Betyg idag: 1 101 Besökare idag: 5 517
Fråga: varför är Sandrews filmpärlor-utgåvor så efterfrågade? - Filmsnack
Veckla ihop
Fråga: varför är Sandrews filmpärlor-utgåvor så efterfrågade?
DVG2007  22/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Kikar man på t.ex. Tradera kan man se att DVD-utgåvor av "Sandrews filmpärlor" säljs för flera hundringar styck. Att dessa utgångna utgåvor är så pass efterfrågade som dom är förefaller vara ett mysterium. Det är inte direkt lysande utgåvor vi pratar om; de saknar extramaterial, och har ibland inte något så grundläggande som kapitelindelning eller textning. Verkar vara nå kultgrej att samla på dessa utgåvor...Kan någon som är insatt i marknaden förklara vad det är, eller varför folk är så intresserade av just dessa utgåvor?
Veckla ihop

Jaganatha  22/5 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag känner en och annan som egentligen bara tittar på gammal svensk film och sällan något annat. Det i kombination med de begränsade upplagorna gör att priserna trissas upp. Köparna värderar nog inte utgåvorna efter samma kriterier som gäller för nyare filmer rörande extramaterial, kapitelindelning, textning, ljud- och bildkvalitet etc. Det verkar också numera finnas en lite tragisk vurm för och längtan tillbaka till "Sverige som det en gång var", men dess betydelse ska kanske inte överdrivas.

DVG2007  22/5 2018 | Stäng | Nästa nya
En och en annan poäng där, och delvis svar på frågan. Du är nog något på spåret i och med längtan tillbaks. Men det är ändå inte hela svaret. Begriper t.ex. inte varför folk kan tänka sig betala hundralappar för gamla pissutgåvor av Sucksdorffs filmer från Sandrews (Det stora äventyret m.fl.) istället för att köpa hela Sucksdorff-boxen från Studio S (med ALLA hans filmer) för samma pris.
Jag tycker det kan vara både gulligt och tragiskt att längta tillbaka till förr. Att se en gammal film och romantisera kring hur härligt och bekymmersfritt allt var förr är en trevlig känsla. Samtidigt måste man inse att verkligheten aldrig sett ut som den målas upp, annars är det som du säger tragiskt. Att längta tillbaka likställer jag lite med att längta efter att leva i en fantasy-värld. Man kan väl få drömma?
Precis. För mig handlar det inte om att det var bättre förr utan att det är skönt att kliva ur den värld som man är i till vardags ett tag. Samma sak med litteratur. Mobiltelefoner i böcker är alltid ett minus.
Ärligt talat vet jag inte om köparna av Sandrews filmpärlor för hundratals kronor drivs av en längtan tillbaka till ett idylliskt gammal-Sverige. Man är givetvis inte tragisk bara för att man tittar på gammal film, även om jag inte känner någon specifik dragning till Sandrews samling av svenska "filmpärlor". För övrigt är jag själv lite av en Tradera-narkoman och vet att det ibland kan vara svårt att låta bli att bjuda, fast jag borde veta bättre...

simonm  23/5 2018 | Stäng | Visa arv |
Det är väl samlargenen som gör att folk vill ha kompletta samlingar? Jag känner igen det där själv, men det har med tiden försvunnit och nu är det mest en börda med allt skräp jag samlat på mig.