Andra våningens mellanfilmstittgissningslek - Lek & rösta
Andra våningens mellanfilmstittgissningslek
Andra våningen  14/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Tveksamt om detta kan kallas en lek/tävling, men...

Jag ska kolla på "mellanfilm". Detta är film som typiskt nog uppfyller följande:

* 100-1000 betygsättare
* spelfilm som gått på festival eller bio
* inspelad 1930-1999
* "drama" i vid mening
* inte nollbudget

Avvikelser kan förekomma om det ändå är ungefär den typ av film jag tänker mig. Exakt vilka filmer jag ser, bestämmer jag efter hand, men ni får gärna använda tråden för att tipsa mig. Dock inte alls säkert att jag går på tipsen, som vanligt vill jag mest se gratisstreamat pga ekonomi och sånt.

Vad ni framför allt ska göra är dock att gissa vad jag kommer att tycka om filmen som står närmast på tur att se. Dels betyg (gärna mer specifikt än siffra: ni kan t ex gissa "3+" eller "svag fyra" eller "5-/15"; jag hittar nog något sätt att översätta det). Dels gissningar i största allmänhet. Det är förstås inte nödvändigt att man själv har sett filmen.

Om man kommer att kunna vinna i det här är tveksamt. Jag vågar inte hoppas på någon aktivitet direkt. Men om inte annat så kan jag ju ge mina omdömen kring filmerna efter att jag sett dem.

pS. Jag har nu bestämt att själv gissa och ge betyg utifrån följande skala som vuxit fram ganska organiskt:

svag 1-
21 | 5-
22 | svag 5
23 | 5
24 | stark 5

Det går att använda den här skalan när ni gissar, men annars tolkar jag gissningarna bäst jag kan efter skalan.
Kommentar kring val
Andra våningen  14/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Filmen har legat på min vill-se-lista sedan förhistorisk tid på grund av min fäbless för sydsovjetiska delstater i allmänhet och Georgien i synnerhet. På pappret är Parajanov-filmer helt i min smak, men de har aldrig riktigt lyckats fastna. Tror dock på stark trea.
Jag såg den här före jag började gilla Parajanov och har inte sett om den. Jag gav den en etta då (!), men har högre förväntningar på dig. Tror kanske ändå inte på fullträff, har du inte fastnat tidigare lär det inte inträffa denna gång. 2+
Ingen dålig gissning!
Blir en trea.
Det finns någon subtil skillnad mellan romantiken i den här filmen och t ex The Man Who Loves the Birds eller The Legend of Princess Olga. Detta är mer som Kaplanoglus Honung: det saknas mörker och blir mer tillrättalagd folklek, tillrättalagt smyckade människor som ler på ett sätt som bryter illusionen, med några sökta "vuxnare" effekter, som sexscenen och pendelscenen. Vissa stunder var jag ändå nästan övertygad och jag trodde länge på trea, när filmen är slut kommer inte detta på tal.

Filmtipsets gissning: 4 (11)
Min gissning: 3+ (8)
Lilla prinsens gissning: 2+ (2)
Robbys gissning: 3 (6)

Faktiskt betyg: stark 2
Andra filmen: Jordens sista dag

Ännu en film i obskyraste laget; jag trodde faktiskt att den här hade minst 200 betyg. Ska försöka hitta filmer med fler betyg efter den här.
femma.

satsar på kupongrensare i den här tävlingen.
Inte alls så B-ig som jag trodde. Det skulle i så fall vara huvudpersonens långa haranger i dialoger, och scenerna med ungdomarnas lössläppthet, som inte gick riktigt i linje med den oväntat snyggt uppbyggda undergångsstämningen. Är efter att ha sett filmen ännu mer förvånad att den har så få betyg. Efter Bombbsäkert och Doktor Strangelove borde det vara periodens väsentligaste kärnvapenfilm. Kanske lite fånig idé och fånigt slut, men undergångsscenerna kändes.

superjudgen: 5
Andra våningen: 2
Robby: 2

Faktiskt betyg: 3

monsterpop  16/1 2018 | Stäng | Nästa nya
+on the beach
Åh, den borde jag se så fort jag tagit mig samman.
Tredje filmen: Porträtt av Jennie
Här har jag inte mycket att gå på, men ändå en positiv känsla. Gissar på stark 3.

PS. Nedre normalgränsen för antal betyg flyttad till 100. Filmer har visst färre betyg än jag trodde.
Inlägget är ändrat 15/1 2018.
Göm historik
Bra film! Jag tror på en gedigen 4.
Det var helt klart ett guldkorn inom den tidstypiska eleganta konstant-dialogfilmen, och många fina insatser av diverse Hollywoodlegender som gav en viss aura, men så mycket gjorde den inte för mig.

Lilla prinsen: 4
Andra våningen: stark 3

Faktiskt betyg: svag 3

Du får det att låta som en helt annan film än vad det är. Det är ju en mycket underlig, suggestiv och drömsk film.
den är mycket drömsk för att vara den typen av film i alla fall, men den hade trygga ramar som den höll sig inom. Det var ju ganska långt till 60-talets mer urflippade drömskhet.
Ja detta är kanske en 3+ men för att inte gissa samma säger jag 4-.
Tvekade mellan 4- och 3+, så jag kunde inte gissat bättre själv.
Jag verkar vara ense med kreti och pleti: flera scener som gör filmen mer än sevärd, men hemskt segt däremellan. Favoritscener: solförmörkelsen, monologen om tonerna, barnen och skivan som hakade upp sig och sjukhusscenen. Dessutom var allt kring valen rätt så festligt.

Filmtipset: 4
Lilla prinsen: 4-
Andra våningen: 3+
Faktiskt betyg: stark 3
monsterpop: 3
den har lite likbrännaren i sig. gissar därför stark fyra.
På ett sätt ja. Bra tänkt. Men Likbrännaren skulle jag inte förknippa lika mycket med ordet träffsäker. Var i och för sig ca tio år sedan nu jag såg den.
Vad ska man säga... Bunuel är Bunuel. Fantastisk film.

nonamateur: stark 4
Faktiskt betyg: 4
Andra våningen: svag 4
Lilla prinsen: stark 3
Filmtipset: 3
Jag ser kanske japansk film för sällan för att urskilja nyanserna (annat än om det är Terayama) och vet dessutom fortfarande inte vad som är typiskt japanskt sätt att prata och vad som är typiskt japanskt skådespeleri, men mitt typiska intryck är en märklig kombination av uttrycksfulla, nästan barnsliga eller tillgjorda, och samtidigt liknöjda röster i långa tagningar på vardagliga situationer, och oproportionerlig avspändhet vad gäller sexuella tabun. Filmen stack alltså inte ut så mycket, undantaget det där med karpen. Och jag blev aldrig engagerad i karaktärerna eller historien (jag hade svårt att hålla reda på dem). Men i teorin var det långt ifrån fel.

Filmtipset och Lilla prinsen: 3
Faktiskt betyg: 3-
Andra våningen: stark 2+
Det vore väl tusan om det inte blev en 4.
Asch, jag är optimist och gissar stark 4.
Det är mycket 5-känsla i den här, men slutet med hästen var en liten besvikelse. Jag tror att den burkiga ljudkvaliteten (som kanske delvis berodde på att det var en tv-upptagning överförd till youtube) fungerade som kontrast till filmens kvaliteter och förstärkte dem ytterligare. Bäst i år i alla fall, helt klart.

Edit: äsch, jag trodde att jag börjat få ett mer avslappnat förhållande till betyget 5 de senaste åren, men det här var helt klart ett utslag av det där nervösa tassandet och hukandet som de flesta av oss väl har mer eller mindre. Klart filmen ska ha en femma.

Faktiskt betyg: svag 5
Andra våningen: stark 4
Filmtipset och Lilla prinsen: 4
Åttonde filmen: Medea

Efter den här filmen blir det en paus, eller om leken avslutas helt. Det har mest att göra med att jag håller på att få en överdos av film, eller åtminstone av "bra" film. Hur som helst kommer en liten sammanställning av gissningarna.
stark 3
(filmtipset tror 3)
Lite för fri i formen för att jag skulle uppskatta den riktigt. Är inte heller så mycket för den typen av snygghet som filmen har. Eller rättare sagt: jag gillade dekor, kostymer, smink och sånt, men inte sega scener med vandring genom blåsande sand eller liggande i vatten eller liknande. Annars var den kliniskt fri från rent dåliga saker.

Andra våningen: stark 3
Faktiskt betyg: stark 2+
Slutställning
Andra våningen  20/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Bäst gissare (dock bara 1 av 8 filmer): monsterpop och nonamateur (snittavvikelse 1,1)
Plats 2 (dock bara 6 av 8 filmer): Lilla prinsen (snittavvikelse 3,3)
Plats 3: Andra våningen (snittavvikelse 3,4)
Plats 4: Filmtipset (snittavvikelse 3,8)
Plats 5: Robby (snittavvikelse 6,5)
Plats 6: superjudgen (snittavvikelse 10,0)

Lilla prinsen, nu när det verkar pungas ut pengar kanske du kan söka jobb som betygsgenerator på filmtipset?
Helt rätt! Fast jag hann ge upp och se filmen utom tävlan.
Och på så vis blev enklare att gissa.
En extra svår utmaning istället: Topaze.
Jag funderar lite på 4, men 3+. Den var mer välgjord och mindre fånig än vad jag trodde, och framför allt mycket roligare. Garanterat på min topp 1000.
Tänkte avsluta året med att se ytterligare 5-6 mellanfilmer och varför inte återuppta leken? Först ut är Blå ängeln.

Filmtipset tror 3
Jag tror svag 3
Vad tror ni?

Lilla prinsen  09:58 18/12 | Stäng | Nästa nya
Ojoj här ska det gissas! Jag säger 2+
Imponerande som vanligt!
Jag visste inte att det var en i raden av filmer med män som blir uppklädda till clowner och förnedrade (ok: finns kanske inte så många filmer med exakt det upplägget förutom denna och Han som får örfilarna, men mängder av likartade från perioden och de efterföljande decennierna). Hade det varit den första sådana filmen hade jag säkert gillat symboliken och bildspråket mer. Ändå tyckte jag att den allra sista scenen var en höjdare, liksom scenen när de fick lektorn att gala för första gången -- så oskyldig och samtidigt så olycksbådande. Ja, det var ju en hel del krut lagt på omedelbar tillfredsställelse för den estetiskt svältfödda och en ganska festlig inledning på filmen, men lättglömd är den. Stark 2+.
Filmtipset tror 4
Jag tror 3
Mycket skog i denna kurre-klassiker. Först rider samurajerna in i skogen, sen rider de ut ur den och minst en sväng till in igen. Gillar du skog så år det 4+
Ja, skogen hade en aktiv roll.
Jag gissar 4 om du ser den en bra dag.
Visserligen fanns del grepp som talade för den, men historien var så pass ointressant och förutsägbar att det mest var frustrerande att ta sig igenom filmen. Jag är kluven till skådespeleriet. Tveklöst var det uttrycksfullt, men var det så mycket mer? Betyget blir ett svagt 2+ och en bakläxa till filmtipsalgoritmen med fler gissare, inklusive mig själv.

(Jag minns att jag gav Demonernas port en tvåa efter titten, men höjde den till trea i samband med en betygsrevidering. Kanske var höjningen oförtjänt. Samurajfilmer är nog inte min grej.)

Laszlo Kovacs  22:16 19/12 | Stäng | Nästa nya
Jag har bara sett Kurre som historieberättare en endaste gång. När SVT visade Ran 1990 eller 91 satt jag fascinerad och lapade i mig historien men det berodde bara på att jag var ung.
När jag sett heliga kossors filmer som vuxen ser jag enbart till det konstnärliga och om jag inte imponeras så vet jag att felet förmodligen finns hos mig.
När det gäller historiska dramer så tycker jag historien är viktig. inte att den behöver vara fängslande (Bressons historier är t ex bra utan att vara direkt fängslande) men den bör åtminstone inte vara irriterande.

Laszlo Kovacs  22:32 19/12 | Stäng | Nästa nya
Kurres skådisar (i synnerhet på 50-talet) är tveklöst en källa till munter irritation. Och skogsmulleriet i Blodets tron har jag redan skojat om men "the joke is on me" i slutändan.
även om du är finkänslig nog att inte säga det, så finner jag det inte otänkbart att jag är skrattretande i mitt sätt att se på och skriva om filmer. sånt går liksom inte att göra något åt, om man inte väljer att sluta använda filmtipset.

funderar på att ge mig på Fellini härnäst.

Laszlo Kovacs  22:45 19/12 | Stäng | Nästa nya
Med risk för att verka rövslickare så vill jag påstå att jag är långt mer löjeväckande än vad du ens förmår bli.
Fellini är en synnerligen jävla utmärkt fundering.

Lilla prinsen  23:16 19/12 | Stäng | Nästa nya
Inte sett denna för aldrig hört bra om den.

Vad ska jag gissa på.. 2 kanske?
Nu glömde jag själv gissa. LP: du är förstås fri att ändra din gissning utifrån min).

Filmtipset tror 3.

Jag tror stark 3. Räknar inte med någon mästerverk men gillar det lilla jag sett av Fellini samt historiska filmer från perioden.
Högst svansföring av alla Fellinis filmer. Autentisk gammelromerska och hela surven. I ett av mina gamla Chaplinnummer finns det någon kulturpersonlighet som tyckte att det var hemskt hur Fellini kunde sjunka från den här nivån till Fellini Roma några år senare.
Skillnaden för mig är väl att Fellini Roma kan man se och med huvudet i behåll. Efter den här spretar skallen åt alla möjliga håll.

Laszlo Kovacs  21:05 20/12 | Stäng | Nästa nya
Gissning 4+ (sorry egot kom i vägen)
Nu blir jag nyfiken på Fellini Roma. Redan Satyricon är rätt tramsig (det är till och med pruttar i en scen): hur kan Fellini Roma ligga på en lägre nivå samtidigt som den verkar uppskattas mer av dig och många andra (mina filmtipsvänner) som generellt sett ändå föredrar Godard och Dreyer framför Adam Sandler?

Laszlo Kovacs  13:23 21/12 | Stäng | Nästa nya
Satyricon är tokpoetisk jämfört med Roma. Min Satyricon-DVD har ett rejält lager damm. Roma skuttar ur hyllan vartannat år ungefär.
Pruttar och tuttar var legio hos alla finregissörena på 60, 70 och 80-talen.
I stora drag som förväntat. En viss instängd kulisskänsla fanns, men den lättade upp efter hand, kanske i takt med att jag vande mig vid den. Meningslös tramshistoria, men ändå med något sympatiskt över sig: den var inte insmickrande utan skildrade de två rivalerna/kompisarna och deras relation på ett snyggt förbifartssätt i en oregerligare filmisk excess. Absolut i min smak, men kanske saknades något ändå, eller så var det lite för mycket av allt, eller så kunde huvudpersonerna ha varit bättre castade, eller så var det dubbningen. Nå, 3+ blir det.
Inlägget är ändrat 10:16 21/12.

Laszlo Kovacs  13:18 21/12 | Stäng | Nästa nya
De flesta skådisinsatserna i Satyricon är som jag minns det på Pasolini-nivå. Väldigt krävande för tittaren.
Nästa film blir en som jag haft på min vill se-lista i uppåt tio år: Förbjuden kärlek.

Filmtipset är fantasilöst och tror som vanligt på 3.

Jag tycker att regissören är lite intressant och filmen har fått omdömen av sådana slag att den nästan måste ses. Ändå svårt att förutse denna. För att inte bli alltför besviken lägger jag mig på 3-.

Laszlo Kovacs  13:32 21/12 | Stäng | Nästa nya
En av ungarna från "De djävulska" och en av damerna i "Mannen som älskade kvinnor" i rollistan. Helt okänd regissör för mig. Handlingen verkar allvarlig och ospejsad. Klockren 4:a för dig!
Gissar 2+ för att få lite spridning.
Jag hade sett något helt annat framför mig. Detta var väl inte fel men det känns som om väldigt mycket byggde på att man skulle bli betagen i barnen och deras skådespeleri, och det blev jag inte. Betyg: 2.
Eftersom det är jul passar jag på att se: Charade
Filmtipset tror 3.

Jag hade kunnat göra detsamma, men för spänningens skulle säger jag stark 3.
Jag har en alldeles för snål 3a på denna goding som skriker 60-tal!
Cary Grant är lite seg men det uppvägs av Matthau och en pålitlig Audrey. Min favoritscen är när ungen köper begagnade serieitidningar på en julmarknad eller nåt sånt. Frankrike och begagnade serietidningar är en kombo som kan få mej att lipa.
Jag tycker du ska sätta en svag 5a för att uppväga mitt snåla betyg.
Jag tror vanlig 3
En av de gulaste filmer som gjorts. Starkt gul för min del, som förväntat. Hade Cary Grant varit 15 år yngre hade den varit lite mer lättsväljd på flera sätt, men det var gott nog.
Som julklapp till trogna tävlingsdeltagare presenterar jag poängställningen så långt i rond 2.

Filmtipset 3+10+2+7 = 5,5
Lilla prinsen 1+10+9+3 = 5,75