Död, åldrande, vansinne, besatthet, spökeri - Allmänt
Veckla ihop
Död, åldrande, vansinne, besatthet, spökeri
Andra våningen  11:16 16/6 | Stäng | Nästa nya
Några nyckelord för en viss typ av populärmusik från åren kring 1960. Temat är alltid en förälskelse, men texten och musiken brukar användas för att blåsa upp det hela till proportioner som inte liknar något varken förr eller senare under den inspelade musikens historia.

Jag gillar låtarna när själva musiken spelar en ganska stor roll för den ödesmättade stämningen. Alltså inte direkt Shangri-La's Leader of the Pack och liknande. Texten behöver däremot inte innehålla någon dramatik direkt, så länge temat lutar åt besatthet eller är uppskruvat på liknande sätt. Tar gärna emot tips!

Här kommer några exempel kronologiskt:
The Flamingos -- I Only Have Eyes for You från 1959. Texten här skulle visserligen kunna ses som lätt humoristisk, men musiken gör att det låter på allvar.

Roy Orbison -- Pretty One från 1959. En tidstypisk text. Men det vill till någon som Roy Orbison för att få det att låta som om det är på allvar. Man tror på att han kommer att vänta ut henne, decennium efter decennium.

Ronny Douglas -- You'll Come Back från 1961. Påminner om Pretty One temamässigt, men här är det ekona på instrumenten, och körerna, som gör sitt för den spöklika stämningen, snarare än sångaren.

Och självklart John Leyton - Johnny, Remember Me från 1961.
Veckla ihop

kaustiksoda  10:47 18/6 | Stäng | Nästa nya
Den är kanske lite sen, men jag associerade till Lee Hazlewoods "Poet, fool or bum" från 1973 på temat vansinne och besatthet.

Intressant, jag hör inte alls det i texten. Läste den också, men utan att direkt fatta vad han menar. Hur som helst en betydligt mer komplex text än de jag tänker på, där sångaren mer är inne i en roll.
den sistnämnda associerar jag till samlingen death songs, som har en del smått och gott (dött o gött?). särskilt carolyn sullivans dead! rekommenderas.

hittade även en liknande samling när jag letade efter ovanstående.
Känns inte riktigt som om samlingen prickar det jag är ute efter. Den är lite för "cool". Även om jag inte kunnat undgå många av låtarna när jag tröskat igenom perioden på olika sätt, så verkar det dock finnas en del värt att kolla upp ändå av andra skäl.
Upptäckte att det visst var den liknande samlingen jag kollade på. Death Songs verkar kanske lite mer lovande.
i put a spell on you
absolut, har inte tänkt in den i sammanhanget av någon anledning, men den ligger definitivt inom de andra låtarnas spann. den är före sin tid på många sätt.
they're coming to take me away, ha-haaa?
haha, ja, till hälften. Fast musiken accentuerar det komiska mer än att väcka sympati.
Tar det som en förevändning att posta en låt med en långsökt koppling, men ändå med rätt stor coolhetsfaktor:

Den funkar. Jag har i och för sig problemet att jag tänker "terrier" när jag hör namnet Terry, så den blir komisk på fel sätt, men annars är stämningen i låten rätt.
det här är ett av mina favoritteman inom folkmusik. finns många bra där.
ja, till stort del är det den ödesmättade stämningen som finns i balladerna, i kombination med ett passande popmusikarrangemang som jag är ute efter.
vet inte riktigt om den hör hemma här, men coupons - turn her down är så sjukt bra.
tips på musik från 1:a halvan av 60-talet hör hemma överallt där jag läser. inte så dum vid andra lyssningen.
Kanske mer inramningen i det här fallet, men kom å tänka på Candy Colored Clown i Blue Velvet..

In Dreams heter låten.