Tröttnar ni? - Allmänt
Tröttnar ni?
wasteoftime  30/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Är det någon mer som känner att om FT:s framtid ska fortgå precis som det gjort de senaste åren, fast med lite casino-reklam då och då, då kunde det lika gärna ha kvittat?

Då kunde sajten liksom lagts ner, för det hopp som fanns, är ju liksom borta igen nu?

Det är snart fyra månader sedan som ägarbytet utannonserades, och ja, inte mycket har man hört.
Den utannonserade nya Community Managern har inte varit inloggad sedan den 30:e oktober.

Hur känner ni? Den iver för att få behålla Filmtipset som en gång fanns är liksom bortblåst för mig.
Visst, jag har väl gärna kvar sajten, men under rådande omständigheter?

Till viss del kan det väl tillskrivas att jag ser mycket mindre film nu, än vad jag någonsin gjort under mitt "vuxna" liv. Eller ser jag mindre film för att Filmtipset inte längre betyder samma sak?

Asmorod  30/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Håller inte med alls. Är nöjd som det är.

Barneyk  31/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Så känner jag också, jag är 100% nöjd som det är nu.

Om sidan skulle utvecklas vidare på något sätt så skulle väl det också vara kul, men jag är helt nöjd och glad så länge den funkar så bra som den gör just nu!
Kul att någon/några är nöjda iaf :)
Samma här. Kanske är man stofil men jag saknar vare sig mobilapp eller nytt utseende på sajten. Enklare att ha att göra med den här sidan än t.ex Letterboxd.

Samtidigt hade det såklart inte varit *fel* med lite mer tydlighet och energi från de nya ägarna. Och lite färre artiklar som mest känns som SEO.
Ja huruvida sajten utvecklas visuellt bryr jag mig inte så mycket om, men just att det bara är en massa tystnad, stor explosion i att sajten är såld följd av exakt samma tystnad...

Asmorod  4/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad är det du vill höra ifrån dem då?
Vilka är de? Vad är deras tanke med övertagandet av FT? Ska de funktioner som inte underhålls/fungerar längre åtgärdas? Ska det införas nya funktioner? Ska man expandera verksamheten till att innefatta tv-serier? Gillar de chokladbollar? Hur många 1250-poäng har de? Har de faktiskt kritiskt granskat film i minst 6 år? Eller har de bara druckit sprit och tagit på sig för mycket ansvar?
Frågorna hopar sig.

Asmorod  4/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det där med chokladbollar var en jävla bra fråga!
Mycket viktiga frågor!
Menar det..

Gordyal  12/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Dessutom snygg dramaturgi när du inleder lite försiktigt och smått innan du drar på det tunga artilleriet.
snyggt. de där frågorna täcker ju nästan allt.
Tack. Ja, jag tänkte att "vadå, det är väl inte så svårt att komma på frågor man har till de nya ägarna, egentligen?".
Fler väsentliga frågor
Andra våningen  13/2 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Måste man ha betygsatt för att får rösta?
Finns det något som slår en svartvit musse från 20-talet?
är adolf hitler = nazist?
Tjena!

För att besvara dina frågor:
Tanken med övertagande av FT är givetvis att pumpa den full av reklam, för att sedan göra exit på femhundra tusen miljarders miljoner, flytta till Bahamas och föräta oss på chokladbollar. Och ja - FT var ett fylleköp av en av våra delägare som råkade signa fel papper bara.

Skämtåsido! Vi har medvetet låtit utvecklingen av FT stå - till viss del - stilla rent tekniskt (förutom att hitta en stabil grund att stå på) och försöka fixa dom allra kritiska buggarna. Detta då vi dels inte vill introducera allt för mycket när vi precis tagit över en sajt, och för att vi inte helt bestämt oss än. Vill vi modernisera helt? Vill vi låta FT ha kvar sin nostalgi-charm? Vill vi köra en mobilapp? Vi har idéer, men vill också kunna leva upp till löften om vi pratar om att implementera dom. Tomma ord har ni fått nog av redan; och användarna verkar spridda. Vissa gillar FT i nuvarande form och vissa inte.

Funktioner som inte fungerar skall åtgärdas - förutsatt att dom har ett syfte och att användarna önskar avända den. Nya funktioner? Absolut - kom med förslag. TV-serier har vi diskuterat internt, och det låter intressant. Chokladbollar är nice! Vi är entreprenörer och har krigat oss fram med uppkavlade armar och sena nätter. Precis som akademiker. :)

Kritiskt granskat film i minst 6 år har vi garanterat inte gjort (vem har påstått det?), men det händer att vi dricker för mycket sprit och fylleringer närmaste vän för att klaga på att det är mycket ansvar på ens axlar.

;)

Må bäst!
Schysst med svar.

Men du svarade aldrig på hur många 1250-poäng ni har!
Frågorna från och med chokladbollarna (som ju givetvis ska vara delikatobollar... Dåligt av mig där, jag har skämts mycket och länge över det Fetjocke....) är intern grejer från FT under åren.

Det ni har sagt låter bra, det är ju bara det att det är som du säger, det har varit mycket tomma ord här, och för många av oss här är ju FT navet i vår hobby(eller en av våra hobbys iaf) och betyder mycket, därför kan vi vara jobbiga och griniga, eftersom att vi bryr oss. Och när vi då får mer tystnad blir iaf jag rädd för att den ska fortsätta. Finns liksom inget enkelt sätt att komma ur det, egentligen antar jag, men deten sa jag kan tipsa om är en öppen dialog och närvaro här på forumet (iaf på "Om sajten") så att man ser att ni finns kvar.
Ja, det hade ju fallit sig naturligt att komma med någon form av programförklaring, liksom.
fast finns det inte en app? en något avskalad app. jag har något in min mobil som gör att jag kan betygsätta filmer i alla fall. är väldigt glad åt den. jag hade nog haft lite mer forumaktivitet om det fanns i appen, men det gör inte så mycket heller. har inte varit forum aktiv på flera år
Håller inte med. Filmtipset har alltid varit främst ett sätt att få tips om nya filmer och få en aning om hur jag kommer betygsätta filmen. (Inte för att en två någonsin fått mig att tveka att se filmen i och för sig...)

När jag hade mer tid var tävlingarna otroligt inspirerande och när forumet levde var det otroligt stimulerande och provocerande. Nu är det ju lite stiltje men då får man väl hänga på twitter lite?

Är så glad att ft finns kvar och att nya filmer hela tiden läggs in. Stående ovationer till alla som kämpar!
Får du tips om nya filmer som det är nu då? Eller får du reda på dem på annat håll? Jag får ingen inspiration alls härifrån.
Genom liknande filmer, genom att se vilka andra filmer med en spec regissör eller skådespelare och vad jag troligen kommer ge för betyg. Sedan tittar jag lite på de som gillar liknande mig. Genom att kolla andra som satt samma betyg på en film. Jo, jag får nog en del tips.

Tyvärr tittar jag inte lika mycket film som tidigare. Varken hinner eller orkar. Vet egentligen inte vad jag gör av all min tid nuförtiden???

Förr hade jag "små barn", var aktiv i scouterna, i Tillsammans för Lund med sopp och språkcafé och hjälpte till på ett härbärge, gick på vattengympa och yoga och tittade film och läste. Nu ... hinner jag ingenting! Helt bisarrt om jag tänker efter! Börjar väl bli gammal? Eller så jobbar jag för mycket?
Jag "hinner" inte heller titta lika mycket på film. Gör fan ingenting. Jättekonstigt!
Det är det jävla "livet" som kommer ivägen, tror jag.
aah livspusslet

wasteoftime  01:52 12/7 | Stäng | Nästa nya
Nåt pussel e de då fan inte. Bara en jäkla massa jobb på hög. Och tvätt, städ och personlig hygien däremellan.
Ok, ja, för sådant har jag ju egentligen aldrig använt sidan, mer än i några enstaka fall där jag stött på någon film jag blivit intresserad utav.

"Lite stiltje" - jag vet inte om jag längtar tillbaks när det var som mest liv på forumet, jag tyckte nog faktiskt att det var lite för mycket på den tiden, och deltog extremt lite aktivt, men mellan peaken och döden på forumet, var det rätt trevligt, oftast. Mycket har väl också med att många profiler fallit bort genom åren.

Ja, alltså, de som gör ett jobb som volontärer på sidan ska ju ha cred, givetvis.
när forumaktiviteten stod i sin zenit vill jag minnas att det var lite av en nål-i-höstack-situation att försöka hitta inläggen med mer innehåll än typ "bla bla bla".
Mja, det låter bekant. Som sagt, det var lite för hög aktivitet där ett tag, tyckte jag.
Ja vissa profiler saknar jag också.

Hur har du mest använt sidan tidigare?
Tja, jag har väl alltid haft ganska god "koll" på forumet, och deltagit i olika utsträckning i perioder, ibland massvis, ibland mindre.
Sajten har jag väl använt till allt möjligt. Dels har jag ju varit verifierare i två eller tre omgångar. Sedan har det ju varit intressant att hålla koll på vänners betyg, men de flesta har ju slutat använda sidan. Sedan betygsdokumentering, listor, tävlingar, statistik. Ja, sånt?
Jag håller med dig. Jag blev riktigt, riktigt ledsen när sajten hotades. Fick ångest över hur mycket Filmtipset har betytt för mig och allt som skulle komma att försvinna. Ståhejet kring ägarbytet och att det var så jävla tyst och lite information var oroande. När nyheten om ägarbytet kom upp blev jag glad, men då hade luften liksom redan gått ur mig.

Det händer ju ingenting. Sajten är förpassad till sitt gamla, omoderna utseende och har spelat ut sin roll. Ingen diskuterar någonting längre. Streamingsajterna försöker själva tala om för mig vad jag kommer tycka om filmer, så då kan jag lika gärna ta det där.

Jag loggar fortfarande in då och då och betygsätter de få filmer jag ser och kollar upp vad jag tyckte om filmer om någon kommer på tal irl, men nä, jag bryr mig faktiskt inte särskilt längre.
Inlägget är ändrat 31/1 2018.

Barneyk  31/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Trist att du känner så, för mig är kommentarer och diskussioner om filmer här fortfarande väldigt viktigt.
Det är lite trist att det inte är så aktivt som det än gång var, men det viktigaste är att jag kan göra det jag vill här. Ha koll på mina filmer, betyg, kommentarer osv. samt kunna se och interagera med mina vänner.

Vad skulle få dig att bry dig mer?
Om sidan förnyades så det syns att det finns en admin – en rejäl översyn av funktionerna och en mobilapp behövs – och de faktiskt gjorde någon ansträngning för att locka nya medlemmar.

Barneyk  3/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Okej, det hade så klart varit trevligt men det är inte sådana saker som direkt känns viktiga för mig.

Hade betytt mer om gamla användare blev mer aktiva igen, tror det är en större grej för mig iaf.

Men som så många andra forum och andra specialsidor så har facebook och andra mer allmäna sociala medier tagit över och mycket diskussioner och så flyttat dit.

Använder folk Facebook så mycket verkligen?
Jag har inte haft Facebook på många år, och de flesta jag känner säger iaf att de inte använder det mer än för att hålla kontakten med folk, och knappast som ett substitut för forum och dylikt. Fast å andra sidan säger du ju faktiskt "[...] och mer andra sociala medier". Tror att Reddit är en bra mycket större bov, i sådana fall.

Barneyk  3/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det beror ju helt på målgrupp. "Vanligt" folk använder Facebook väldigt mycket, det finns massor med olika diskussionsgrupper om allt möjligt på Facebook som är väldigt aktiva.

Reddit är ju en stor bov för många demografiska grupper som inte använder Facebook så mycket. Men Facebook är mycket större i allmänhet.
Ja, exakt, typ. Öh? Ja, jag är trött.
Tycker filmtipset är ok. Problemet är inte i första hand ägarna (men länge sedan de skrev en smygreklamsartikel som vi kunde gotta oss ordentligt åt :() utan att folk verkar leva sina liv på andra ställen än forumet numera. Men som choklatchip säger: filmdatabasen finns fortfarande kvar och den är guld värd.
Inlägget är ändrat 31/1 2018.
Göm historik
Ja, jo, filmdatabasen har väl ett egenvärde, men ärligt talat inte mycket som jag personligen lägger vikt vid, när jag inte känner något intresse för att använda sajten i övrigt. Men ja, den är bra och en stor del, och det som ändå håller mig kvar, till största del.
Username checks out, förresten :)
är rätt nöjd med hur det är nu. är generellt mer upptagen irl nuförtiden, så det passar bra att tempot är lite långsammare på forumet. känner mig som en del av en exklusiv skara av gamla rävar som har sin safe zone här, utan en massa nya tomtar som hittar hit utan att kunna internskämten. vad gäller sajten i stort använder jag den på exakt samma sätt som förut, det är inget som förändrats av "rådande omständigheter".
inte begripa ens ett simpelt, internskämt jag ja säger då det dagens ungdom.
Förstår dig men håller verkligen inte med. För mig är ett haltande ft ljusår bättre än inget ft. Jag är tacksam varje dag som sajten är igång.
Att vara sådär nöjd klär inte en gubbe! ;)

Som sagt, kul att läsa att så många ändå är mer positiva.
nä jag tröttnar inte. jag är dock ändå lite oroad över de nya ägarnas tystnad för att det kanske är ett tecken på att de kommer lägga ner sidan.
vi kanske kan fejka nån slags kasinoentusiasm så de låter oss leva.
Ja, den oron känner jag också lite.
Men nu ligger ju sidan i molnet och borde vara enkel att ta över. Om dom nu är villiga att göra det isåfall.
Nja, att lägga ner sajten så snart efter ett övertagande känns väl inte så troligt, men visst, håller tystnaden i sig kan man ju börja undra.

sennight  3/2 2018 | Stäng | Nästa nya
jag menar inte att det skulle ske typ imorgon.
Jo. Det känns som att siten så sakta har dött, en positiv nyhet i taget.
Nja. Jag är mycket glad att filmtipset finns kvar, jag kommer och läser det lilla nya som finns att läsa, sätter betyg osv, men har sällan något att säga längre. Det känns tråkigt. Doctor Who-tråden t.ex har jag liksom tänkt engagera mig i sen den kom men det blir liksom inget. Det är som att det inte finns nån energi kvar här, och det är svårt att hålla peppen.
Kommer att tänka på en låttext i det du skriver. Men den ligger för djupt inbäddad i hjärnbarken för att komma fram. Men den var något om att allting är sagt.

Man behöver ju nya infallsvinklar för att få nya tankar annars blir det ju bara rundgång. Finns kanske inget mer att säga. Film är bra, film är dålig, film är... och däremellan rinner livet. Ft är både för familjärt och inte alls tillräckligt.
Jag tror aldrig att jag har sett så många glada och optimistiska filmtipsare på samma gång som här.

Canomia  20:32 19/8 | Stäng | Nästa nya
Inte i modern tid i alla fall. Och nu, snart ett år senare, är sidan fortfarande i det här deppiga mellantillståndet. Väntan på något som kanske aldrig kommer.
Nej, jag älskar ft precis som det är lika mycket som jag alltid gjort.
jo jag känner nog likadant.
det enda jag gör på ft nuförtiden är att smygkolla på forumet.
Tycker det känns som att det är tydligt att det inte är lika stort längre, och det är tråkigt att forumet inte har samma fart, men så länge huvudfunktionerna på filmtipset finns kvar och folk faktiskt är kvar och åtminstone betygsätter och kommenterar kommer jag inte att tröttna det minsta.

KyLLo  18:00 28/7 | Stäng | Nästa nya
Tycker att jag märker av lägre aktivitet rent generellt. Det finns några användare som tycks vara minst lika aktiva som tidigare, men andelen aktiva verkar minska hela tiden och inte bara nu när det är semestertider och extremvärme i Sverige.
Inte tröttnat helt än, men om jag inte får köpa ett nytt plusmedlemskap snart så gör jag nog det. Jag vill ha extrastatistiken och reklamen är horribel. Kan de på något sätt fixa det gratis eftersom de inte vill ha mina pengar ?
Som gammal användare (jo, jag har faktiskt varit här ett tag) så tycker jag det är tråkigt när allting ska Facebookifieras och få en massa tummar och lajks för allting. Filmtipset står emot trycket och kör på som de gjort. Vi är ju trots allt här för att snacka skit och recensera film.
Ja! Min största mardröm är att filmtipset moderniseras!
Jag tror att det är risken, att när(om) det händer något så brakar det lös in i framtiden.
Jag ser mobilanpassade sidor framför mig där alla viktiga funktioner och intressanta fakta är borttagna. Det enda man kan göra är att sätta ett betyg och kolla på en trailer.
eller ännu värre: man får välja mellan en glad och en ledsen gubbe.
Vafan! Finns det en trailer vet man ju att filmen inte kan vara mycket att ha...
Precis. Bara dåliga filmer kommer finnas.
Exakt, filmtipset är en underbar relik från tiden då hemsidor inte nödvändigtvis enbart handlade om att marknadsföra liv.
Jag instämmer att det har varit tyst från ägarna till FT, men de besvarar meddelanden då och då, vilket är positivt. Ett tips skulle vara att varje månad lägger ägarna ut nyheter över det arbete som gjors under t.ex. april månad. Som det är just nu känns det som att FT går på autopilot. Ett exempel på att det känns som sidan står stil är att det fortfarande inte går att lägga in liknande filmer och trots att man har tagit upp detta så kvarstår problemet.

Jag röstar också för en ny look på hemsidan. Den som vi har nu är bra, men vi har haft den länge och med ett ägarbyte, så kanske man kan ändra kring färger och layout. En slags nystart.

Sammanfattningsvis gillar jag sidan och kommer fortsätta använda den tills den dag den släcks ner, men jag önskar nu lite mer synlighet från de som driver sidan.

KyLLo  16:09 2/5 | Stäng | Nästa nya
Känslan är att viljan finns där, men att resurserna i form av arbetskraft och tid kanske inte finns där i nuläget. För närvarande är det mycket som inte fungerar på sajten och det bör prioriteras, medan sådant som vore önskvärt men är mindre akut kan vänta. För mig är driften alltid det viktigaste och en total nedläggning alltid det värsta tänkbara.
70 svar, det var ju ändå rätt bra respons?
Över 4 månader.. ;b
Och hur mycket mer har ägarna sagt? Ett inlägg, I samma stuk som alltid..
Jag spenderade all min vakna tid i ett par stressiga månader (i etapper, då jag var tvungen att gör annat också, men månader sammanlagt) till att föra över, lägga in och manuellt gå igenom varenda ett av mina 8000 betyg på flertalet sidor för att se om filmerna fanns (så var inte alltid fallet, så antalet betyg ser olika ut, men det får man leva med), samt rätta de många betyg som blivit felöversatta mellan de olika betygssystemen (från 5 stjärnor till 10 hela eller halvor) och det känns som att jag fattade rätt beslut i den ansträngningen, då det inte känns särskilt lovande för filmtipsets fortlevnad.

Det hade nog i efterhand känts bättre att packa ihop och få sörja där och då istället för att dra ut på det i över ett halvt år av ovisshet, känner iaf jag vid det här laget..

Som det är nu lägger jag mest in betygen här av någon slags pliktkänsla på grund av alla år jag spenderat på den här sidan, men prioriterar de andra sidorna då de känns mer pålitliga båda i prestation och livslängd som det har sett ut på sistone.
Inlägget är ändrat 20:01 1/6.
Göm historik
Ja, hit kommer man liksom av vana, och för att se om det faktiskt skulle hända något, eller om man plötsligt möts av en "sidan finns inte"-screen..
Vilka andra filmsidor är du med i Lectra? Kan vara bra och se över vad det finns för utbud.

Lectra  18:45 11/6 | Stäng | Nästa nya
Jag testade många sidor och de flesta föll mig verkligen inte i smaken av diverse skäl men det blev i slutändan två sidor för mig:

- IMDB pga pålitlig, lär finnas kvar länge och jag har haft ett konto där längre än på filmtipset, jag har bara inte aktivt satt betyg där tidigare, men gillar att det mesta finns, inklusive serier, kortfilmer och dokumentärer. Är dock inte alls socialt sen de la ner sina forum, men jag ser det som en informationssida, så det gör inte mig något.

- Letterboxd som jag först kände att jag inte gillade, men till slut fastnade för efter att det tillfälligt var gratis att importera sina betyg och jag kunde se alla aspekter av sidan. Den tillfredställer mina behov, har ett bra betygsystem, har statistik, möjlighet att sortera betygen på olika sätt, kan dimma filmer man redan sett, så att man får en lättare översyn. Har listor, man kan både göra egna samt se andras. Man kan följa andra och andra kan följa en. Det finns även en dagboksfunktion, så att man inte bara har betygen, utan även kan kartlägga vilka filmer man sett flera gånger och när man sett dem.
Det finns ju dock ingen betygsuträkning baserad på sin egen smak, vilket varit filmtipsets stora ess i rockärmen. Så är det viktigt för en vet jag inte vart man ska vända sig. Efter att ha gjort en översyn över utbudet fick jag till slut kompromissa och bestämma vad som var viktigt för mig vid filmtipsets undergång, och att byta betygsuträkning mot filmdagbok kändes dugligt, ändå.

Vet att jag testade och kollade fler, men minns verkligen inte vad de hette då det var över ett halvår sedan, men efter lite efterforskning har jag skrivit en lista över en del alternativ:

imdb

letterboxd

icheckmovies -ska påståendevis ha filmrekommendationer baserat på ens egen smak om man betalar, men har inte betyg?

ICM forum -enbart forum, men om det är en viktig aspekt kanske det är aktuellt?

rateyourmusic -Ska påståendevis ha en filmdel, men har inte kollat själv.

rottentomatoes - sidan är skränig och oorganiserad, så jag har inte testat den själv.

tmdb -Har betyg, ska ha statistik, listor och personliga rekommendationer.

movielens - Ska vara baserad kring personliga rekommendationer, otydligt hur eller vad mer som erbjuds.

p.s. www.reddit.com/r/filmtipset -subreddit, för att diskutera diverse aktuella ämnen om filmtipset.

-----

Uppdatering: Jag har skrivit till några fler som står som svar på mig själv, lite längre ner på sidan.
Inlägget är ändrat 19:42 12/6.

KyLLo  02:49 12/6 | Stäng | Nästa nya
Fördelen med IMDb är utbudet och att sajten nästan aldrig ligger nere. Är man mest intresserad av att läsa om filmer och serier och tycka till, skriva recensioner och skapa önskelista är det kanske tillräckligt. Men annars är det tråkigt, ensamt och omständligt att ändra information och skapa listor. Det grafiska gränssnittet tycks vara från 90-talet (äldre än Filmtipsets).

Letterboxd påminner mer om Filmtipset. Några funktioner som saknas där och några som finns där men inte här. Men handlar inte mycket om kontakter med andra användare, för det finns ingen PM-funktion och inget diskussionsforum. Istället upplever jag mer att det är en community för de som antingen vill upptäcka filmer de inte sett (synliga omslagsbilder överallt), tycka till på valfritt sätt och läsa vad andra tycker. Man kan välja att markera en film som sedd, betygsätta, hjärtmarkera eller kommentera/recensera. De som skriver kommentarer och listor kan få respons från andra i form av likes och kommentarer. Användare som är aktiva med just listor och kommentarer verkar premieras lite extra, med särskild marknadsföring. Går att importera och exportera listor (i normalfallet betalfunktion). Det är ganska lätt att lägga in filmer som saknas eller ändra uppgifter om en film när man lärt sig hur. Det görs via TMDb och det kan ta någon dag innan ändringarna blir synliga. TMDb accepterar inte längre miniserier som filmer, vilket innebär att det inte tillkommer några nya miniserier på Letterboxd.

Min första uppfattning om TMDb var att det var mer av en databas än ett community. De har åtminstone listor, diskussionsforum och betyg (redovisas i %), men skyltar inte så mycket med sina funktioner, och det kan vara svårt att hitta till rätt hjälpavsnitt. Databasen innehåller både filmer och serier och är stor, åtminstone vad gäller internationella långfilmer. Skralare med exempelvis novellfilmer och kortfilmer, men går som sagt att lägga in det som saknas. Ingen verifiering i normalfallet, men en del riktlinjer som användarna själva förväntas ta del av och följa.
Inlägget är ändrat 10:36 12/6.
Göm historik
Dagboken på Letterboxd är väl mest en samlingsplats för sedda filmer, betyg och kommentarer med datum och sorteringsmöjlighet. Praktiskt för aktiva, men kanske inte vad man förväntar sig att det ska vara.

Lectra  12:59 12/6 | Stäng | Nästa nya
Dagboken är ju också ett väldigt bra sätt att för sin egen del hålla koll på vilka filmer man sett nyligen inklusive dem man sett om, vilket jag saknat på filmtipset i alla år, men som det verkligen kommit fram i alla trådar om nedläggning, förbättring och behov under det senaste året så är det verkligen individuellt hur man använder sidan och vad man tycker är viktigt.

KyLLo  13:25 12/6 | Stäng | Nästa nya
Ja, så är det väl. De som tycker att Filmtipset är otillräckligt verkar känna sig mer hemma på Letterboxd. Mycket av det som har önskats på Filmtipset genom åren finns på Letterboxd. Fler betygssteg, möjlighet att markera en film som sedd utan att sätta betyg, logga filmer i efterhand med datum, markera en film som man sett om och se vad alla andra har satt för betyg på en film.

Lectra  19:27 12/6 | Stäng | Nästa nya
Jo, jag känner egentligen att allt som finns på filmtipset inte finns samlat på någon annan sida, filmtipset är unikt, men om filmtipset fortsätter i sin nedförsbacke med färre fungerande funktioner och brist på engagemang från ledningens sida, måste man kompromissa någonstans och titta på alternativ.

Det största problemet för mig nu för tiden är att filmtipset inte längre gör mig glad. Det känns stundvis riktigt jobbigt att gå in här, då det alltid brukade vara en glad plats och en frizon helt för min egen vinning och det känns verkligen inte likadant sen hotet om nedläggning. Ovissheten och den långa väntan på en framtidsförhoppning som aldrig kommer. Det har jag tillräckligt av i andra delar av mitt liv, filmtipset har jag alltid vänt mig till som ett sätt att slappna av och släppa oron i vardagen.
Finns det något verktyg för att importera betyg till letterboxd?

KyLLo  09:39 12/6 | Stäng | Nästa nya
Det tycks fortfarande vara öppet för alla (gratis). Instruktioner och länk till importsidan finns här.

Om du ska exportera från Filmtipset till Letterboxd har du även hjälp av
den här tråden. Det är lite bökigt, men har man många betyg är det helt klart värt mödan.
Inlägget är ändrat 09:48 12/6.

emmycaution  10:18 12/6 | Stäng | Nästa nya
Tack, får kolla på det senare.
dubbelpost
Inlägget är ändrat 14:53 13/6.
Göm historik
Fick köra lite regexp för att få till rätt film-id annars funkade det fint!

KyLLo  16:04 13/6 | Stäng | Nästa nya
Fint. Fick du över alla filmer? Brukar vara ett gäng filmer som inte kommer med för att de inte finns på IMDb, saknar IMDb-nummer på Filmtipset, inte finns inlagda på LB eller något sånt.

Och fick du med datumen då betygen sattes? Missar man någon detalj i konverteringen kommer inte all info med. Några av de som använde andra konverteringsmetoder än Google Docs råkade ut för det eller en del felaktiga filmer.
Inlägget är ändrat 16:26 13/6.

emmycaution  22:16 13/6 | Stäng | Nästa nya
dubbelpost igen.
Inlägget är ändrat 22:17 13/6.
Göm historik
Jag tror det var 100 filmer som inte kom med (av 6000). Inget jag kommer undersöka närmre.

Jag visste inte att man kunde få med datumet. Kanske blir att jag skapar allt på ett nytt konto....

KyLLo  22:44 13/6 | Stäng | Nästa nya
Det var ju bra resultat. För mig var det säkert totalt 1 500 eller så som inte kom med, mest udda filmer, kortfilmer och svenskt.

Jag tror att det ska gå att få på samma konto. Som jag uppfattat det ska man kunna komplettera info genom att importera igen. Och du har väl inget att förlora på att testa.

emmycaution  09:37 14/6 | Stäng | Nästa nya
Nä det är ju värt ett försök. Man vill ju gärna vara emmycaution.
Jag fick en bunte filmer som blev fel, tyvärr! Och hittade ett par till igår när jag kikade på min betygslista och sorterade så jag såg de med minst antal betyg..

emmycaution  09:23 15/6 | Stäng | Nästa nya
Jag fick det när jag körde en mindre mängd först. Sen rättaade jag till film-id med regexp så att de inledande nollorna kom med. Kolla på de som var fel om det var korta id?

zonk  09:34 15/6 | Stäng | Nästa nya
Jag hade TT med så det borde inte ha blivit så. Men fan vet. Det är för länge sen nu, inte läge att försöka importera igen.

Det som stör mig är att några andra filmer antagligen trillat bort pga det här. Borde iofs kunna hitta dem mha datumet.
Några fler alternativ:

Criticker - forum, personliga filmrekommendationer, PM och följfunktion. Dock är betygssystemet 0-100.

movieforums - aktivt forum med recensionsfunktion och favoritmärkning, men inga betyg vad jag kan se, så är det sociala viktigt i ens filmtittande kanske det här är ett alternativ?

filmaffinity - betyg och personliga rekommendationer samt film efter kategori (t.ex. finns på netflix)

allmovie - betyg och personliga rekommendationer

Jag har försökt hitta sidan jag använde innan jag hittade filmtipset som hade biopopcorn som logga, men utan framgång, den kanske lagt ner. Vet någon annan vilken jag pratar om?

KyLLo  21:02 12/6 | Stäng | Nästa nya
Du har verkligen gått in för det och det är kul att läsa om andras reflektioner. Inte testat Trakt också, som många här på Filmtipset snackat om? Något som jag tycker är viktigt, om det ska bli något permanent, är hur många filmer som finns i databasen och vilken möjlighet som finns att lägga in fler. Jag förmodar att många av dessa filmsajter har skralt med exempelvis svenska och nordiska filmer som inte är kända på den internationella marknaden, novellfilmer och kortfilmer.
Flixster kanske? Stämmer överens med både loggan och att den inte fungerar alls på samma sätt längre.

Lectra  18:16 30/6 | Stäng | Nästa nya
Det var flixster, jag hade dock aldrig gissat på det, på grund av det numer förvirrande konceptet som känns som en onaturlig utveckling från hur sidan brukade fungera. Tack.
Idén med criticker är att man ska kunna vara lite fri att ha vilket betygssystem man vill, den anpassar sig till det och jämför med andra ändå.
Jag själv använder exempelvis 1-5 på criticker.
Ah, gillade deras skala. Jag körde 1-3, dålig, ok, bra, men tröttnade på att det saknades lite för mkt titlar. Plus letterboxd och ICM täcker Det mesta av mina behov.

wasteoftime  19:16 11/6 | Stäng | Visa arv |
Jag tänker ändå att de har tills mitt plus medlemskap löper ut nästa vår för egen del.