Personer vars filmsmak liknar.. - Om sajten
Veckla ihop
Personer vars filmsmak liknar..
kaustiksoda  6/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Min "Tycker som" avdelning på min sida har varit förvånansvärt stabil i åratal. Utan att jag själv upplever att mitt filmtittande förändrats på något sätt så har användarna som tycker som jag plötsligt börjat ändras från dag till dag. De ändras fram och tillbaka igen och detta har hållit på i ungefär två, tre veckor. Vad kan detta bero på? Finns det fler som är "drabbade"?
Skall tilläggas att de nya namn som dyker upp oftast har en lägre procent överensstämmande smak än de som då och då försvinner.
tycker nog jag känner igen mina "Tycker som". Den som ligger i topp har legat nånstans i toppen i åratal.
Jag har haft samma användare i toppen på samma plats i åratal, och vi har fortfarande en 98% överensstämmelse. Ändå så har denna användare och några till börjat åka in och ut ur min lista och ersatts av användare som tycker mindre som jag. Knappast hela världen, men ändå rätt märkligt.
Mina liknande filmsmak har alltid haft ruljans i perioder.
Ibland verkar det bytas nästan varje dag och ibland har det gått månader (år?) utan att det skett någon förändring där, men de brukar inte vara så väl matchade, så jag har alltid undrat vad det är den algoritmen tittar på.
Ok, då är det kanske inget nytt efter ägarbytet då som jag tänkte. Jag har alltid undrat om det där också, och om det är så att man inte kan se sig själv i andras listor eller om det är så att ingen helt enkelt har mig på sin lista.
Veckla ihop

KyLLo  7/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är inte tänkt att man ska ta funktionen på fullt allvar, särskilt inte procentsiffrorna. Förra admin gjorde medvetet att det blev svårare att matchas mot andra. Anledningen var att för många hamnade nära 100% i matchning.

Man ska kunna se sig själv, men det är inte alls säkert att någon i din lista även har dig i sin. Det kan hända att man hamnar på listan hos medlemmar som bara har betygsatt några enstaka filmer. Och att man ska hitta dit av en tillfällighet eller enbart genom att klicka sig runt mellan olika medlemssidor är nog minimal. Du finns exempelvis på listan till medlemmen Surftheworld just nu, så du kan kontrollera själv om du syns. Jag tror definitivt att vissa användare syns oftare än andra, men algoritmen är som sagt hemlig för oss användare.

Byts hela listan ut är det nog något beräkningsfel, kanske på grund av instabilitet vid beräkningstillfället. Det har hänt med statistiken över aktiva medlemmar på senare tid, så det kan finnas något samband.

Är det bara någon eller några medlemmar som byts ut då och då eller växelvis kan det vara i sin ordning. Orsaken kan vara att det är många som matchar och som ligger på gränsen (små marginaler). Det behöver inte ha något att göra med att man har förändrat sitt tittande eller sin betygsättning, utan bero på de andras tittarmönster.

kaustiksoda  7/3 2018 | Stäng |
Tack för utförligt svar! Det är ingen funktion som jag egentligen använder mig av men började fundera nu när den betett sig på senare tid. Jag är ju die hard ft konservativ så jag gillar inte förändringar ;)