Mästerskap i plågsamt filmtittande - Lek & rösta
Veckla ihop
Mästerskap i plågsamt filmtittande
Andra våningen  15/3 2018 | Stäng | Nästa nya
Välkomna att delta i, eller bara beskåda, denna lek/tävling som kommer att pågå året ut!

De viktigaste reglerna:
1. Annonsera på något sätt i denna tråd upp till tio filmer som du tänker se.
2. När du har sett en film, kommentera den och dela ut ett av följande betyg: Avskyvärd, plågsamt dålig, intetsägande, givande.
3. Efter nyår räknar lekledaren samman varje persons poäng. Avskyvärd ger -5p, plågsamt dålig -3p, intetsägande -1p och givande 1p. Den som har lägst poäng vinner.

Det finstilta:
* Du får inte ha sett någon snutt av filmen som du tänker se i samband med tävlingen, men du får ha läst hur mycket du vill om den, och du kan ha blivit rekommenderad den av någon annan. Du får även välja en film som någon annan redan sett i samband med tävlingen.
* Du kan annonsera en film i taget eller alla på en gång. Det enda viktiga är att en enskild film är annonserad innan du börjar se den.
* Du måste ha inkommit med omdömet av den sista filmen senast 23:59 den 31/12.
* Du får se allt från 1 till 10 filmer i samband med tävlingen.
* Annonserat är annonserat. Ser man inte filmen i fråga så får man inte se någon annan film istället.

Varför ska du inte delta?
* Du får inget pris om du vinner.
* Det är inte "rättvist": vad en deltagare tycker är avskyvärt är upp till den.

Varför ska du delta?
* Av altruistiska skäl.
* Du behöver inte leta upp de absolut plågsammaste filmerna du kan föreställa dig (även om det förstås är högst välkommet), utan det räcker att använda tävlingen som motivation för att se en och annan film som du av andra anledningar vill se, trots att du inte tror att du kommer att gilla den.

För diskussion kring regler etcetera, vänd er till den här tråden.

Aktuell ställning
1 wasteoftime -11p (-5 -3 -3 x x x x x x x)
2 Andra våningen -6p (-1 1 -3 -3 x x x x x x)
Inlägget är ändrat 21:58 11/9.
Göm historik
Min första film: The Hired Gun.

Tror inte riktigt att den kommer att komma undan med intetsägande, utan förmodligen slår den över i plågsamt dålig. Men det är Arne Mattssons sista film: ett märkligt slut på en varierad regibana och det känns verkligen som ett måste att se. Blir dessutom min första Helgefilm.
I början verkade det inte så farligt utan till och med lite trevligt med tidstypisk stämningsfull synthmusik. Men att se den där "dunderduon" fjanta runt på militärbasen blev ganska snabbt plågsamt tråkigt och jobbigt. Sista delen av filmen var dock en aning bättre, med en camp- eller wtf-faktor som jag kunde uppskatta. Sammantaget blir betyget: intetsägande (något starkt 1+).
Inlägget är ändrat 16/3 2018.
Göm historik
Har ännu en film som jag gruvat mig över men som jag ska se nu: Hälsningar.

Vill nog se alla spelfilmer som producerats i Sverige före 1935, men Hälsingar hör till dem som verkar vara Åsa-Nissedåliga och den riskerar faktiskt att nå betydligt lägre nivåer än en film som The Hired Gun. Men så kan den ju ha en ålderdomlig egendomlighet som är till dess fördel, och fin natur, så det är helt klart öppet var det kommer landa.
På ett hantverksmässigt plan höll filmen långt ifrån måttet. Den var risig på så sätt som filmer från den tiden ibland kunde vara när de var som värst. Till exempel läggs händelse på händelse utan någon tanke på karaktärsutveckling eller övergripande sammanhang. Det är inte heller någon som helst omsorg om detaljer (några exempel: dialekten känns ytterst obekväm exakt hela tiden, Inga Tidblad "dånar" ett par gånger på nästan exakt samma sätt, trumpetsolon på näverlurar, en pålagd ljudslinga som ska ge bröllopssorl och som varar ca 4 sekunder spelas upp om och om igen under scenerna i slutet på ett mycket iöronfallande vis -- det ger faktiskt en omedveten kuslig effekt!).

Å andra sidan har filmen också några "tekniska" fördelar: den vackra naturen, fin rekvisita och kostymer, snabba vagnsritter, en kort men levande skildring av ett zigenarfölje, och så musik av och med Eric Öst.

Vad som gick hårdast åt mig var det där "stintandet" och "övergårdandet" karaktärerna höll på med, särskilt i början ("nu skrämde jag väl live ur dig, stinta", "en övergårdare står alltid för sina handlingar, onda som goda"). Men jag vet inte om det är åldern, men det är som om jag kan överse med sådana där "pinsamma" saker mycket lättare nuförtiden. Visst drar det ner filmen, men som helhet är filmen ändå utan tvekan en tvåa.

Betyget blir: givande (starkt 2-).

Neslig start det här. Landar på noll poäng efter två sedda filmer. Nästa ska jag göra bättre research kring.
Det börjar nog bli dags för David DeCoteau.
Baywatch the Movie: Forbidden Paradise.

Jag gissar på - 5p avskyvärd. Men man vet ju aldrig!
Inlägget är ändrat 17/3 2018.
Göm historik
Ja, den här filmen träffade ungefär där jag hade väntat, kanske till och med lite lägre.
Detta skrev jag om filmen i min kommentar:
"Det här borde knappt få klassificeras som film. För att tala klarspråk, detta är två avsnitt av TV-serien som slagits ihop för att skapa en film, utan någon större sammanhängande story genom filmen än att de befinner sig på Hawaii. Hemska och dråpliga saker händer. Folk springer runt i bikinis i slow-motion. David Hasselhoff räddar dagen genom sin manlighet. Och klippningen är horribel. Det var nog faktiskt lite sämre än vad jag hade väntat, och då hade jag inte väntat mig mycket. Filmens enda räddande egenskap är väl att den inte är sämst någonsin. Den gör ju ändå inga anspråk på att vara något mer än vad den är. Alltid något. 48,8 på SH-skalan."

Utan tvekan -5p och avskyvärt. På alla plan.
Det var en lång och svettig process att välja ut den första filmen, skall man börja med ett säkert kort eller gå efter något man kanske kan gilla men som verkar riktigt dåligt ändå. Jag vill ändå börja tävlingen med en "bang" så att säga, så därför föll valet på Blodssynden.

2 röster på filmtipset, 2 stycken ettor.

Från IMDB: "This movie was terrible. The acting was bad, the dialog was bad, the plot was bad. Normally a movie where everything is so bad, you get to laugh at it, or at least enjoy how bad it is. That's not the case with Sinners. It truly was unenjoyable."

och en klockren recension från amazon:

"4.0 out of 5 stars about the movie Sinners......, April 21, 2006
By Ang Poon Kah (Singapore) - See all my reviews
This film that is recorded out from the DVD and shown in Singapore theatre called YangTze. The story is not too bad and there are some sexual content with nudity. The story is basically about how man and woman created sexual sin and am not going to expalin too much if not the fun of watching will not be there. Those whom are interested in this genre of movie could view the movie at Yangtze theatre in Singapore located at Outram where there is a old police station which there is a building beside it. You will have to walk along the food stalls at the side which will lead you to near behind the building where there is a small door which will lead you to the theatre building. You will be able to purchase your ticket at level 4 when you board the lift after you walk and turn right of the footway.

Message written by:

Ang Poon Kah
PhD (Prof) in political science from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in Neuroscience from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in Technology from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in Security System from Cambridge University and NUS
PhD (Prof) in Computer from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in film from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in Business from Cambridge University and NUS.
PhD (Prof) in Electronics Engineering from Cambridge University and NUS.
Bachelor degree in computer studies from Techco University
Zakkers film director"

Jag känner mig taggad!
Poetisk filmbeskrivning på filmtipset i alla fall.
Ja, väldigt fin :)
En effektiv herre, det där.. inte bara hunnit med åtta doktorshattar utan även en överdängare på obskyra ställen att se schnousk-film på.
Kul! Jag gillar plågsamt dåliga filmer. Jag ska försöka delta.
Bra!

På tal om att delta, vilka David DeCoteaufilmer tror du att jag skulle tycka sämst om?
Den enda som inte är rakt ut dålig är Skeletons. En rätt schysst, genreöverskridande, drama/skräck. "Främling kommer till stad med småstadsmentalitet."

Sen har han ju gjort ett par av Puppet Master-filmerna om man tycker det är kul. (Curse of the Puppet Master är bäst)

Bäst från 80-talet: Murder Weapon med Linnea Quigley.

Jag "gillade" Leeches! också som är en kopia av ett specifikt Buffy-avsnitt i princip.

A Talking Cat!?! är ju ruggigt dålig men den kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta eftersom jag såg den och lyssnade på en minute by minute pod om den.
Nu ville jag ju i första hand veta vilken som var sämst, för att få något att se i den här tävlingen. Ska jag satsa på familjefilmerna?

Fast nu blev jag också sugen på Skeletons och Leeches!.
Haha, läste slarvigt. Men du kan väl se det som en hjälp till att använda uteslutningsmetoden.

A Talking Cat!?! är ruskigt dålig, så jag tycker du ska se den.

Många av hans dåliga filmer är ju tyvärr bara meningslösa.

Det skadar ju inte att se Skeletons eller Leeches! i något annat sammanhang. Men Leeches! skulle definitivt funka i det här sammanhanget.
Min tredje film: A Talking Cat!?!.

Familjefilm har god potential att nå ner till åtminstone en rak etta, så detta borde kunna bli -3p tycker jag.
Om eftertexterna räknas som en del av filmen så är det tveklöst en rak etta, kanske t o m en svag sådan. Annars lutade jag mest åt 1+ under filmens gång. Den tuffade på och hade en tydlig ram som gjorde att man förstod att handlingen rörde sig framåt (katten skulle prata en gång med varje person). Det var udda (dåligt?) på ett positivt sätt, förutom att filmen, som så ofta är fallet när de är ökänt dåliga, var väldigt seg och kändes dubbelt så lång. Den homoerotiska scenen var nog min favoritscen.

Men ja, eftertexterna... de gav hela filmen en mer självupptagen och patetisk framtoning... svårt att vara rättvis som man vill vara när poäng står på spel, men jag kan nog med ganska gott samvete sätta -3p.
Just det.. vad gäller onelinersstilen på replikerna så var det faktiskt en positiv överraskning att de lagt ner så mycket arbete på manus, men samtidigt var det gräsligt.
Jag blir alltid glad när jag övertygat någon att se ATC!?! (du är nog den första som nappat när jag tänker efter).

Eftertexterna är nog mest för att fylla ut så det blir en långfilm. De är ju bisarrt långa.

Filmen är dålig och långsam men jag kan ändå inte låta bli att gilla den och jag har sett den flera gånger. Det största hindret för filmen att kunna bli en "vanlig film" är enligt mig:
* karaktärerna har inte några riktiga problem egentligen, de är ju bara självupptagna och dryga
* katten är gammal, tjock och bitter. I en kommersiell rulle hade den varit söt och inte haft Eric Roberts röst.
* Dialogen är riktigt dålig.

De två första punkterna tycker jag är befriande och härliga.
Ett annat hinder som kanske i och för sig går under din första punkt: ingen av ungdomarna har nördigt utseende. Det är ju typ standard i sådana filmer.
Film nummer två: 10000 timmar.

Jag gissar på - 5p
Den är inte så dålig som jag hade befarat. Men dålig var den. David Hellenius är ju i alla fall inte med! Och Özz gillar jag, även om han inte direkt bidrar till den här filmen. Jag gav den 9.0 på SH-skalan, och avskyvärd är den inte, däremot är den verkligen värd de -3p den får här.

Här tänkte jag sammanställa min score, lite sådär.
Efter två sedda ligger jag på -8p, fördelat på en -5p och en -3p.

Jag kanske skulle göra det för samtliga deltagare i rotinlägget för översiktens skull?
Ja, varför inte?
Aktuell ställning syns nu i rotinlägget.
Inlägget är ändrat 8/5 2018.
Film tre: Fun Mom Dinner

Tänker ändå försöka att vara lite positiv, så gissar på -1p.
Det var nog faktiskt lite sämre än vad jag hade hoppats på. Den får 5.2 på SH-skalan, mest för hur irriterad den gör mig så här i efterhand. Det sänker liksom filmupplevelsen än mer. Tråkig, förutsägbar, ointressant och totalt meningslös.

-3p
Som del i ett Ragnar Friskprojekt (i sig en del av nonamateurs initierade längsta strängprojekt) tänkte jag se 47:an löken. Bör vara garanterat minuspoäng och med chans på -5.
Den är bra lökig den..
det var nog ett högst medvetet namnval!

på tal om grönsaker, är "rödbetskock" ett vedertaget skällsord?

wasteoftime  01:19 10/9 | Stäng | Nästa nya

Inget jag någonsin hört, nej.
Nästan uslare än vad jag föreställde mig. Något som var lite positivt var den norrländska dialekten hos korpralen eller vad det var, men i stort sett var allt i botten. Jag blev dock inte direkt upprörd, så poängen är -3.