/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Äh, nu ska du bara försöka vara tuff!
selfie (ännu värre med varianter där man för att vara lite finurlig satt -fie som ändelse på någonting annat som utmärker bilden)

kaustiksoda  09:32 29/5 | Stäng | Nästa nya
Ja, vad var det för fel på självporträtt? Knappast ett nytt fenomen att folk avbildar sig själva.
pluraländelse -s för omvänd bingo.
tänk (substantiv)

ja, hatar det!

emmycaution  12/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag lovar att jag aldrig säger det.

moltenhorror  12/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Tack. Om alla var som du!
aldrig påträffat, men det är ju bedrövligt.

moltenhorror  13/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Brukar låta ”i Askersund har de ett jättebra miljötänk!” eller liknande. Passa dig.

nonamateur  13/12 2017 | Stäng | Nästa nya
ah, ok, då har jag nog både hört och läst det.

sennight  14/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det är vanligt ord på min arbetsplats.

nonamateur  14/12 2017 | Stäng | Nästa nya
när jag nu är extra uppmärksam på det har jag rentav läst det på intranätet idag. (postat av en kollega som är immun mot subtila tillrättavisanden på att nått inte är kort för något.)
på tal om kollegor så har jag en som brukar säga "egentligen egentligen" istället för "egentligen". Det låter som om hon tänker/tror att hon lägger någon ytterligare mening i det genom att upprepa. Det är mest charmigt.

monsterpop  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det är väl vanlig hederlig anglosaxisk (amerikansk?) kontrastiv fokusreduplikation? fast egentligen egentligen snor de nog bara åt sig äran. i vissa språk används reduplikation för plural: orang=människa, orang-orang=människor, orang-orang-orang=massor av människor. men jag kanske ljuger!

ang. "tänk": kan tipsa om att en tant (förmodligen sennight?) skällde ut fredrik lindström för det i värsta språket.
jag är lite orolig för att det går inflation. om hon redan nu säger egentligen egentligen för egentligen nästan alltid, hur blir det då om hon vill understryka egentligheten?

är det frågan om fokusreduplikation i hörrududu?

det låter värt att se.

monsterpop  17/12 2017 | Stäng | Nästa nya
jo, man får ju spara på krutet.

tror inte det, men skulle inte gå ed.
det där om orang visste jag också för det har du berättat för mig!

monsterpop  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
va! värst vad jag ska briljera med mina halvlästa a-kurser. men man tager vad man haver. sand, t ex.

sennight  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det var till och med i världen utanför internet!

monsterpop  19/12 2017 | Stäng | Nästa nya
bah, humbug!
testa att understryka ett ord i retur genom att dra ett luftsträck med fingret?
riskerar inte det att se ut som om jag vill halshugga henne?

nonamateur  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
(*e ovan.) navelhöjd på strecket, kanske? givet att det inte tolkas som uppmuntran till harakiri.
Jag tänkte mig först fingret vågrätt. Om det är vinklat något uppåt så blir det nog inte lika hotfullt. Ska pröva.
du kan inte tänka dig att göra det till en grej att göra den gesten mot folk lite på måfå? (måfå är rätt fult, när jag tänker på det)
måfå ja. må och mö också.
det är bara ett litet feltänk

nonamateur  13/12 2017 | Stäng | Nästa nya
tankevurpa gillar jag. är generellt osedvanligt glad i att vurpa. ordet är dock lite skumt. kanske är värpas fel.
relaterat dåligt ord: mindset.
De Aderton - dagen till ära!

Är det någon som vet om denna ordform, vilken Akademiens egen ordlista bedömer som "ålderdomlig", fortfarande används dialektalt, t.ex. i Finland? Varifrån kommer r-et i ordet? Inte från "åtta" i alla fall...
Inlägget är ändrat 10/12 2017.
Historik
Göm historik
mys som substantiv generellt säger jag.
rös till lite när jag halvhögt tänkte ordet rötägg i morse (eller i fjol, eller whenever)
rumpljummen
petimetrig
de flesta ord för bröst utom bröst
lökig
boklåda
säng i samband med odling
värmlandskorv

nonamateur  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
urgh. avfärdat som oxymoron i en bättre värld/tid än denna.
äppelkäck
gry (subst.)

är inte klämkäck värre?

monsterpop  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
jo! jag gillar äpplet. äppelgry låter dessutom jättegott. fast finast vore nog äppeltjeck.

den mörka triaden kavat, morsk, karsk har jag inte mycket till övers för.

håller med! stursk och barsk är något bättre.
tåga och go (med engelskt uttal) är substantiv på temat som är riktigt bedrövliga.

monsterpop  17/12 2017 | Stäng | Nästa nya
hur ställer du dig till ruter? snäppet lindrigare va?
ja, jag var inne på ruter men kom fram till att det är helt ok som ord.
åh, det finns ett annat sånt där ord, ganska föråldrat, som jag inte riktigt kan få fatt på men som är fullständigt vedervärdigt.
det är sammansatt på liknande sätt som hugstor tror jag.
nu kom jag på det
Andra våningen  16/12 2017 | Stäng | Nästa nya
ok, kanske inte riktigt samma typ av ord, men ändå: redobogen

monsterpop  17/12 2017 | Stäng | Nästa nya
får pluspoäng för att sluppit höra't.
får pluspoäng för att jag sluppit höra't.
jo, det är värre.
Har inte mycket till övers för runda ord eller tillmälen som de Barneyk tog exempel på. Sen hänger det mycket på när och hur orden framförs också. Kan exempelvis störa mig väldigt mycket på ord som blir till inredningsdetaljer i form av kuddöverdrag, vinylstickers eller fristående bokstäver som ställts på en hylla.
jsut det, de där kylskåpsmagneterna som var populära för ca 20 år sedan var ju extremt störiga ord.
Göka - i den latinska betydelsen "coire". Över huvud taget är skojfriska benämningar på sexuella aktiviteter problematiska. Men det säger kanske också något om mig...
"Vart" i betydelsen "blev" tycker jag är ett av svenska språkets fulaste ord. Dialektalt förvisso, men används frekvent i ett flertal delar av landet.
håller med. och ändå är varder rätt fint.
usch ja, och nu kom jag på en annan: fotnötter.
banan (frukten)
snicksnack

nonamateur  01:30 30/5 | Stäng | Nästa nya
dagens dåliga. ett särskrivet sicksack blir testikulära problem på engelska.

monsterpop  12:26 7/6 | Stäng | Nästa nya
mer min nivå än bingon.

monsterpop  12:32 7/6 | Stäng | Nästa nya
läste du också det i ett korsord? reagerade på det typ igår.

sennight  21:46 7/6 | Stäng | Nästa nya
det sägs ofta på mitt jobb. annars har jag faktiskt bara sett det i just korsord.
Jag stör mig på att folk säger "en god bok". Varför är boken god men man skulle aldrig säga en god film?

superjudgen  15:11 30/5 | Stäng | Nästa nya
för att det är svårare att äta en film?

emmycaution  15:30 30/5 | Stäng | Nästa nya
Jag visste att jag var dåligt bevandrad inom litteratur men jag hade faktiskt ingen aning om att man äter böcker.

sennight  14:36 19/7 | Stäng | Visa arv |
nuläge & nyläge

inte direkt fel på orden men stör mig så på hur det används på min arbetsplats (och en massa andra arbetsplatser antar jag). en redogörelse för hur saker och ting fungerar nu = nuläge. ett förslag på hur det ska se ut i framöver = nyläge.