Tips på barnfilm - Filmsnack
Tips på barnfilm
andersg  18:52 3/5 | Stäng | Nästa nya
Hej!
Dottern ska ha kompisar över på filmkväll, de är 5-6år. Kan något speciellt rekommenderas (utanför vad som finns på Netflix)?
Buster Keaton, Mabel Normand, Charlie Chaplin, Helan & Halvan etc. Det är väl rätt tidlösa generationsöverskridande filmer.

Tecknat är ju ett säkert kort, men det är väl lite för självklart för att ens tipsa om.

Vad gillar hon?
Havets sång (Song of the Sea), en europeisk, mest irländsk, tecknad film. Vet inte om 5-åringar gillar den, men den har ingen åldersgräns, vad jag vet. Definitivt olik Disneys filmer, om man letar efter det.
Ponyo på klippan vid havet, japansk animerad film av Hayao Miyazaki, med samma nautiska tema som föregående film, men annars är väl Min granne Totoro och Kikis expressbud av samme regissör inte helt fel för åldersgruppen.
Bland Disneys filmer är t.ex. Dumbo, Bambi och Alice i underlandet favoriter som aldrig blir för gamla för en ung publik.

andersg  15:32 4/5 | Stäng | Nästa nya
Det blev till att hyra Ponyo, tack för tipset. Totoro och Lånaren Ariyetti är andra anime favoriter.

Det är generellt dålig tillgång till svenskt språk på de mer "ovanliga" filmerna.

Jag känner inte en 5åring som skulle acceptera varken Buster Keaton, Chaplin eller Helan & Halvan efter att ha fri tillgång till barnplay och netflix. Givetvis kan det uppskattas om man blir upplärd att se på film som en konstform, men det är något tidigt ännu.

Det där såg jag inte...
Tror du underskattar Chaplin m fl när det gäller att hålla uppe intresset hos barn. Sedan är det väl iofs mer stimulans för ögon och öron i en tecknad barnfilm från de senaste decennierna, så förmodligen skulle de flesta välja Ponyo, Totoro eller vad det kan vara, även om de haft samma tillgång och vana vid Chaplin och tecknat. Om de får välja helt fritt alltså.

När är det dags att lära upp dem att se på "film som konstform"?
Nu fanns ju inte netflix när jag var liten, men vi hade filmnet, cartoon network och TCC (the children's channel) utöver utbudet på VHS samt hyrfilm runt hörnet från bostaden, så jag skulle inte påstå att det fanns ont om film för mig att se som liten och jag var galen i helan och halvan, chaplin, buster keaton, monty python osv.
Så det handlar nog mer om barnet som individ, än barn i allmänhet.

Jag skulle inte påstå att jag blivit upplärd på något sätt att gilla den sortens rörande bild, särskilt eftersom att mina föräldrar inte alltid delade min smak.
Jag tror att det är svårt att lära någon att uppskatta en viss sorts humor, eller att lära någon till att tycka något är underhållande.

Jag tror att min poäng är att det bästa är att ge barnet valmöjligheter, men inte utesluta något enbart baserat på åldersgruppen i allmänhet, utan se på barnen mer som individer.
För att man vet aldrig, om barnet aldrig fått chansen att välja själv, utan enbart fått valet att se det som alla andra barn ser på, som någon slags åldersdefinierad bubbla av vad man "ska se" när man är i den åldern.

Men om man ska ha en grupp med andras barn, så ska man nog göra det lätt för sig och välja ett säkert kort, även om man kan försöka välja en film som man själv känner att den är något mer kvalitativ än en stor mängd av de filmer som har barn som målgrupp.

KyLLo  01:14 7/7 | Stäng | Nästa nya
Jag tror inte att det inte går att styra barns smak, oavsett om det handlar om film, pålägg eller något annat. Vet man att de går ifrån om man sätter på Buster Keaton så går det knappast bättre andra eller tredje gången. Smak förändras ofta senare i livet ändå. Men som du säger, att våga testa något ovant är nog bara nyttigt för dem. Barn är ofta vanetrogna och fastnar lätt för något som de tycker om. De kan säga att de aldrig vill se något annat om de inte förstår att det kan finnas annat som är lika bra eller bättre. Lyckas man dock bryta mönstret kan de vända på en femöring. Ett tips kan vara att man gör det lite mysigt när man introducerar något nytt och att man försöker sitta med i början. Och många barn verkar tycka om när man har en historia kopplad till det som ska introduceras. Ett barndomsminne eller vad som helst. Det är väl sånt som man ofta minns lättare senare i livet. Låt barnen vara delaktiga och sätta på filmen själva. Förklara om de inte vet hur de ska göra. För en dialog istället för att bara passa upp och ge order. Det tror jag mycket på.

"...något mer kvalitativ än en stor mängd av de filmer som har barn som målgrupp". Våld och porr? :P

Lectra  01:43 7/7 | Stäng | Nästa nya
Nej, precis. Jag menade just att man kan ge dem fler valmöjligheter och inte utesluta något bara för att man själv utgår ifrån att de hellre skulle vilja se något annat. Inte att man kan lära barn att gilla något mot deras vilja.

För att veta att barnet går därifrån om du spelar upp något du tror att de kanske skulle uppskatta så måste man ju ge det ett första försök.

Min pappa brukade till exempel säga att "ikväll går den en rolig film på tv" med information om vilken tid och kanal, sen var det upp till mig om jag ville se den, men ofta fick den ju en chans då det alltid går att stänga av om det är tråkigt.

Med något mer kvalitativ menade jag att man kan testa att spela upp till exempel Totoro eller James and the Giant Peach, men okej.
Inlägget är ändrat 01:55 7/7.
Historik
Göm historik

KyLLo  03:11 7/7 | Stäng | Nästa nya
Jo, jag förstår. Det var bara på skämt som jag tolkade det rakt av.

Jag tycker det är så härligt när föräldrar har sparat filmer, leksaker och annat från uppväxten och gett till sina barn. Även om barnen inte riktigt kan ta in att föräldrarna har varit barn och förstå värdet, så kan bli ett minne för livet och något som de kan föra vidare i sin tur.

Vissa filmer är nog allra bäst när man är barn. Men det där fina minnet av en film eller kring den kan nog leva kvar hela livet.

andersg  15:24 4/5 | Stäng | Nästa nya
Just fel byxor är en kortfilm, men visst är den bra.
Netflix duger gott. My Little Ponys går alltid hem. Om du vill att dom ska se lite mer action kan du testa Ninjago och Bilar (Blixten McQueen). Och så +1 på Miyazakifilmerna Jaganatha föreslog.

ShenLong  21:02 11/7 | Stäng | Visa arv |

den här var supersnygg. den riktar sig nog mest till 5-6åringar gissar jag. vet inte hur det ser ut med svenskt tal dock. trillade över den av en slump