Dåliga filmtävlingen? - Lek & rösta
Dåliga filmtävlingen?
Andra våningen  12/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag fick en idé till tävling. Förmodligen blir det inget av den, men känns värt att kolla i alla fall om det skulle finnas intresse.

Tävlingen handlar mer om filmtittande än om filmer: deltagarna ska var och en för sig välja tio filmer som de tror är så avskyvärda som möjligt, se dem, gradera dem och kommentera dem. Den som sett värst filmer, vinner.

Förslagsvis specifikation av reglerna:
* Man ska inte ha sett ens bitar av filmen man väljer, men man får läsa om filmen hur mycket man vill i förväg, och se stillbilder på den.
* Man får välja filmerna efterhand, men måste meddela en film man valt innan man ser den.
* Filmerna graderas enligt skalan "Avskyvärd", "plågsamt dålig", "intetsägande", "givande", där filmtittaren förväntas vara hederlig i sin gradering. Detta motsvarar poängen -5, -3, -1 och 1. Den som har lägst sammanräknad poäng vinner.
* Det är tillåtet att se färre än 10 filmer.

Ingen intresserad? Tror det räcker med ett par tre stycken deltagare för att det ska bli underhållande.

Fredzon_M  12/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Är inte särskilt sugen på självplågeri just nu. Inte ens destruktiviteten lockar.

Däremot skulle jag vara pepp på någon halvstor tävling som inte är allt för nischad. Tror dock det är utom mig att själv ordna nåt just nu, så går förgäves och hoppas på att någon annan har lite driv i den riktningen.

Det vore trevligt, men jag säger detsamma som du. Inte så mycket att arbetet känns tungt, det är mer det tunga i att dra igång något som ändå ingen engagerar sig i.
Initiativet är mycket bra, men för tillfället har jag fullt upp med mitt avbockningsprojekt. Blir det något av denna tävling skulle jag givetvis kunna deltaga, men det kommer att bli svårt att gå för seger eftersom jag har ett ytterst begränsat antal filmer att välja mellan.
Tack ändå för uppmuntran. Om inga fastnar på kroken de närmsta dagarna så kommer jag nog ändå att återkomma till idén senare och se om det finns intresse då.
Kan vara svårt att hålla ett bra tempo, men skulle kunna tänka mig att delta som en slowburner.
Tävlingen kanske skulle funka bäst att slowburna. Man kunde kanske ha det mer som ett "bocka av"-projekt för återstoden av året? Upp till tio filmer som man vill ha sett fast man inte tror att man kommer att uppskatta dem: det gäller bara att annonsera dem i den här tråden innan man ser dem. Och efter nyår räknar vi ihop hur väl vi lyckades förutse vilka filmer vi skulle avsky.

Robby  14/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag kan absolut vid tillfälle välja 10 filmer. Filmer som jag sedan kan se med jämna eller ojämna mellanrum under året!
Kul! Nu är det flera som låter åtminstone halvt positiva. Om det inte blir en ny vändning så öppnar jag en ny tråd för själva tävlingen imorgon kväll.

Någon annan kommentar kring regelförslaget?
håller också med om att det låter roligt i teorin. skulle se det som ett tillfälle att höja min 1250-poäng. sedan tror jag att resultatet inte skulle bli "rättvist" på grund av att folk är olika känsliga men poängen är ju att se filmerna.
Skulle du föredra en långsam tävling som varar till nyår liknande, eller en snabb som kanske är något i stil med 1-2 månader?

Nej, det är ju bara fånigt att bråka om vem som är den rättmätiga vinnaren i en sådan här tävling. Att ta den på "allvar" skulle ju inte vara hållbart. Tänker mig det mer som en wrestlingturnering.
Wrestlingturneringar är mycket seriösa saker!
Jo, absolut, och det är klart att vi ska ta det seriöst för annars blir det bara tråkigt, men det är ju onödigt att börja reta sig på någon som inte spelar spelet på samma sätt som en själv.
skulle föredra en i medelhastighet. typ 3 månader kanske.

sennight  15/3 2018 | Stäng | Nästa nya
men lång tid går bra också.
2-3 månader skulle jag nog föredra, men är helt försonad med tanken på en 9-månaderstävling.

Först tänkte jag att det skulle vara lagom med långfredagen som deadline, så blir det lite som filmtipsarnas Golgatavandring.
Är det fusk att välja tio Midsomer Murders-avsnitt?
Nejdå, och varför skulle man fuska? Om det är det plågsammaste du vet, så är det ju bara desto mer imponerande om du utsätter dig för det så konsekvent.
Jag har ju ett eget projekt som jag håller på med nu, men kan nog lätt kombinera med detta. Är nog intresserad i ett långt projekt isåfall, vet inte om jag klarar mer än 1 - 3 filmer per månad från denna tävlingen isf.
Jo men precis, det är det jag tänker, att alla individuella projekt som vi har ändå skulle kunna gå att förena med det här. Det blir en långsam tävling.
Då är jag med på detta:)
Hur tänker du kring korrespondensen mellan ditt betygssystem och tävlingens betygssystem? (Är det så att du och Gordyal har samma system?)
Ja det borde inte bli några problem, tänker att 1 till 2- är avskyvärd, 2-3+ plågsamt dålig, 4- till 5- intetsägande, 5 och upp blir givande.

Stämmer att jag använder samma som Gordyal. Om man omvandlar det till filmtipsets 1-5 så blir 1- till 3+ 1/5, 4- till 6+ 2/5.

Så jag har intetsägande på tvåor medan du har det på ettor. Hoppas inte att det skapar något problem
Såklart inga problem, bara det att jag känner mig mer avslappnad när jag förstår att folk har en konsekvent tolkning av betygsstegen.

Kul förresten att du verkar gå ut hårt i tävlingen. Det dröjer nog ett tag nu innan jag ser min tredje, så att jag inte gör något överilat och slösar bort ännu en av platserna.
Ja, blir nästan lite osäker på om jag gick ut lite för hårt, rädd för att om man börjar med en skitdålig så kanske de andra bleknar i jämförelse och får högre poäng, men då kanske jag går in för att hitta ännu sämre filmer och pina mig mer, vilket är tanken med tävlingen.
Jag tänker att det räcker att ta i princip valfri film man aldrig hört talas om på Netflix och låta minuspoängen strömma in.
Tycker att grundidén är intressant, men det här med att jag ska välja filmer jag kommer tycka är dåliga själv känner jag mig tveksam till. Men kanske hakar på. Har iofs en film jag ska se jag kan börja med.
Jamen perfekt!

Du har ju ett eget lättigenkännligt betygssystem: har du kommit på hur du ska tolka tävlingens betygssystem i det? 1,0 på SH-skalan: är det -1, eller vad?
Svårt att säga exakt, men 1.0 borde vara ~ - 1, 1.1-10.0 ca - 3 och >10 - 5.
För transparensens skull så kommer jag att betygssätta filmer både med eget betygssystem och tävlingens. Det funkar väldigt bra, förmodligen eftersom jag ligger bakom även tävlingens betygssystem:

Avskyvärd: 1-
Plågsamt dålig: 1
Intetsägande: 1+
Givande: 2- eller högre
Inlägget är ändrat 17/3 2018.
Historik
Göm historik