Idag hände det! - Allmänt
Idag hände det!
choklatchip  7/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Som rubriken antyder. I Filmtipsets nuvarande anda av meditativa långsamhet så kan det vara allt från stort till smått i vardagen och tanken. Alla chockerande saker undanbedes då jag misstänker att vi, just här och just nu, inte längre är rustade att möte världsomvälvande saker. Men för övrigt...

Jag fick ett tips, under en mindfullnesskurs, att känna mig rotad genom mina fötter och se det gapande skrikan som upprörda människor släpper ur sig som luft som inte rör mig i grunden utan bara blåser lite i trädkronan.

För det mesta fungerar det alldeles utmärkt. Vinden viner och jag står lugnt rotad tills vinden avtagit. Idag tror jag det skedde en rotvälta och jag glömde allt och röt åt den som skrek åt mig. I stunden mycket tillfredställande men inte särkilt effektivt.
Jag har äntligen hittat en ny hobby jag verkligen gillar och som tar mig ut ur soffan och lära känna massa nytt folk. Har nämligen blivit medlem i en Squashklubb, och idag köpte jag rack, skor, en ny vattenflaska och en ny väska. Längesedan jag spenderade pengar på materiella ting på mig själv vilket var lika trevligt som det var ovant. Sjukt taggad för en ny träning imorgon och hoppas att jag har lika skoj som när jag gick på "testträningen" som gjorde mig frälst.

KyLLo  9/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Du lär ju få kondition om inte annat. :) Lycka till!

KyLLo  20/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Här fick jag av en tillfällighet syn på en gammal introduktionsfilm om squash. :)
Bra också att du ryter till förresten. Det behövs mer.
Tack, men vet inte om det var energieffektivt faktiskt...?
Jag har varit extremt duktig hela veckan och inte tryckt i mig några sötsaker! Bra jobbat! Nu när jag tänkte unna mig lite chokladpudding och vaniljsås så har hemmaboende sonen släpat hem hela grannskapet och jag skäms för mycket att fixa och sedan slafsa i mig så jag ligger bitter i min säng och tittar på tv. Utan pudding. Livet är tufft!
Den skumma årstiden tog slut och den ljusa vintern började. Ganska trevligt.
Den började i tisdags här i Skåne. Blå himmel!
Idag förvånades jag över mänsklighetens oförmåga att kommunicera och all energi som går åt det är fullständigt bortkastad! Alla namn är påhittade!

Dialog 1; Kajsa till Thor
Kajsa; -Lisa har gått hem, hon har ont i foten och kommer inte i morgon. Jag klarar mig inte själv fram till 15 då nästa person kommer, kan du hjälpa mig?
Thor; -Nja... Mia är också sjuk så vi är redan en kort. Men jag kan maila ledningen och vikarieanskaffaren och meddela att du MÅSTE ha hjälp i morgon!
Kajsa; -Tack! Ledningen lyssnar inte på mig. Lisa är borta mer än 50% och jag får ingen hjälp.

Dialog 2
Kajsa; -Har precis fått reda på att Peter inte heller kommer i morgon!!!
Thor; -Ok, meddelar ledningen och vikarieanskaffaren!

Mail och SMS från Thor till ledningen och vikarieanskaffaren.
Det behövs MINST en vikarie i morgon från 13.00. Varken Lisa eller Peter kommer.

Dialog 3 via SMS konversation mellan Vikarieanskaffaren och Thor;
Vikarieanskaffaren; -Kommer inte Lisa idag?
Thor; -Nej!
Vikarieanskaffaren; -Men jag har inte fått en sjukanmälan!
Thor; Lisa gick hem igår och sa att hon inte kommer idag! Peter kommer inte heller. Kajsa är ensam, det funkar inte! Vi kan inte hjälpa henne för vi är också en man kort.
Vikarieansakffaren; -Det visste jag inte! Jag kan inte göra något om Lisa inte sjukanmäler sig. Jag ser ingenstans att Peter är ledig idag?

Dialog 4 via telefonsamtal mellan Thor och Lisa
Thor; -Hej, Kajsa säger att du inte kommer idag?
Lisa; -Jag vet inte om jag är sjuk?
Thor; -Va?
Lisa; -Jag ska till läkaren nu på förmiddagen och se om jag är sjuk.
Thor; -Men vi får inte någon vikarie för dig om du inte är sjukanmäld på morgonen. Vikarieanskaffaren vet inte att du inte är på jobbet.
Lisa; -Men jag vet inte om jag är sjuk.
Thor; -Du måste veta om du kan jobba eller inte!
Lisa; -Nej jag vet inte, får se vad läkaren säger.
Thor; -Ring och prata med vikarieanskaffaren. Kajsa blir ensam om du inte kommer och vi inte får in en vikarie! Peter kommer inte heller idag. Ni måste ha in en vikarie!!!
Lisa; - Det ska jag göra!

Dialog 5
Kajsa; -Jag är ensam, jag kan inte vara ensam!!!
Thor; -Men för i h.... jag skickade mail, smsade och pratade med folk i morse!!
Kajsa; -Jag är ändå ensam!

Dialog 6
Thor; Jag måste prata med ledningen och sedan får du klara dig själv ett tag för Kajsa är ensam så hon behöver hjälp fram t. 3 åtminstone. Lisa och Peter är inte här.
Mårten; -Men jag såg Lisa innan!
Thor; -Ok, men Kajsa är ensam nu!
Mårten; -Men Lisa är här.
Thor; -Nej
Mårten; -Jo, hon är här. Jag såg henne!
Thor; -Tror du Kajsa ljuger?
Mårten; Men jag såg Lisa!
Thor; -Jag måste få tag i ledningen och vikarieanskaffaren och höra vad som blivit fel och så de fattar så vi inte har samma problem i morgon när Lisa och Peter heller inte kommer.
Mårten; Men Lisa är här!

Thor; -Vad ska jag göra för att vi ska få in en vikarie?
Vikarieanskaffaren och ledningen; -Men Lisa är här!
Thor; -Nej, Kajsa är ensam. Mårten är ensam för jag är här! Vi kan inte ha det såhär!!!
Vikarieanskaffaren och ledningen; -Men Lisa var här och sa att hon skulle jobba idag?
Thor; -Jaha, men hon gör inte det. Och Peter är inte heller här!
Vikarieanskaffaren och ledningen; -Nu kan jag inte göra något!
Thor; -Det förstår jag. Vi kan inte heller göra något för vi är en personal kort. Det var därför jag mailade och SMSade i går och i morse (utanför min fucking arbetstid!)
Vikarieanskaffaren och ledningen; -Behöver vi en vikarie i morgon?
Thor; -Ja!
Vikarieanskaffaren och ledningen; Ok, vi fixar... Hur gör vi idag?
Thor; Jag vet inte! Vi får slå ihop oss fram till 3 och sedan får ni lösa det.

Lösningen... Kajsa blev ensam efter 3.

lucius  17/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Bra kämpat Thor. I den byråkratiska djungeln leder alla vägar till Kafka.
Så sant! Det tragiska är att Thor är en idiot.

lucius  18/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det gör ju inte saken bättre förstås. Fast jag skulle nog också bli en idiot av att ha Thors jobb, misstänker jag.
Tack! Tror också Thor hade varit mindre tokig under andra förutsättningar. Tråkigt att han har så svårt att lära sig det bara...
Men var Lisa där eller inte+ I've gots to know!
Lisa var där och inte! För att förvirra allt och alla så gick hon till läkaren på arbetstid utan att prata med någon. Läkaren sjukskrev henne inte vilket gjorde att hon gick och jobbade en timme. Efter den timmen bestämde hon sig för att hon var sjuk och gick hem ändå. Utan att prata med någon om att hon gick hem.
Hahaha. Skärp dig, Lisa, herregud!
Är det du som är Lisa?
Om det vore så väl!

simonm  20/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Mårten då?
Vissa dagar skulle jag nog kunna vara Mårten faktiskt.
Jag tror hon är Dialog.
"känna mig rotad genom mina fötter och se det gapande skrikan som upprörda människor släpper ur sig som luft som inte rör mig i grunden utan bara blåser lite i trädkronan."

testade det idag. lite svårt att riktigt iscensätta allt det där komplicerade med rötter och fåglar. är det en nötskrika?
det som funkar bäst för mig är att be "fader vår". var och en blir helig på sitt nätt.
Nja det är nog en domherre... eller rättare sagt en dumchoklatchip som inte kan stava. Det ska stå skrik inte skrika.

Härligt att det fungerar med fader vår för dig. För mig går det inte att tänka så avancerade saker för då lyssnar jag inte alls på det som sägs. Vilket kanske inte är så bra. Det gäller ju att höra det som sägs utan att sugas med i stämningen och antingen börja skrika själv eller börja gråta för att man blir skriken på.
Inlägget är ändrat 15/2 2018.
Historik
Göm historik

aha, ja i stunden behärskar jag mig bara alltför lätt, på grund av konflikträdsla, men när man får nån skit kastad på sig på mejl eller annat sätt och går och maler det i skallen, så kan det ibland vara en lättnad med det där "inled oss inte i frestelse" och "riket är ditt och makten och härligheten". att liksom inte behöva bära allt det där man möter utan tänka sig att någon hjälper en med att göra det som inte är alltför dumt.

(har mycket svårt för troende som pratar om gud och jesus, särskilt jesus, men den där bönen har fan hjälpt mig en del, och med värre saker än jobbiga medmänniskor)
Vad fint! Jag gillar fader vår.
Låter som om den bönen är som "ditt träd". Något att fokusera hjärnan med medan man försöker ta in verkligheten. Min hjärna har inte funktionen att memorera något.
Idag blev jag uppringd från ett callcenter nånstans i södra Asien ang. min microsoftdator som jag inte har.
Har ju hört om det i många år men aldrig varit med om det själv. Tre gånger dessutom. Samtidigt som jag väntade på viktiga samtal från jobbet jag försovit mig från och nyvaket försökte skynda till.
Oj, hade du vunnit något eller skulle de hjälpa dig att fixa den? Jag tror jag har vunnit upp emot 10-15 Ipads mm.

För ett tag sedan ringde någon och påstod att jag hade tagit kontakt med dem för att se över mina lån. Trots att jag ivrigt hävdade att så inte var fallet så fortsatte de att prata om lån som jag inte ens har.
Alltså, jag har inga problem alls att säga "tyvärr jag är inte intresserad, tack och hej" och lägga på luren utan att vänta på nåt svar. Då är ju personen borta ur mitt liv. Är det inte ok att göra så?

Canomia  20/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är alltid det bästa att göra. Jag jobbade i typ två dagar, det var för vidrigt, med att göra telefonundersökningar. Då fick vi listor att ringa på och bara de som svarade och gjorde undersökningen eller var extremt tydliga med att de inte var intresserade ströks från listan. Alla andra, alla som inte svarade eller inte hade tid eller la på i örat eller vad som helst som inte var ett tydligt nej, de fick vara kvar på listan till nästa person att fortsätta ringa.
Ugh, det är verkligen det värsta jobb som finns, säkert ännu värre om man ska sälja något. Och de som gör de där lurendrejeriringningarna har det säkert ännu värre. Men inte hjälper det att prata länge med dem ändå.
Så långt kom vi inte. Hade inte alls tid att prata med dem så så fort det framgick att det var ett sånt bluffsamtal sa jag "I don't have time for scams right now so I'm hanging up" och la på. Idag ringde de igen, om online trading den här gången. Vad jag förstått tjänar de ev. på något vis på att hålla samtalet igång länge så det är nog bra att avsluta direkt.

Canomia  21/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Umm.. Den länken tog mig till filmtipsets startsida?
Varför finns det så få människor som vill göra ett bra jobb? Jag fattar uppriktigt inte varför man stannar inom ett yrke och på ett ställe som man hatar och väljer att göra så lite som möjligt på.

Var tog yrkesstoltheten vägen? Om jag ska vara fyrtio timmar på ett ställe varje vecka så måste jag ha något som motiverar mig att gå dit. Finns där inte det så byter jag jobb. Att gå till ett arbete och sitta av tiden samtidigt som man gnäller över uppdraget är en gåta för mig!!! Folk är fan idioter!
Min erfarenhet är att jag trivs betydligt bättre på jobbet när jag gör mitt bästa.

För de flesta så är dock ett jobb främst ett sätta att betala räkningar och sätta mat på bordet. Då kanske det är svårt att känna yrkesstolthet om man tycker att det är tråkigt och att man saknar möjlighet att välja något annat.

unseen  27/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är bara för att du inte har grejjat det där med mindfulness! Skulle du bara känna dig rotad genom dina fötter och... då skulle du ju lätt skita i jobbet. Office Space 4tw!
Du har rätt. Jag har inte uppnått mindfulness. Inte heller strävar jag efter det.
Håller med dig. Även om jag gör de tråkigaste av sysslor mår jag bäst om jag gör så gott jag kan. Som jag svarade Canomia, trodde jag det var relativt enkelt att få jobb eller komma in på utbildningar idag. Tror det delvis finns otroligt höga förväntningar på att "man ska kunna göra vad man vill". Kanske är vi för bortskämda? Delvis tror jag att i dagens slimmade organisationer är chefer generellt dåliga på att skapa delaktighet och därmed bidra till trivsel. Där måste finnas lite luft i systemet som gör att man skrattar tillsammans.

unseen  5/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Haha. Var nyligen två månader i Sydamerika och då tänkte jag en del på det där. Att speciellt Sverige numera är extremt slimmat. Minnet sviker ju såklart, men det känns som att det tidigare fanns så mycket "enkla" whatever-jobb även här som nu är borta. Men i Sydamerika fanns det kvar. Herregud vad mycket folk som gick omkring och gjorde, vad man som svensk automatiskt tänkte... INGENTING. Eller vars funktion enkelt skulle kunna bort-rationaliseras. Som exempel: går man in på ett snabbköp fanns det ju lätt 10-15 pers som egentligen inte behövdes. Typ folk som ska väga grönsakerna åt dig (och sätta på en ettikett!) eller en handfull säkerhetsvakter, eller tio pers i de manuella diskarna som oftast bara står och väntar, eller någon som sitter i ett litet bås och säljer en speciell sak, eller... massa andra saker Det är såklart väldigt personligt och fint, men grymt ineffektivt - både att det kostar pengar och tar evinnerlig tid. Men folk har någonting att göra... Hm... Det bästa är väl bussar med konduktörer (eller ibland egna bås).
Problemet med alla slimmade organisationer är ju att det inte blir jobb till alla. Och att de som jobbar jobbar för mycket.
Säg hej till 240h i månaden!
Tror att man stannar för att det är en lön och sån behövs för mat och husrum. Att byta jobb är verkligen inte enkelt eller en självklar möjlighet för alla.

Det måste vara förödande. Trodde faktiskt det var relativt enkelt att få jobb idag.
Jag skrev på kontrakt på en alldeles egen hyreslägenhet idag, för första gången (förutom när jag bodde vid världens ände där det var löjligt lätt att få bostad). Dessutom hemma i området jag växte upp i. Extremt pepp. Dock har DN tydligen ägnat hela senaste helgbilagan åt min nya gata och skrämt upp släkten.

sennight  2/3 2018 | Stäng | Nästa nya
grattis!!!!!112

Canomia  2/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Tack!!!!!112
Verkligen grattis! Nyheterna har en benägenhet att fokusera på vissa områden och svartmåla. I den byn där jag bor slås skolans fönsterrutor 3-4dagar i veckan. Det har inte skrivits ett ord om det i tidningen. Men problem i Malmö, det skrivs det om!
Vet tidningen om att det pangas rutor i byn?
Ja, med tanke på att det finns föräldrar som arbetar på Skånskan och Sydsvenska så utgår jag från det. Men det finns inget nyhetsvärde i det. Blir ju knappast bättre för att det skrivs om det i tidningen heller. Man vill måla upp Malmö som en skitstad och andra delar som oaser. Livet och ställen är sällan så enkla.

Det är så intressanta motsättning i byn. När det var tal om att man skulle bygga bostäder för flyktingar i byn så blev det nästan upplopp i byn eftersom dessa människor skulle fördärva denna pärla till by. Samtidigt så är det den del av Lund som folk känner sig mest otrygga i.
Jag är tveksam till att de vill måla upp Malmö som en skitstad, varför tycker du det?
Att folk som inte bor där tror att det är en otrygg stad. De har ju fått sitt intryck någonstans ifrån.
Fast hela världen målas väl upp som otrygg i media? Det är ju ett ganska drivande narrativ på många sätt i vår samtid, eller?
Jo, visst är det sant men min uppfattning är ändå att vissa saker får oförtjänt mycket/lite uppmärksamhet beroende på var de sker. Tänkte på samma sak ang en artikel nyligen kring att många av dem som använder narkotika tillhör grupper som aldrig blir stoppade av polisen.
Men Sydsvenskans medarbetare älskar ju sin hemstad, varför skulle de vilja måla upp den som en skitstad? Jag får inte riktigt ihop det.

Men så är jag ju journalist och har jobbat på Sydsvenskan också, så vad vet jag :D
Tror jag säkert att de gör. Jag har ju också, men bara som textinskrivare. På den tiden när journalisterna inte var betrodda i närheten av datorerna ;-)

Jag förstår att mitt problematiserande är ett problem i dagens värld av allt mer omfattande informationsbubblor och falska nyheter. Men jag tror att journalister tenderar att skriva mer om större platser (pga att där är fler läsare) och att det i det bidrar till bilden av att större städer är mer otrygga än mindre.
Menar mest att ett sådant svängigt resonemang är läskigt nära alternativmediernas och att det är väldigt synd när andra människor hakar på det hittepået.
Inlägget är ändrat 13/3 2018.
Historik
Göm historik
Jag läste den där bilagan sen och det var bra texter om olika både bra och dåliga saker här. Journalisten hade vuxit upp här, jag tyckte det var väldigt sympatiskt att hens uppväxtplats fanns utmärkt på en liten karta i tidningen.
Ibland är det den som läser som gör det ensidiga urvalet och skrämmer upp sig själv.

Men visst har du nog rätt i att det skrivs mer om de platser fler av läsarna har nån slags relation till, eftersom fler vill läsa om det.
Det lät ju verkligen väldigt trevligt! Och så är det ju, att alla platser har både bra och dåliga saker! (Tror jag har tappat förmågan att prata svenska...)
Ibland undrar jag om världen är befolkad av ... suck!

På en arbetsplats med hög sjukfrånvaro och budgetunderskott kan omfördelningen av personal driva en till vansinne. Idag har jag haft kollega X som argt proklamerat att hen hädanefter vägrar prata med kollega Y eftersom hen fått en utskällning då hen ställt en fråga.

Kort därefter kom kollega Y storgråtande för att kollega X hade ställt en fråga och krävt svar som hen inte ville ge för X hade haft en otrevlig ton och inte var hens chef!

Nu ska all kommunikation ske genom mig. För jag har ju inget annat att göra! Vissa människor blir inte äldre än treåringar!
Det låter bra det. Själv har jag påbörjat lite digital "döstädning" idag: avregistrerat mig från ett gäng sociala medier (facebook, twitter, m.m.) och städat undan datorspel från hårddisken (lagt 400 timmar på det senaste spelet). Återstår bara att sortera och slänga/skänka andra grejer man inte är tillfreds med.
Oj, grattis eller något! Hur kommer detta sig? Vad blev sista strået och hur känns det?

cajac  10/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Tack. I stort handlar det om att hitta nån slags balans på lång sikt, att orka med tillvaron. En diskussion i ett kommentarfält på Imgur fick mig att öppna ögonen, en diskussion som var långtifrån unik i sin brist på mening och civilitet men som känns symptomatisk för just "sociala medier". Har saknat vännerna som finns på Facebook, men jag saknar definitivt inte Facebook.
Svårt det här med det sociala spelet över huvud taget tycker jag och Facebook mfl gör det inte lättare. Tog själv bort FB som app till nyår men ska ärligt säga att jag fuskar och går in någon dag i veckan på datorn. Känns som om man måste gilla vänners och kollegers inlägg för att vara en god social varelse.

Själv gillar jag Twitter. Där är det nästan bara folk som jag inte känner som jag följer och som följer mig. Blev nästan en chock för mig när en av mina kolleger plötsligt kommenterade några av mina tweets på jobbet. Jag blev helt ställd. Inte så att jag inte står för vad jag skriver på Twitter, men jag var inte alls förberedd att ta diskussioner i verkligheten om vad jag skriver där. Tycker fortfarande att om hon vill diskutera ett inlägg så ska hon göra det där. Hennes antydan till att jag är kritisk mot vår arbetsgivare genom att skriva fakta om våra arbetsförhållanden tycker jag dessutom var lite obehagligt, som om hon tyckte att jag skulle tystas. Men jag vet inte ... känns ibland som om jag är vid vägs ände vad det gäller jobbet ändå så dom får väl avskeda mig. Har betalt A-kassa i 30 år och inte varit arbetslös en dag så kanske dags att prova på det livet lite?

cajac  29/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är svårt - har dessutom jobbat oregelbundna tider och haft ett mycket begränsat socialt umgänge den senaste månaden. Har dock inte "fuskat" ännu, då jag vet hur mycket energi det tar av mig att filtrera bort reklam och propaganda (vet inte hur många gånger jag blockerat SD-skit och annat, bara för att mötas av samma skit igen vid nästa inloggning).

Det låter läskigt. Du har väl rätt att uttrycka dig sålänge du inte radikalt bryter mot någon uttalad policy (vet inte vad din arbetsplats har för policy för sociala medier, det är väl lite olika beroende på det är privat eller offentlig sektor). Om det är allvarligare grejer som pågår så kanske det är läge att kolla med facket, om de inte redan är införstådda? Jag håller tummarna hursomhelst.
Tack! Hon har inte sagt något igen. Ärligt talat vet jag inte vad vi har för policy? Jobbar inom offentlig sektor. Tänker att saker som vem som kan se med blotta ögat knappast kan vara hemliga?
Äntligen har vi tagit första steget på vår väg tillbaka till Malmö. 17 år har vi försmäktat i denna byhåla. Efter att vi nu har tagit kontakt med mäklare så har vi satt upp lister i hallan... typiskt oss, får aldrig tummarna att bli färdiga med någonting innan vi ska flytta!