Jayne Svenungsson - Allmänt
Jayne Svenungsson
unseen  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag undrar om det var det här hon tänkte sig, när hon blev invald i akademien för typ ett halvår sen. Att den skulle implodera och hon om några månader skulle sitta i denna sörja tillsammans med några sorgliga 70+-gubbar (ja, Lugn är väl kvar, men jag antar/förutsätter att Stridsberg går nu)?

Jaganatha  13/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det har ju blivit populärt bland akademiledamöterna att lämna sin stol på obestämd tid, så varför inte följa trenden. Själv undrar jag mest hur ordväxlingen gick mellan Kjell Espmark och Horace Engdahl under sammanträdena som föregick Espmarks avhopp. De två verkar inte trivas ihop. Vilka litterärt bevandrade förolämpningar utbyttes dem emellan?
Akademiens största problem för framtiden lär nog bli att få ledamöter att vilja stanna kvar på livstid under de givna förutsättningarna.
Lotta Lotass lämnade sin stol med hänvisning till "bristande social kompetens", men det var väl bara ett artigt sätt att säga att hon inte riktigt trivdes i gubbarnas sällskap och hela institutionens allmänna ålderdomskrämpor.
Inlägget är ändrat 13/4 2018.
Historik
Göm historik

unseen  5/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag föreställer mig en hel del rätt bitska ordväxlingar. Kanske bara önsketänkande, men jag visualiserar scener liksom ur en Ingmar Bergman-film med långa monologer där hjälpligt inlindade invektiv flyger över deras bastanta sammanträdesbord. Känns som att det skulle finnas ett hyffsat underhållningsvärde. Eller... egentligen är det ju tragiskt, men all tragik är väl komik?

Apropå det så blir man ju helt förbluffad över hur smidiga/ödmjuka den där gubbmaffian är. Såhär vill Göran Malmqvist locka tillbaka avhopparna (från en intervju i DN igår):

Vad händer nu med Peter Englund och Kjell Espmark?

– De ska få ett brev där de uppmanas att meddela hur de vill göra innan den 1 september. Vi behöver inte deras röster, eftersom de alltid röster mot majoriteten, men vi behöver deras röstande, eftersom vi i vissa fall måste vi vara 12 ledamöter.

Jaganatha  5/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Malmqvists lösning verkar vara att Akademien i framtiden ska bestå av färre ledamöter med huvudsaklig uppgift att rösta med Malmqvist i alla frågor. Det märks att han har suttit i Akademien lite för länge. Han är 93 år gammal och valdes in 1985 enligt Wikipedia. Det borde nog diskuteras om inte akademiledamöter också borde pensioneras.
Apropå det:

Visst visst, men helvete va bitter hon är Ebba...

Canomia  10/5 2018 | Stäng |
Kanske blir det så efter ett liv med Horace.