Filmfantast86 - Om sajten
superjudgen  11/1 2018 | Stäng | Nästa nya
ja, det börjar väl kanske bli dags att diskutera det här. jag bryr mig inte särskilt mycket om ifall någon betygsätter filmer bara för att (och kan förstås inte bevisa att hen inte har sett det antalet filmer).

däremot ser jag ett problem i att det verkar påverka betygsuträkningarna på ett obra sätt. häromdagen såg jag den här filmen, och när jag skulle betygsätta den gissade sajten på en tvåa. när jag tittar på vilka betyg som har satts på den, och av vilka användare, finner jag det otroligt att den skulle ha det uträknade betyget. det måste bero på att ettan från Filmfantast86 viktas för hårt pga antalet betyg hen har satt. och det påverkar ju sajtens trovärdighet i stort.

vet dock inte riktigt vad lösningen är. om det kanske går att programmera nån spärr som gör att användare med fler än, säg, 30k betyg undantas från algoritmen?

Howler19  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Var ju en diskussion om det här angående golgadoth för ett tag sen, men lyckas inte hitta tråden. Självklart är det drygt och jag vet inte vad de får ut av det.
Ja, golgadoth borde också ha tagits bort, men den användaren finns inte längre.

Både golgadoth och tpb borde ju dock rensas bort från topp 10 listan under statistik. Vilket har påpekats tidigare, men fick nog aldrig någon riktigt respons.

Gordyal  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Varför tpb? Hon verkar definitivt trovärdig.
Kontot är ju borttaget, så varför ska det vara med på en lista över användare som satt flest betyg? Och jag trodde att tpb och bryngel var samma person?

Din mamma!
Betygen finns kvar på sajten efter att medlemmen avslutar kontot, under förutsättning att den inte raderar dem först. Det är nog förklaringen.
Inlägget är ändrat 18/1 2018.
Göm historik
Där ser man.Tråkigt att golgadoths betyg inte försvann med användaren.

goeran  13/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Instämmer. Det är konstigt att inte någon tar tag i och raderar sådana här trolls fejkbetyg.
Ja, om RadioTimes inte syns på de med flest betygsatta filmer så borde golgadoth och denna "filmfantast" årgång 1986 plockas bort också.

KyLLo  17/1 2018 | Stäng | Nästa nya
RadioTimes kommenterade väl mest.

DVG2007  18/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad har kommentarer med att man syns eller inte syns på "medlemmar med flest betygsatta filmer-listan" att göra? Torde vara irrelevant.

KyLLo  18/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag menade att om man inte betygsätter tillräckligt många filmer, utan mest skriver kommenterar hamnar man inte i listan. Men nu verkar det som att RadioTimes betygsatt tillräckligt många filmer för att kunna kvala in på den.

Jag vet inte av vilken anledning RadioTimes plockades bort, men jag tror inte att admin plockat bort någon från listan på lösa grunder. Rent teoretiskt kan också RadioTimes själv ha begärt att få bli bortplockad.
Inlägget är ändrat 18/1 2018.
Göm historik
RadioTimes liksom AftonbladetTV (eller vad den hette) plockades bort eftersom att det är någon som registrerat in filmer betygsatta i dessa tidningar och inte av en person.

KyLLo  18/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Det låter rimligt och förklarar saken.
Femtiotusen filmer låter lite väl tufft.

För att räkna med lätta siffror: Är man femtio år så ska man ha sett tusen filmer om året (vilket ger ett snitt på knappt tre filmer om dagen hela livet). Jag anser att det är ytterst osannolikt att någon har kunnat hålla det tempot. Om vi sedan leker med tanken att Filmfantast86 är född 1986 så blir förutsättningarna helt andra. Ponera att vi räknar bort de första (drygt) tio åren, så har Filmfantast86 tjugo år på sig att se femtiotusen filmer. Detta ger knappt sju filmer om dagen. Förutsatt att vederbörande inte ser massa låtsefilmer (under 60 minuter) så ger det ungefär tio timmars filmtittande om dagen i tjugo år...

sennight  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
måste vara treis som ljuger om sin ålder. fast hm, 50000 låter ändå lite i underkant.

Så måste det vara!
Kanske är filmfantast 86 år gammal? Då skulle det inte vara orimligt! ;)

Gordyal  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Fast till och med då så låter det svårt.
Ja, men rimligare, iaf!
är själv 86a, så därför är det lite extra kul att räkna på det där. jag har ju lagt väldigt mycket tid på film, för mycket i perioder, och att föreställa sig att en jämnårig skulle ha tagit sig igenom fem gånger så många är...smått oroande.
det intressanta är att användaren försöker sig på nån slags konsekvens i betygsättandet (till skillnad från polkadoth). kvalitativa filmer får ofta något högre betyg. inte för att jag ett ögonblick tror att hen verkligen sett filmerna.
Det konstnärliga i filmskapandet.

Gordyal  16/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Hur menar du?
Essensen i att uttala det konstnärliga budskapet.

Gordyal  16/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Hur blir det 50k?
På sin höjd det konstnärliga i korvstoppandet?
Jag lägger värderingar i det konstnärliga utförandet.
Mm, helt uppenbarligen.
du utför konstnärligt läggande av värderingar?
Alltså inom ramarna som konsten sätter.
Filmfantast86 tar ju hänsyn till det konstnärliga i filmskapandet. Det måste betyda att det är du och alla andra som sätter fel betyg.
att jag sätter fel betyg är jag helt med på, det är antalet som skaver. om man tar hänsyn till det konstnärliga i filmskapandet öppnas en lucka i rumtiden? (har upplevt liknande saker i vissa franco-filmer, så jag håller det inte för otroligt)
Jag tror att ff helt enkelt har hittat ett sätt att avgöra det konstnärliga i filmskapandet utan att titta på (hela) filmen, t ex genom att se 3 sekunder av filmen, läsa filmbeskrivningen och några kommentarer eller bara genom att använda sig av fantasin. Men rumtidsteorin låter onekligen mer spännande.
Ah, 86 står för antalet sekunder hen ser av varje film!
Inlägget är ändrat 19/1 2018.
Göm historik
(skulle gärna spinna vidare på detta, men svårt att inte råka gå över gränsen så bäst att låta bli.)
Det är svårt att inte lägga in några värderingar.