Var kan man hitta den svenska filmatiseringen utav Kafkaklassikern "Förvandlingen" (1976)? - Förvandlingen
Orginaltitel:
Förvandlingen
Regissör:
Utgivningsår:
1976
Totalt antal betyg:
BarryHero  09:27 3/7 | Stäng | Nästa nya
Tjena!

Franz Kafka's "Förvandlingen" är en av världsliteraturens absoluta klassiker vad det gäller kortnoveller och 1976 gjordes det en svensk tolkning utav denna berättelse som var omtyckt av kritiker (både svenska och utländska, t ex blev den prisad i Chicago), men negligerad av dåtidens publik och sedermera bortglömd. "Förvandlingen" handlar om en ung man, Gregor Samsa, som en morgon vaknar upp i sin säng förvandlad till en stor insekt.

Länkar:

Är det någon här som har sett filmen, eller vet var man kan få tag i den?

Tack på förhand!

zonk  09:22 4/7 | Stäng | Nästa nya
Hade kollat med biblioteket, evt kan de hjälpa dig kolla övriga bibliotek i landet!

BarryHero  21:33 8/7 | Stäng | Nästa nya
Tack, men jag letar efter filmen, inte boken.

zonk  21:56 8/7 | Stäng | Nästa nya
Senast jag kollade lånar biblioteket ut film oxå..

BarryHero  09:26 9/7 | Stäng | Nästa nya
Början på 90-talet eller?

Har mejlat det Svenska Filminstitutets bibliotek nu. Får se när de återkommer.

Tack för tipset!

zonk  13:01 9/7 | Stäng | Nästa nya
Nej, men testa idag?
https://biblioteket.stockholm.se/sok/mediatype/Film%2C DVD

Tack själv för det trevliga bemötandet...

BarryHero  08:33 11/7 | Stäng |
Tror inte filmen finns utgiven på DVD. Det är väl ett av problemen här.

Fick svar ifrån Svenska Filminstitutet som inte har någon kopia. De bad mig istället önska mig filmen på Cinemateket (något som jag redan har gjort två gånger, första gången 2015).

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp utav bemötandet. Din hjälp uppskattas!