Luke Skywalker (spoilers) - Star Wars: The Last Jedi
2017
Totalt antal betyg:
Luke Skywalker (spoilers)
Barneyk  27/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är smått chockerande att Star Wars Episode VIII: The Last Jedi skulle vara årets mest kontroversiella film.
Jag älskade den och det mesta av kritiken mot filmen kritiserar saker som jag älskade med den och jag kände att det framförallt finns en grej som kritiseras så otroligt hårt som jag behöver skriva av mig lite om och det är Luke Skywalker. Obvious spoilers ahead.

I original-trilogin så är Luke en naiv, godhjärtad hjälte som lite oväntat dras in i en kamp mot det onda imperiet.
Han får på vägen veta mer om Kraften och idoliserar den gamla Jedi-ordern och dess läror.
När Darth Vader avslöjar att han är Lukes pappa och vill ha över honom på den mörka sidan man det finns inte en sekund som han lockas av det. Luke är så naivt godhjärtad och ointresserad av personlig prestige och har lärt sig av Yoda hur farlig den mörka sidan är och det intresserar honom inte.
Luke vacklar aldrig en millimeter i sitt naiva, godhjärtade, hjälteskap och mot alla odds lyckas detta rag-tag team av misfits från ingenstans besegra kejsaren av det nästan allsmäktiga imperiet med hjälp av den ljusa sidan av kraften och tron på godhet som dom lyckas med det och Darth Vader visar att han hade en kärna av själv kvar.
Så som trilogin då avslutas så är den onda kejsaren död, ersatt med demokrati och godhet och dom levde lyckliga i alla sina dagar.

Men nu funkar det inte riktigt så. Som prequels-filmerna visar oss så finns det politiska anledningar till att kejsaren kunde ta makten, och det är på samma sätt som många diktatorer tagit makten i verkligheten, genom "fear mongering" och "vi mot dom".
"Rebel scum" är en vanlig fras i original Trilogin och det är så dom ses av imperiet. Dom är terrorister i de flestas ögon och hur många kommer lugnt och stilla bara acceptera att dessa terrorister nu ska styra hela imperiet?
Och det makt-vakuum som skapas när man avsätter en stark diktator ger utrymme till andra makthungriga diktatoriska typer att roffa åt sig makt.
Så hur mycket inflytande har rebellerna i detta politiska klimat?

Hur påverkas naive Luke av detta? Luke som inte kunnat föreställa sig något annat än att ondskan nu är besegrad, jag vill jämföra lite med teman ifrån Wonder Woman som handlar lite om samma sak. Denna naiva hjältetro på att ondskan enkelt kan besegras genom att döda någon med makt över alla andra, som att alla då är goda.
Att besegra kejsaren var bara första steget, det är efter det är gjort som den riktiga kampen börjar. Och den är smutsigare och svårare och att det brutit ner Lukes naiva perspektiv tycker jag känns helt rimligt.
Dessutom har han lärt sig mer om Anakin och Obi-Wans vänskap och relation och hur Anakin gick över till den mörka sidan.
Han har lärt sig mer om Jedi-ordern och att dom är precis lika oärliga med vad dom faktiskt vet och vad kraften faktiskt är som någon annan, dom han idoliserade så mycket har så mycket fula hemligheter och allt det han trodde på har visat sig vara falskt på ett eller annat sätt.
När han sen ser det avgrundsdjupa mörkret i Ben och reagerar som han gör så chockas han av sig själv och hela misslyckandet är för mycket för honom att hantera.

Det har varit 30 år av saker som raserat allt unge Luke Skywalker stod för och vem han var, när man tänker på vad han gått igenom under dom här åren så är det inte konstigt att han nu är den han är.
Precis som för Luke så har sagomyten om hjältar och prinsessor som räddar världen och lever lyckliga i alla sina dagar brustit även för oss.

Star Wars har vuxit upp, synd att så många fans inte har det.

Howler19  28/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte om jag har något större problem med den här förklaringen ur ett logiskt perspektiv, det går ju ihop och det är relativt tydligt att det var så det gick till i breda drag. Problemet med det för mig är att man nöjer sig med att hantera det i breda drag när det är kärnan i vad som är Star Wars, för att istället skifta fokus till några andra tjommar med otydlig eller ingen relation till familjen Skywalker.

Den magiska kärnan i Star Wars-mytologin byggde på att Anakins tillkomst var något helt unikt, och att det hela var en familjehistoria som gick hand i hand med galaxens historia. Nu handlar det inte om den här familjen längre. Istället kommer Disney med en Star Trek-regissör i spetsen och konstaterar att det föds någon skrotletartjej några år senare som tycks ha samma förmågor. Den enda förklaringen till detta jag hade kunnat acceptera var att hon var en Skywalker, och även om hon hade varit det känns det som att det hela gick för lätt.

Detta är det stora problemet för mig, men inte det enda som uppenbarades i senaste filmen. Det känns överlag som att Disney inte förstår vad Lucas ville förmedla med Star Wars, utan ser det bara som en värld med rymdskepp, lasersvärd och magi där de kan hitta på lite vad som helst. Jag köper att de vill göra något nytt, men det går att göra det med respekt för ursprungsidéerna och genom att urinera på dem. Just nu känns det som att de väljer den senare vägen, men jag hoppas att trilogins sista del visar att jag har fel.

Solidus  28/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Howler19, jag instämmer med din kommentar.

Jag har dock inte något emot en sliten Luke (med tanke på att han misslyckade med Kylo Ren, så är det naturligt att han ville dra sig undan och dö i ensamhet), däremot har jag mycket emot hur han dör i filmen. Både del 7 och del 8 har på ett imponerande sätt misslyckats med att värdigt ta död på två ikoniska karaktärer.

När det gäller filmen som helhet är mitt problem (sammanfattat) att den är tyvärr seg och det slarvas med med karaktärer som Snok och Phasma. Kylo Ren vacklar i sin tro, vilket fick mig att sucka av trötthet.

Barneyk  28/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar Lukes uppoffring och att han till slut omfamnar kraften och låter sig gå upp i den.

Jag tycker också att Solos död i händerna på Kylo Ren var en väldigt bra död, även om jag tycker scenen i sig inte var toppen. Men storyn och konceptet tycker jag mycket om.

Jag gillar också hur Snoks död blir så oväntad eftersom man fått veta så lite om honom. Jag hade verkligen inte väntat mig det och uppbyggnaden av Kylos interna strid och vilka val han slits mellan tolkade jag på ett helt annat sätt än vad det var han faktiskt gick igenom, valet att döda Snok fanns inte med i mina tankar öht.
Så i efterhand när han dödat Snok så tycker jag det blir tydligt att han aldrig vacklar i sin tro så mycket som jag trodde, dom tankar han hade var annorlunda än dom jag trodde han hade.
Jag är kluven till hans tvekan att döda Leia, men Kylo är en väldigt kluven karaktär som är svår att få grepp om så jag gillar det ändå.

Phasma tycker jag borde fått lite mer utrymme på något sätt men samtidigt är hon ju inte direkt en viktig karaktär och det var en väldigt bra actionscen överlag även om just Phasmas roll var lite sisådär.
Att kalla JJ Abrams för Star Trek regissör känns väldigt fel, han har regisserat Star Trek film men han är ingen Star Trek regissör.

Jag förstår inte vilka saker Lucas vill förmedla som du syftar på, jag tycker filmen tar allt Lucas har byggt upp och tar det ett steg längre. Det är en hyllning och ett vidarebygge, det raserar en del illusioner men det är för att komma vidare som jag ser det.

Att Anakins superhöga nivå av Midichlorians skulle vara så unikt och gå så hand i hand med hela galaxens historia har jag aldrig tagit till mig på det sättet, he was the chosen one to bring balance to the force, men återigen tycker jag bara det känns rimligt att den typen av enkla profetior inte var sanna, precis som så mycket annat som Jedi-ordern stod för. Jedi-orderns lögner och hyckleri var ju en stor del till att Anakin gick till den mörka sidan.

Howler19  30/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Fair enough. Jag ska inte dra in JJ Abrams mer i detta.

Anakin har ju fler midichlorians än vad som uppmätts i galaxens mer än 6000-åriga historia, och Shmis jungfrufödsel är en tydlig Jesus-liknelse som indikerar hur speciell han ska framstå som. Lucas refererar ofta till Star Wars-sagan som berättelsen om Vader eller berättelsen om familjen Skywalker. Hela sagan (1-6) kretsar ju kring hur Anakin balanserar mellan gott och ont och hur han får upprättelse genom sin sons kamp för sin far. Ju mer jag tänker på det tror jag att jag landar i att jag inte ville ha några uppföljare alls eftersom det inte går att fortsätta på ett bra sätt från filmhistoriens bästa slut i Return of the Jedi, där profetian om Anakin slår in. Jag hade föredragit om man nöjde sig med filmer i Rogue One-stuket istället.

Det låter som att du har gått över till den mörka sidan, men tanke på hur du tvivlar på Jediorden ;) Jag håller inte med dig om att det är så glasklart att Jediorden är boven i dramat. Det går att argumentera för det så klart, som Palpatine gör friskt, men jag tycker inte det är givet att han har rätt. Jediorden har sina anledningar till att hålla tillbaka Anakin, och det är ju faktiskt så att det är Anakins kärlek som leder honom till den mörka sidan, precis som Yoda och Windu var rädda för. Men det hela är ju lite av en hönan eller ägget-situation, vilket är anledningen till att det går att förstå allas synsätt, och det är det som är så mästerligt med prequel-trilogin.

Barneyk  30/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Hela grejen men jesusliknelsen har jag aldrig tagit till mig. Det finns där men inget jag tagit till mig. Och jungfrufödelsen tror jag inte på alls. Har aldrig pratar med någon som tagit upp detta som centrala och viktigaste delarna förut men sett flera efter tlj.

Jedi-ordern är inte boven men deras förlegade gamla traditioner bidrog. Hade det inte varit så svart vitt hade han inte behövt välja. Osv.
Vilken "jungfrufödsel"? "Det finns ingen far" kan lika gärna betyda "jag blev våldtagen", "jag vill inte prata om fadern" eller "jag har förträngt vem fadern är och nu mår jag jäkligt dåligt och har intalat mig själv att jag aldrig haft sex med någon". Hon vore väl inte den första i världshistorien som fått barn med en man hon inte vill kännas vid.

Det finns för övrigt inget som säger att Rey är starkare med kraften än vilken random jedi som helst. Hon råkar bara vara vid rätt plats vid rätt tillfälle i en tid då inga andra jedis finns. Jag ser hela jedigrejen som underordnad i den här nya trilogin. Det görs inte så jättemycket väsen av det. Det görs betydligt mer väsen av att ingen människa är oviktig utan vem som helst kan resa sig ur mängden. Först med Finn och nu med Rose.

Annars håller jag nog med. Jag hade hellre sett expanded universe-filmer än en ren fortsättning.
Inlägget är ändrat 2/1 2018.

Howler19  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Det sägs ju aldrig rakt ut att det är fråga om en jungfrufödsel, men jag tycker att det anspelas kraftigt på det med det Shmi säger och Qui-Gons efterföljande teori om att Anakin blivit till från kraften ("It is possible he was conceived by midichlorians", jfr Jesus conceived by the holy spirit). Lucas har också sagt att kristendomen, tillsammans med österländska religioner, är en inspirationskälla till SW-mytologin och jag antar att det är det här momentet han menar i första hand.

Bara att Rey är på samma nivå som någon jedi är ju extremt anmärkningsvärt med tanke på att hon inte verkar ha vare sig genetik eller träning för det. Jag förstår att man vill göra poängen att alla är speciella och sådär så att ingen ska ta illa upp, men det är en ganska drastisk förändring från hur det har framstått tidigare. För övrigt lyckades hon ju stå sig väldigt bra mot en tränad Skywalker-ättling när hon slogs mot Kylo Ren, vilket var första gången hon överhuvudtaget använde sig av ett lasersvärd. Men jaja, vi får väl se vart det tar vägen i nästa film. Är det något jag borde ha lärt mig av Star Wars är det att hålla igen på antagandena tills man sett hela trilogin, men två år...

Grillo  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Vi lärde knappt känna Qui-Gon. Han kan mycket väl ha haft fel eller ha varit spritt språngande galen/extremreligiös.

Angående Rey kan det väl mycket väl vara så att hon har anlag. Svårt att veta om ens föräldrar var lowlives som aldrig brydde sig om nåt som hade med nån uråldrig tramsreligion att göra. Man får tänka på att tom när Luke var ung sågs jediorden och kraften som nåt gammalt religiöst dravel som ingen egentligen tror på länge.
Tycker helt klart dina idéer har bäring. Jag tycker filmen upprepar sig för mycket, det är liknande set-pieces som upprepas flera gånger och som dessutom påminner mycket om tidigare filmers eller för den delen andra filmer sådana. I vissa fall kan jag också tycka dom är rätt ologiskt utförda. Gullifieringen och comic-relief-momenten är rätt tråkiga. Jag tycker nog också ideal/ideologier får stå för oproblematiserade, t.ex. självuppoffring i döden, som är ett återkommande tema. Men så var det väl även i originalfilmerna.

Barneyk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Just det där med självuppoffring i döden är ju något som väldigt aktivt blir problematiserat tänker jag.

När Finn ska offra sig själv och Rose räddar honom och pratar om att vi vinner inte kriget genom att offra oss för att skada våra fiender utan genom att rädda våra vänner eller hur det nu var hon formulerade det.

Även Jedi-ordens ideal och ideologi ifrågasätts och problematiseras.

Och Poes ideal kring "hjältedåd" problematiseras otroligt både i första slaget och hur han förstör planen genom att inte följa order och istället försöka vara hjälte.

Vilka ideal och ideologier är det du tycker får stå opreblematiserade?

En av sakerna jag älskar med filmen är just hur den problematiserar allting...

Robby  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker dina synpunkter är helt okej.
Jag tycker det du säger handlar lite mer om vilken krigsstrategi som är mest framgångsrik snarare än idealet om självuppoffring i döden som problematiskt/felaktigt eller vad den typ av ideal leder till för samhället i stort.

Det är egentligen liknande problematik i dom första filmerna, men upplever temat som mer återkommande.
Inlägget är ändrat 3/1 2018.

Barneyk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Okej. Det tycker jag verkligen inte och med tanke på att det är så uttalat av Rose känns det jättekonstigt att någon inte håller med.

Vilka delar tycker du det är som hyllar det idealet?

Robby  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är väl ganska genomgående att det ses som nåt ärofyllt att dö för kampen för det goda?

Barneyk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker ju inte det, jag tycker ju att det Rose gör osv raserar det.

Finn tycker det, men Rose rättar honom och problematiserar den grejen.

Robby  4/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Det finns karaktärer som har olika syn på saker eller som har olika syn som sedan påverkar/blir påverkade av andra karaktärers syn på saker. Är väl samma sak med Laura Dern och piloten. I slutändan tycker väl både Rose och Finn att det är värt att dö i kampen mot det onda? Bara att man har olika åsikter om i vilken utsträckning det är nödvändigt, när det är påkallat och inte eller på vilket sätt. Jag tror vi är inne på lite olika spår om du menar att det Rose gör skulle göra att det är oklart om filmen förmedlar ett "kriga för det goda"-budskap.

Jag tycker det är en rätt tydligt dikotomi där ett lag är supergott lag (kan köpa att det finns en viss problematisering kring det, men i slutändan och också med hur Luke agerar ändå supergott) och ett superont lag. First Order är ju verkligen onda in i benmärgen. Jag tycker inte att det finns något fel i denna uppdelning, tvärtom kan det bidra till god underhållning. Men särskilt djupsinnig är den väl knappast?

Med det sagt tycker jag inte dom flesta av dina argument är felaktiga på något sätt, tvärtom. Jag kan komma på fler saker som att vapenhandlaren säljer vapen både till first order och rebellerna. Självklart vill man säga något med detta, men det blir svårt att ta på allvar som någon form utav bärande samhällskritik. Tycker i varje fall jag.

Barneyk  4/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, men att ideologin är oproblematiserad tycker jag inte. Jag tycker det är många saker som problematiseras.

First Order är en diktatur och utifrån rebellernas perspektiv är dom onda. Men utifrån vapenhandlarna på casinots perspektiv? Eller många andra samhällen i galaxen?

Så jag tycker den är ganska djupsinnig faktiskt, varför är inte galaxen i en fri och god demokrati efter att kejsaren dödats?

Kejsaren tog makten genom skrämselpropaganda, så billig är vår demokrati.

Hur onda är imperiet och First Order egentligen? Allt ont dom gör är ju för att krossa folk som bråkar med dom, ifall rebellerna bara slutar bråka så är ju både Imperiet och First Order inte så onda, det är stabilitet och trygghet i det galaktiska samhället. Det är ju rebellerna som kommer och förstör och rubbar stabiliteten.

Jag tycker det finns ganska mycket djup i den här skildringen av det galaktiska samhället.

Och Jedi-ordern som dom goda, visst är dom goda, men allt dom gör är inte gott. Och dom böjer på sanningen och återberättar historien för att det ska passa dom.

Jag tycker inte du har direkt fel heller, förutom att det skulle vara oproblematiserat. Allt du säger finns ju där, men jag tycker det problematiseras.

Robby  4/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag upplever inte att det skildras på ett sådant sätt som du skriver, i varje fall inte i närheten av den utsträckningen. Men jag tycker det varit givande ändå att läsa vad du skrivit.
Jag tyckte mer det kändes som att någon sur person (manusförfattare e.d.) kom fram å sa "Ursäkta, ursäkta! Här får det inte bli nån kul, fräsig film med hjältedåd och tempo! Det ska vara deprimerande, trist och jävligt!". Ganska påklistrat, milt sagt..

Barneyk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Det känns som en väldigt barnslig och ytlig analys.

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Ah, jag skulle ha väntat mig det svaret, efter "Star Wars har vuxit upp, synd att så många fans inte har det." På tal om barnsliga argument, då.. ;)

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Men kom igen, när folk avfärdar saker de inte håller med om som "barnsligt" och säger att alla som tycker annorlunda är "behöver växa upp".. seriöst? Vad är det för argument egentligen?
Borde ha förtydligat att det jag skrev var en ordvits, men den var ju inte ny, så jag ville inte göra för stor affär av det heller. Det var absolut inte ett ställningstagande mot dig i alla fall. (Jag har inte sett de nya filmerna och har ingen stark relation till de gamla heller.)

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Ahhhhh.. sorry. Då är jag med i matchen! Fan, jag brukar ju vara skarp när det gäller ordvitsar, speciellt de lagom sökta. Fast den här tror jag hade blivit bäst i talspråk, evt skånska!
När jag hörde skämtet skulle det vara göteborgska. Men skånska borde nog stämma en aning bättre rent fonetiskt.
Är det ok att gilla popcornfilmer? Är det ok att va sugen på en popcornfilm? Är det ok att bli besviken när man får nån slags misslyckat hopkok av popcorn, försök till seriös analys, och djupt deprimerande disney-"humor"? Med flertalet skådisar med samma talang som en planka, med noterbara undantag (exvis Derns insats) som bara gör blandningen tydligare och värre?

Eller behöver man växa upp då? För bara en sorts smak är vuxen?

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
PS: Det här är inte så jävla viktigt egentligen, no hard feelings osv. Ibland snurrar man bara igång som fan i online-debatt.
Ja.

Ja.

Ja,

Ja,

Nej.

Nej.
Tycker personligen det är rätt skönt att en självsäker typ som Poe sätts på plats för en gångs skull. Däremot är det lika dumt av Holdo att inte berätta om sin plan. Han hon bara berättat sin plan hade casinostöten aldrig behövt äga rum och de hade kunnat fly till den där planeten utan att bli förföljda. Det här med ledare som inte berättar något är en rätt trött och irriterande trope, och tar ifrån från de modernare idéerna om att sätta självsäkra män på plats.

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker Poe är dötrist och början med honom fick mig att ta mig för pannan. Det var nog mer en allmän iakttagelse.

zonk  3/1 2018 | Stäng | Nästa nya
(I korthet är det väl filmens problem för mig: det funkar inte vare sig när det försöker vara äventyrligt eller när det ska försöka vara seriöst. Blandningen är som olja och vatten, som Kalles kaviar i filmjölken. Och tala inte om försöken till humor. De gjorde direkt ont..)
Poe är en random pilot, varför ska han få veta om deras plan som bygger på att hålla allt hemligt?

I efterhand så hade det nog varit bättre, men ännu bättre hade det ju varit om Poe lydde order vilket man rimligen kan förvänta sig.

Det är inte rimligt att man ska få veta ledningens övergripande detaljplaner när man är pilot.
Jag tycker det som du är inne på (ologiskt) genomsyrar flera av dom "action set-pieces" som filmer kör om och om igen. Det behöver nödvändigtvis inte vara så fel tycker jag. Det kan väl vara ok som underhållning ändå. Men det kändes som det var för mycket upprepning.
Jag uppskattar din analys Berneyk och tycker du sätter hammaren på spiken.

Kolla gärna in min recension av filmen som nyligen publicerades på Filmtipset för att läsa mina tankar.
Inlägget är ändrat 15/1 2018.
Göm historik
För dem som letar efter en tydligare förklaring till Lukes handlingar i TLJ så kan jag rekommendera denna: https://twitter.com/i/moments/950503625075318784

Barneyk  16/1 2018 | Stäng |
Ja, det är också en bra genomgång.