Glasnost i Polen 1958? Varning! Super Spoilers! - Aska och diamanter
Utgivningsår:
1958
Totalt antal betyg:
Veckla ihop
Glasnost i Polen 1958? Varning! Super Spoilers!
Laszlo Kovacs  7/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har nyss avnjutit denna stämningsfulla svartvita pärla. Visst blir man lite konfunderad över att det gick att göra en film om hur man bäst ska lönnmörda en Sovjetvänlig polsk pamp. Den enda förmildrande omständigheten är väl hur ofantligt mycket mer den svårmodige lönnmördaren själv lider i sin dödskamp än själva pampen.

Detta kanske var Wajdas lilla bete åt censurbyrån.
Veckla ihop

goeran  8/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Visst, man kan fråga sig varför en så antikommunistisk film som Aska och diamanter kunde göras och visas i den tidens Polen men som Andrzej Wajda beskriver här är inte censorer så smarta alla gånger; Ashes and Diamonds and censorship Sedan bör man naturligtvis också beakta att det rådde ett visst kulturellt töväder i Polen just åren efter Gomulkas maktövertagande 1956; det spelade säker också sin roll i detta sammanhang.

Laszlo Kovacs  8/2 2018 | Stäng |
Kort och koncis historielektion. Tackar!