Upprepat tittande av ickefemmor - Filmsnack
Veckla ihop
Upprepat tittande av ickefemmor
Trangor  00:25 28/4 | Stäng | Nästa nya
Vilka filmer som du inte har gett femmor har du sett om flera gånger (och tyckt om det)? Räkna alltså bort filmer som du har blivit tvungen att se för att dina barn har sett dem miljoner gånger eller för att dom körs kontinuerligt på ditt jobb.

choklatchip  08:18 28/4 | Stäng | Nästa nya
Usch... alldeles för många om jag ska vara ärlig även om jag inte just nu kommer på så många titlar. Vet att det t.ex är Mean Girls och Clueless.

Generellt är det nog dåliga romantiska filmer men det kan vara annat också. Min familj älskar äventyrsfilmer så X-man mfl har setts mer än en gång.

Ibland är det lättare att bestämma sig för att se om en film som man redan vet är dålig än att välja en som man är ganska säker på är dålig och antagligen sämre.

Alldeles för många, så jag räknar också bort sådana jag sett om oplanerat och tar bara med sådana jag sett minst en gång fr o m 25 års ålder. Tar bara med sådana som jag är ganska säker på.

Blue Velvet
De 400 slagen
Du levande (tre gånger, alla på bio!)
En skön historia
Fyra fula fiskar
I.N.R.I. (fast första gången saknades delar)
Idioterna
Images du monde visionnaire
Ingeborg Holm
O Lucky Man!
Studie i brott

Det var fyrorna... orkar nog inte gå igenom övriga betygssteg.
Dom jag kommer på är:

Heat
The Dark Knight
Lock Stock and Two Smoking Barrels

Oftast börjar det med att jag vill se Heist-scenen och så slutar det med att jag ser hela filmen. Borat skulle kunna vara med på listan också, men funderar på om inte den är värd en femma iaf.

Den listan är för lång för att skriva ned här. Jag har sett 312 filmer mer än en gång, varav maximalt en tredjedel är femmor.
Inlägget är ändrat 19:24 28/4.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Trangor  00:46 29/4 | Stäng | Nästa nya
Fast det handlar inte om vilka filmer du har sett mer än gång. Det är filmer som du tar fram och ser om igen och kommer att göra det fler gånger, trots att du inte tycker att de är femmor.

Howler19  01:39 29/4 | Stäng | Nästa nya
I så fall får jag väl revidera svaret till noll. Det finns visserligen gott om icke-femmor jag sett massor av gånger, men det är bara femmor som får den rutinmässiga behandlingen och garanterat får det i framtiden.
Jag har inga sådana filmer, inte ens femmor. Fast om kravet är att jag ska ha sett filmerna minst tre gånger och ändå är sugen på att se dem igen någon gång, så klarar sig förstås en hel del, och bland ickefemmorna åtminstone Du levande, En skön historia och Fyra fula fiskar.
Men jag drar mig för att se "säkra kort" för att det känns som slöseri med tid: med tanke på all film man sett finns det ju otaliga filmer man sett en gång som borde vara värda att se igen. Men sedan ser jag inte dessa heller p g a feghet. Är rädd att det ska resultera i en besvikelse som kastar en skugga över den ursprungliga filmupplevelsen (det är förstås irrationellt att tänka så).

Trangor  11:24 29/4 | Stäng | Nästa nya
Jag ser bara om filmer om jag av någon anledning känner en inneboende lust att göra det. Ofta är det någon scen som jag vill av någon anledning. Ska jag bara se en film ser jag hellre nya eftersom det finns så många osedda filmer som jag vill se.
fear and loathing in las vegas var typ den enda filmen jag såg under en period. åtskilliga experimentfilm kandiderar på andraplatsen, men de ofemmade har jag nog inte ens sett tio ggr. borde således vara nån gammal vhs-bandning som kommer före.
Om man ska se om dem igen också så har jag ingen (mina höga betyg håller ju knappt ens en gång..)
Snuten i Hollywood har jag iaf sett tio ggr och det är kanske rekordet, men det var ju i den glada ungdomen.
Oj, massor. Hela tiden. Jag gillar ju att se om, har ett paket med film jag sett mer än en gång. Är många filmer.
Sedan när jag väl kommer upp i femhundra betyg nu så är det dags att se om allt med betyg 2 eller högre.
Planen är ju för övrigt att vid varje 500-tal se om och revidera betygen på allt med betyg två och uppåt.
Username checks out.
Oooh yes! Det är min specialitet!
(lite kusligt att jag skrivit så om en annan på ett helt annat forum tidigare igår faktiskt.)
Filmer som jag misstänker att jag har satt fel betyg på kan jag se om eller skumma igenom. Annars sällan, och det är ett medvetet val.

Speciellt när jag var yngre såg jag om filmer på vhs med kompisar. Var det något intressant eller kul som hände spolade vi tillbaka och såg om det en eller flera gånger. Minns att jag såg Candyman med en kompis. Scenen när hon förstrött slänger upp kylskåpsdörren minns jag fortfarande väl, för den satt vi och såg om gång på gång. Sånt kunde vi ha hur kul som helst åt internt.

KyLLo  15:15 2/5 | Stäng | Nästa nya
Förresten, vissa Youtube-klipp kan jag se om flera gånger. Går ju dock inte att betygsätta på Filmtipset. Och är det för att jag tycker om det, för att jag är beroende eller för att jag är uttråkad? Det kan nog vara olika.
Jag skulle gissa att Slagskott är den filmen jag frivilligt och gladeligen sett flest gånger, trots att jag inte ha en femma på den. Jag skulle gissa att den ligger på min kvantitativa topptiolista med femmorna inräknade.
Massor! Flera av mina favoritfilmer är ickefemmor. Die Hard och Mean Girls, till exempel. Dem ser jag i alla fall en gång om året.
Jag ser om tvåor, treor och fyror i långt mycket högre grad än jag ser om femmor. Så det är extremt många.
Bondfilmer ser jag regelbundet fast jag bara haft en femma på "Leva och låta dö" i ett par år eller så. Min favoritbondare senaste åren har varit "Levande måltavla", mest för att Roger Moore och Patric Macnee är så söta när de larvar sig på slottet, sen slinker resten av filmen ner av bara farten. Jag överväger inte att höja den till en fyra bara för att två gubbar har lite kemi dock.
Alldeles för många. Ofta anser jag att 3:or och 4:or är de filmer som är lättast att se om. Femmor blir inte alls lika ofta av olika anledningar.

St_affan  09:56 12/7 | Stäng | Visa arv |
För min del är det vanligare att jag ser om 3:or och 4:or än 5:or.