Det är valår - Allmänt
Det är valår
Canomia  1/4 2018 | Stäng | Nästa nya
I år är det val och jag har aldrig varit mer desillusionerad, vilsen och modfälld än nu.
Någon som har en gnutta politiskt hopp att bjuda på?
Kanske en pitch för ett parti eller rörelse? Eller ett resonemang kring hur ni själva planerar att rösta?
Jag röstar alltid på samma parti (MP), så också i år, skulle jag tro. (V har väl lockat lite, men vill inte vara en kappvändare.)

I övrigt engagerar jag mig så lite som möjligt.

simonm  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det tar emot mer än någonsin att rösta på MP. Å ena sidan vill jag tänka långsiktigt och som du säger inte vara kappvändare. Jag har också alltid tänkt att jag vill rösta på ideologi mer än på sakfrågor.

Å andra sidan vet jag inte var jag har MP idag. Det känns som det är mer knäppskallar som syns än någonsin. Knäppskallar finns i alla partier, men man vill inte att de ska ta för stor plats. Sen känner jag inte att jag kan lita på dem, det har ju varit ett flertal större frågor där de har sagt en sak och gjort en annan.

Får se hur mycket jag orkar sätta mig in. Helst skulle jag nog vilja hitta någon vettig person att personrösta på. Men det kan ju inte vara vilket parti som helst heller.
Jag vet inte hur stor vikt jag vill lägga vid det som hörs i media, jämfört med vad som står i partiprogrammet. Eller egentligen: jag gör det enkelt för mig och undviker media, så länge det inte rör sig om rent akademisk sådan.

Canomia  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det aktuella partiprogrammet togs fram 2013, jag var med och röstade fram det på kongressen då. Det är den politik jag fortfarande tror på. Men många beslut som tagits sedan dess är svåra att förlåta. Både vad gäller medlemmar som för mig stått för ett hopp och en vilja att bli bättre. Och vad gäller politik som drivits från regeringsställning.
Jag förstår att det mindre av två partier som regerar tillsammans inte kan få igenom allt som är viktigt, att man måste prioritera och kompromissa. Att det är extra svårt i det parlamentariska läge som varit. Men ändå är det svårt att förlåta. Särskilt när de som kritiserar, eller visar känslor, petas från sina uppdrag.

Jag vill kunna rösta på, och tro på, miljöpartiet. Men jag vet inte om jag kan nu.
Mhm. Finns det ingen du funderat att personrösta på? Det fanns ett gäng förr som jag hade förtroende för, men numera har jag dålig koll på dem.

Canomia  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte, vet inte riktigt vilka som ställer upp än. En av mina favoriter har slutat i alla fall, och en annan är jag osäker på hur det blir med i kommande val.
Det är som sagt dags att sätta sig in i vad som gjorts och sagts och av vem. Försöka få en bättre bild.

simonm  9/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Carl Schlyter gillade jag, men han är väl inte kvar? Sen kan jag inte direkt komma på något konkret jag har emot Isabella Lövin, men som språkrör borde hon antagligen få ta på sig en hel del personligen av vad partiet gjort.

Jag saknar Wetterstrand och Schlaug!

Canomia  9/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Carl sitter kvar i riksdagen men avsattes som ordförande av EU-nämnden. Är osäker om han ställer upp i nästa val, har för mig att han inte skulle det men hittar inget om det nu. Han är en stor favorit för mig också. Och Helena Leander, som tyvärr slutat.
Wetterstrand skulle varit bra som stadsminister, så väldigt trygg och kompetent.
Media har ju mest skrivit om sånt som, i det stora hela, är struntsaker, och trissat upp stämningen så att dåliga beslut pressats fram för att försöka rädda situationen.
Det som verkligen är viktigt har inte alls fått särskilt mycket uppmärksamhet. Någon delade en artikel, tror det var om åldersbedömningarna, häromdan. Frågade sig varför ingen verkar bry sig. Och någon svarade typ "ingen utom miljöpartiets fd medlemmar".

Jag har verkligen ingen inblick i vad som faktiskt händer i partiet. Mer än det som syns utifrån. Var bara engagerad ett kort tag pga svårt brist på medlemmar i Bengtsfors kommun. Men nu är det ju hög tid att skaka av sig apatin och försöka sätta sig in i vad de fakriskt gjort och vad man, med den infon, kan tro på att de kommer göra framöver.
Inlägget är ändrat 6/4 2018.
Göm historik
Knäppskallar är dock legio i kommunalpolitiken enligt min erfarenhet, så jag förmodar att en del hittar in i riksdagen också.
1 april är inte rätt dag att avslöja min valhemlighet. Ivar Lo-Johansson är dock min favorit bland svenska författare om det kan vara till någon ledning.
Funderar på att rösta på V, inte mitt parti egentligen, men de är nog de enda som jag känner att jag har en gnutta förtroende för..
narvalar är fina.

Canomia  2/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är sant. Det är ändå sant.
Jag åt den grönländska nationalrätten rå narvalshud ("Maktaaq") i Nuuk för tre veckor sen. Lätt det äckligaste jag ätit troligtvis i hela mitt liv. Den andra förrätten rå sälspäck var en delikatess i jämförelse. Resten av resan levde jag främst på myskoxe och kungskrabba.

sennight  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
ojoj. allt som är fint är inte nödvändigtvis också gott, är en lärdom man kan dra.
Inlägget är ändrat 5/4 2018.
Göm historik
Har du inte lärt dig att man aldrig ska stoppa något i munnen som man inte vet vad det är?! Det trodde jag att alla fick lära sig redan som småbarn. I kväll blir det barnmatsburk och sedan nappflaska med välling på det. ;)
Vem sa att han inte visste vad det var han stoppade i munnen?

KyLLo  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Man kan exempelvis veta vad något är till utseende eller innehåll utan att veta hur smaken är. Jag uppfattade det som att han inte hade ätit det tidigare utifrån beskrivningen att det troligen var det äckligaste han hade ätit i sitt liv.
Hopp vet jag inte riktigt, men hur man än vrider och vänder på det är det viktigt som fan att inte bara lägga sig ner och dö ifall man är intresserad av att bevara och försvara någon form av liberal demokrati. Jag gissar att vi ännu inte sett botten på den diktaturvänliga flodvåg som väller fram över bland annat Europa. Men likväl finns det en botten.
Jag vet en person som röstar helt olika i varje val, men som inte har någon egen koll på politik, skillnader mellan partier eller hur politiken fungerar. Men jag hoppas verkligen att folk röstar självständigt, sätter sig in i politiken och skillnader mellan partierna, eller i annat fall röstar blankt. Alla berörs antingen direkt eller indirekt av politiska beslut, vare sig man vill det eller inte. Ha även i åtanke att det inte finns något parti som kan göra att alla får det bättre (det är bara snack), och att alla resurser måste tas från något/någon.

Jag har aldrig ångrat mig efter att ha röstat i valet, men jag har nog blivit mer insatt i politik med åren, även om jag aldrig har varit aktivt politiskt engagerad.
Hur man röstar - en liten lathund

1. Ta reda på vilka partier som kan tänka sig att samarbeta med SD
2. Ta reda på vilka partier som kan tänka sig att samarbeta med ett parti som kan tänka sig att samarbeta med SD
3. Rösta på ett annat parti

Canomia  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Tänk om det var så enkelt. Dels är det dubbla och luddiga budskap om 1 och därför svårt att avgöra 2. Och jag minns ju hur arga många var på Mp ang. migrationsöverenskomelsen, eftersom de då samarbetade med M. Men i efterhand var den överenskommelsen fantastisk om man jämför med vad samarbetet med S pressat fram. Det är ju som om de redan samarbetar med SD.

Kvar blir väl partier utanför riksdagen, typ F!. Men det är svårt att föreställa sig hur de skulle agera om de växte och fick mer makt. Skulle de också förlora sitt hjärta och genom det hälften av sina medlemmar som Mp gjort. Det är lättare att ha orubbliga ideal när man är ett litet parti.

Gordyal  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Så klart att det inte är så enkelt, men det är en schyst lathund.
Allt kan förstås hända, men inget talar väl för att F! går framåt och kan komma in i riksdagen i år. Därför är det ett dumt alternativ om man vill påverka politiken, även om man sympatiserar med dem.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Även om man inte påverkar valet i år med röster på partier som inte kommer in i riksdagen, så är det ju så att man med sin röst bygger en grund som får fler att kunna tänka sig att rösta på dem i framtiden.

KyLLo  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Riksdagspartierna förlorar alltid mer eller mindre på det. Antingen i form av förlorade röster (om väljare lämnar riksdagspartier) eller missade röster (som kan bli mycket betydelsefulla, antingen i form av valvinst, mandat eller att hålla sig kvar). Så varje procent har stor betydelse för riksdagspartierna. Inte i framtiden, utan de närmaste fyra åren.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Självklart. Jag svarade bara på påståendet att det är ett dumt alternativ att rösta på partier som inte kommer att komma in i riksdagen, vilket är en alltför utspridd uppfattning som jag vänder mig emot.

KyLLo  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag motiverade varför det är dumt. Man röstar för de närmaste fyra årens politik. Det går inte att lägga en röst för längre fram i tiden. Inte heller sparas rösterna och läggs ihop med röster i kommande val.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Den motiveringen bemöter inte invändningen jag förde fram.

KyLLo  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Du kan ju inte hålla med mig och samtidigt tycka att det är bättre att göra precis tvärtom, eller hur?

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att du missar problematiken jag tar upp helt. Att konstatera att en röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen inte betyder något på pappret i detta valet är ju definitionen av "no shit Sherlock".

Det jag tar upp är att röster på de partierna spelar roll för dessa partiers förmåga att bygga stöd för framtida val. Det betyder inte på något sätt att dessa rösterna förs över till framtida val, utan handlar bara om att bygga opinion. Ditt eget resonemang ger till och med en tydlig hint om att detta är sant. Ju färre röster ett litet parti har i senaste valet eller i opinionsundersökningar, desto fler potentiella väljare kommer att resonera som dig och avstå med motiveringen att de är irrelevanta.

KyLLo  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad går valet ut på menar du - att försöka skapa opinion för framtiden eller att försöka påverka politiken de närmaste fyra åren?

Opinion kan man försöka skapa praktiskt taget när som helst, men chansen till att påverka Sveriges politiska styre får man bara en gång vart fjärde år.
Inlägget är ändrat 5/4 2018.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det finns mer än en konsekvens av ett valresultat. Den primära är naturligtvis de fyra närmaste årens politik. Det finns dock ingen anledning till att det skulle vara dumt att även överväga sekundära konsekvenser av valresultatet.
rationellt och bra. svarta svanar förekommer ju (och kanske just på grund av att många är invaggade i en mindre försiktighet).
Mycket bra lathund! Får jag sno den till twitter?
Det är verkligen intressant att se hur normaliserat SD har blivit hos många.

Jag hoppas att fler följer din lathund och visar på att den normaliseringen inte är acceptabel.

Gordyal  15/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Mer skrämmande än intressant, om du frågar mig.

Barneyk  15/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker ändå det kan vara båda två samtidigt... :/

Gordyal  15/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Pilutta mig, typ...
Bra sammanfattning av senaste årens politiska debatt. Som inte handlat om politik eller sakfrågor öht...

Canomia  16/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Mja, kan ändå hålla med unseen lite. Det är frustrerande hur alla gjort allt för att ta avstånd från SD och samtidigt låtit sin politik påverkas mer och mer iom att SD och "alternativ media" förändrat samtalet om invandring. Om alla tar duktigt avstånd men politiken de för ändå är SDs så vinner vi ingenting.

unseen  16/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Uhm... vet inte om jag delar den tolkningen. Den totala beröringsskräcken med SD har väl snarare gett en politik som varit mer tillåtande än den någonsin annars skulle. Fanns ju t ex ingen gräns - en teoretisk - för hur många flyktingar vi kunde ta emot - den som sa något annat var ju dödsnazist och Hitlers hantlangare. Sen visade det sig ju att det kanske finns en gräns och även om man till sist fått acceptera det faktumet så är ju varje litet steg tillbaka mot hur det såg ut tidigare (innan SD dök upp på scenen) ett stort trauma. SD har väl påverkat samtalet hos en del av befolkningen, men om man ser till faktisk förd politik är de ju ett praktfiasko då det utan detta nazispöke hade det alldeles säkert sett annorlunda ut... (om SD skulle typ säga att man tycker att samhället ska ordna skola för barn och unga skulle antagligen de övriga partier ganska snart lägga ner alla skolor bara för att inte dela åsikt med nazister...)
Kränkt? För vad?

unseen  17/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ånä, du får väl själv förklara varför du känner dig kränkt, för jag har ingen aning.

Gordyal  17/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Äntligen!
Hur gör man med partier som varesig kan tänka sig att samarbeta med SD eller samarbeta med någon som kan tänka sig att samarbeta med SD, men som förespråkar en SD-politik? (vissa skulle säga att de bara återgått till sin tidigare politik...) Är det okej?

Gordyal  17:01 6/5 | Stäng | Nästa nya
Vad tror du?

unseen  23:00 6/5 | Stäng | Nästa nya
Ingen aning, det är din lathund. För egen del känns inte frågan brännhet, men jag förstår om andra värderar den högt...

Gordyal  14:51 7/5 | Stäng | Nästa nya
Är det ditt vanliga "sätta sig på tvären-trollande", eller har du verkligen ingen aning?
Vad tror du?

Gordyal  18:09 8/5 | Stäng | Nästa nya
Vad tror jag?
(kunde inte låta bli)
Lite. Kunde inte motstå. Tycker hela den här "Jag vägrar att prata med Pelle (eller någon som pratar med Pelle)"-grejen är absurd.

Men det verkar ju som att det är på väg att öppna sig lite. Han Kristersson (m) sa väl att han bjöd in alla till samtal, vilket ju på vanligt manér fick alla andra att gå i taket (trots att han med det inte direkt förbundit sig att öppna något dödsläger). För så kan man ju inte säga. Men även Björklund verkade ju börja snacka mer sak än person för han sa väl nått i stil med "samtal med sd är meningslösa eftersom de inte värnar asylrätten".

(sen verkar det ju som att sd faktiskt "värnar asylrätten", men det är väl en rätt betydelselös sak... att "värna asylrätten" är väl ungefär noll och nada värt idag då det är mer eller mindre omöjligt att ta sig hit som flykting och man behöver ta sig hit för att söka asyl)

Gordyal  18:08 9/5 | Stäng | Nästa nya
Fast jag har lite svårt för den där skenmogna inställningen att man inte får prata med någon. Dessutom är det inget nytt inom svensk politik. Vänstern och Moderaterna är ju inte direkt kända för sitt täta samarbete, och ingen har grinat så mycket över det. Och då handlar det oftast bara om världsliga ting som skatter och på vilket sätt man ska få bukt med arbetslösheten.

Men när det kommer en Pelle (med nazistiska rötter) som anser att den allra viktigaste frågan är att bevara "det svenska" och att få ut så många flyktingar som möjligt från Sverige, då är det inte vilken Pelle som helst. Klart att man kan prata med Pelle, och klart att Pelle ska få säga vad Pelle vill (så länge han inte hetsa mot folkgrupp eller liknande). Men om man som politiker är villig att förhandla med Pelle, så har man sålt sin själ till Satan (om än lite försiktigt), samt bidragit ytterligare till normaliseringen av rasismen.

Sedan kan man spinna vidare på den klassiska SD-kränktheten (tautologi?) "Ingen vill prata med oss, det är odemokratisk!", så är ju det ren bullshit. I demokratisk anda har man ju rätt att själv bestämma vilken Pelle man ska leka med.

unseen  19:36 9/5 | Stäng | Nästa nya
Njae. Moderater och vänsterpartister är väl inte världens mest såta vänner, men nog pratar de med varandra och är iaf tidvis med i diverse breda uppgörelser. Detta trots att Vänsterpartiet har en bakgrund i en ideologi som skapat om inte mer så iaf jämförbart mycket död och lidande som Sverigedemokraternas hehe.

Sen kan man väl någonstans förstå att ingen orkar snacka med Pelle om han alltid ska vara motvalls. Men nu är det väl mer typ "såhär tycker jag... såtillvida inte Pelle håller med, då tycker jag inte så". Pelle är typ pestsmittad. Men visst, man har väl ändå haft en politik som skiljt sig rätt mycket, men nu när man gått tillbaka till sin gamla politik och ligger vad jag förstår rätt nära Sverigedemokraterna i sakfrågorna är det ju rätt märkligt att det är "hårresande" att kunna tänka sig prata med dem... Eller?

Gordyal  13:07 10/5 | Stäng | Nästa nya
Den där ständiga jämförelsen mellan V och SD är både billig och låg. Kommunismens ideologi når knappt halvvägs upp i vidrighet jämfört med nazismens (vilket är högt nog), men med stjärnor som Stalin och Mao så är det lätt att peka finger. En galen idiot är en galen idiot vilken politisk eller religiös ideologi vederbörande än förespråkar.

Den andra stora skillnaden är att V har gjort upp med sitt förflutna, och övergripande finns det inte längre ett spår av den vidriga kommunismen i deras politik. Vad SD anbelangar - tja, du vet...

För mig är ett politiskt samarbete med SD jämförbart med ett politiskt samarbete med maffian, drogkartellerna eller något pedofilsamfund.

unseen  20:08 12/5 | Stäng | Nästa nya
Ptjasi, jag vet inte. Det är möjligt att vänsterpartiet har gjort upp med sitt förflutna nu, på riktigt, har inte följt det så noga. Men isf är det ju någonting som hänt de senaste åren. Så sent som förre partiledaren, Lasse Ohly, hade ju ett ordentligt och väldokumenterat bagage så att säga... men precis som med pojkarna i sd så ville han ju inte riktigt kännas vid det.

Hursomhelst. Det kanske var knasigt att dra jämförelsen med v, har väl ingenting med sd att göra, men oavsett vad tycker iaf jag att det är lite märkligt hur man blåvägrar ens passivt stöd av sd och krumbuktar sig med decemberöverenskommelser osv... eller på sätt och vis går det väl att förstå, att man inte vill ha NAZI-stämpel, men... populism är väl populism oavsett vilken partibeteckning man har?

Gordyal  03:09 13/5 | Stäng | Nästa nya
Populism är populism, men när det tangerar nazism (eller för den delen daesh, om man så vill) så har man gått över ytterligare en gräns (vilken inte kan skojas bort hur som helst).

unseen  12:17 14/5 | Stäng | Nästa nya
Kan inte sd:s politik så bra. Vad, mer konkret, är det du tycker tangerar nazism?

Gordyal  17:15 14/5 | Stäng | Nästa nya
Exempelvis den osunda nationalismen, hur man gör skillnad på människor, samt ställandet av utsatta grupper mot varandra för att hitta syndabockar.

unseen  09:46 15/5 | Stäng | Nästa nya
Fast det där är väl mer retorik än politik. Sossarna och moderaterna har väl t ex inte alls samma retorik runt invandring/integration, men - om jag förstått saken rätt - landat i en ganska snarlik politik ändå.

Sen verkar ju deras retorik (och idiotiska åsiktsyttringar) ibland ha lite svårt att hänga ihop med deras politik, men... Verkar t ex som att de har en linje om att hatbrott baserat på sexuell läggning ska "bestraffas hårt" samtidigt som höga företrädare kan raljera om att "homosexualitet inte är normalt" (vilket väl i sak förvisso är sant, men det är ju mycket som inte är "normalt"). Känns som deras jämställdhetspolitik är typ den som kd hade för 5-10 år sen... men återigen kanske med lite fränare retorik.

Jaja...

Gordyal  11:07 15/5 | Stäng | Nästa nya
Gränsen mellan politisk retorik och politik är hårfin. Var börjar den ena och slutar den andra?
Skulle förresten vara intressant att höra vad goeran säger om kommunismens vidrighet på en skala eller om vänsterpartiet gjort upp med sitt förflutna eller ej... ;-)

Gordyal  03:10 13/5 | Stäng | Nästa nya
Or not.
Inlägget är ändrat 03:10 13/5.
Göm historik
sånär som på att det känns som att mänskligheten utifrån dagens trender är körd inom 30 år tycker jag det finns hopp lite överallt. här till exempel.

Howler19  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag tänker inte lägga mig i partipolitiken då den är förgiftad av populism. Jag förstår också att människor med olika perspektiv vänder sig till olika platser för hopp, men att hänvisa till en uttalad marxist för detta är förolämpande för den intellektuella debatten. Med det inte sagt att den amerikanska ekonomin är i ett sunt tillstånd.
efter uttalandet "förolämpande för den intellektuella debatten" anar jag att du inte är intresserad av debatt. (fick ni höra fler skrämselord i söndagsskolan?) i vilket tidsperspektiv tycker du att detta diskvalificerande är riktigt? otyglad kapitalism är inte ohållbart?

Howler19  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag är väl inte jätteintresserad av att starta en djupgående ideologisk debatt på filmtipset, nej. Jag har inte kollat på videon, utan noterade bara att det var ett klipp med Richard Wolff och kände att det var nödvändigt att ryta ifrån eftersom jag vet att den här typen av debattörer är normaliserade i filmvärlden. Jag är inte riktigt med på vad du menar med din fråga om tidsperspektiv.
ännu en. normaliserade i filmvärlden, men inte på riktigt? tidsperspektiv för när exempelvis ekonomiska orättvisor blir ohållbart stora eller när en resursbaserad ekonomi blir nödvändig.

Howler19  4/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Med filmvärlden menar jag den verkliga filmvärlden i bemärkelsen folk som ser mycket film och rör sig på communities som filmtipset. Det jag vill åt med den kommentaren är att folk på alla sidor av den politiska sfären idag är indelade i extremt isolerade ankdammar där folk inte gör något annat än lyssnar på andra med samma perspektiv. För de flesta av oss som rör oss i andra ankdammar så är det fullständigt befängt att hänvisa till kommunister, men det finns en sfär där detta kan passera relativt obemärkt, vilket är häpnadsväckande med tanke på hur avfärdat detta är hos de flesta i både teori och praktik.

Detta är som sagt inget fenomen som är isolerat till extremvänster, utan vi har en amerikansk president och en SD- och brexit-politik som härstammar från att en av de här ankdammarna har trängt sig in i den annars likriktade mainstream-arenan. Jag är inte heller mer naiv än att jag inser att jag själv som någon slags fringeliberal lever i en ankdamm där perspektiv som de flesta ser som befängda är normaliserade. Det är dock bara det vänsterextrema perspektivet som kan passera relativt obemärkt på filmtipset, och därför satte jag ner foten. Detta tycker jag är speciellt viktigt eftersom många har ett dualistiskt perspektiv på politik, vilket innebär att Trumps och alt right-rörelsens hemskheter riskerar att leda folk till slutsatsen att alla som står emot dem har rätt.

För att ge ett kortfattat svar på det andra också så är ekonomiska orättvisor ett begrepp som inte intresserar mig det minsta. Det som jag ser som intressant är absolut fattigdom vilket ingen ideologi har orsakat mer än kommunism. Alla ekonomiska system är resursbaserade i någon bemärkelse, men om du menar i den bemärkelsen som zeitgeist-rörelsen för fram begreppet så är det som jag förstår det en omformulering av kommunistiska perspektiv och kan då inte leda till något gott. Med andra ord blir tidsperspektiven i båda fallen aldrig.
likställer du marxism med kommunism eller vill du bara förskjuta argumentet dit? att de flesta inte är intresserade av teorier som direkt kritiserar kapitalismen är riktigt. att det, om vi återgår till var vi började, skulle vara avfärdat som ämne i sfären för intellektuell debatt är falskt.

köper i stort ankdammsfenomenet. att ekonomiskt utsatta amerikaner inte röstade för mer av samma är dock långt ifrån konstigt - och var nog inte mycket mer än 25 % ankdamm. på samma sätt var frihandel en av orsakerna till brexit. filmtipset är en fin plats, ja. den mic-vänliga rysshetsande motståndsrörelsen till trump är nog farligare än han själv. åtminstone innan bolton - nu finns det kanske anledning att skruva fram domedagsklockan på nytt.

så kapitalism utan tillväxt? 1,02^n blir stort ganska snabbt och vi har ändliga tillgångar.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag likställde det lite slarvigt. Jag förstår att det inte är samma sak, men det gjorde väl ingen skillnad här om det inte är så att Wolff är marxist men inte kommunist. I så fall ber jag om ursäkt. Avfärdat är det ju bevisligen inte överallt eftersom det finns anhängare, men de rör sig för det mesta i isolerade kretsar och debatten förekommer nästan aldrig i offentliga rum längre. Jag hävdar att det beror på att många känner att debatten är över på grund av teoriernas upprepade och brutala misslyckande i praktiken, men jag vet att vissa ser det som att teorierna inte har implementerats på rätt sätt.

Visst är saker och ting mycket mer komplicerade än jag formulerade dem som i min extremt övergripande sammanfattning i all hast. Det var ju trots allt bara ett sidospår för att poängtera att jag är medveten om att det finns fler ankdammar än den jag kritiserade den här gången.

Den ekonomiska tillväxten i sig är inget problem, så länge som man definierar den som ökat välstånd i bemärkelsen tillfredsställd efterfrågan till lägre pris (märk väl att detta inte är vad som mäts av BNP). Problemet du refererar till är då inte tillväxten utan förbrukningen av ändliga resurser, och jag ser ingen anledning till att prismekanismen inte skulle hantera detta på ett bra sätt. När tillgången på en resurs börjar sina går priserna upp och människor får incitament att hitta andra resurser för att fylla dessa behov som vi alltid har gjort. Här finns några fler ord om detta resonemang.

Jag skulle uppskatta om du lät bli att ställa fler frågor eftersom jag har svårt att låta bli att svara, och jag vill inte ha den här diskussionen här egentligen. Jag trivs på filmtipset och vill inte skaffa mig en massa ovänner, vilket politik är ett lysande recept för.
wolff är marxist, men inte kommunist. han nöjer sig med att vurma för facket och kooperativ.
inkomstklyftor (och inte bara absolut fattigdom) är ett problem för den ekonomiska tillväxten. (gissar att du menar lägre pris som i mindre del av konsumentens betalförmåga.) att gå från en resurs till nästa när den första börjar sina belyser problematiken med att vi har ändliga resurser. det är möjligt att vi hinner börja plundra andra planeter innan denna är slut, men att så snart som möjligt försöka hitta en balans här verkar enklare.
för den som inte orkar läsa det här inlägget kan jag sammanfatta det: "alla rör sig i olika ankdammar men min är bättre än din!"

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det skrev jag ju inte, men med tanke på att jag gjort ett väldigt aktivt val att befinna mig i just den dammen vore det väl konstigt om jag inte tyckte det? Så jag vet inte vad du vill ha sagt.

sennight  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
nej, det skrev du inte. det var min sammanfattning. för min del får du gärna ha dina högerextrema åsikter.

Howler19  5/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag håller inte med nonamateur om det han skrev, men det var invändningar som var genomtänkta och välmenande och som resulterade i ett meningsutbyte som gav mig något. Du å andra sidan gör ingenting annat än förolämpar din egen intelligens med patetiska påhopp. God natt.

sennight  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
ojoj, det där var visst en riktigt öm punkt! du får jobba lite på att acceptera inför dig själv att din ankdamm är högerextrem.

Howler19  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har uttryckligen kallat mig för liberal i inlägget som du sammanfattade/tolkade. Om du vill fortsätta kalla mig för högerextrem bevisar det bara din egen okunnighet. Men jag kan gott föra till protokollet att jag tycker att högerextremistiska åsikter är vidriga och på alla tänkbara punkter raka motsatsen till mina egna.

Jag vet att du trollar som du alltid gör i det här forumet, men det är ändå svårt att inte bli irriterad. Jag vet att du kommer att svara med fler påhopp nu, och jag föregår det med att säga att det du kommer att skriva antagligen är ännu mer falskt trams som jag inte kommer att svara på.

sennight  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
ungefär på samma sätt som dina standardfraser om ”extremvänster” bevisar din okunnighet menar du? vi är visst rätt lika du och jag!

jag har inte kommit med några påhopp utan bara utgått från det du själv skrivit. jag tycker det är viktigt att man kan stå för det man skriver. men förstår att sanningen gör ont.
idag har jag gnällt om slussen.
För första gången i år överväger jag att rösta blankt. Det finns för många utmaningar i samhället som jag saknar svar på och jag är besviken både styrande och dess motparter.

Utmaning 1: Polisen. Alla partier vill anställa fler poliser. Bra. Dock är det inte ett endaste parti som går in på arbetsmiljön för poliser. Att anställa fler poliser hjälper inte om arbetsmiljön är usel.

Utmaning 2: Skolan (förskola, grundskola ect). Samma som ovan fast skolan istället. Så fort skolan ska debatteras så är det vinstförbud som är i fokus och inget annat. Jag är trött på den diskussionen och vill höra mer konkreta förslag över hur arbetsmiljön ska förbättras. Förskollärare har gått ut med en kampanj över deras illa deras arbetsmiljö är och politikerna är tysta.

Utmaning 3: Brott och straff. Hårdare straff och mer fängelse hör jag från samtliga partier. Är det enda vi kan komma på? Brottsligheten sjunker i åldrarna, man säljer droger utanför förskolor, respekten mot lag och ordning verkar försvinna. Vi måste börjar samarbeta med andra länder med liknande problem och lära oss av varandra.

Utmaning 4: Vården. Samma sak som skolan och polisen. Här kan även S slakt av LSS läggas in. Hur tänkte dem?

Listan kan fortsätta, men jag stannar där. Ett problem vi har idag är blockpolitiken. Röstar jag på S, då kommer MP och dem vill jag inte lägga en röst på. Röstar jag på M, då får jag med de KD, L och C och det är samma ska där. Dessutom litar jag inte på M och deras syn på SD. Även om M säger att de inte vill samarbeta med SD så har jag svårt att ta deras ord på allvar.

En sak är säker: Valet 2018 kommer bli ett svårt val att ta ställning till vilket parti man ska rösta på. Fortsättning följer.

KyLLo  6/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Att det ska bli majoritetsregering är föga troligt i nutidens Sverige. Då lär du nog få rösta blankt i många val.
Situationen är värre i Storbritannien.
trivs bra med att inte rösta och i största mån möjligt stänga av valbruset (kommer ej gå)
Det finns inte mycket hopp att bjuda på direkt, inte såpass kortsiktigt som det här valet iaf.
Men ju mer jag tittar på den yngre generationen desto mer hoppfull blir jag ändå om framtiden, vi måste dock fortsätta kämpa så förändring blir möjlig men jag tror verkligen det kommer gå framåt.

Det finns bara ett enda parti som faktiskt vill bygga ett välfärdssamhälle och sluta med att sälja ut allmän egendom till privat vinstdrivning utan som vill att saker ska vara till samhällets nytta i första hand och det är Vänsterpartiet. Så det finns inte så mycket val att välja på som jag ser det.
Blir blankt som förra valåret. Inget av partierna lockar alls.

Gordyal  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Man kan ju också rösta på det parti som är längst från det som skrämmer mest.
Nej, för de två som skrämmer mig mest är FI och SD, så då skulle min röst isf hamna på en av de. Det vill jag inte.

Vad skrämmer med F!?
Att man ens kunnat ha en person som Kawesa som partiledare är skrämmande nog för att hålla sig undan.

Gordyal  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Fast så vidare farlig lär hon knappast vara.
Skulle inte vänsterpartiet kunna vara lika långt från SD som FI är?
Jag har funderat på de också, men vet inte om de står för samma inhumana narkotikapolitik som dagens regering för.
Är narkotikapolitiken så viktig alltså?
Peps lever!
Laszlo Kovacs  11/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Å vi kan inte röka vår holk ifred för Svensson blir nojjad och Lundström blir sné
Om man gillar att narkomaner inte vågar ta kontakt för vård pga att de blir trakasserade och löper större risk att sprida sjukdomar eller dö pga moralpanik så kanske man inte tycker det är viktigt. Men vi som inte vill behandla de som skräp utan se de medborgare och medmänniskor som skall få hjälp med sprutprogram/heroin-rökrum och annan professionell hjälp ser det som väldigt viktigt.

Norge har i princip avkriminaliserat personligt bruk och kan nu använda polisens resurser på viktigare saker än att jaga folk som kan hantera sitt bruk och ge ordentlig hjälp från vården till de som behöver det.

Jag har jobbat nära narkomaner så jag kanske ser annorlunda på saken än de som bara står och skriker "jävla pundarsvin".
Om du påstår att svensk vård bemöter patienter med trakasserier så får jag naturligtvis tro dig på ditt ord.

Jag kallar inte narkomaner för några fula tillmälen, jag tycker bara att det är beklagligt att de flyr in i dimman istället för att leva sina liv.
Det är beklagligt, men de skall inte mötas med böter, pissprov och oförståelse. De skall behandlas med respekt som alla andra människor och få den hjälp de behöver, vi måste ha ett samhälle som kan vara öppet där folk vågar gå fram med sina problem före det är försent. Vi kunde ha undgått många missbrukare och dödsfall om så var fallet och jag tycker det är dags för oss att börja bry oss om de också.

Det att många inte ser narkotikapolitiken som en viktig fråga visar ganska tydligt hur lite många bryr sig om människor som hamnat snett eller riskerar att hamna snett här i livet.
Jag tycker också att alla som söker sig till vården ska behandlas med respekt naturligtvis. Men är legalisering verkligen den enda vägen dit?
Jag talar inte om legalisering men att avkriminalisering är definitivt rätt väg att gå. Varför skulle ungdomar (t.ex) vilja söka hjälp om de riskerar att få bot, körkort indraget, sparken från jobbet och prick i registret? Det finns allt för mycket negativa konsekvenser som inte väger upp de positiva med en så strikt politik som förs i Sverige.

Avkriminalisering tänker jag då på privat bruk, inte de som smugglar och säljer givetvis. Där får gärna polisen lägga resurser då det ofta handlar om kriminella nätverk.

Men angående legalisering, det verkar ju som Holland klarat sig ganska bra och det verkar inte som att Washington eller Colorado har gått under heller om det är marijuana du tänker på.

nonamateur  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
är inte portugal ett än bättre exempel på sund drogpolitik?
Ja det kan jag hålla med om. Det låter klokt.
Det är ändå stor skillnad. Alliansen och moderaterna i Stockholm har t.ex. stängt sprututbyteskliniker och liknande.

V står för en betydligt humanare och mer pragmatisk drogpolitik i jämförelse och har bland annat kritiserat Moderaterna väldigt mycket för det.
V är också ett av få partier som inte står för hårdare straff osv.

Även om en inte tycker dom är bra nog så är det stor skillnad mellan drogpolitiken på vänsterkanten och högerkanten och att välja det bästa, eller minst dåliga, alternativet känns enligt mig helt rimligt.
Inlägget är ändrat 14/4 2018.
Göm historik
Då föreslår jag att du röstar på ett annat parti än FI eller SD. Så får de mindre inflytande. Lotta om du inte kommer på något bättre sätt.
Ja, jag har aldrig förstått det där med att rösta blankt, det har väl ingen påverkan alls?

simonm  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Att gå till vallokalen och lägga i en blank valsedel hamnar väl antagligen i en annan kolumn i statistiken är om man bara stannar hemma. Tolkas mer som en protest mot systemet än att personen bara var lat eller ointresserad. Men i praktiken tror jag båda alternativen påverkar lika lite, dvs i princip inte alls.
Jo visst, det kanske blir en viss markör. Men det påverkar ju inte valresultatet då det räknas som en ogiltig röst? Och frågan är om någon bryr sig om de ogiltiga rösterna.
Jag tänker att det är min skyldighet som medborgare att använda min röst och gå dit. Men det tar emot att rösta på ett parti som jag inte stöttar till 100 %. Men det kanske är omöjligt för någon att göra?

nonamateur  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
jag tror inte ens mkt mer än 90-95 procent kan komma överens om att blommor generellt är fina eller luktar gott. 100 % är högt.
Veckla ihop
"Musik är det djävligaste jag vet näst blommor och barn"
Andra våningen  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
t ex inte strindberg

nonamateur  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
klassiker (som jag nästan glömt). & kant gillade marschmusik.

nonamateur  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
australien har röstplikt med böter.
Ja 100% är nog att vara väl kräsen. Det är ju synd att kasta bort sin röst. (Tycker jag.)
Tror det är omöjligt att hitta något som man kan stötta till 100%. Jag kan för katten inte ens stötta mig själv till hundra procent. Jag gör tokiga saker jag ångrar och får be om ursäkt minst en gång i veckan till någon för något obetänkt.

Som jag skrev till Canomia, känn efter åt vilket håll du vill att samhället ska gå, vad du är beredd att offra och rösta på det parti som du tänker i det mesta kommer agera för att det drar åt det hållet.
Ja, genom att gå dit och lägga en röst visar man att man är för demokrati och allmän rösträtt. En blankröst innebär även att du frivilligt avstår chansen att vara med och påverka Sveriges framtid de närmaste åren och att du helt överlåter det till andra röstberättigade. Det kan i teorin vara vilka som helst... människor som har helt andra värderingar eller som är mycket mer osäkra.

Vad jag vet sympatiserar jag inte med något politiskt parti till 100%. Även bland politiker och medlemmar inom partierna brukar det finnas en liten eller stor splittring. Det är väl som med mycket annat. Hur många trivs till 100% på sitt jobb, i sin bostad, med sin bil etc.?

sennight  19/4 2018 | Stäng | Nästa nya
nej så är det inte. det finns så mycket mer man kan göra istället för/utöver att rösta typ en gång vart fjärde år som kan ”påverka sveriges framtid”.

KyLLo  19/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är sant att det finns andra sätt att påverka Sverige och framtiden. Nu syftade jag just på valet och chansen att utse makthavarna. Och att andra kan ta den om man inte gör det själv.
Tron på att det ska finnas ett politiskt parti man vill stötta till 100% är en ganska grov misforståelse av representativ demokrati.

Vill man vara mer detaljerad med sin röst så rekommenderar jag att lägga sin röst på en specifik person.

KyLLo  20/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, det kan man göra. Men ofta verkar personerna överst komma in, så jag misstänker att intresset för att personrösta är lågt eller att folk ofta röstar på säkra namn högt upp.

Barneyk  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, men så är det ju med alla politiska frågor. Det som en enskild individ gör har väldigt lite påverkan, det är när många vill samma sak som något blir gjort.

Men det är ju det som är demokrati, att göra sin röst hörd på det sätt man kan.
Har du funderat över att sätta in dig lite mer och personrösta istället för att rösta blankt?

unseen  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Personrösta? Vad skulle det ge?

Barneyk  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad menar du?

unseen  22/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Att det är meningslöst att personrösta. Skillnaden mot en generell röst (utan personkryss) på partiet är placeboaktig. Det är iaf vad historien visar. När det kommer till kritan i någon fråga som betyder någonting görs den till kabinettsfråga och ledamoten med avvikande uppfattning mer eller mindre tvingas rösta efter partiets linje. I några få fall har man stått på sig trots psykisk press, utfrysning, nollat inflytande i sin riksdagsgrupp osv osv och ändå röstat efter eget huvud. Men det har aldrig lett till något resultat och typ bara fått till följd att man sedan avslutat sin politiska karriär, antingen självmant eller genom att man inte fått förnyat förtroende från sitt parti. Och det verkar ju inte spela någon roll vilket parti det handlar om, har funkat likadant i sossarna som i moderaterna som i folkpartiet som i centern som i miljöpartiet...

Barneyk  23/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har aldrig känt att den röst jag någonsin lagt har gjort någon skillnad, vare sig jag personröstat eller inte.

Men det är på det sättet jag gör min röst hörd och det är det demokratiska verktyg vi har och om vi faktiskt använder oss av det så får det betydelse.

Och nu ska det jämföras mot en blank röst, hur mycket skillnad gör det? I den jämförelsen gör en personröst betydligt större skillnad.

unseen  23/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Låter rätt sorgligt.

Trangor  25/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Livet är ganska sorgligt, om man inte väljer att skratta åt det i stället.

unseen  25/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Tycker du?

Trangor  26/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja. Jag väljer att skratta.

Vad tycker du om livet?

unseen  16:07 2/5 | Stäng | Nästa nya
Ingenting.

Trangor  22:38 2/5 | Stäng | Nästa nya
Vad tycker du någonting om?

unseen  21:48 3/5 | Stäng | Nästa nya
De stora frågorna.

Trangor  23:00 3/5 | Stäng | Nästa nya
Vilka frågor räknar du som stora? Jag tycker om alla frågor, fast kanske lite mer de små frågorna.

simonm  11:52 4/5 | Stäng | Nästa nya
De som är större än livet. Varför folk verkar tycka det är så svårt att koka ägg till exempel.
Jag hade förresten bara tur den där gången jag följde wasteoftimes tips. Det är fortfarande svårt. Fast det är ju för att man förväntar sig att det inte ska innebära något jobb eller någon tankeverksamhet öht. Sedan blir det extra besvärligt om man dessutom vill minimera energiåtgången, och t ex inte hälla ut varmvatten eller spola kallvatten på varma ägg.

Trangor  14:57 5/5 | Stäng | Nästa nya
Om du kan tänka dig att äta hårdkokta ägg är det enkelt. Sätt i ägg i en kastrull. Koka upp. När vattnet har kokat upp stänger du av plattan. Sedan äter du äggen när du känner för det. Om du går förbi spisen och märker att äggkoket har svalnat av kan du lägga äggen i kylskåpet.
Precis. Det är faktiskt så jag gör de gånger jag kokar ägg. Men helst skulle jag vilja ha dem löskoktare.

Trangor  22:36 5/5 | Stäng | Nästa nya
Då ställer du en klocka på fem-sex minuter och kyler av äggen när klockan piper, ät dom direkt. Så brukar jag göra, blir perfekt konsistens (tycker jag ja).
fast det gör jag ju ändå inte... som tur är är det inte så ofta jag äter ägg.
*** SPOILER CLOCKWORK ORANGE ***
Trangor  22:42 5/5 | Stäng | Nästa nya
Löskokta ägg bör ätas omgående, annars blir det lätt som när protagonisten i Clockwork Orange får se film.
Inlägget är ändrat 22:42 5/5.

unseen  23:01 6/5 | Stäng | Nästa nya
Minns inte att de kokade ägg i den filmen, men jag kan ha fel?

Trangor  00:34 7/5 | Stäng | Nästa nya
Nej, men känslan av att äta ett kallt löskokt ägg är ungefär som att tvingas se på dålig film samtidigt som man går på droger.

unseen  20:16 8/5 | Stäng | Nästa nya
Har nog varesig ätit kallt löskokt ägg eller tvingats se på film samtidigt som jag gått på droger, så jag kan inte relatera. Och förresten, är det dålig film Alex tvingas se? Är det inte bara våldsam etc film?

Trangor  07:20 9/5 | Stäng | Nästa nya
Innehållet kanske inte är så dåligt, men klippningen var under all kritik.

unseen  13:58 9/5 | Stäng | Nästa nya
Under all kritik? På vilket sätt? Såg om sekvensen nu och först var det väl ingen klippning att snacka om och sen, till ludwig van, rytmiskt klippt efter musiken. Whats not to like, lixm?

Trangor  18:24 9/5 | Stäng | Nästa nya
Får återkomma efter nästa omtitt.
Vad tycker du förresten är bästa äggfilmen? Den här kanske?

Trangor  00:32 7/5 | Stäng | Nästa nya
Ägget är löst! En solklar femma.
Det är skillnad på att tycka om och tycka någonting om.

Trangor  14:55 5/5 | Stäng | Nästa nya
Naturligtvis. Det finns massor av frågor som jag inte tycker någonting om, även om jag tycker om dem.
absurdism till undsättning igen! heja den! heja!

Trangor  22:38 2/5 | Stäng | Nästa nya
Inte nödvändigtvis absurdism, men den är från gång till gång ett bra instrument att ta till.

nonamateur  23:40 2/5 | Stäng | Nästa nya
naturligtvis inte. jag hoppades/gissade/talade för mig själv.
Hämtat ur minnet: Förut räknades och redovisades blankrösterna i såväl opinionsundersökningar som valresultat, men jag hittar ingen källa som styrker mitt minne, så det behöver inte stämma. Men som jag kommer ihåg det så ondgjorde sig folk över att makthavarna inte längre vågade visa hur många det var som utnyttjade sin demokratiska rättighet till att säga att alla partier var skit.
Ungefär så säger mitt minne också.
Men räknas de som blankröstar med när man räknar ut valdeltagandet? Tänker om 10% stannar hemma, 10% blankröstar och 80% röstar (inkl ogiltiga röster), då är väl valdeltagandet 90%? Fast de redovisar inte att 10% röstade blankt.

I så fall är det en större protest att stanna hemma. Länder med lågt valdeltagande brukar man tolka som att det är lågt förtroende för politikerna eller för att valet går rättvist till.

I så fall har man verkligen valt att räkna på ett sätt som gagnar makthavarna maximalt.

Gordyal  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är väl antal procent av rösterna och inte av de röstberättigade som räknas?

Att inte rösta innebär ju inte per automatik att man inte bryr sig.

simonm  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Valdeltagandet måste väl ändå vara andelen av de röstberättigade som röstar? Eller vad menar du med "som räknas"?

Nej, men korrelationen mellan andelen som röstar och hur stort engagemang det finns måste vara starkt. Av de som inte bryr sig måste lejonparten gå att finna i de som inte röstar.

Gordyal  14/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Om ett parti får 4%, så får de 4% av antalet röster - inte av antalet möjliga röster.

"Borde" är rätt så svagt i sammanhanget. Dessutom tror jag att du har fel.

simonm  14/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Så är det ju. Men vad har det med valdeltagandet att göra?

Vad syftar du på? Eftersom inte ordet "borde" använts tidigare i fransen hänger jag inte med på vad du menar är svagt.
Inlägget är ändrat 14/4 2018.

Gordyal  14/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vem var det som kastade?

Sorry. Det var jag som förmildrade det du skrev. Du använde ju dig av ordet "måste". Fel av mig - dumt av dig.

simonm  14/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Min fråga, som måste varit väldigt otydlig, var om man i mitt exempel redovisar 80% eller (som jag tror) 90% valdeltagande. Min poäng var att om man väljer att räkna med rena blankröster i valdeltagandet så blir det oärligt att inte redovisa hur många dessa är.

För att få svar på det måste man först definiera engagemang och sedan mäta detta, vilket är svårt. Så vi får nog aldrig reda på att jag har rätt.
nu har jag inte hundra procent koll hur det ser ut men för inte så länge sedan var det i alla fall så att blanka röster och ogiltiga röster hamnade i samma kategori i redovisningen. i och för sig sammanfaller dessa kanske i många fall men det brukar i alla fall vara ett argument för att det är meningslöst att lägga en blank röst som en markering mot partierna eller valsystemet.

simonm  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har hört att en stor del av de som ville rösta på Svenskarnas Parti i förra valet blev ogiltiga, eftersom de inte hade tryckt upp valsedlar och de som ville rösta tvingades försöka skriva för egen maskin. Det kan knappast vara sant, men någonstans läste jag att Svenkarnas Parti fått fler röster än Svenskarnas Parti i något distrikt. Och då rörde det sig ändå om ett tvåsiffrigt antal röster på båda alternativen.

Jag tror nog ändå man bör rösta, sen kan man samtidigt markera mot partierna eller valsystemet. Men på ett annat sätt än att inte rösta eller att rösta blankt. Det är ganska verkningslöst. Tror jag.
jag hade nog tänkt att det var enklare att vinna över den som bemödar sig att blankrösta än den som stannar hemma om jag var politiker.

simonm  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vinna som i att få personen att rösta på ditt parti?

nonamateur  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
här, ja. eller ett annat. personen är rimligen mer intresserad av politik än den som stannar hemma.
Ja, giltiga som ogiltiga röster räknas in i valdeltagandet. Så här tror jag att det ligger till: Som giltiga räknas alla partier som kandiderar, även småpartier långt ifrån spärren. Som ogiltiga räknas blankröster och partier som inte kandiderar. De som inte räknas med i valdeltagandet är alltså alla röstberättigade som valt att inte gå och rösta alls.

I min länk i slutet av tråden kan du se siffrorna från förra valet och kontrollräkna.
Känns tungt att lägga en röst på ett parti jag inte stöttar till 100 %

simonm  12/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Om bara de som stöttar ett parti till 100% skulle rösta tror jag andelen valdeltagare skulle bli försvinnande liten. Men håller delvis med, jobbigt ibland när man ser hur partiet man gett sin röst beter sig.
Hehe det är helt sant. Menar kanske inte att jag måste hålla med i allt menar mer att jag kanske skulle vilja kunna säga "jag är vänsterpartist, sosse, liberal eller moderat" utan att det skulle kännas konstigt. Om du förstår? Men vi får se, är en stund kvar till val.

simonm  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag säger aldrig att jag är x-partist. Pratar sällan eller aldrig om vilka jag röstat på. Har inga problem att kritisera att ett parti jag röstat på om jag inte håller med i någon fråga.

Säg som det är, att du ogillade två partier mycket mer än övriga så du röstade på ett parti du ogillade lite mindre än de två. Men att alla partier är mer eller mindre motbjudande.
Det var bra skrivet. Tack, skall läsa på lite mer om vad som är "minst dåligt".
Ogiltiga röster redovisas. Alla som får minst två röster verkar redovisas på samma sida som riksdagspartierna på valsajten. Här kan man se vad folk röstade på i förra riksdagsvalet, med de mer udda kandidaterna en bit ned.

Så en röst på Filmtipset kanske kan vara ett alternativ för dig och andra här som ändå har tänkt att rösta blankt. :)

nonamateur  14/4 2018 | Stäng | Nästa nya
lite besviken över att det inte gick bättre för satanistiskt initiativ.
förra valet hade jag ingen giltigt legitimation och röstade bara i skolvalet (kulturfolkhögskola, så FI vann med ca 70%, lol) och valet därpå var jag en månad för ung. så jag röstar för första gången. önska mig lycka till!
Jag har bestämt mig för att inte rösta. Iaf inte i riksdagsvalet.

Vilket väl är någonting annat än att rösta blankt, då man accepterar systemet och ger det legitimitet även om man inte tycker sig ha något alternativ man kan förlika sig med.

Har ruttnat ordentligt på speciellt rikspolitiken de senaste åren. Är bara en massa populistiskt taktiksnack. Vem som vill regera med vem. Eller snarare vem som inte vill regera med vem. Eller vem som vill regera med vem även om de oombett skulle få stöd av vissa andra. Vad de sen tycker eller vill göra, det verkar inte så viktigt. Verkar i bästa fall sekundärt.

Är det då inte brist på alternativt? Njaeonä. Visst, samtliga partier verkar ju mer eller mindre ha tappat koncepten och allt handlar bara om maktfrågor, men... det kanske skulle bli bättre ordning på torpet om man gjorde någonting åt typ skiten med partipiskor/röstboskap och/eller bättre indelning i lagstiftande/verkställande makt (riksdag vs regering). osv Med dagens politiska klimat/fokus känns ju t ex amerikanska systemet där olika färg på president/regering och senat/representanthus är vardagsmat. Verkar ju ändå greja att få ihop det? Hur gör de? Kompromissar? Kohandlar? Det går väl ändå inte? Vi kommer aldrig sätta oss i en öh regering där vi riskerar att någon annan kommer rösta på samma sätt som vi!

Och jo, en riktig konstitutionsdomstol kanske skulle vara fint? Och... aja...

Whatever. Det finns ju en hel del angelägna grejer att ta tag i, men vem bryr sig när man kan snacka person istället för sak?
Det behövs någon form av styre för ett land. Tycker det är synd att inte rösta. Finns det inte någon grupp som är för borttagandet av riksdag och regering i dagens form som du kan rösta på?

Finns ju de som talar för "Liquid democracy" där man enkelt sagt överlåter sin röst åt någon man litar i olika sakfrågor på så man slipper engagera sig i allt och så får de föra ens talan kring olika frågor. Själv känner jag mig rätt skeptisk till den typen av funderingar och tror det hade lett till än mer lobbyism och marknadskrafter. Men vem vet, många verkar inte förstå eller vilja engagera sig så kanske behövs något nytt?
vad är det för skillnad på representativ demokrati och liquid democracy?
Jag vet inte riktigt, är inte tillräckligt insatt i något av det tyvärr. Så som jag har förstått det kan man ge sin röst till ngn man har förtroende för i olika frågor i Liquid democracy. Dvs om jag kan Jonas i V få representera mig vad gäller vård, men kanske väljer Annie i C när det gäller frågor som rör lag och rätt? Är det likadant med representativ demokrati?
aha, nej det är ju skillnad. du röstar ju på parti/person, inte parti/person per politisk fråga. det blir väl ändå samma sak i många frågor förstås, t ex de som rör det stora budgetuppgörelserna.
Jag förklarade nog ändå otydligt, googla det. Man röstar inte på politiker i heller utan det blir som mer folkomröstningar. Men t.ex om jag tycker att jag vet inget om it men kanska har hört talas om den svenska it-guru Joakim Jardenberg (enligt honom själv i alla fall) förstår de här frågorna bättre ån mig så får han min röst och så får ha gå och rösta på politiska förslag som olika partier laggts fram. Har man haft någon favoritlärare så skulle man kunna ge henne sin röst att använda i utbildningsfrågor.
Tror du missuppfattade mig. Jag är inte alls för något borttagande av riksdag och regering. Snarare en reformering, t ex en bättre uppdelning, förhoppningsvis med bättre/direktare mandat från folket. Idag är det ju lite same-same: folket röstar för en lagstiftande församling - riksdagen - som sedan i sin tur röstar fram den verkställande makten: regeringen (som i sin tur t ex utser eu-kommissionär osv som förvisso måste godkännas av eu-parlamentet, men...)

Vilket väl inte heller är det stora/största problemet, vilket kan vara hur det fungerar med partier. I dag betyder t ex de individuella riksdagsledamöterna i praktiken ingenting. Visst, de gör väl sitt arbete i utskott osv, men makten koncentreras ju till partiledningarna. Även om vi sedan några år har "personval", men det är väl rätt mycket en chimär och den reella makten ligger fortfarande hos partiet, inte ledamoten.

Hur sånt här skulle gå att kombinera med proportionella val osv vet jag inte, men enmansvalkretsar (och vinnaren tar allt) som i USA/UK osv känns... sådär.
Ok, tack då förstår jag. Och ja, USA/UK känns verkligen sådär! Har släkt i båda länderna och de är ännu mer frustrerade över sakernas tillstånd än vad gemene svensk är.
Jag började som socialdemokrat i min ungdom, när socialdemokraterna gick mot mitten kände jag mig tvungen att rösta på vänsterpartiet för att på så sätt få till en mer socialistisk politik. Ju längre jag varit medlem desto mer tror jag på deras politik och jag gillar Jonas skarpt, men...

Jag är för EU och gillar Gudrun Schyman och tror jag egentligen är mer FI än V. Så jag velar just nu för första gången på flera år. Jag tror att FI skulle behövas i riksdagen, vet att de gör stor skillnad för Lunds politik att de är med och argumenterar och röstar.

Använd dig av Godyals lathund. Känn sedan i hjärtat åt vilket håll du vill att politiken ska skjutas. Vem är du, vart vill du att samhället går och vad är du beredd att offra?

KyLLo  19/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Genom att gå från en röst på ett riksdagsparti till ett utanför stödjer du indirekt riksdagspartier med andra värderingar, såvida inte partiet du röstar på klarar spärren och kommer in. Ju närmare spärren det hamnar utan att komma in, desto bättre för riksdagspartierna med andra värderingar och sämre för riksdagspartierna med liknande värderingar.
Jag trodde aldrig att det skulle ske till för en månad sedan, men om jag inte röstar på Piratpartiet så kommer jag att bli tvungen att rösta på SD.

Tack för det idioter. (och med det menar jag idioterna i riksdagen som vill göra Sverige till en diktatur).
Inlägget är ändrat 18/4 2018.

Canomia  18/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Varför?
Hur är de bättre?
Inlägget är ändrat 18/4 2018.

Trangor  19/4 2018 | Stäng | Nästa nya
SD är det enda riksdagsparti som inte vill snabbrösta igenom en förändring av offentlighetsprincipen där bara speciellt utvalda personer (licencierade jurister och journalister) och organisationer som har tillräckligt med pengar ska få ta del av viss offentlig information.

Men med lite sökningar ser jag att Alliansen, med moderaterna i spetsen, har kommit till insikt och numera också är emot grundlagsändringen. Fanstastiskt. Jag behöver inte rösta på SD.

Så det här valet blir första någonsin som jag kommer att rösta på ett borgerligt parti.
Inlägget är ändrat 19/4 2018.
Göm historik
SD är inte ett borgerligt parti. De är ett rasistiskt parti. Ett parti som bygger sin ideologi på essensen hos människor. Ett parti som har EN lösning på hela samhällets problem. Bra du slipper rösta på dem. Synd du anser att du behöver rösta på ett alliansparti.
veckans snackis. det var ok att kalla chris christie en tunna, men att berömma sarah huckabee sanders ögonskugga bedöms vara ett övertramp. presskårslogik.

Canomia  22:33 2/5 | Stäng | Nästa nya
Mm. Förvånad över att det blev så mycket stohej om just den lilla grejen.

Jag trodde fö veckans snackis var att Kanye West gått och blivit Trumpanhängare och säger tokiga vit makt grejer som att slaveriet var frivilligt.

nonamateur  23:47 2/5 | Stäng | Nästa nya
jag tror att det användes som en ursäkt att kritisera. det som landade bäst var nog att media egentligen skrattar sig glada över alla pengar de dragit in tack vare trump.

jag har aldrig bemödat mig med att överväga att han skulle tycka bättre om eftertanke än pengar. dragon energy var dock lite fint om det inte vore för klanassociationerna. det sista hade jag dock missat.
Hur man röstar i valet (den ultimata Jan Banan-metoden)
KyLLo  19:00 7/9 | Stäng | Visa arv |
Du måste ha fyllt 18 år för att få rösta. Annars kan du gå och smygröka, smita in på krogen eller snoka upp föräldrarnas undangömda porrblaskor nu.

En beslutsamhet och ett gott humör är en bra förutsättning.

1. Gå till vallokalen som står på röstkortet.

2. Är det första gången eller om du just har flyttat kan det vara lite svårt att hitta fram. Men om du möter några utanför lokalen frågar du bara: "Är det här dejtinglokalen för tystlåtna tråkmånsar?". När du inte får något svar säger du: "Knäpptyst, då vet man att man har kommit rätt.".

3. Ta en rejäl bunt med valsedlar innan du går in i vallokalen. Om någon tittar snett på dig svarar du: "man får passa på när det är gratis" och ler brett. Det brukar alltid fungera. Är det någon som jobbar i vallokalen kan du alltid klappa personen på axeln och tillägga: "Det är ju bra för dig. Då kanske du får gå hem tidigare om du har tur. Då blir kärestan glad, ska du se. Om du har nån, alltså.".

4. När du får några kuvert av en stel typ lättar du upp stämningen. "Snacka om att det ska in och slickas nu! Det är inte varje dag, va? Nä, det ser jag det.".

5. Gå in bakom en skärm. Välj en skärm som det står någon bakom. Man vill ju inte vara ensam när det finns så mycket folk. Öppna med en lättsam hälsningsfras: "Tjänare! Så här står du och skriver kärleksbrev och kliar dig i skrevet. Hoppas att du inte har något emot lite sällskap.". Inled snabbt en konversation och erbjud dig att hjälpa till. Det är inte kul när det blir stel tystnad och ingenting händer.

6. När personen får bråttom iväg ropar du artigt: "Synd att du måste gå, men det var trevligt att träffas, vad-du-nu-heter. Hoppas att vi ses igen om fyra år. Jag är ledig, så jag väntar på dig här.".

7. Sätt kryss i alla kryssrutor och skriv din hälsning på valsedlarna. De som ska läsa det har garanterat gått i skolan, så det gör inget om du själv inte kan det där med grammatik och stavning. Rita något överraskande på baksidan av valsedlarna, som får politikerna att haja till.

8. Pressa ned så många valsedlar som möjligt i ett kuvert. Om du viker några går det kanske att få i några till. Som signatur slänger du i din fimp eller ditt tuggade tuggummi. Det kan vara frustrerande när kuverten är så små, men eftersom du är anonym bakom skärmen kan du svära högt hur mycket du vill. Går ett kuvert sönder tar du bara ett annat.

9. Slicka på kuvertet och slå till det hårt med näven några gånger. Eftersom det aldrig vill gå igen ordentligt tar du fram en gaffatejp ur fickan och virar några varv. Hellre för mycket än för lite.

10. Adressera kuvertet. Kan du inte adressen räcker det ofta med: "Till politikerna!". Och glöm för bövelen inte frimärken. Annars kan det bli straffkommendering, eller jag menar avgifter och sån skit.

11. Gå fram till röstmottagarna, lämna fram kuvertet medan du säger: "Inrikes!" och tillägger: "Och förresten, skaffa större kuvert till nästa gång. Man får ju knappt in lillfingret i de här."

12. Gå raka vägen hem.

Fotnot: Jag avråder alla att följa råden ovanför och avsäger mig allt ansvar.