Filmtipset bästa & sämsta film 2017 - Lek & rösta
Filmtipset bästa & sämsta film 2017
karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Nästa helg är filmåret på väg att summeras i form av Oscarsgalan. I listforumet har vi en tråd för personliga favoriter i respektive kategori, jag tänkte försöka mig på en lite större omröstning för just bästa film då jag inte sett något liknande här och det är den kategori som är enklast att ta till sig vilket bäddar för fler deltagare (hoppas jag).

Kriterier:
År: 2017 (enligt Filmtipset, enkelt att göra en avancerad sök)
Längd: minst 60 minuter
Spelfilm (inga dokumentärer i denna omröstning)

Lista på godkända filmer med minst 5 betyg

Uppgift:
* Att göra en topp 15 över sedda filmer från 2017.

* Att fördela totalt 150 poäng till dessa 15 filmer
- Ge max 30 poäng per film
- Ge minst 5 poäng till varje film på listan
- Om du inte vill/kan lista 15 filmer som förtjänar en nominering drar du av 10 poäng från potten. (14 filmer ger 140 poäng att fördela, 7 filmer ger 70 poäng att fördela etc.)

* Minimum för att deltaga är en lista på fem filmer.

* Att lista övriga sedda filmer som inte får några poäng (ej inbördes ordning, för statistiskt syfte)

Just nu finns det 210 stycken filmer med minst 50 betyg vilket borde bädda för varierande listor.

För att undvika taktikröster föreslår jag en lite annorlunda metod att kompletta listor skickas med PM till mig så håller vi istället tråden levande under veckan med diskussioner om toppar och floppar, överraskningar, Oscarsnomineringarna, gissningar och annat.

Efter deadline publicerar jag resultaten. Löpande i det här inlägget listar jag vilka som har skickat in sin röst.

Förslag på deadline: Söndag 4 mars kl 12.00

Då hinner jag sammanställa rösterna i god tid innan Oscarsgalan på natten mot måndag.

Vad tror ni om det upplägget, finns det något intresse för att bidra till den kollektiva FT-rösten?

Edit: Renodlar och skippar poängen för sämsta film.
Inlägget är ändrat 27/2 2018.
Göm historik
Riktigt kul tråd! Jag kommer definitivt med en fullständig lista. Men jag kommer vänta tills närmare deadline då jag fortfarande har ett par biobesök att göra kommande vecka.

Tack!

Ja jag tänker också försöka klämma in så många som möjligt innan lördag kväll, iaf sånt jag tror kan ha en chans på topp 15.
Ligger på 62 stycken hittills sedda med produktionsår 2017, men skall försöka ranka alla.

karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det var väldigt bra jobbat.
Nån som har ett tips på en film att se? Har sett ca minus en filmer från i fjol.

karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Beror ju lite på vad du tycker om, av de som går på bio fortfarande är det Three Billboards jag gillat mest.

De Oscarsnominerade håller rätt bra nivå generellt i år tycker jag. The Square kanske är en film som går in i svensk kanon även om jag inte gillade den själv.
Min budget för filmtittande är också ca minus ett, vilket förstås är ett problem rent generellt om man vill se ny film... Men jag ska följa omröstningen i alla fall!
jag har sett exakt en. sharknado 5. gissar att nästan alla andra filmer i listan är ett bättre andristips.
kanske något för en ev repris av Straffa Andra våningen?

nonamateur  19:57 6/3 | Stäng | Nästa nya
det var en rolig tävling, men jag kan nog göra än värre..
det värsta är att det går att utnyttja lärdomarna från den tävlingen för att göra det till en värre tävling för mig. tror det är största anledningen till att jag inte kört en repris (för det var faktiskt rätt kul).

nonamateur  21:12 6/3 | Stäng | Nästa nya
tvärvägra öromcoms?
Skulle kanske-en aning-lindra.
Sett för lite för att delta på ett trovärdigt sätt.

karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya

Om du ångrar dig kan du alltid slänga in en kortare lista. Kanske finns några som är värda att lyftas upp även om du inte sett tillräckligt många för att det ska bli helt optimalt.
Hmm, har sett 13st. Ska försöka hinna kompa och göra något, men lovar inget..

karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Alla bidrag uppskattas. Det blir ju alltid viss skevhet i såna här listor då man inte hinner se allt. Men å andra sidan är ju valet att se en film också ett tecken i sig om man tror på den eller inte så det är kanske inget jätteproblem i sig.
Ska försöka hinna få iväg ett mail på lördag kväll men lovar inget..

karlmats  28/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Ingen press, det är helt frivilligt och ska inte skapa ångest.
Nä, ingen ångest, mest ingen tid. Jobbar 8-23 alla dagar till lördag å 8-17(hoppas hoppas) på lördag.. Så ska mest komma ihåg när jag väl landar hemma på lördag.. Påminn mig gärna!

karlmats  21:34 2/3 | Stäng | Nästa nya
Åh fy det lät inte som nån rolig jobbvecka alls! Låter som att det kan bli fullständig kollaps på lördag, men hoppas sista dagen går snabbt ändå.
Ganska standard tyvärr.. Man kan ju låtsas att man blev rik åtminstone, men icke..
För övrigt, regelfråga, måste man fördela alla poängen man har till hands?

karlmats  11:52 4/3 | Stäng | Nästa nya
Kan ju svara här också för transparensens skull.

Nej, inget krav på att fördela hela potten om de sedda inte förtjänar mer.

Det finns heller inget krav på att ge poäng till alla filmer man sett, minst fem filmer dock.
Oj, jag har bara sett sex stycken varav tre är Sherlock Holmes.

karlmats  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja då finns det klar förbättringspotential :O
Kul idé! Har 87 filmer sedda i listan, men kommer precis som Brutus gå och se en hel del den närmaste veckan, så du får mina röster vid deadline.

Härligt!

Listan ovan har filter på minst 5 betyg också för att inte krakelera så det kan finnas små undantag om du sett nånting extra udda under året också :)

Men 87 är ju ett saftigt underlag iaf, blir spännande att se vad som kommer in framåt nästa helg.
Kul lista och trevligt initiativ! Ska försöka bidra till detta.

Det låter toppen!
Har bara två sedda, båda på sämsta-listan.. lite tunt! (Alien: Tråkenant och Star Wars: The Tråkig Jedi)

karlmats  25/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja det var tunt! Men håller med om att båda var besvikelser utifrån förväntningarna. Alien-världen kanske är dags att pensionera..

zonk  25/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Star Wars oxå, om man ska va ärlig. Det känns inte som Disney har några fler bra Star Wars-rullar i sig..

karlmats  26/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tyckte ju Rogue One var sjukt bra så har inte gett upp där än. Men kräver nog lite annan inriktning vid det här laget.

zonk  26/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jo, Rogue one, för alla sina brister, var ju iaf intressant, lite av en ny take på Star Wars. Men ja det krävs nog en del för att få igång intresset igen, Solo ser ju mest ut som en medioker dussin-superhjältefilm t.ex. Men underverk kan ju inträffa, man blev ju uppenbarligen intresserad igen efter Clone Wars... ;)
För de som sitter och letar filmer att kompa och gillar lite nördiga filmer med gott om känsla kan jag tipsa om Brigsby Bear som med 62 satta betyg är skamligt undersedd.
Kul idé. Själv ligger jag några år efter i mitt filmtittande, Har bara sett 6 av filmerna, men kanske att jag hinner kompa lite.
Första rösten inne!

Efter lite övervägande tror jag vi skippar hela grejen med sämsta film, det känns som en alldeles för spretig kategori som är helt beroende av vilka små skitfilmer folk har sett.

Bästa film blir naturligtvis också spretigt, men inte på samma sätt och där kan man ju också få fina tips på småfilmer som man kanske blir sugen på att se.

Jag hoppas också att folk inte blir avskräckta av att man inte har sett tillräckligt mycket från året ännu, så kommer det alltid att vara och listan kan mer bli en temperaturmätare över vad alla har prioriterat att se och vad som faktiskt gick hem. Det är klart att filmer som Phantom Thread och Ladybird som nyligen haft premiär kommer att ha betydligt lägre chans i en sån här omröstning än filmer som redan finns lätt tillgängligt.

Tänker att jag utöver kategorin högst totalpoäng även lägger in en kategori för bästa snitt eller liknande där filmer med låg spridning kompenseras i någon utsträckning.

Dock är det som i riksdagsvalet, det viktigaste är att man röstar, inte vad man röstar på!
Då är min inlämnad. Jag tror inte att jag hade passat i Oscarsjuryn.

karlmats  11:57 4/3 | Stäng | Nästa nya
Tackar. Vilken tur att vi har en egen FT-jury här då :)
poströstat...
har nog satt nytt pers på sedda nya filmer så här års,
för mig den svindlande summan, 24st.

filmerna jag mest önskar hade hunnits med:
the florida project
the killing of a secret deer
a ghost story
it comes at night
the square
wind river

karlmats  12:01 4/3 | Stäng | Nästa nya
Tackar!

Det är ju bra jobbat ändå.

Ja Wind River hade jag velat klämma in också, men så är det ju alltid att man inte hinner med allt. En liknande lista om 10 år hade förmodligen sett ganska annorlunda för de flesta.
Har nu röstat i pm. 82 sedda än så länge från 2017, men det mesta är väl skräp. Fanns en del bra filmer i år ändå.

När det gäller oscarsgalan så tror jag väl "Three Billboards" kommer att vinna.
Inlägget är ändrat 10:20 4/3.

karlmats  12:03 4/3 | Stäng | Nästa nya
Tackar!

Ja hittills tycker jag 2017 varit ett klart bättre år än 2016, åtta 4or i år mot bara fyra 4or förra året är ju en klar uppryckning.

Jag gissar på Shape of Water även om jag själv hade röstat Three Billboards.
Då var deadline passerad och totalt har det kommit in 11 röster, det blir en ganska svag kollektiv röst men ändå spännande att se vad vi har kokat ihop.

Kommer det in fler sena röster kommer de att räknas fram till att jag sammanställt och postat resultatet.

Är forumet stendött nuförtiden eller är 2017 för nära i tiden?
Tror på kombinationen.. Och tiden, det var ju ganska kort om tid från att tråden postades tills att resultatet skulle vara inne.

karlmats  13:51 4/3 | Stäng | Nästa nya
Det är sant att det var kort tid också, något att tänka på till kommande omröstningar.
11 röster är inte dåligt.

karlmats  13:52 4/3 | Stäng | Nästa nya
Nej, man får kanske vara nöjd med det med tanke på förutsättningarna. Ser ändå potential i formatet.
Ja, ska bli spännande att se resultatet!
Jag skickade in nu. Alldeles för sent, jag vet. Men går det så går det.

karlmats  20:12 4/3 | Stäng | Nästa nya
Det går. Med en till sen röst så är kom vi upp i 13 röster. Resultat inom kort.
Trevligt ändå med så många röster! Väntar med spänning :)
Tävlingen stängd!

Luca Canali
Robkiller
Sture Stenhög
wasteoftime

Totalt har vi 13 sett 267 olika filmer från 2017 så det är väl ett ok urval ändå.

Hela 94 filmer har fått poäng, bland dem samtliga 9 filmer som är nominerade för bästa film på nattens Oscarsgala.

Vid lika totalpoäng har högre snittpoäng gett företräde men inom topp 10 behövdes detta inte som tur var.

Snart åker vi!

karlmats  21:02 4/3 | Stäng | Nästa nya
Inte för att dra ut på det allt för mycket men jag postar ändå i omgångar. Först har vi ett stort lass med de som hamnade utanför topp 50.

Här återfinns bl.a. två Oscarsfilmer, The Post och Lady Bird

Bland de mest betygsatta (5+) som ändå inte lyckades övertyga mer var Spider-Man, Skönheten och Odjuret, Pirates of the Caribbean och Ghost in the Shell.

(I snittpoäng har jag även räknat in betygsatta filmer som inte fick poäng från de röstande)

52. 10p The Killing of a Sacred Deer (Giorgos Lanthimos) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 3,33
53. 10p Spider-Man: Homecoming (Jon Watts) - 6 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,67
54. 8p Beast (Michael Pearce) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 8
54. 8p Jailbreak (Jimmy Henderson) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 8
54. 8p Zama (Lucrecia Martel) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 8
57. 8p Brawl in Cell Block 99 (S Craig Zahler) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 4
57. 8p Dumma mej 3 (Kyle Balda, Pierre Coffin, Eric Guillon) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 4
59. 8p Skönheten och odjuret (Bill Condon) - 7 röster, 6 nollor, snittpoäng: 1,14
60. 7p Happy End (Michael Haneke) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
60. 7p Insyriated (Philippe Van Leeuw) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
60. 7p Kings (Deniz Gamze Ergüven) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
60. 7p Saknaden (Andrej Zvjagintsev) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
60. 7p Wolf Warriors II (Jacky Wu Jing) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
65. 7p Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (Joachim Rønning, Espen Sandberg) - 5 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,4
66. 6p Good Time (Josh Safdie, Benny Safdie) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 6
66. 6p The Breadwinner (Nora Twomey) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 6
66. 6p The Workshop (Laurent Cantet) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 6
69. 6p The Big Sick (Michael Showalter) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 3
70. 6p Justice League (Zack Snyder) - 3 röster, 2 nollor, snittpoäng: 2
70. 6p The Post (Steven Spielberg) - 3 röster, 2 nollor, snittpoäng: 2
72. 6p Ghost in the Shell (Rupert Sanders) - 5 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,2
72. 6p Lady Bird (Greta Gerwig) - 5 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,2
74. 5p Black Mirror - USS Callister (Toby Haynes) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p Going in Style (Zach Braff) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p King of Peking (Sam Voutas) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p Let the Corpses Tan (Hélène Cattet, Bruno Forzani) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p Slottsbalen (Tapio Piirainen) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p The Outlaws (Kang Yoon-Sung) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p Ugly Nasty People (Cosimo Gomez) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
74. 5p What Happened to Monday (Tommy Wirkola) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5
82. 5p A Ghost Story (David Lowery) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Beyond Skyline (Liam O\'Donnell) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Dave Made a Maze (Bill Watterson) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p De bedragna (Sofia Coppola) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Handsome: A Netflix Mystery Movie (Jeff Garlin) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Kidnap (Luis Prieto) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Ljus i natten (Aki Kaurismäki) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Mudbound (Dee Rees) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p Sandy Wexler (Steven Brill) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
82. 5p The Greatest Showman (Michael Gracey) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 2,5
92. 5p The Meyerowitz Stories (Noah Baumbach) - 3 röster, 2 nollor, snittpoäng: 1,67
93. 5p Apornas planet: Striden (Matt Reeves) - 4 röster, 3 nollor, snittpoäng: 1,25
93. 5p Geralds lek (Mike Flanagan) - 4 röster, 3 nollor, snittpoäng: 1,25
Nästa lass är de utanför topp 40.

Inga Oscarsfilmer här men av de som många har sett är det Atomic Blonde, Alien: Covenant och Kong: Skull Island som återfinns här.

Att inte fler sett Trainspotting 2 förvånar mig lite, men då jag inte sett den själv ska jag väl inte säga så mycket.

42. 11p Atomic Blonde (David Leitch) - 5 röster, 4 nollor, snittpoäng: 2,2
43. 11p Alien: Covenant (Ridley Scott) - 6 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,83
43. 11p Kong: Skull Island (Jordan Vogt-Roberts) - 6 röster, 4 nollor, snittpoäng: 1,83
45. 10p A Taxi Driver (Jang Hun) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 10
45. 10p Den eviga vägen (Antti-Jussi Annila) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 10
45. 10p Gisslan (Rezo Gigineishvili) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 10
45. 10p Let the Sunshine In (Claire Denis) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 10
45. 10p Okänd soldat (Aku Louhimies) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 10
49. 10p T2 Trainspotting (Danny Boyle) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 5
49. 10p Thelma (Joachim Trier) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 5
Utanför topp 30 har vi sen följande skara.

Fortfarande inga fler Oscars-filmer. Däremot återfinns Star Wars och The Square bland de vanligast sedda.

Svenska Korparna med ett snitt på 13,0 är en film som man kanske borde ta och se.
I, Tonya kom in på samtliga tre listor där den var sedd, potentiella Oscars för Robbie och/eller Janney kanske tvingar fram en titt på den också?

31. 17p John Wick: Chapter Two (Chad Stahelski) - 4 röster, 2 nollor, snittpoäng: 4,25
32. 16p I, Tonya (Craig Gillespie) - 3 röster, 0 nollor, snittpoäng: 5,33
33. 16p To the Bone (Marti Noxon) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 5,33
34. 15p Dubbelt begär (François Ozon) - 2 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7,5
34. 15p It Comes at Night (Trey Edward Shults) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 7,5
36. 15p The Square (Ruben Östlund) - 5 röster, 4 nollor, snittpoäng: 3
37. 13p Korparna (Jens Assur) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 13
38. 13p Valerian and the City of a Thousand Planets (Luc Besson) - 3 röster, 2 nollor, snittpoäng: 4,33
39. 13p Star Wars: The Last Jedi (Rian Johnson) - 7 röster, 5 nollor, snittpoäng: 1,86
40. 11p American Satan (Ash Avildsen) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 11
40. 11p Ice Mother (Bohdan Sláma) - 1 röster, 0 nollor, snittpoäng: 11
Utanför topp 20 återfinns följande filmer.

Från Oscars-racet kommer här Darkest Hour in på en 22a plats.

Med 8 betyg är Wonder Woman delad mest sedda film och den första av dessa som kommer in på listan, här på en 25e plats.

Höga snitt på The Death of Stalin och Lucky men det hjälper inte längre än hit. Båda har fallit helt under min radar detta år.

21. 22p The Death of Stalin (Armando Iannucci) - 2 röster, 0 nollor, snittpoäng: 11
22. 22p Darkest Hour (Joe Wright) - 4 röster, 2 nollor, snittpoäng: 5,5
22. 22p Det (Andy Muschietti) - 4 röster, 2 nollor, snittpoäng: 5,5
24. 22p Life (Daniel Espinosa) - 7 röster, 3 nollor, snittpoäng: 3,14
25. 22p Wonder Woman (Patty Jenkins) - 8 röster, 5 nollor, snittpoäng: 2,75
26. 21p Lucky (John Carroll Lynch) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 10,5
27. 21p The Disaster Artist (James Franco) - 3 röster, 0 nollor, snittpoäng: 7
28. 20p Downsizing (Alexander Payne) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 6,67
28. 20p The Villainess (Jeong Byeong-gil) - 3 röster, 2 nollor, snittpoäng: 6,67
30. 17p Darkland (Fenar Ahmad) - 2 röster, 0 nollor, snittpoäng: 8,5

Robkiller  22:55 4/3 | Stäng | Nästa nya
Spänningen är på topp :)

karlmats  23:24 4/3 | Stäng | Nästa nya
Verkligen!
Plats 11-20, precis utanför finrummet.

Av Oscarsfilmerna är det Phantom Threads tur att ge sig ut ur tävlingen. Det innebär att vi har inte mindre än fem nominerade filmer i topp 10.

Netflix-filmen Okja finns med här på 15e plats, mycket tack vare att hela sju personer sett den, och det är den första filmen som har fått poäng av fem personer.

Även Guldbagge-vinnaren The Nile Hilton Incident finns här, och med en 20e plats är det också årets svenska FT-film (så här långt)!

Höga snitt på Phantom Thread, Om Själ och Kropp och den animerade Loving Vincent som tar hem högsta placering av de animerade filmerna med en 13e plats, en före Coco som också verkar populär av de som har sett den.

11. 34p Phantom Thread (Paul Thomas Anderson) - 3 röster, 0 nollor, snittpoäng: 11,33
12. 33p Om själ och kropp (Ildikó Enyedi) - 3 röster, 0 nollor, snittpoäng: 11
13. 30p Loving Vincent (Dorota Kobiela, Hugh Welchman) - 2 röster, 1 nollor, snittpoäng: 15
14. 30p Coco (Adrian Molina, Lee Unkrich) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 10
15. 29p Okja (Bong Joon-ho) - 7 röster, 2 nollor, snittpoäng: 4,14
16. 25p Logan: The Wolverine (James Mangold) - 6 röster, 3 nollor, snittpoäng: 4,17
16. 25p Thor: Ragnarök (Taika Waititi) - 6 röster, 4 nollor, snittpoäng: 4,17
18. 24p The Merciless (Byun Sung-hyun) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 8
19. 23p Mother! (Darren Aronofsky) - 3 röster, 1 nollor, snittpoäng: 7,67
20. 23p The Nile Hilton Incident (Tarik Saleh) - 5 röster, 2 nollor, snittpoäng: 4,6
Phantom Thread hade nog klarat topp 10 om jag hunnit se den i tid, attans! Men ändå riktigt fint snittbetyg :) Gillar förresten att du skriver lite kuriosa också och inte bara lägger ut listorna rakt upp och ned. Detta var ju perfekt lektyr ihop med kaffe och gifflar under uppladdningen till nattens "fest". :)

karlmats  23:22 4/3 | Stäng | Nästa nya

Ja Phantom Thread verkar onekligen vara välgjord, jag hann nästan se den igår och Howler19 flaggade också upp att den hade kommit med om deadline varit i natt istället för idag. Men den kan ju få en hedersomnämning iaf :)
Vi halverar listorna och tar plats 6-10. Det är egentligen först nu det börjar skikta sig ordentligt.

Inga direkta överraskningar här. Två Oscarsfilmer slås ut och det är The Shape of Water, som missar topp 5 med en ynka poäng, och Call Me By Your Name som fick poäng av samtliga fyra som sett den.

Wind River som bara tre personer har sett men ändå slår sig in på topp 10 åker in i vill se-listan direkt.

The Shape of Water är f.ö. andra filmen som får poäng av fem personer.

6. 60p The Shape of Water (Guillermo del Toro) - 7 röster, 2 nollor, snittpoäng: 8,57
7. 53p Guardians of the Galaxy Vol. 2 (James Gunn (II)) - 8 röster, 4 nollor, snittpoäng: 6,63
8. 41p Wind River (Taylor Sheridan) - 3 röster, 0 nollor, snittpoäng: 13,67
9. 40p Baby Driver (Edgar Wright) - 6 röster, 3 nollor, snittpoäng: 6,67
10. 38p Call Me by Your Name (Luca Guadagnino) - 4 röster, 0 nollor, snittpoäng: 9,5
Wind River är ett måste! Fantastisk film, bästa jag sett i år hittills.
De som missar pallen precis är två Oscars-filmer till. Som tröst kan det konstateras att de var ganska långt ifrån en medaljplats när krutröken väl lagt sig.

Båda filmerna tangerade toppnoteringen med 8 antal betyg. Dunkirk var lite av en vattendelare med hela fyra nollor medan regidebuterande Jordan Peele var mer stabil med sex stycken poänggivande röster, flest hittills.

4. 67p Dunkirk (Christopher Nolan) - 8 röster, 4 nollor, snittpoäng: 8,38
5. 61p Get Out (Jordan Peele) - 8 röster, 2 nollor, snittpoäng: 7,63

Bronspengen går till uppstickaren Brigsby Bear ʕ •ᴥ•ʔ

Med endast 63 satta betyg på FT är det hög tid för världen att upptäcka denna lilla pärla som fick en mindre nominering i Cannes men för övrigt verkar ha gått under radarn även på festivalscenen.

Själv såg jag den av en slump på Stockholms Filmfestival där den låg på en passande slot som jag inte kunde fylla med något annat. Ibland har man tur!

Dock bör man kanske undvika spoilers så med en spellängd på 97 minuter är det en chansning som är värd att ta.

Högst snittbetyg i tävlingen, inga nollor och jag ska sluta prata upp den här filmen nu och istället komma med hårda fakta:

3. 98p Brigsby Bear (Dave McCary) - 5 röster, 0 nollor, snittpoäng: 19,6

Olidligt spännande nu!! Den Brigsby Bear skall jag försöka se nästa veckan, ändå topp tre. Starkt för en så liten film.
Finalen blev ett tight race.

Två filmer med 8 betyg vardera, ett liknande snitt, röster från 7 av 8 möjliga. Båda har cashat in 30-poängare och i slutändan var det en film som sträckte fram nosen lite längre och blev årets vinnare:

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Knappt favorittippad på Oscarsgalan i natt och segrare även här på Filmtipset alltså.

Som mycket hedersam silvermedaljör har vi Denis Villeneuves bländande vackra Blade Runner 2049 som väl får nöja sig med en Cinematography-Oscar i natt. Att man lyckats snickra ihop en värdig uppföljare till en av världens bästa filmer 35 år senare är ganska imponerande så här i de sunkiga remakesens tidevarv. Hatten av till Villeneuve och ett välförtjänt silver.

Så här såg det ut till slut:

1. 122p Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh) - 8 röster, 1 nollor, snittpoäng: 15,25
2. 114p Blade Runner 2049 (Denis Villeneuve) - 8 röster, 1 nollor, snittpoäng: 14,25

Tack alla som deltog, det var mycket roligt tycker lekledaren :)

Bozze80  00:04 5/3 | Stäng | Nästa nya
Fantastiskt initiativ, och extra roligt att se mina två favoriter på guld- och bronsplats!

karlmats  20:23 5/3 | Stäng | Nästa nya
Ja samma här faktiskt :)
Som sagt, kul initiativ! Och kul presentation utav resultatet!

karlmats  20:36 5/3 | Stäng | Nästa nya
Tack! Nu är det bara att fundera på om konceptet ska utvidgas som du föreslog :)
Det tycker jag!
Helt ok resultat, inte helt oväntat. Rätt kul att göra listan, även om det gav lite extra press att se filmer från just 2017.

Undrar hur någonting sånt här skulle fungera för någonting mer långväga, som t.ex. 80-tals eller 90-tals filmer...

karlmats  20:39 5/3 | Stäng | Nästa nya
Ja pressen är ju tvådelad, blir skönt att se lite äldre filmer ett tag nu innan man ger sig in på 2018.

Ja det är en fundering som mycket väl skulle fungera. Wasteoftime hade ett kanonförslag om att man kunde köra detta som en årtionde-tävling med 10 deltävlingar och sen en final med de X bästa från varje årtal. Så kan man ha lite längre tid på varje deltävling så hinner folk kolla ikapp på det bästa som missats och framför allt har väl de flesta redan sett rätt mycket till skillnad från 2017 som ställer lite högre krav på folk.

Mm det vore kul att prova detta för något lämpligt årtionde och se om det finns nåt intresse.
Fantastiskt initiativ och trevlig presentation. 5/5, hoppas på detta nästa år också! Gör mig mer taggad att beta av ännu mer för 2018.

Har inget emot de som tog pallplatserna, två riktigt bra filmer varav Blade Runner gjorde sig välförtjänt av en grön femma från mig. Jag var orolig när jag satte mig ned i biostolen, men fan den var bra.

Tack för en fin liten tävling så här på forumet!

karlmats  20:41 5/3 | Stäng | Nästa nya
Känns som en årlig tradition in the making.

Ja samma känsla här över Blade Runner, först var jag extremt skeptiskt, sen kom Villeneuve in, och Gosling, och en fantastiskt trailer och innan jag såg den var förväntningarna skyhöga. Skulle nästa behöva se om den med en lite mer lämplig inställning, då kan jag säkert höja den ett snäpp till :)
Mycket roligt! Blev förvånad att Three Billboards inte vann på den riktiga galan, även om det inte var min personliga favorit. Har sett alla på topp 10 utom Brigsby Bear, som jag naturligtvis ska se till att se snart nu.

karlmats  20:42 5/3 | Stäng | Nästa nya
Va bra! Ja jag hade nästan på känn att Shape of Water skulle knipa det, även om den handlar om ett fiskmonster och en människa så känns den på nåt sätt lite mindre kontroversiell än Three Billboards. Men jag är glad att både McDormand och Rockwell belönades för sina magnifika insatser!
Vinnaren ser ju lite intressant ut. Hade inte ens hört den nämnas, intressant att den ändå setts av nio av de deltagande.

karlmats  23:12 6/3 | Stäng | Nästa nya
Har fått väldigt fina omdömen och var nominerad till bästa film så jag är inte förvånad att så pass många hann se den ändå. Jag tyckte den var helt suverän så det kan ju vara ett tips om den ser lockande ut på förhand.

(Sen var det 8 och inte 9 som hade sett den, nollorna var ett "varav" egentligen men det kanske var otydligt formulerat.)
Snyggt jobbat med sammanställningen!
Gjorde i samband med denna tävling en rankad lista på samtliga 70 filmer jag sett från 2017 hittills. Tänkte jag kunde dela med mig den här:

1. Baby Driver
69. Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge
70. Fifty Shades Darker

*RANKAT* Filmåret 2017

karlmats  23:16 6/3 | Stäng | Nästa nya
Väldigt snyggt! Jag som hade med både Valerian och Atomic Blonde på min topp 7 :)

Men jag kan se varför man inte gillar de också. Samma sak fast omvänt för Baby Driver!

Fifty Shades blir man ju lite sugen på alltså, måste väl dock ta mig igenom tvåan först..
Gött ordnat karlmats. Blev lite mer pepp att se ny film. Hann med att kompa Good Time i alla fall.

Två önskemål:
1. Gör en lista med (ca) topp 20 av resultatet.
2. Sätt igång med 2016!

Ps.
Personligen hade jag gärna tillåtit dokumentärer i ev. framtida omröstningar även om jag förstår om man vill renodla det.
Inlägget är ändrat 18:36 7/3.

karlmats  21:21 7/3 | Stäng | Nästa nya
Härligt, att få upp suget är väl en så bra som något för såna här omröstningar :)

Här kommer en lista över topp 50

Har lite funderingar på om man skulle sätta igång ett helt årtioende istället! Fast ett år i taget då med längre tider och bättre möjligheter till kompning. Frågan är vilket man isf skulle köra, vore ju kul med ett som lockar så många deltagare som möjligt så är benägen att tro att 80-, 90- eller 00-talet isf ligger närmast till hands.

Ja, dokumentärers vara eller icke-vara i såna här sammanhang är ju också en bra fråga. Personligen tycker jag det är jättesvårt att jämföra spelfilmer med dokumentärer, det känns som två helt olika format, lite som att jämföra filmer med tv-serier. Men om majoriteten vill inkludera så är det ju klart att de ska med. Samma med längd, nu satte jag 60-minuters gräns för att det också blir lite mer enhetligt, men det finns ju inga rätta svar här.

Fredzon_M  21:19 12/3 | Stäng |
Tack för listan!

Ja, det hade varit kul att köra igenom ett decennium. Har ingen direkt preferens för vilket så deltar nog oavsett. Hade varit fint med något att strukturera upp filmtittandet kring nu när jag känner lite sug igen.

Kan hålla med om att det finns en poäng att skilja, men skiljer själv mindre och mindre på uppdelningen. En del film hamnar också mitt emellan. Men du gör nog rätt i att behålla ditt upplägg om det blir någon mer omgång.