Magiska filmscener - Filmsnack
Veckla ihop
Magiska filmscener
Trangor  07:23 9/5 | Stäng | Nästa nya
Som det låter, här postar vi magiska filmscener av olika slag. Gärna med länk till valfri videotjänst om möjligt.

Solidus  10:48 9/5 | Stäng | Nästa nya
+1. Mäktig scen!
Den här scenen ger mig rysningar varje gång jag ser den. Definition av mäktighet.

Slagsmålsscenen i Inception tyckte jag var fantastisk när den kommer, bilderna musiken.

Inlägget är ändrat 18:05 9/5.
Historik
Göm historik
Sen älskade jag massvis av scener i Matrix när den kom. Och så har jag för mig att där var en fightingscene i någon av X-men filmerna som var det coolaste jag någonsin har sett i 3D och då har jag egentligen alltid hatat 3D. Om jag minns rätt var det slagsmål i flera olika dimensioner eller....
Fast det är ju egentligen bara tekniskt snygga scener. Det finns ju magiska scener som berört mig mycket mer genom dialog eller handling än vad det rent tekniska gör.
Inception har flera magiska tillfällen och visst är det här ett av dem.
Kul! En episk scen, coin flip, No country for old men. En av mina absoulta favoritscener. Vi vet vad som står på spel, mackägaren vet inte, det är perfekt spänning.

Finns massor av magiska scener... ser fram emot övriga.

Trangor  19:33 9/5 | Stäng | Nästa nya
Kom inte ihåg den här scenen, men visst var den tät. Min tolkning är dock att han förstår eller i alla fall börjar förstå vidden av singlingen.
Filmpretto (fast funkar ju inte lika bra utan kontexten såklart, talscen i Satantango): https://www.youtube.com/watch?v=m3WDWHzdYgs

Lite åt samma håll fast piggare film (öppningen i Dränkta i nummerordning): https://www.youtube.com/watch?v=MSW0hOqA4sk

Personlig favoritfilm (Seven): https://www.youtube.com/watch?v=qHOW_Fg_KZw

Konsertscen (Purple rain): https://www.youtube.com/watch?v=5F3v4kfKNJc

Apa till människa (2001): https://www.youtube.com/watch?v=toNuups_j4A
Filmen Det våras med musik (Allegro non troppo) av Bruno Bozzetto från 1976, ett slags skämtsam ripost till Disneyfilmen Fantasia från 1940.

Animerade avsnittet Valse Triste av Jean Sibelius:

Från samma film, likaledes animerade avsnittet Bolero av Maurice Ravel:

Walt Disney sedd från sin mindre kända, morbida sida, till tonerna av Ma Meeshka Mow Skwoz av Mr Bungle:
Inlägget är ändrat 15:23 10/5.
Historik
Göm historik
Problemet är att de flesta verkligt magiska scenerna inte går att isolera från sin omgivning eller se utan att bortse från vad som föregått dem. De som går att isolera är av naturliga skäl på något plan mer banala. Men de kan förstås vara fantastiska på sina sätt. Inledningsscener står ju av naturliga skäl för sig själva i relativt hög grad, och på tal om Clockwork Orange så har den kanske tidernas bästa inledningsscen.

En annan scen är när killen spelad av regissören själv i "Funny Ha Ha" framför sitt romantiska intresse för huvudpersonen. Hittar dessvärre inget klipp.

Eller när invandraren blir misshandlad i Sånger från andra våningen (fast å a s har nästa alla scener där kvar tillräckligt mycket av briljans när de isoleras för att kallas magiska).
Veckla ihop

andersg  08:25 10/5 | Stäng | Nästa nya
Apropå intro, första klippet i Touch of Evil klockar in på 3:21, bara det är coolt, sen är det spänning från sekund 1, mycket respektabelt från 1958. https://www.youtube.com/watch?v=Yg8MqjoFvy4
Introklippet i Spectre är 4:04 https://www.youtube.com/watch?v=cbqv1kbsNUY vilket är imponerande långt idag. Givet att det det är 60 år mellan filmerna måste jag säga att ynka 43 sekunder längre är ganska lite givet den minst sagt tekniska revolutionen, vilket gör Touch of Evil än mer imponerande.
Jag är svag för sådana scener (vem är inte det?). De skulle förtjäna en egen tråd.
Det är nästan det som är skillnaden mellan fyror och femmor. Fyror har en eller två magiska scener och ett allmänt välbefinnande. Femmorna har däremot så många magiska scener att ingen särskild utmärker sig. Sånger från andra våningen är ju gjord med det i åtanke, varje scen bär sig själv med sin egen magi och bidrar samtidigt till helheten.
url]Dansscenen i Buffalo 66|https://www.youtube.com/watch?v=AZL_3PDh_K4[/url]

Hypostas2  20:49 19/5 | Stäng | Nästa nya
Riktigt bra film, tror jag ska se om den asap.

Lectra  20:05 20/5 | Stäng | Visa arv |
Sexscenen i Don't Look Now

Dansscenen i Simple Men