Retmelodin - Allmänt
Retmelodin
Andra våningen  14:25 12/7 | Stäng | Nästa nya
Ni vet den där universella

Nä nänä nä nä,
nänänänä nä nä

som parafraseras t ex i Connie Francis Lipstick on Your Collar, varifrån kommer egentligen den ursprungligen? Sjungs den ännu nuförtiden av barn?

Hypostas2  11:27 13/7 | Stäng | Nästa nya
Är det Skvallerbytta bing bång du menar?

zonk  19:57 13/7 | Stäng | Nästa nya
Samma melodi men den finns även ordlös / "ne ne nene ne"
Jamen visst, det är ju den melodin! Tänkte inte på det. Fast frågan är ändå om inte melodin är både mer spridd och äldre än texten?
När min systerdotter (2,5 år)för nån dag sen sprang iväg från sin bror (4) så drog hon den melodin, vilket förvånade mig, för jag undrade var det kom ifrån att hon lärt sig det. Om det var film eller tv, eller någon av föräldrarna eller vi andra vuxna som i lek lärt henne det.
Min syster trodde hon fått det av storebrodern, men samma frågeställning kommer ju där. Men visst finns den kvar :O
intressant! börjar nästan luta åt att den sitter i de mänskliga generna..

kaustiksoda  23:29 15/7 | Stäng | Nästa nya
Jag blev nyfiken och hittade det här: "De tidigaste melodierna består av ett pendlande mellan två toner med ett intervall av en sekund eller ters (antingen stor eller liten), eventuellt kvart (se ordförklaring intervall).

Meloditonerna anpassas till rim och ramsor av olika slag på samma sätt som barns upprepningar av en och samma melodistump med ständigt ny text. Införandet av en tredje meloditon kan ske på olika sätt. Ett av de vanligaste är att till ett litet tersintervall foga en sekund uppåt, och man får då den kända melodin till "Skvallerbytta Bing Bång". Den sjungs för övrigt likartat beträffande både rytm och melodi inte bara i den "civiliserade" världen utan också exempelvis på Ceylon och bland Amerikas indianer. "

Från: https://www.fotevikensmuseum.se/d/vikingar/hur/musik/jamforande
Nämenellerhur! Även om det inte var ett dugg oväntat var det kul att läsa det här.

Men jag är inte helt med på att "rytm och melodi" är samma. Skvallerbytta bing bång tänker jag är åttondelar och fjärdedelar, men sedan finns melodin utan ord som jag mer tänker mig med punkterade åttondelar, alltså

näää nä näää nä näääää näääää

Vilken är samma överallt?

kaustiksoda  10:14 16/7 | Stäng | Nästa nya
Ja det var kul att läsa men jag måste medge att jag inte helt och hållet förstår hur han menar. Men jag tolkar det som att det är "Skvallerbytta bing bång" melodin såväl som rytmen som är lika över jorden och mellan olika befolkningsgrupper och nåt som kommer närmast naturligt hos barn.

För mig är melodin i "Skvallerbytta" väldigt lik din ordlösa variant beroende på hur orden betonas: "Skvaaa-ller byyy-tta biiiing bååång.
Högst oklart det där med rytmen. Den punkterade versionen som du också tänker dig, den stämmer ju inte med Connie Francislåten. Men man kanske inte ska lägga för stor vikt vid den.

kaustiksoda  19:04 16/7 | Stäng | Nästa nya
Rytm och melodi är ju såklart två olika saker som samverkar.. och nog kan väl rytmen variera lite hit och dit utan att släktskapet/urmelodin inte går helt förlorat?
Intressant, särskilt att Östasien verkar ha egna varianter! Kanske är den något kulturellt trots allt, som uppstod i Indusdalen eller så för 4000 år sedan.
Har inget svar på din fråga, men kan berätta att en förklaring till artisten Robyns genombrott var att hennes första hit - "Do you really want me" - hade en refräng med just den melodin, som är universellt inpräglad i alla barn.

Andra våningen  17:42 24/7 | Stäng |
Den ja. Försöker komma på fler. Det finns ju en annan från 90-talet som är ännu mer r'n'b och inte lika mycket retmelodin rakt av men ändå. Nu kommer jag inte ihåg texten med det är en (flera?) tjej(er?) som sjunger och "bång"-tonen (om man sjunger med skvallerbytta bingbångtexten) är utbytt mot tonartens grundton, medan de två "skvaller"-tonerna dras ihop till en enda fjärdedelsnot.