Söker danskfilm i Dogma-stil från detta årtusende - Filmsnack
Veckla ihop
Söker danskfilm i Dogma-stil från detta årtusende
annaliljana  17:14 21/5 | Stäng | Nästa nya
Under sommaren i Köpenhamn föreslår en politiker, halvt på skämt, att man borde städa upp i den här stan och få bort dem som inte bidrar till mänskligheten utan bara förstör. En grupp politiker och militärer tar hen (honom?) på orden och börjar samla in folk på samhällets botten i gympasalar i de tomma skolorna. Där inkvarteras de i väntan på en "rättegång" där de ska bevisa att de har gjort goda gärningar i sitt liv, annars döms och avrättas de. En kvinna är ledare för en motståndsrörelse som uppstår. Är hon dotter till politikern? Osäker, men hon är högt upp i samhället men kan inte ställa upp på denna utrensning. Hon spelar rollen av en gängmedlem när de arresterar henne och de jobbar hårt på att få henne att erkänna vem hon egentligen är.
En av de som sitter med i förhören börjar inse att det de gör är fel men vågar inte säga emot. Han inser att två av de intagna är hans biologiska föräldrar, tillika syskon och att han kommer från ett ursprung av våld och incest.
Filmen slutar med en vy över en överfull flyktingbåt full med danskar som anländer till Afrikas kust. Det är en oerhört stark och viktig film men ingen verkar känna till den. Trots det visades den om och om igen på någon svensk filmkanal (Viasat?) för runt 5 år sedan men filmkanalerna har inte heller kunnat hjälpa mig.
Ledaren för motståndsrörelsen är förvillande lik Sidse Babett Knudsen, det måste vara hon, men filmen finns inte med i hennes filmografi och på hennes fansidor har ingen kunnat hjälpa mig. Jag har letat och letat och håller på att bli tokig. Snälla någon?
Filmen har en mycket stark Dogma-känsla och borde inte vara mycket mer än 10 år gammal.

lucius  21:28 6/6 | Stäng | Visa arv |
Ja det måste vara "hur vi blir av med dom andra" som Gordyal skriver. Minns att jag också gillade den men att jag också blev förvånad över att den bara försvann i vimlet och stod totalt odebatterad. Kanske var den inte tillräckligt subtil i sin satir för att tas på allvar.
Redan anslaget var befriande övertydligt på ett sätt som nästan kändes förbjudet för nordisk film, med en tant som åkte permobil längsmed en landsväg när det plötsligt dyker upp en militärkonvoj och soldater i stridsmunderingar kastar sig över tanten och släpar in henne i ett fordon och kör iväg.