Betyg idag: 1 047 Besökare idag: 4 849
En idé till variant på obskyr filmtävling/lek - Lek & rösta
Veckla ihop
En idé till variant på obskyr filmtävling/lek
Andra våningen  21/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är bra och roligt att tipsa varandra om obskyr film på ett organiserat och lekfullt sätt. Nu har jag kommit på en ny form för detta: tipset ska vara en "spellista", ett "paket", ett "sjok", en "double feature" eller vad man nu vill kalla det, men i alla fall en sekvens av filmer som är tänkta att ses i en speciell ordning.

Ett typexempel skulle kunna vara just en emulering av en biovisning före tv:ns tid, med ett par kortfilmer och en långfilm, eller kanske en kortfilm, en film kring en timme och en film kring 1 1/2 timme. Fast det behöver ju absolut inte vara så styrt.

Mina tankar mer i detalj:

* Filmerna ska ha få betygsättare. Ca 20 kanske är en passande övre gräns, men i alla fall inte fler än 50. För min del skulle jag absolut kunna tänka mig 10 också som gräns.

* Totala längden på sekvensen ska vara bestämd. Längden bestäms inte av faktisk längd utan utgår från filmtipsets angivna längd. 2 timmar kan jag tänka mig, även 2,5.

* En enda lång film eller en massa enminutersfilmer går lika bra, tänker jag. Eller? Kanske krav på minst en långfilm? Eller ska det till och med vara så styrt att det ska vara en film som är över 60 min, en film som är 30-59 och en film som är högst 29?

* Förslagsvis får man några dagar (kanske en vecka) på sig att se det första filmpaketet, som någon utvald filmtipsare satt ihop. Därefter får någon utvald av de som sett det första paketet sätta ihop det andra paketet osv.

* Tävlingsmomentet då? Har inte funderat på just det så mycket. Om inte annat skulle man kunna betygsätta filmerna, ge ett helhetsomdöme på varje "paket" och någon gång i framtiden då leken avrundas rösta om vilket som var bäst.

Och så den ständigt aktuella frågan:

* Om en film inte går att få tag i lätt lär den inte ses, så jag tycker absolut att vi ska ha nån form av tillgänglighetskriterium. Fritt streamad, tipsarens ansvar att sprida till de som önskar, eller förekomst i lättåtkomliga butiker?

Någon som skulle vara intresserad av det här?

Fredzon_M  22/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Kul idé! Jag testar gärna.

Synpunkter:
1. Tycker kravet på obskyritet inte bör vara för hårt satt. Det blir lätt lite för begränsande. För att främja kreativiteten i sammansättningen av filmsekvensen tycker jag det räcker med att en av filmerna (eller kanske hälften?) uppfyller något slags obskyritetskrav. Annars riskerar det bli forcerat och hindra roliga kombinationer.

2. Tänker att det bör finnas såväl en längdbegränsing som ett maxantal filmer. Tycker däremot 2 timmar låter väldigt lågt. Tänker att man ska kunna få in i princip två långfilmer totalt sett. Föreslår därför tidsgräns för paketet satt till typ 4 timmar. Max antal filmer känns inte riktigt lika nödvändigt men kan finnas poänger (t.ex. förhindra för många väldigt korta filmer i samma paket).

3. Tänker att det är fördelaktigt att inte ha några begränsningar kring hur långa de olika filmerna ska vara i sekvensen utan att det är helt upp till skaparen av sekvensen.

4. Inga tillgänglighetskriterier. Möjligtvis att tipsaren har ett ansvar att tillgängliggöra svårtillgängliga filmer för potentiella deltagare som inte har t.ex. KG eller vart nu filmen kan finnas. I någon tidigare tävling har ju uploadtjänster använts, kan vara en lösning.

5. Håller med om upplägget att köra ett filmpaket per gång och att en vecka (eller två beroende på filmsekvensens längd) är rimlig tid.

6. Tävlingsmomentet känns mindre viktigt, men ditt förslag om helhetsomdöme och slutomröstning känns rimligt.

Deltagandet lär väl bli begränsat att döma av nuvarande aktivitet på forumet men tänker att det kan vara kul att köra ett par filmpaket ändå.
Inlägget är ändrat 22/4 2018.
Historik
Göm historik
1. För mig blir det lite meningslöst att tipsa om en film med i alla fall över 200 betygsättare (det skulle möjligen kunna vara en gräns, högre än så går jag aldrig!). Om man nu ser tipsandet om filmer som en väsentlig del av detta, och det gör jag i alla fall. Det är liksom grundmotiveringen.

2. Jag tänker mig det hela som en "tittning" och då tycker jag 4 timmar blir ganska långt. 3 timmar kan vara ok, möjligen 200 minuter, men egentligen tycker jag att en "riktig" långfilm (på +80 minuter) är nog för en sekvens.

3. Ok, medhåll tror jag.

4. Ja, uppladdning ska väl inte vara så besvärligt. Ser att monsterpop använder google i folkmusiktråden på ett sätt som jag inte visste att man kunde, t ex.

5. Ja, kanske 2 st per vecka faktiskt.

6. Fint.

Kul att du är på i alla fall. Nu är det ju helg och fint väder, man kan ju hoppas att någon mer intresserad dyker upp snart.
Inlägget är ändrat 22/4 2018.
Historik
Göm historik
1 forts. Alternativt, om vi nu blir en avgränsad skara som ska göra det här, så kan man ju ha som kriterium att ingen av de andra har sett någon av filmerna.
För mig känns det roligaste med din idé att göra en playlist men visst är det roligare om det blir lite oupptäckt film också.

Håller med om att det finns en poäng att begränsa tiden så det blir bekvämt för en sittning.
Jag väljer i alla fall film som du inte har betygsatt den här gången.

Men då sätter jag 3 h som maxgräns den här gången så får vi väl se hur det fungerar.
Vad sägs om att vi två kör en testomgång? Vi får väl se om det dyker upp någon mer intresserad så småningom.

Det vore kul att ha nåt slags löst tema också, ungefär som i din musiklistlek.

Fredzon_M  24/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja det kan vi göra. Visar du vägen med att sätta ihop ett första paket?

Kör ett tema du är sugen på så håller jag det öppet om jag väljer samma eller nåt nytt när det är min tur.
Eller så bestämmer du temat och jag sätter ihop paketet? Det är inte kul med för fria tyglar.

Fredzon_M  24/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Då smäller jag till med temat "sjukdom"
ah, jag ska fundera på detta ett tag. återkommer under morgondagen!
Hur bra är du på tyska? Velar mellan två filmer: den ena passar bättre i paketet, men den har väldigt sparsamma engelska undertexter.
Asch, t'nkte om konceptet så problemet försvann.

Fredzon_M  25/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Tyska hade gått fint annars. Behärskar det hyfsat bra.
Jag var inne på ett förfinat tema som handlade om botande snarare än sjukdom. Då passade Mirakelkvinnan bättre än Hongkong - San Francisco. Jag gissar att du också skulle gillar Mirakelkvinnan något mer, men annars är jag mest nöjd med listan som den är nu. Den får dessutom USA som något slags undertema.
Veckla ihop
En afton i sjukdomens tecken
Andra våningen  25/4 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
The Country Doctor kan ses här.
Strong Medicine kan ses här
Red Riding Hood kan ses här
Hongkong - San Francisco kan ses här.

10+84+7+68 min = 169 min.

Fredzon_M  25/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Kul, ska försöka få tid till helgen att se igenom paketet,
Har sett igenom filmpaketet nu. Jag delade upp det på två kvällar. Såg de tre första tidigare i veckan och såg den avslutande igår kväll/natt.

Hade inte koll på någon av filmerna sen tidigare och hade sannolikt aldrig sett dem om det inte vore för denna lek.

Jag gillade första och sista filmerna bäst, även om de andra två hade sina kvalitéer.

The Country Doctor gillade jag med sina hackiga panoreringar över fälten och den intensivt döende lilla flickan. Vilken mördande blick! Inte svårt att förstå att krafterna rann ur henne. Men jag ska inte raljera för det är samtidigt en blick som inte kan undgå att lämna ett avtryck på hornhinna och själ.

Strong Medicine var intressant men också väldigt jobbig. Det skapas en klaustrofobisk dissociativ galenskap på ett snyggt sätt. Filmen har mycket som jag gillar men det som drar ner det för mig är att det är för mycket teater och för lite film. Jag står inte ut med teateraperiet.

Hongkong - San Francisco gillade jag bäst. Har sett alldeles för lite film från trettiotalet, måste verkligen ta tag i det. Tycker det var en fin dödsdömd liten kärlekshistoria.

Återkommer med eventuellt ytterligare kommentarer och mitt filmpaket i dagarna.
Kan verkligen hålla med om det frustrerande med filmad teater. Nu minns jag inte att jag tyckte att det var så jobbigt just med Strong Medicine, fast jag hade en trea på den först och höjde till fyra i samband med en betygsrevalvering, och vid det laget hade jag kanske glömt av de aspekterna.

Ser fram emot ditt paket!
Alla filmerna var förresten totalt okända även för mig innan jag snubblade över dem.
Du är inte jag
Fredzon_M  2/5 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Okej här kommer min sjukdomssekvens, håll i hatten och på med tvångströjan:

You Are Not I kan ses här
Anamnesis kan ses här
Scissere kan jag ladda upp med sprend om du är villig att få länk skickad till din mailadress (pm:a mig). Finns annars på KG t.ex.

50+16+88 = 154 min
Tack! You Are Not I har jag tänkt se länge, de övriga kände jag inte till. Jack skickar ett pm.
Your Are Not I var obehaglig på ett ovanligt sätt. Jag vet inte vad jag tycker om "vändningen" i slutet, men filmen borrade hur som helst sig in. Betyg: något stark 3:a.

Anamnesis var estetiskt precis sådant som jag borde gilla (kanske inte allt äckligt dock): människor som agerade enligt bestämda ickemänskliga mönster (snarast som djur), men helhetsintrycket var något av "det här var ju kul, men vad var poängen?". Betyg: något stark 2:a.

Scissere var egentligen lite för krävande för mig just nu och jag gav den nog inte en rättvis chans. Ganska länge tyckte jag den var totalt meningslös. Sedan började jag inse att det faktiskt berättades en historia ganska linjärt. Vissa situationer var lite intressanta/väl skildrade, men helheten är ändå en svag 2:a.

Även om det blev underbetyg på de två senare filmerna, så var åtminstone den första klart sevärd, och den andra var definitivt spännande och värd ett försök att ge sig på.

Fredzon_M  5/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag borde väl kanske fokuserat mer på filmer som jag själv tycker mycket om. Har ganska svaga känslor för både You Are Not I och Scissere. Men jag tycker båda är speciella på sitt sätt. De känns skapade av personer som söker sitt uttryck, lite ofärdigt. Tänkte att tematiken om identitetsförvirrade människor som släpps lösa från institutioner passade bra ihop.

Kul litet projekt var det i alla fall.

Om man ska köra någon uppföljning tänker jag att man kanske kan köra en omgång i månaden där deltagarna får sätt ihop ett paket på ett givet tema.
Jag fattade nog inte ens att någon var lössläppt från en institution i scissere (förmodar att det var gitarrkillen), men filmerna passade ihop, delvis för att de kändes lite ofärdiga, som du säger (tyckte det gällde även mittenfilmen) och försöker sig på skildring av ickeanpassade människor på kreativa sätt. och alla filmer var väl dessutom svartvita? åtminstone är de det i mitt minne.

Ett tema i månaden låter faktiskt inte som en dum idé. Nu hamnade ju det här i månadsskiftet, men vi kanske avvaktar till juni om det inte dyker upp någon entusiastisk människa som tycker annorlunda.

Fredzon_M  5/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Nä det är överlag högst otydligt vad som försiggår i Scissere, men det är en kille i början av filmen som i någon form av stopmotion-sekvens eller liknande släpps ut från institution. Ja det svartvita blev lite tema också, det finns bara en färgklick i Scissere i en kort sekvens med träd i all höstprakt.

Håller med om att skjuta det till juni. Föreslår dock att du kan välja tema till juni-omgången så snart som möjligt, så kan man tänka lite på en ny sekvens till dess. Förslagsvis ett lättare och mer lockande tema än sjukdom om vi ska få med oss någon annan ombord.
Då blir temat "hemlighet".

(Spontant tänkte jag temat "sex", men sedan kom jag på att det kanske snarare generar folk så att de inte deltar eller i bästa fall tolkar det som talet sex.)
Jag är såklart positiv till denna tävling men har inte så mycket tid till att se film närmsta månaden.

Andra våningen  24/4 2018 | Stäng |
Hoppas du får tid senare.