Vart har alla tagit vägen? - Allmänt
Veckla ihop
Vart har alla tagit vägen?
Trangor  28/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Har kommit tillbaka eftersom det börjar finnas tid för lite filmtittande igen nu när barnen är lite större. Också tillbaka hit. Men det nästan ekar här av inaktivitet. Vart har alla tagit vägen? Eller är det bara att ungdomarna inte hittar hit eftersom det inte finns en app?

Barneyk  28/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är väldigt många forum och andra mötesplatser på internet som har gått under eftersom folk mer samlas kring stora sociala medier som facebook, twitter, instagram osv istället.

Det är flera forum jag tidigare varit mycket aktiv på som helt ersatts av diskussionsgrupper på facebook t.ex

Sen är det många av stammisarna som minskat sitt filmtittar intresse, kanske skaffat familj, barn och karriär och grejer och inte har tid eller inspiration för det här stället längre.

Sen har sidan varit seg och opålitlig och i kombination med att färre och färre av dom gamla stammisarna är aktiva så har dom som varit aktiva också tappat lusten, det går rätt snabbt sån här när det är flera faktorer som samverkar. Påbörjas en nedgång så förstärks det exponentiellt.

Sen rent personligen har jag allmänt försökt prioritera AFK-sällskap lite mer än online-sällskap en längre tid vilket minskat min aktivitet, och sen när jag väl känner för att socialisera mer här så är det ju ganska dött och då blir det inte så mycket med det.

Lite synd. Älskar fortfarande den här sidan och dess community.

Trangor  28/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Ah, tänkte inte på facebook. Själv gillar jag inte deras upplägg, så använder inte det så mycket. Som filmtipset var en gång i tiden har jag aldrig hittat i någon facebookgrupp. Folk är så himla på sin vakt och inte snälla mot varandra. Det blir mer på låtsas. Mer plast. Pajkastning på ett dåligt sätt. Typ.

Instagram, vad är det? Har det någonting att göra med att man tar bilder på sig själv med kaninöron?

Barneyk  29/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Nej, som filmtipset och många andra forum blir det liksom aldrig på facebook, på gott och ont.

Du tänker nog på snapchat, instagram är typ bilder på sig själv utan kaninöron...
when people send a friend request to you on facebook and then fill upp your "home" page with texts and pictures with no relevance outside of their claustrophobic minds

så är det en normal dag. om jag någon gång går in på sidan för att någon förväntar sig att jag är med i en konversation, så undviker jag så gott det går att registrera flödet, för allt det är så tyngande att ta in. Hade folk bloggat, så hade jag kanske kunnat tänka mig att gå in på bloggarna, men det där när de trycker upp sina (under(bara))liv och tankar i ansiktet på en... fattar de ens att de gör det?

tacka vet jag ft och liknande där allt bara är text i enhetlig storlek och man kan välja vilka rubriker man ska klicka på.

Barneyk  29/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar för det mesta det med Facebook. Tycker det är ett trevligt sätt att följa med i mina vänners liv.

Dom som postar saker jag inte tycker om avföljer jag.
jag har också avföljt vän efter vän tills bara de som postade "intressanta" och opersonliga saker var kvar, men nånstans då det var som mest med Trump orkade jag inte med det heller.

Det är.väl hela poängen?
Ja, antar det.
hidden brain hade ett avsnitt om när verkligheten hunnit ikapp några som främst framhöll en illusion av sina underbara liv. minns det som både ja och nej på insikten.
Jobb jobb och mer jobb för min del. Kul att se dig tillbaks!
(Förr hette jag ju dock något annat.)

Trangor  29/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Mmm, livet kommer i vägen för filmtittande!!!
Och tack! Jag har ingen aning om vem du är. :)
Tror att jag fortfarande hette Zack när du var mer aktiv förr.

Trangor  30/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Har ett svagt minne av någonting. Var du med på någon filmtipsträff på söder för evigheter sedan?
Nä, däremot var jag med och hjälpte till att administrera DIF.

Trangor  1/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Du var? Tack! Jag hade helt förträngt den intressanta filmtävlingen och var tvungen att scrolla tillbaka i lekforumet för att påminna mig. Så intressant var den! :)
Redan då hade man kunnat fråga: vart har alla tagit vägen?

KyLLo  03:25 7/7 | Stäng | Nästa nya
Eftersom allt sparas kan man ju gå tillbaka ända till begynnelsen när forumet var nytt. Då var det mest adminer som hängde här.

Hypostas2  11:55 8/7 | Stäng | Nästa nya
Adminer? Är det en utdöd art av homininer? Det var i alla fall länge sedan jag såg till någon sådan.
adminer låter som nåt som har med minecraft och yputubeoch influencers och sånt att göra, tycker jag. annars är miniadmin lustigt näraliggande idi amin.

Hypostas2  18:32 8/7 | Stäng | Nästa nya
Tänkte just på miniadminerna. Men jag antar att de inte har tillräckligt stor makt för att kunna återuppliva mitt konto.
Inlägget är ändrat 18:32 8/7.
Historik
Göm historik
Antagligen inte. De borde få det.

Hypostas2  10:40 9/7 | Stäng | Nästa nya
Ja absolut, det finns väl några eldsjälar kvar här som skulle kunna hjälpa till med att hålla skeppet flytande.
Admin(istratör)er.
Döden
Depression
Degradering
Dagsverkande

Det diskuterades en del alternativa filmtips-tjänster under nedläggnings-hotet, så många kanske sökte sig till dom. När sen sidan fick nya ägare, så har sidan sakta men säkert tynat bort. Funktioner som slutar fungera åtgärdas inte. Känns som att ägarna mest är intresserad av ett stort medlems-register som dom kan visa upp för företag för att sälja annonser. Skulle forum-funktionen sluta funka är jag osäker på om dom skulle göra nåt åt det.

Själv går jag mest pliktskyldigt in och betygsätter filmer jag sett för att hålla lite koll på min statistik. Engagemanget i att hålla forumet och sidan vid liv har minskat i takt med ägarnas engagemang i att hålla den funktions-duglig.

zonk  10/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Det känns onekligen som sidan är på konstgjord andning, och att det nog är vist att exportera betygen..

KyLLo  12/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Oavsett är det väl alltid klokt att säkerhetskopiera eller föra över på en annan filmsajt regelbundet. Åtminstone om man har många betyg, listor och kommentarer som man bryr sig om.
Vilka andra sociala forum är ni på? Jag är mest på twitter eftersom jag tycker det kan uppstå intressanta diskussioner där.
Olika musikforum, för tillfället är nog stevehoffman mest regelbundet, om än inte direkt troget. Ibland är det skönt att bara läsa hur folk diskuterar olika mastrar av nån 50-talssångerskas inspelningar, bara för att det är lagom torrt och oengagerande (och nej, det är inte som att lyssna på au_1).

choklatchip  13:28 28/7 | Stäng | Nästa nya
Ahhh, jag väntar mig på något sätt att någon på twitter plötsligt frågande ska skriva choklatchip??? Eller att någon på bion plötsligt ska komma fram till mig.
Coop forum. Det blir mest en massa prat om kläder och sport och mat såklart. :P Jag kunde inte låta bli.

Snah  04:49 30/7 | Stäng | Nästa nya
KyLLo Gessle, nu tar du det lugnt med referenserna! Men din uppgradering av originalets fantastiska lyrik medelst ditt listiga rim/halvrim prat-mat-såklart. :D
Också twitter, men inte så väldigt aktivt. Det är ett forum som liksom funkar bäst med väldigt många följare, och jag är varken tillräckligt intressant eller tillräckligt regelbunden för det.
Mareld gör sig riktigt bra där, så många andra filmtipsare på twitter har jag dock inte koll på.
Konstigt att se namnet Mareld igen. Det var så längesedan han var här att ordet plötsligt ger ett vilt och explosivt intryck, inte vänligt och finurligt.

wasteoftime  00:34 21/9 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag håller med.
Ahh, vad twittrar hen om? Var alltid rolig att läsa här på ft i alla fall. Vad heter hen där? Jag twittrar mest skola och lite böcker. De jag följer handlar också om skola, böcker, miljö och politik. Försöker följa breda spektra men dock inte SD. Har heller inte många följare men har nog inte det som mål heller. Skriker mest rakt ut i rymden för det mesta.
hm. jag twittrade förut men slutade när alla jag kände där (ej filmtipsare) slutade med det. jag hade max sju följare men tyckte det räckte. det var en bra kanal att skriva ner saker jag tänkt på, undrade över eller något roligt jag kommit på men inte hade någon fysisk person att säga det till. att man bara kan skriva kort gjorde att jag inte fick skrivkramp vilket jag alltid annars får (tänker att den som har många följare dock kan få skrivkramp ändå). nu när jag skriver om det saknar jag det lite faktiskt. borde jag börja igen?
Reddit, Facebook och Twitter är väl dom där jag är mest aktiv på. Men överlag är jag mycket mindre aktiv med att diskutera saker nu än tidigare.
Vilken fantastiskt vemodig tråd. Jag minns hur glad jag blev när mitt status någon gång runt 2005-06 uppnådde "hyperaktiv". Jag gav mig in i diskussioner om saker som jag inte hade en aning om(vet inte om det blivit bättre med åren), och trodde att jag skulle jobba med film. Så mycket har hänt sedan dess, och mitt filmintresse har verkligen falnat.

Det konsitga med den här tråden är att den väcker liv i så mycket minnen av filmer jag har sett, tillsammans med minnen om den här sidan. Tråden själv har filmiska kvaliteter: Lords of Dogtown, The last picture show, 54, allt av Martin Scorsese... Det var goda tider, men den här sidan kommer att dö snart....Sorgligt men oundvikligt....

KyLLo  11:22 30/7 | Stäng | Nästa nya
Det är väl härligt... att den väcker gamla minnen, alltså. För mig var det lite tvärtom vid den tiden. Jag var bara "aktiv" då, tror jag. Det tog några år innan jag utforskade alla funktioner, började skriva i forumet och kommentera filmer. Ibland kan jag önska att jag hade kommenterat fler filmer, för kommentarerna hjälper mig att minnas dem.

Och så där är det väl ofta i livet... Man är inställd på att arbeta med något och sedan blir det av en eller annan anledning något helt annat.

ezeikel  19:02 30/7 | Stäng | Nästa nya
Nämen visst, tappade helt intresse för att göra film efter att ha testat på det. Det känns helt naturligt, och inte alls vemodigt. Det vemodiga är väl att saker dör och tillhör en annan tid, även om de var viktiga för en, är de inte det längre....Teddy-Björnen-Fredriksson-syndromet.

Det fanns f.ö. också en liten elit-grupp på filmtipset, som man var lite avis på men som också var rätt dryga. Såhär i efterhand känns lite som the bad guys i en High-School-Reunion-film...

Det här är nästan Nostalgiporr för mig...jättelustigt.

KyLLo  20:19 30/7 | Stäng | Nästa nya
Nä, precis. Ju fler och starkare känslor man har, desto mer känns det väl.

Många verkar se Filmtipset som en ungdomsfas. Alltså någonting man ägnar sig åt när man har mycket fritid och funderar på vad man ska göra i livet. Men sedan när de skaffar ett liv blir Filmtipset bortprioriterat och kanske rent av bortglömt. Jag har väldigt svårt att föreställa mig att jag i framtiden skulle kunna välja bort eller glömma bort att besöka Filmtipset. Men även svårt att tro att Filmtipset skulle kunna ta över och styra mitt liv.

Trangor  15:35 11/8 | Stäng | Nästa nya
Jag slutade upp med filmtipset när jag slutade se på filmer. Nu när jag har börjat igen så har det en funktion så jag har börjat använda det igen. Även om filmtipsaralgon är kass, så finns det mycket resurser att hämta här. Framförallt hjälper mig filmtipset att undvika kassa filmer.

KyLLo  19:11 21/9 | Stäng |
Ett levande undantag, alltså. ;)

"Framförallt hjälper mig filmtipset att undvika kassa filmer."
Ungefär som en filmrecension då? :P

Egentligen är väl algon bra i jämförelse med andra sajters. Däremot funkar den inte för allt och alla. Först och främst måste man ha betygsatt en viss mängd filmer för att det ska bli tillförlitligt. Sedan ju mer avvikande smak eller betygsättning, desto sämre underlag och matchning. Och den klarar ju inte av att avläsa personliga intressen. Om man exempelvis är sån att man älskar alla filmer med en viss skådespelare och avskyr alla filmer med en annan. Eller om man älskar fotbollsfilmer men avskyr hockeyfilmer och vice versa. Inte heller förstår den logiska betygsmönster, som i filmserier. Ser man många filmer med få betyg eller som bara en viss grupp användare sett blir underlaget och uträkningarna sämre. Exempelvis om man ser helt nya biofilmer och rariteter. Om medlemmar sätter oärliga betyg kan det också leda till sämre uträkningar för andra. Det är väl bristerna som jag har upptäckt. Om du anser att uträkningarna fungerar bättre för dig på en annan sajt kan det teoretiskt sett bero på faktorer som att det finns fler medlemmar med smak som liknar din, att medlemmarna är ärligare med betyg eller att det är jämnare betygsspridning.

För att komma runt bristerna skulle det förmodligen krävas ett intellektuellt och självtänkande system, liknande dagens robotar. Som kan lära sig medlemmarnas individuella betygsmönster och intressen, samt kan lära av sina misstag. Risken är att ett sånt skulle bli både kostsamt och segt.
Inlägget är ändrat 19:11 21/9.
Historik
Göm historik