Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 728 Besökare idag: 4 344
annons
annons
Experimentfilmstävlingen: final, deadline 2/5 - Lek & rösta
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Experimentfilmstävlingen: final, deadline 2/5
Lilla prinsen  25/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Vi är framme vid final!

Röstningsinformation: Antalet filmer du har sett i gruppen avgör hur mycket poäng du får dela ut. Du får dela ut 1,5 poäng för varje sedd film. Den sammanlagda poängsumman får du sedan fördela hur du vill men max 5 poäng till en film. Du får endast dela ut poäng till filmer du har sett.

Exempel: jag har sett fyra filmer i grupp X. Jag får därmed dela ut 4*1,5=6 p. Dessa sex poäng kan jag fördela över de fyra sedda filmerna hur jag vill, enligt kanske 4-2-0-0; eller 3,5-1,5-1-0; eller 3-2-0,5-0,5; eller på annat vis; variationsmöjligheterna är om inte oändliga så många. I din röst skriver du ut samtliga filmer du har sett i gruppen, men sätter en nolla efter den eller de filmer du eventuellt ger poängen noll.

50 Feet of String
At Land
Diagonalsymfoni
Dog Star Man
La Région centrale
La vallée close
Makimono
Meshes of the Afternoon
One Way Boogie Woogie
Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle
Razor Blades
Side/Walk/Shuttle
The Hart of London
Wavelength
Zorns Lemma
Inlägget är ändrat 26/4 2018.
Historik
Göm historik
15x1,5=22,5 poäng att dela ut

La Région centrale 4p
Zorns Lemma 4p
One Way Boogie Woogie 3,5p
Makimono 3p
La vallée close 2p
50 Feet of String 1,5p
The Hart of London 1,5p
Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle 1,5p
Side/Walk/Shuttle 1,5p

Meshes of the Afternoon
Wavelength
Diagonalsymfoni
At Land
Razor Blades
Dog Star Man
Ja här kommer några kommentarer från mig också.

La Région centrale min antagligen bästa bioupplevelse någonsin. Kommer inte på någon annan film som praktiserar "ett renare filmöga" (opåverkat av mänsklig tanke), och samtidigt gör den något konkret i hur den låter teknik och natur stråla samman.

Zorns Lemma underbar hjärnlek.

One Way Boogie Woogie nog den filmen som gjorde mig experimentfilmsfrälst framförallt (under det efterföljande året såg jag stora delar av James Bennings filmografi). Det är kanske den Benning-filmen med allra mest humor, men jag tycker nog det finns gott om humor i hans filmer annars också. Såg häromdagen att den släppts på dvd av Edition filmmuseum.

Makimono när jag tänker på den nu kan den väl kännas oinspirerad jämfört med Michael Snows filmer, men om inte matigare så likväl desto mäktigare. Kan ses med både högt och lågt ljud för två olika upplevelser. Såg nu att den var inspelad i Finland (fått för mig att det var Värmland), hursomhelst gillar jag landskapet.

La vallée close borde se om den. Gillade hans Rom-film som jag såg förra året så tror nog denna skulle hålla för omtitt. Det är mycket hur Rousseau använder lager i bilden som gör hans filmer rika.

50 Feet of String ja, Brakhage möter Sokurov typ. Kul att den gick till final!

The Hart of London det är en svår film, svår att skriva om. Nöjer mig med att konstaterar att den verkar tilltala filmtipsare.

Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle kanske en ännu svårare och mer mystisk film än Hart, om möjligt.

Side/Walk/Shuttle samma kommentar som Zorns.

Wavelength otrolig film.

Meshes of the Afternoon lite mycket symboler men fortfarande en viktig film för mig.

Diagonalsymfoni tänker ofta på den, jag älskar idén, men till skillnad från alla filmer ovan inte lika spännande att kolla på.

At Land borde se om den, men gjorde inget jättestarkt intryck.

Razor Blades starkt förknippad med absurd filmvisning molten och jag var på. Såg om den nyligen och gillar nu en handfull andra Sharits bättre.

Dog Star Man det finns några Brakhage jag bara inte förstår grejen med. Att se den på 16mm hjälpte inte.

Fredzon_M  29/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Kul att läsa dina kommentarer till filmerna. Och tack för att du orkade ta tävlingen till sitt slut.

Wavelength 5p
La région centrale 5p
Meshes of the Afternoon 4p
Dog Star Man 4p
At Land 3p
La vallée close 1p
Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle 0,5p

Razor Blades
50 Feet of String
Zorns Lemma
The Hart of London
Side/Walk/Shuttle
Diagonalsymfoni
One Way Boogie Woogie
Makimono
7x1,5=10,5 poäng att dela ut

The Hart of London 3,5p
Meshes of the Afternoon 2,5p
Zorns Lemma 2p
Diagonalsymfoni 1,5p
Makimono 1p

At Land
Wavelength
Inlägget är ändrat 26/4 2018.
Historik
Göm historik
Det är tänkt att det ska vara hela Dog Star Man (jag hade glömt redigera efter att ha använt paket-funktionen).
Då ändrar jag.
(kommenterar de filmer jag inte kommenterade tidigare omgång)

Meshes of the Afternoon 4p
Känns lite konstigt att sätta den film som känns minst experimentfilm först, den har ju ett narrativ och tydliga karaktärer. Men underbar film kommer före formalism.

Dog Star Man 3.5p
Ingen koll på vad Brakhage vill förmedla med sin filmserie men för mig är det en fantastisk skapelseberättelse och en film om människans förutsättningar på jorden.

Razor Blades 3 p
Supereffektiv flickerfilm. Dessutom en av få filmer i finalen med tillstymmelse till humor, något som allt för ofta saknas i genren.

One Way Boogie Woogie 3p
Efter ett par filmer av Benning med tåg och himlar som jag hade mycket svårt att uppskatta hade jag i princip avfärdat honom som en obotlig tråkmåns som gör filmer för autister och konnässörer av slow-film. OWBW var nåt helt annat, något så ovanligt som en strukturalistisk film med värme.

Zorns Lemma 3p
Skapar en stegrande känsla av en kollapsande värld när språket bit för bit byts ut mot bilder. Ordens oerhörda kraft som byggstenar i meningsskapandet och vår tolkning av världen. Det skapas nästan en sorts existentiell svindel när man steg för steg berövas orden.

At Land 2p
Side/Walk/Shuttle 2p
Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle 1p
The Hart of London 1p

La Région centrale
En mäktig uppvisning i en sorts artificiell virtuositet. Lite väl lång och jobbig bara.

50 Feet of String
En andlig uppföljare (?) till Anticipation of the Night (som jag gillade lite mindre, men det kan delvis bero på den dåliga kopian jag såg). Flera sekvenser är direkta plankningar eller ekon från AotN. Tycker styrkan ligger i att den skapar en sorts febrig verklighetsuppfattning.

Makimono
Hyfsat återkommande när jag ser en experimentfilm kan jag tänka: "hoppas filmskaparen kukar ur och tappar konceptet helt". Careful what you wish for...

Diagonalsymfoni
Såg om och höjde till en trea. Snygg.

Wavelength
Kände inte att jag fick ut särskilt mycket av denna. Lite lekande med ljus och en suggestiv inzoomning men inte mycket mer.

La vallée close
Den här tyckte jag rätt illa om. En deprimerad alienerad man filmar samma skit om och om igen och har lite lösa telefonsamtal om hans ointressanta tankar kring ljudläggningen i filmen.
Inlägget är ändrat 27/4 2018.
Historik
Göm historik
Imponerande kompat! En del tunga titlar du tagit dig igenom.

Och tack för att du varit på mig om tävlingen, det är tack vare dig vi tog den till final.

Fredzon_M  29/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja det blev en hel del kompning under relativt kort tid. Kompningen kändes relativt lätt trots den ibland ganska tunga kosten. Jag kände lite att det med experimentfilm går att anamma ett mer respektlöst, eller kanske snarare förutsättningslöst tittande än med narrativ spelfilm. Typ: är det inte intressant är det okej att dåsa till eller sväva iväg i helt andra tankar utan att det gör så mycket. Genren uppmanar trots allt ofta till ett subjektivt deltagande i filmupplevelsen, men om man lägger bort det kravfyllda i det kan det istället vara rofyllt att själv kunna sätta gränserna för sitt engagemang.
13x1,5=19,5 poäng att dela ut

Side/Walk/Shuttle 5p
Wavelength 4p
La vallée close 4p
La région centrale 2p
Makimono 2p
50 Feet of String 2p
Meshes of the Afternoon 0,5p

Diagonalsymfoni
Dog Star Man
Zorns Lemma
Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle
The Hart of London
At Land
14.5->21.

one way boogie woogie 3
makimono 3
the hart of london 2.5
meshes of the afternoon 2.5
side/walk/shuttle 2
dog star man 2
wavelength 2
peggy and fred in hell: the complete cycle 1.5
razor blades 1.5
zorns lemma 1

la vallée close
at land
50 feet of string
diagonalsymfoni
Veckla ihop
Slutställning
Lilla prinsen  10:53 3/5 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
01. Meshes of the Afternoon 13,5p
02. La Région centrale 11p
02. Wavelength 11p
04. Side/Walk/Shuttle 10,5p
05. Zorns Lemma 10p
06. One Way Boogie Woogie 9,5p
06. Dog Star Man 9,5p
08. Makimono 9p
09. The Hart of London 8,5p
10. La vallée close 7p
11. At Land 5p
12. Peggy and Fred in Hell: the Complete Cycle 4,5p
12. Razor Blades 4,5p
14. 50 Feet of String 3,5p
15. Diagonalsymfoni 1,5p
placeringar 16-30
16. Anticipation of the Night
17. Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen
18. L'ange 6p
18. Signal - Germany on the Air
20. As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
21. Rose Hobart
22. Berlin Horse
22. Impatience
22. Fuego en Castilla (Tactilvisiķn del páramo del espanto)
22. Barn Rushes
26. Bouquets 1-10
27. Begone Dull Care
27. Psalm III: 'Night of the Meek'
27. Bent time
30. Aguaespejo granadino

31-60
31. Reality's Invisible
31. Jeune femme ā sa fenętre lisant une lettre
33. Outer Space
33. Dawn
33. RR
33. Twice a Man
37. Hynningen
37. First Dream
37. Film ist. 1-6
37. Ghost
37. Hôtel Monterey
37. Sorrows
37. Back and Forth
37. Quick Billy
37. Water and Power
46. The Sun and Richard Lippold
46. Trees of Syntax, Axis of Leaves
48. Gradiva: Esquisse I
48. Latent Light Excavations
50. Artificial Light
50. Free Radicals
52. Reassemblage
52. Pools
54. Demon
54. Light Years
54. Differently, Molussia
57. Deanimated
58. Fiddle-de-dee
59. Bad Burns
59. Analogies - Study in the movement of time

Rankat efter hur många poäng de fick i respektive grupp.
Nej, någon väldigt spännande final blev det kanske inte. Men tävlingen var för mig klart inspirerande precis när den satte igång.

Hade mycket lätt att välja ut mina fem bästa sedda för tävlingen (såg alla i augusti/september):
Face Anthea
50 Feet of String
Dawn
Lichtspiel: Schwartz-Weiß-Grau
Kniephofstrasse

Andra våningen  22:34 3/5 | Stäng |
Ganska jämnt ändå i toppen. Men särskilt starka känslor var det inte. I de flesta filmtävlingar brukar det ju annars finnas något av två läger.
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor