esc - Allmänt
esc
Andra våningen  14:49 13/5 | Stäng | Nästa nya
bäst? sämst?

i år tyckte jag faktiskt att sverige hade bästa låten. norge var dock fantastisk med sin medvetet dumma text och sin entusiasm. albanien och litauen hade sina kvaliteter också. cypern och danmark var bedrövliga textmässigt, men musikaliskt vägdes en del upp, så svårt att säga vilken som var sämst. kanske vitryssland.

nederländerna var ju fullständigt meningslös förresten (och bara detatt han kallade sig waylon...)
estland var också allt annat än min smak.
Tycker att knappen lite tappat sin funktion i dagens modernare dator-interface. Fortfarande en pålitlig knapp i de flesta lägen, dock!
knappen har jag aldrig använt, förutom i kombination med sevärdhetstecken och alt och liknande. har aldrig förstått vilket sammanhang det kommit från, fast antar att det är pc.
Det har varit ett udda esc-år för mig i år. Till att börja med var det ingen låt i melodifestivalen som riktigt stod ut för mig. Den jag i slutändan tyckte bäst om var Shuffla med Samir och Viktor, den hade ändå ett svängigt saxparti.
Sen var det inga införprogram i år, så tråkigt att de slutat med det, så jag hade ingen koll på låtarna innan. Såg för första gången inte på semifinalerna heller så allt var helt nytt i finalen. Och igen, ingenting stack ut. Brukar alltid falla hårt för i alla fall någon låt, men icke.
Sveriges bidrag var mycket ospännande men jag är glad att de ändrat i nummret och plockat bort "dra ner jackan över axeln"- rörelsen som han körde i varje refräng. Det var helt ok nu, men tråkigt.
Spanien hade en söt liten duet och sångarna hade för em gångs skull riktigt fin personkemi. Finland hade ett snyggt nummer. Krumpandet(?) i Nederländernas nummer var så oväntat att det blev lite fint, fast låten var en stor besvikelse. Hase sett fram emot Waylons återkomst.
Att du uppskattade Norge och stackars Alexanders kramoaktigt entusiasm trots låtens vedervärdighet och ett av de fånigaste(på ett dåligt sätt) nummren på länge, jag förstår inte.
Litauen förstörde sin låt med extremt ostiga projektioner. Det var synd.
Finland hörde till de få som jag missade. Litauen var inget vidare visuellt, men låten var relativt fin. Och Norge... jag förstår hur man bara kan irritera sig, men jag tyckte den var rolig. Han hade ju skrivit låten själv, och jag tyckte att entusiasmen verkade äkta. Fast det är förstås möjligt att han inombords hatade den vid det laget.

Canomia  03:23 16/5 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte, inbillar mig att han skäms nått ofantligt, särskilt för att han skrivit den, men måste sälja skiten ändå.

Tyckte förresten Serbien var helt ok, väldigt eurovision. Tyskland var den ända med en refräng som satte sig lite lite så det uppskattades också. Irland lite samma som Tyskland kanske. Frankrike hade fina kläder, Cypern hade bra ljussat bra glittertyg.

Jag saknade nått svulstigt med en riktigt stark refräng, typ Vitrysslands Butterflies från för några år sedan eller Conchitas Rise Like a Phoenix. Nått smittsamt glatt som typ Jedward. Något tokigt som bara kan finnas i eurovision, typ Dancing Lasha Tumbai eller förra årets Yodel It. Nått artsy som typ Loic Notet eller föra årets med hästhuvudet. Och nått som jag aldrig hittat själv men som bara är alldeles underbart, typ Aivaras Happy You eller Ik Ben Verlift.
Inlägget är ändrat 16:12 16/5.
Historik
Göm historik

choklatchip  18:22 16/5 | Stäng | Nästa nya
Dancing Lasha har jag som ringsignal! Den är bara så pepp! Retar mig att jag oftast måste ha telefonen på ljudlös!
Konstigt att de tagit bort inför-programmen. Har inte sett något sedan typ -95, men de verkade roliga på pappret.
Tyckte heller inte att där var något riktigt bra bidrag i svenska uttagningen i år. Har för mig att där var något bättre som åkte ut genast i omgång ett, men inget som var tillräckligt bra att fastna.

Jag höll på Mariette men mer som minst dålig. Benjamin tyckte jag var direkt tråkig.
Mariette blev mer och mer irriterande varje gång jag hörde den. Pinsamt låtskriveri!

choklatchip  18:38 18/5 | Stäng | Nästa nya
Håller med om att den inte växer på en direkt. Benjamins gillade jag inte alls. Men den var i och för sig bättre än Dressmanreklamen i fjol. Ljuseffekterna var snygga men lite mer än ljus önskar jag mig i en showtävling.
Men visst dansade han ändå bra?
Benjamin var faktiskt bäst även i svenska tävlingen tyckte jag. Men lite jobbig och tråkig rent visuellt.
(han är jättebra på scen men ljuseffekterna var kanske mer en kul idé än bra, och det där med handen på könsorganet var lite väl "utmanande", på gränsen till obehagligt).
Tyckte där var otroligt många bra bidrag i år. Gillade Danmark, Sloveniens, Belgiens lite Bondkänsla, Israel, Tyskland kanske lite mycket Ed Sheeran, Österrike väldigt likt Nanos i fjol, Frankrikes, Italiens, Schweiz och Portugal. Älskade Australiens dans men låten var väl inte så mycket att hänga i granen.

Ukraina lyckades däremot skapa ett bidrag som jag verkligen hatade. Allt kändes bara fel! Låten, linsen, kistan, det brinnande pianot, fy f-n så dåligt! Tjeckien kändes heller inte så fräscht...

Canomia  02:59 16/5 | Stäng | Nästa nya
Vi pratade en del om Australiens dans, jag och min bror. Att det såg ut som nån full på en fest. Att koreografen fuckat upp det och givit henne rörelser hon inte kunde genomföra på ett snyggt sätt. Intressant att du tyckte om just den dansen. Varför?

Jag gillade Tjeckien, är texten sunkig eller vad var det som inte var fräscht? Lyssnade inte på orden alls. Den hade kunnat vara riktigt bra med en starkare sångare.

choklatchip  18:18 16/5 | Stäng | Nästa nya
Jag tyckte det blev lite girlpower vibrationer á la Beyonce i dansen. Kändes så lustfyllt och äkta på något sätt.

När jag hörde den inför på youtube tyckte jag att den funkade bättre. Samma med dottern. Vi hade sett låtarna innan och så såg familjen dem ihop på tisdagen och torsdagen. Genomgående tema kändes som om vi båda sa; Oh, men den har jag för mig var bra! Och sedan efter låten; ehh, den var bättre på youtube. Jo, ja, tja texten är väl lite sunkig, eller så förstår jag den inte. Ljug för mig? Och sedan fattade jag inte det med ryggsäcken, skulle han spela skolpojke eller vad? Nej där var något som inte fungerade.
Tänkte datanörd från tidigt 80-tal.
Men kanske snarare skolpojke, nu när du säger det.
Förresten. Det som jag tyckte var riktigt roligt i år var de låtar som juryn och publiken tyckte extremt olika kring. Sådant är alltid spännande. Vad hör jurygrupperna som vi andra inte hör?
Jag hörde snarare det jurygrupperna hörde än det ni andra hörde.

choklatchip  18:40 18/5 | Stäng | Nästa nya
Kanske dina sju års kritiskt granskande av musik som gett dig juryöron.
Kanske dina sju års kritiskt granskande av musik som gett dig juryöron.
jag tycker that's how you write a song var typ det sämsta i eurovision på hur länge som helst. kanske den sämsta låten någonsin faktiskt. hatar dessutom rybak. tror att han är ett riktigt svin.

jag hejade på serbien. jag gillade också portugal, danmark (bra show) samt cypern. är helt okej med att israel vann.

Andra våningen  20:27 17/5 | Stäng |
portugal hörde jag inte ens, och serbien hörde jag nog men minns inte, mer än den väldigt östeuropeiske mannen med skägget.