Vilken film? Gisslandrama 90-tal - Filmsnack
Vilken film? Gisslandrama 90-tal
Lectra  21/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Hej, jag har utan framgång försökt hitta en film jag sett som liten (filmen ska vara från 80- eller 90-talet) om någon eller några män som tar sig in i en skola och tar en skolklass med barn yngre än högstadiet och en kvinnlig lärare som gisslan och om jag minns rätt hotar med vapen och en bomb.
Gisslandramat pågår länge och polisen är utanför byggnaden med krypskyttar som försöker få sikte genom fönster.

Tack på förhand!
Inlägget är ändrat 21/6 2018.
Historik
Göm historik

Sir Duke  21/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Har du ingen mer info? Vilket land? Vem har gjort filmen? Vilka skådespelare är med?

Lectra  21/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Amerikansk, men som sagt jag såg den när jag var liten, så jag minns ingenting mer än så. Jag har lyckats hitta de flesta filmer som jag kommit ihåg mindre av än den här filmen, men nu har jag sett nästan alla filmer jag kunnat komma över på temat skolrelaterat våld och har inte lyckats hitta den än.
Det finns en film som heter Toy Soldiers från 1991 som kanske stämmer in på beskrivningen. "Terrorister intar en privatskola för ungdomar med mycket inflytelserika föräldrar för att kunna få igenom sina krav. De har dock inte räknat med det stora mod och den uppfinningsrikedom som några av ungdomarna har."

Lectra  22/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Tack, men det är inte den. Barnen är på tok för gamla då de ska vara yngre än högstadieålder (små och beroende av läraren) och om jag minns rätt ska fokus ligga på en man som tar gisslan och stannar i klassrummet med barnen.
Det var förmodligen To Save the Children från 1994, baserad på det verkliga Cokeville-gisslandramat.

Lyckades få tag på den och flera av detaljerna jag mindes fanns med, bland annat att jag inte mindes om bomben sprängdes eller inte, men jag litade inte på det minnet då det känns så otypiskt för en amerikansk film. Allt stämde inte men det kan lika gärna vara för att jag var så liten när jag såg den. Precis som att jag alltid förväntar mig att en amerikansk varulv i london har en extra scen i slutet, bara för att jag föreställde mig det som liten. Jag var också osäker på varför den var så inpräntad i mitt minne, men insåg nu att kan ha varit så enkelt som att jag var så hemskt förtjust i Richard Thomas när jag var liten (oklart varför), även om jag inte alls mindes att han var med i filmen..

Då var den 12 år långa filmjakten begraven, precis när jag var redo att ge upp.
Mitt konstigaste felaktiga minne var av En hondjävuls liv och lustar. Det måste ha varit den filmen jag såg, och enligt smdb gick den på tv2 1993 vilket stämmer bra i tid. Hon sprängde bland annat sin mans hus med hjälp av en mikrovågsugn. Men det jag också minns, som ingen annan som sett filmen tror hände, var att hennes man åkte omkring i bil med en megafon och ropade ut att hans fru var "fetast i stan" eller liknande. Tror det var första gången jag såg en megafon, på film eller i verkligheten, så extra konstigt att det inte verkar ha funnits en sådan scen.

monsterpop  29/6 2018 | Stäng | Nästa nya
o, en 92-92:a från 94! lär ju ge dubbelpoäng.

första gången jag såg rullator på film trodde jag det hette "rulla-torn".
Nu har jag klurat ett bra tag på detta. Du måste referera till To Save the Children på något sätt va?

torn som i utsliten, eller som i ett torn man rullar fram och äntrar befästningen med? det första låter ju faktiskt vettigt.

monsterpop  29/6 2018 | Stäng | Nästa nya
jo, kändes taskigt mot lectra att upprätthålla forumstrukturen.

det andra tror jag. fast jag tror jag trodde att det var nåt slags smeknamn.

Lectra  29/6 2018 | Stäng | Nästa nya
Ingenting är taskigt mot mig?
Ja, någon kollade väl inte så noga när de la in den.

Jag har för mig att jag trodde att rullator hette stroller istället för walker på engelska, ett tag när jag var liten. Och att det orsakade någon slags humoristisk situation när jag pratade med någon engelsktalande vuxen och jag sa någonting om att någon gammal människa som inte kunde gå så bra borde ha en stroller. Om jag inte minns fel blev jag då frågad vem som skulle skjutsa strollern och jag svarade att det gör väl gubben själv?

Det är inte lätt att vara liten.
Inlägget är ändrat 29/6 2018.
Historik
Göm historik

monsterpop  19:44 5/7 | Stäng |
jag är taskig! haha, närå.

var tvungen att slå upp stroller. typ samma sak ju!

en granne till mig utbrast en gång "they are stupid against me" (=de är dumma mot mig, antar jag).