Kuriös fakta - Allmänt
Kuriös fakta
Andra våningen  5/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag hade aldrig hört talas om Minnie Riperton förrän idag, då jag såg att hon var Chicagosoulgruppen The Gems karakteristiska tonåriga huvudsångerska på 60-talet. Upptäckte följande om henne:

* Hon var mamma till Maya Rudolph
* Hon ligger bakom låten Lovin' You som är en nyckelingrediens i en klassisk J D-fantasi.

Ganska överväldigande ändå.
Hennes sololåt Les Fleurs är förresten fantastisk. Borde ha hört den förut. Hon har verkligen rört sig i utkanten av mina referensramar och först nu framträtt ordentligt. 31 år var hon när hon dog också.
såg cool ut också. som en svart harriet andersson.
Ja, låten är fantastisk. Och hon är en kanonsångerska.
En sådan bra representant för den "fullmogna" genrelösa 60-talsmusiken också. I början låter det som Blind Faiths Can't Find My Way Home, men det blir ju något helt annat. Överdådig ungefär som Russell Morris The Real Thing, men bättre. Ja, tyvärr är hennes musik lite begränsad textmässigt, och det är väl förklaringen till att hon inte är större. Och kanske att hon måste använda tricket med falsettsången i varje låt... Känns som om hon hade kunnat göra ännu fler fantastiska saker om hon fått annat material att jobba med.
vet egentligen inte vad du talar om, men kom osökt att tänka på att sylvia i mickey & sylvia också var en nyckelperson i den tidiga hiphopen.
Nämen nu trodde jag att J D Salinger skrivit en fantasi om en soullåt och får upp en fånig tv-serie
Skandinaverna kokar ris på olika sätt
Inlägget är ändrat 6/6 2018.
Göm historik
Förklaringen gjorde mig lite besviken.
källa: svt
monsterpop  7/6 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
"apridning på sociala medier ger makt som medför ansvar"
Ja, apridning ska man passa sig för, inget man okynnesgör precis!
Inlägget är ändrat 10/6 2018.
Göm historik
Hahah, var tvungen att googla det där. Underbart!
Förr i världen trodde man att Järven var ett ohejdligt glupskt djur som lätt slukade en älg i en sittning och egentligen aldrig slutade äta. Det latinska namnet Gulo anspelar även på denna myt, från latinets ord för frossare (gulosus). Skrönor från forna dagar berättar om hur detta hejdlösa ätande tvingade Järven till att pressa sig mellan två närstående trädstammar för att kunna klämma ut allt bajs.

Numera så har man dock listat ut att Järven styckar sina byten eller de kadaver den kommer över och gömmer bitarna på olika ställen i snön och att det är förklaringen till att stora mängder mat bara försvinner när en Järv varit framme.
Intressant. Kanske en förklaring till en järvs replik i Plupp: "Järvar är alltid hungriga, ska du veta".
Garanterat en förklaring på det!
Fantastiskt fint. Och väldigt finurligt resonerat. Jag känner mig inspirerad!
Trevligt att kunna bidra till inspiration!
ja jag har för mig att linné har skrivit om det där med trädet (eller var det en lärjunge till honom?).
Ja hörredu det kan säkert stämma. Just det har jag ingen aning om och en googling gjorde mig inte klokare.
Ett alternativt namn på järv är "filfras", som lär komma av det tyska uttrycket "Vielfrass" som betyder typ "frossa mycket".

zonk  19:36 25/7 | Stäng | Nästa nya
Fonetiskt "översatt" tyska är fint. Gillar att uttrycket "ont krut förgås inte så lätt" tydligen kommer av det tyska uttrycket "Unkraut vergeht nicht", dvs "ogräs förgås inte", typ.
ungefär som att man kallar mycket av det som skrevs på 30-40-talen för hajlittleratur.

zonk  00:26 26/7 | Stäng | Nästa nya
Uäh? Förklara dig?
äsch, ett dåligt skämt som verkligen inte tål en förklaring.

Fetjocke  11:08 26/7 | Stäng | Nästa nya
"Hellre oförstådd än övertydlig!" :-)
High litterature?
hejdå åstol
farväl till vapen
tack och hej leverpastej
bye bye love
goderafton goderafton både herre och fru
hajlittleratur

zonk  08:46 12/9 | Stäng | Nästa nya
ouch... :D
snarare befängt än kuriöst, kanske, men jag är äldre än vad andra världskriget (fullbordat) var då jag föddes.
begrundade det faktum att en fyrsiffrig kod jag använder då och då har formen av ett halvt hakkors. landade på

fast det kanske alla redan visste? (utan att berätta för mig :( )
"ung man begrundar ett halvt hakkors"
låter som en semifin roman.
Två orelaterade tecknade serier som kallades Dennis the Menace debuterade samma dag (12 mars 1951) och handlade båda om ett busfrö (det ena dock lite äldre och elakare).

choklatchip  22:37 27/7 | Stäng | Nästa nya
Jag har aldrig gillat Dennis. I alla fall inte han med grannen och den stora vita hunden. Vilken utav Dennisarna var det?
den med vita hunden är den yngre och snällare Dennis. även jag avskydde den som barn.
tvestjärtar är utmärkta mödrar

choklatchip  22:38 27/7 | Stäng | Nästa nya
På vilket sätt? Känner att det är ibland är oerhört lätt att få det epitetet - utmärkt mor.

monsterpop  14:06 30/7 | Stäng | Nästa nya
de tar hand om ungarna, till skillnad från de flesta insekter. tycker nog det går att argumentera för att de borde få adoptera.

choklatchip  15:23 31/7 | Stäng | Nästa nya
Tänker att bin också borde räknas dit i så fall?

zonk  16:51 6/8 | Stäng | Nästa nya
Fast där handlar det mestadels om att de tar hand om sin systers barn!

monsterpop  13:43 10/9 | Stäng | Nästa nya
måste nog konsultera mitt biodlarkorsord, men kastar inte de ut ungar som inte håller måttet?

stjärtmesar som misslyckas med parning letar upp en släkting och hjälper till att ta hand om dennas ungar.

zonk  20:40 10/9 | Stäng | Nästa nya
Det är möjligt att de gör. Har för mig att jag läst nåt sånt.

Fint av dem! Hoppas det blir bra.
Bra att veta om man behöver en barnvakt.
Jag har någon gång funderat på ordet barnafader. Varför prefixet barna-, är inte det överflödigt? Min slutsats har varit att det syftat på barn i bemärkelsen icke vuxen, men det har ändå inte riktigt gett klarhet åt användningen.

Nu har jag insett att dess relativa betydelse kan skilja sig från faderns. Ett barn har en far, medan en mor har en barnafar, dvs en man som är far till dess barn. Det förklarar också varför barnafader mest dyker upp i samband med oklara relationer.

monsterpop  14:04 30/7 | Stäng | Nästa nya
mor, har mor far?
har mor far? harmorfar har mor.

monsterpop  13:35 10/9 | Stäng | Nästa nya
har monica en hämnare?
Sant! Jag å de kom på Stella.
Vet inte om den var för dålig eller för obegriplig.

superjudgen  20:45 12/9 | Stäng | Nästa nya
jag fattar. ganska dålig.
du ja, det förvånar mig inte.
Som baby daddy och baby mama.
Jag läser alltid titeln som porös fakta.. Vet inte varför.
VDKVV((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((MMM8M80
Kuriös fakta: detta skrevs av en kattunge.

choklatchip  15:24 31/7 | Stäng | Nästa nya
Du vet att det betyder; -Hjälp, jag är kidnappad! ...
hon är med sin kull och mamma, så det är nog inte så troligt. men ser din poäng: det var inte direkt någon intressant post.
delfiner pratar hologramskt
Vad betyder det ens? Är det som prinsessan Leias nödanrop som hon skickar iväg med R2D2 i början av Stjärnornas krig, så tror jag dig inte.

nonamateur  11:56 6/9 | Stäng | Nästa nya
finns gott om poppigare källor med, men inga jag känner mig hemma med sedan tidigare.
Under medeltiden var det vanligt att tillverka pigment av tygrester färgade med värdefulla färgämnen som tex krapp. Tygbitarna klipptes i småbitar och kokades i lut och filtrerades (förenklat). Det kunde sen rivas till ett fint pulver och blandas med bindemedel. En slags medeltida återvinning eftersom man under denna tid inte lät något av värde gå till spillo.
utom typ halva Europas skog.
men det hade ju inget värde då eftersom det fortfarande var så utbrett.

kaustiksoda  19:25 15/8 | Stäng | Nästa nya
Ja, det gills inte riktigt tror jag.
fikon (ficus carica) har inga synliga blommor utan de blommar inuti "frukten" (som många andra frukter är det inte en frukt egentligen men alla säger så).

fikonen pollineras genom att en fikonstekelhona klättrar in i fikonet genom ett litet hål. honan pollinerar blommorna samt lägger sina ägg där. i regel kan honan inte ta sig ut och dör därför inuti frukten. efter några veckor är hanfikonstekelarna färdigutvecklade och de borrar sig då ut ur fikonet, efter ett tag är honorna också färdiga och tar sig ut genom samma gångar och blir då befruktade. efter det utvecklas fikonet till en frukt. utan den här processen blir det alltså ingen frukt. (det finns dock sorter av fikon där det inte behövs pollinering för att det ska bli frukter).

sennight  14:15 18/9 | Stäng | Nästa nya
lärde mig detta när jag läste om någon vegan som inte åt fikon.
Hade ingen aning om den där befruktningsprocessen. Hur konstiga sätt kan evolutionen hitta på egentligen! (Men visste att det kunde vara döda steklar i fikon, just på grund av att det berättades att en vegan på jobbet inte åt fikon pga detta.)
lärde mig för någon tid sedan att myter om ormbunksblomman har funnits även i sverige (i folklivet i åkers och rekarne härader, del 3). om tibast, som ju har blommor även till vardags, sa man att "blommor äro en raritet om de tagas de nätter de tros blomma. de blommor som äro naturliga tror ingen vara tibastblommor."

sennight  18:10 20/10 | Stäng | Nästa nya
åh, intressant. jag tänkte faktiskt skriva ovan om att det (enligt wikipedia) i flera språk finns uttryck/talesätt om fikonblommornas sällsynthet.
som barn sköt vi med ballonggevär. var detta en grej på andra ställen med? en tom rulle hushållspapper, en avklippt ballong, tejp och torkade gula ärtor som ammo.
Inlägget är ändrat 10:48 14/10.

moltenhorror  11:23 14/10 | Stäng | Nästa nya
Ja, även om vi använde rönnbär.

nonamateur  20:26 14/10 | Stäng | Nästa nya
ibland hade vi rönnbär. känns som att det bör minska risken för ögonskador rejält.

kaustiksoda  22:09 14/10 | Stäng | Nästa nya
Vi använde också Rönnbär. Men omogna är dom rätt hårda.
Ja. Vi hade fullskaligt krig mot grannbarnen.

nonamateur  20:28 14/10 | Stäng | Nästa nya
haha. du var bergis en tuffare krigare än jag ♡

kaustiksoda  22:08 14/10 | Stäng | Nästa nya
Nå, jag var en ganska bra vapensmed i alla fall.
Ja, jag tror inte vi kallade det ballonggevär, men det gjorde vi.
Jag förstår inte.. hur skjuter man?

Canomia  23:39 14/10 | Stäng | Nästa nya
Du tejpar fast öppningen av ballongen på ena sidan av rullen, lägger i valfri ammo och så är det typ som en slangbella. Man drar i ärtan genom ballongen som spänns ut och när man släpper skjuts den iväg.
Aha, jag såg framför mig att ärtorna låg på andra sidan om ballongen.
det gamla skällsordet "horeson" kan ha uppstått som en förvanskning av "herjans sonr" = odens son (av samma rot som "här", "härja"), "der i den kristelige tid er blevet til et saa udsøgt skældsord, at alle de gamle love og vedtægter sætte stræng straf paa att betjene sig deraf imod nogen".

stockholms snickares skråordning 1575, § 22: "then som i vppenbar gijlde kaller sin ämbetzbroder een skalck, hooreson eller skiökie son, böthe tolff öre"

bjarkö-retten 1345, art. 21: "kallar maþær man oqwæþins orþum ... swa sum þiuwær, morþæri, liuari, forsleghin herriæns son, morþbreunæri"

ännu i swerikes rijkes stadz lagh 1613: "thetta äro the ord, som swå skal fore bötas: forwunnin tiufwer, forwunnin liughare, forwunnin härianson, forwunnin mordbrännare"

(tillägg till "svend vonved/svanevit" i dgf, vol. 3. följetongen som är grundtvig o bugges försök att reda ut begreppen kring denna mystiska visa är för övrigt mycket god läsning)
Fortsätter på temat äldre tillmälen, denna gången centrala Västergötland 1728. Det var ett på sätt och vis "modernt" problem: en bonde (Erik) kom dåligt överens med sin hustru och hon kom mycket bättre överens med grannbonden (Per), även om ingen kastade ut några anklagelser om syndiga förbindelser. Det blev ändå en sak för häradsrätten och en hel del intressant kring folks liv och leverne på den tiden framkommer på så sätt i protokollet.

Men nu till saken. Erik kastade följande tre okvädningsord på Per: "Fäyer", "Smitar" och "Slicker". Vad betydde orden? Jag spekulerar:

Fäyer skulle kanske kunna ha med fä att göra, men min gissning är att det är en variant på fejare som i skorstensfejare. Jag har sett det sistnämnda som skällsord i ett annat sammanhang -- förmodligen ansågs det lågstatus och smutsigt ungefär som rackare.

Smitar låter knappt som ett svenskt ord, och det kan ju ha rört sig om slarvigt fört protokoll. Kanske var det smitare slarvigt skrivet. Lite oklart exakt vad som avsågs hur som helst.

Slicker finns ju fortfarande i engelskan och betyder ungefär skojare. I saob tas inte ordet upp i någon mening som kan vara relevant.
En "smiter" var tydligen på 1700-talet i Västergötland någon insmickrande person. Gissningsvis är det detta som avses (jag kan ha läst och skrivit av fel).
Just det: "skårstensfäyare" och "dråsepåse" var de tillmälen som en gammal änka kastade på sin granne. Dråsepåse vet jag vad det var: dråsen var resultatet av tröskningen: en blandning av agnar och sädeskorn i olika kvalitet. Efter tröskningen skulle man enligt konstens regler "kasta" dråsen för att skilja agnarna från sädeskornen (agnarna antar jag virvlade upp och lade sig omkring en, slösäden föll ner nära väggen och den fina säden studsade mot väggen och lade sig mittemellan). Det var dock vanligt att man gjorde mjöl direkt på dråsen, p g a fattigdom. Om man ändå skiljde ut den fina säden var det ofta för att göra brännvin av den.
(agnar, slösäd och kvickrot var typisk svältkost. kanske kan lanseras som diet idag)

Andra våningen  11:22 18/11 | Stäng |
(knoppar också förstås. granskott äter jag själv, får för mig att det är nyttigt.)