folkmusik ii - Allmänt
folkmusik ii
monsterpop  18/3 2018 | Stäng | Nästa nya
det har visst gått hundra år sen förra tråden.

monsterpop  18/3 2018 | Stäng | Nästa nya
rotade runt lite på musikverkets hemsida igår och snubblade över en del danska, norska och svenska fältinspelningar. eftersom det var krångligt att ladda ner dom tänkte jag vara snäll och även dela med mig av mina fynd i förhoppningsvis behändigare format.

sverige:
sveriges medeltida ballader (från http://musikverket.se/svensktvisarkiv/artikel/inspelningar-och-noter/)
http://musikverket.se/svensktvisarkiv/arnbergs-resa-i-folkmusiken/ (guldgruvepotential, lyckas inte ladda ner något här, men kanske ordnar med lofi-lösning i mån av tid)

danmark:
folkeminder (från http://www.kb.dk/da/nb/fag/dafos/kildevaeld/index.html)

norge:
hugen leikar så vide. middelalderballader i norge - opptak fra 1912 til 1992 (spotify)
norske ballader – 30 ballader om drap og elskov, skjemt og lengsel blant riddere, jomfruer, kjemper og dyr (spotify)
Fantastiskt! Man kan till och med sortera efter instrument på musikverket! Fast det verkar inte vara så väl indexerat, det kommer in horn där det bara står fiol t ex.
Vad är Sveriges medeltida ballader egentligen? Är det nån särskild cd, som någon (du?) rippat?

monsterpop  19/3 2018 | Stäng | Nästa nya
alltså, generellt brukar det väl syfta på det här, fast det var kanske inte det du menade.

låtarna har jag "rippat" från den angivna länken. några återfinns dock även på den här skivan.

gjorde också en spotify-labelsök på "caprice" (fint ord!) och försökte samla allt som verkade någotsånär folkligt. det var också krångligt, så bjuder på den om någon är intresserad: caprice folk

(tänkte så klart främst på dig och sennight när jag startade tråden.)
Jo, jag kunde ju ha googlat men nu fick jag definitivt svar.

Jag har ju varit inne på Caprices hemsida tidigare och kollat spotify (säkert efter tips från dig eller sennight), men det verkar som om det kommit en del nytt. För 9 år sedan när jag upptäckte att det var väldigt kul med gamla oorkestriga inspelningar från USA, så letade jag också en del efter svenska sådana, och hittade typ ingenting på internet. Men det verkar ju faktiskt ha hänt en del sedan dess. Eller så har google blivit bättre.

(Det uppskattades verkligen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det här (tänker fr a på musikverkets databas) eftersom det är alldeles för mycket att höra och alldeles för lite tid, men om inte annat har jag känt mig inspirerad och glad hela dagen idag.)

monsterpop  19/3 2018 | Stäng | Nästa nya
jo, caprice kom ju på tal i förra tråden (det är nog åtminstone delvis sennis förtjänst att jag fått upp ögonen för dem).

fascinerande att det trots allt tycks ha funnits en och annan svensk etnomusikolog. tycker ofta att webbsidor gömmer undan själva inspelningarna lite väl bra, särskilt irriterande är när möjligheterna till nerladdning är begränsade.

(blev kanske lite bombardemangartat det här. man behöver ju inte lyssna på allt på en gång.)

sennight  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
jag skrev det säkert det här i förra tråden men jag tror att det finns en hel del inspelningar gömda i diverse arkiv i landet. om man bara kunde gräva fram det...

monsterpop  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
har den senaste veckan kommit fram till att mitt drömjobb vore att gräva i sådana arkiv.
ny dag nya skatter! omdanade kapris-listan till en mer allmän selektion nordliga hörvärdheter. länken ska nog fortfarande funka.
mer norge!
monsterpop  19/3 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det norske jentekor - folketoner
"jag drömde vaken underliga ting"
monsterpop  20/3 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
tycks ha tagit på mig den digra uppgiften att digitalisera vissa digitaliserade samlingar. kan fixa med länkar vid intresse.

en intressant iakttagelse: drömde för nån vecka sen, innan jag halkade på det här bananskalet (var f ö nyligen nära att dö en dråplig död då jag halkade på en vindruva), att jag hittade en svensk folkmusikdatabas, där det bl a fanns en ballad om andrée. och nu sjunger anna moraeus från orsa just den sången för mig.
lyssnar på hugen leikar så vide. det är typ det bästa jag hört!!

sennight  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
perfekt längd på låtarna också.

monsterpop  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
(förutom att allt inte går att scrobbla)

sennight  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
(ja det är synd. men inte låtarnas fel ju!)
har lyssnat på norske ballader också. tyckte det fanns många bra (även om framförandena i så många fall föll mig i smaken). kongsdøtrene hade ett fint rosigt omkväde så den ska jag leta efter andra versioner av. jag älskar låtar med gåtor så kul att höra en norsk version (tror det var sven svane).

monsterpop  31/3 2018 | Stäng | Nästa nya
var det bara nyinspelningar på den? har inte lyssnat på hela, tror jag. det finns en fin inspelning med elin lind (det var de konungadöttrar två) från bergslagen i visarkivet (mp3).

vokal folkemusikk-samlingarna är väldigt! fina också.

monsterpop  31/3 2018 | Stäng | Nästa nya
fast den finns visst på skivan.
mm, det var nog bara det. fin version!
ja vokal folkemusikk var bra! gillar verkligen ingebjørg liestøl (snyggt namn också).
ja, hon är fin. idag har jag lyssnat på åste nisi och brita bratland. fantastiskt bra. knut buen är förlåten för alla felor.

sennight  9/4 2018 | Stäng | Nästa nya
har lyssnat på tredje delen av vokal folkemusikk och den innehöll så många bra element ju: kråkor, rävar, katter, lalala, vagvisor och säkert en massa mer som jag glömt nu!

monsterpop  10/4 2018 | Stäng | Nästa nya
och rønnaug och brita och magnhild!!!

sennight  10/4 2018 | Stäng | Nästa nya
det var underförstått såklart!!!
tycker folk & rackare gör riktigt fina versioner av både konungadöttrarna och de två systrarna ("där bodde en bonde vid sjöastrand").

väldigt mycket trallande på det danska 1910-talet.
har även påbörjat ett nytt försök med child-ballad-projektet som legat i träda de senaste tio åren eller så. har därför börjat läsa första bandet av the english and scottish popular ballads. har dock bara nått fram till ballad 3, "fause knight upon the road". "unco knicht" låter festligt/läskigt.
(läser med intresse och vill lyssna på allt.)

monsterpop  22/3 2018 | Stäng | Nästa nya
cd 2 från jämtlandsresan är min favvo så här långt. inleds dessutom med finfin trall-låt.
lagom till de två systrarnas tvåårsjubileum (se förra tråden):
rønnaug vangen - horpa

varvar med "vad fick du där till bästa (den lillas testamente)" för den rätta dödskänslan.

(såg förresten nu att du tipsade om medeltidsballadskivan i förra tråden)

monsterpop  26/3 2018 | Stäng | Nästa nya
(trodde först att rønnaug sjöng om en harpya, och att omkvädet gick "jongfru med vinger".)

sennight  28/3 2018 | Stäng | Nästa nya
(trodde jag också.)
fin version av den rysliga balladen. (har faktiskt haft den på hjärnan sedan du startade den här tråden för jag tänkte på den förra tråden där jag skrev om den och tänkte påminna er om det. har såklart sjungit hemska kattversioner av den för min katt.)

monsterpop  29/3 2018 | Stäng | Nästa nya
idag har jag fått höra fler förtjusande/förfärande varianter av både den och den lillas testamente. de flesta tycks finnas på den mytomspunna skivan. nu är jag förargad över att de finns utgivna, och över att skivan inte finns på spottifejs. alla ska vara så elaka jämt.

monsterpop  29/3 2018 | Stäng | Nästa nya
det finns iallafall en längre inspelning (fram till första harpsträngen) med valborg carlsson än den på skivan, förutsatt att inte ondingarna ljuger om låtlängder också.
har du hört eva hedbergs variant?

sennight  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
tror inte det. är den på den mytomspunna skivan?

monsterpop  31/3 2018 | Stäng | Nästa nya
nej, enligt musikverket framför eva herr peders sjöresa på skivan.

det blåsen kallt, kallt väder ifrån sjön (eva)

och så faller sjön utöver dem (valborg)

sennight  31/3 2018 | Stäng | Nästa nya
åh, evas version var jättebra! (gillar valborgs också.)
en till, möjligen framförd av två systrar (säg till om jag prackar på dig för mycket).

hittade en bok som du kanske läst, en värld för sig själv, som hävdar att "kallt, kallt väder" hör hemma i en annan ballad, havfruns tärna. fast de där balladtexterna tenderar ju att flyta ihop en del.

sennight  1/4 2018 | Stäng | Nästa nya
också bra! (nejdå, det är bara uppskattat. jag önskar att jag hade något att bidra med själv.)

det låter ju inte orimligt. det kan ju vara en sammanblandning mellan de båda. jag har inte läst den. har nog bara läst den levande balladen.
började bläddra lite i de aningen förvillande svenska folk-visor från forntiden och svenska fornsånger som jag hittade på internet archive. försöker få lite ordning på balladerna, kan liksom inte koppla ihop text med titel.
"derföre innehåller omquädet enligt sin ursprungliga mening någon ting, som uttrycker och återkallar hela visans charakter. men genom visornas allmänhet hafva en mängd sådana omquäden blifvit likasom en gemensam egendom i sångarnes minne, hvarigenom de i följden vid en visa än användt ett omquäde än ett annat, ofta till visans charakter ej hörande, intet sägande eller opassande, så att just i denna del herrskar uti traditionerna den mesta förvirring."
Inlägget är ändrat 3/4 2018.
Historik
Göm historik

sennight  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
bra att du undersöker detta. omkvädet har ju inte alltid en så uppenbar koppling till sången i övrigt så inte konstigt om de blandas ihop. har för mig att jag läst att det finns lite olika teorier om deras funktion? kan blanda ihop detta med något annat.
jag gissar att de fyllt flera funktioner. gillar att de känns nästan som en besvärjelse, särskilt om de är obegripliga.

hörde en färöisk två systrarna idag, lustigt nog just som jag läste den färöiska texten. den hade jättelånga omquäden, hade svårt att snappa upp raderna emellan.

har även noterat att ett rött gullband tycks vara en allmänt vedertagen betalning för att få hjälp iland.

sennight  9/4 2018 | Stäng | Nästa nya
aha, låter mer anspråkslöst än en "guinea gold ring" som också är populärt!
sjöresan är nog en av de flitigast sjungna sångerna i arkivet. lite lustigt, även om den är rätt bra.

sennight  10/4 2018 | Stäng | Nästa nya
tror inte ens jag vet vad det är för visa.

monsterpop  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
hade inte hört den tidigare (det är delvis därför det känns märkligt att "alla" tycks kunna åtminstone någon vers). första versen av grimborg verkar folk också ha sjungit hur mycket som helst.

har lite svårt att förstå om peder ska föreställa en hjälte, skurk, eller något mittemellan. just i sjöresan framstår han iofs som en ganska klassisk antihjälte.

har bestämt mig för att beställa en kopia av types of the scandinavian medieval ballad - det är visserligen kul att försöka pussla ihop en egen systematik, men kan vara bra med facit.
lyssnar på harpa med aurora borealis nu, med enbart olika två systrar-varianter. lite lajv-varning, men tycker det är fint ändå.

sennight  1/4 2018 | Stäng | Nästa nya
lyssnade på den när jag skulle sova. den var inte så farligt lajv. jag tyckte tyvärr att det var lite svårt att höra texterna vilket var lite synd.
passade på att se om jungfrukällan iom att jag läste om "pehr tyrsons döttrar". kan inte föreställa mig annat än att karin och ingeri åtminstone delvis baserats på de två systrarna.

"den yngsta var fager, hon blänkte som en sol,
-- hörde jag en liten fogel sjunga --
den äldsta var svart som guds heliga jord.
-- för nu så står skogen i blomma."

sennight  1/4 2018 | Stäng | Nästa nya
ojoj, vad mycket det finns. det kommer nog ta en lång stund för mig att lyssna genom allt. men det lilla jag lyssnat på låtar lovande (började med jämtland efter din rekommendation).

sennight  1/4 2018 | Stäng | Nästa nya
fick mig att tänka på att jag borde ta upp mitt genomlyssnande av lomaxresorna.
gillar kristina holm!
är halvvägs igenom åland. cd 5 var festlig (och nästan helt oscrobbelbar). hur mycket svea som helst!

fast allra finast har nog ändå småland varit, även om jag kanske är jävig. älskar vendla johansson!

(uppdaterad skattgömma)

sennight  3/4 2018 | Stäng | Nästa nya
jag får se om jag hittar något från den uppländska slätten som jag kan vara partisk till.

monsterpop  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
(och child-ballader, fast de har återigen hamnat på is till följd av nordmännens raseri)
några smb/sva-favoriter som jag tror saknas på "skivan":

signe mäkinen - mjölnarens dotter [från sva bb 5461]
margareta jönzén - den lillas testamente [sva bb 5343]
ola brenner - den bortsålda [sva bb 5383]
greta åberg - liten vallpiga [sva bb 5397]
hilda botvidsson - de bortstulna konungadöttrarna [sva bb 5300]
bror hedlund - hertig fröjdenborg och fröken adelin (domedagsepos!) [sva bb 5465]
signe mäkinen - duvans sång [sva bb 5461]

monsterpop  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
drömkvädet återfinns som den uppmärksamme redan noterat inte i smb. lyckligtvis missade jag på något vis hanna lindgrens näcken bortför jungfrun [sva bb 5465], så hon får ersätta.
de självutnämnda monsters of folk, hehe. dom har till och med ett häftigt filter så att klippet ser gammalt ut. det är legit!
bästa låtlistan
monsterpop  15/4 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. en gammal lappmans visa (en obeständig vandring)
2. en gammal lappmans visa, omtagn
3. berättar om lappmannen
4. en gammal lappmans visa, igen
5. lappmans visa, några verser igen
6. lappmans visa, några fler verser
7. avslutning, galning, joddling
månen skiner, dödman rider
monsterpop  19/4 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
kanske är jag död, men isåfall är det ett himmelskt helvete jag hamnat i. kan ju vara intressant att veta, ifall någon kan läsa det här.

emellan konvulsionerna lyssnar jag på en serie radioprogram som heter "sjung sången för mig" där lena l, ulrika l & svea s framför sina olika varianter av lyssnarnas önskesånger. hur detta inte kan vara det enda som någonsin spelas på radio kan jag i detta mitt o/saliga tillstånd inte begripa. ja, det skulle väl vara phoning it in dårå. och alla program som har ulf danielsson som gäst.
det låter fantastiskt! (minus helvetet.)

monsterpop  19/4 2018 | Stäng | Nästa nya
rekommenderar varmt. det är nån "sakkunnig" med som berättar lite om låtarna också, rätt intressant. (skattgömma ii)

när du ändå är här:
skrattkattskatt!

monsterpop  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
den "sakkunnige" tycks ha varit herr peder hansjälv, ulf peder olrog. läste att han också slutade i havet, sorgligt.
har kommit lite på kant med färöarna eftersom kvaddansarna blir rätt så tröttsamma, men nu tycks vi ha synkroniserat oss såpass att låtar magiskt dyker upp i spotify-kön just som jag läser om dem.

de här samlingarna är inte dumma alls:
ballader (fler)
skjaldur, ramsur og rímur
táttur, vísa, kirkjusangur, kvæði, skjaldur
barn o annat oknytt?
traditional music 1950-1999
önskar att det fanns en direktlänk mellan den här tråden och min hjärna.
fick en chock när jag gick in på din last.fm-sida idag för upptäckte att vår passaihopmätare står på väldigt hög istället för super. en lögn!

monsterpop  22:31 8/5 | Stäng | Nästa nya
de lär vara recentister så det smäller om det? du hänger ju inte med!!!

sennight  16:50 9/5 | Stäng | Nästa nya
jag gör mitt bäst men det är tydligen inte gott nog för dig!!!!!

monsterpop  22:14 11/5 | Stäng | Nästa nya
äh, c'est cool, men skulle behöva någon som delar bördan att gå och sjunga på hertig fröjdenborg och fröken adelin dagarna i ända (kan faktiskt hela, men brukar hoppa över verserna där konungen ångrar sig, för jag tycker inte han förtjänar någon försoning). medeltida tortyr at its finest.

nu går det tydligen inte scrobbla alls längre, förresten. de onda är onda!

sennight  01:46 13/5 | Stäng | Nästa nya
ska försöka se det som en utmaning! är lite dålig på att komma ihåg texter.

jag ändrade något och så fungerade det ingen. förstod inte riktigt vad som var poängen med det.

monsterpop  19:01 13/5 | Stäng | Nästa nya
berättelsen i den förlöper rätt naturligt tycker jag, det underlättar. plus att var fjärde rad lyder "mig tyckes det är tungt till att lefva"..

det sägs att man ändå inte kan scrobbla lokalfiler? lägger i vredesmod allt i "scrobbla senare"-listan istället.

sennight  21:41 13/5 | Stäng | Nästa nya
återkommer snart.

va!? det är i så fall det dummaste jag hört.

monsterpop  18:05 14/5 | Stäng | Nästa nya

lokalscrobbling har väl varit rätt sporadisk sen typ nyår, enda sättet jag lyckats scrobbla vissa låtar har varit genom att slå på tonade låtövergångar, vilket istället gett ett lögnaktigt felmeddelande om att låtar inte går att spela.

har kommit fram till att lfm/spotify omöjligt kan vara så inkompetenta som de framstår, och alltså agerar av ren illvilja (spottifejs isht har liksom gradvis blivit sämre, som om de testar hur mycket de kan komma undan med). fattar dock inte vad de vill åstadkomma, väldigt märkligt beteende.

sennight  15:36 28/5 | Stäng | Nästa nya
aha. jag brukar lokalskrobbla från winamp just för att jag tyckt det fungerat dåligt.

det lär handla om ondska.

monsterpop  16:31 7/6 | Stäng | Nästa nya
har använt itunes sista veckan. det är så otroligt dåligt! gillar att kunna blanda lokalt med strömmat i spotti, synd (& ondskefullt) att det ska funka så dåligt.

sennight  21:48 7/6 | Stäng | Nästa nya
jo jag gillar det också. så taskigt att det inte fungerar.
provlyssnade lite på europeanas folkradio igår. det blev tyst efter tre låtar, men lät lovande så länge det varade.

är någon intresserad av ett (hemmasnickrat) kalkylblad med titlar, klassificeringar, förstarader och omkväden av skandinaviska ballader?

Det vore kanske att kasta pärlor för disträa svin, men i teorin är jag mycket intresserad.

monsterpop  16:28 7/6 | Stäng | Nästa nya
plottriga pärlor!

(länken är en automatisk backup som uppdateras kontinuerligt. formatet är openoffice calc.)
du är bäst!!!112

monsterpop  16:28 7/6 | Stäng |