Sökfunktionen är under all kritik - Teknik
Veckla ihop
Sökfunktionen är under all kritik
Merwinna  1/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Alltså, jag har tröttnat på den urusla sökfunktionen! Inte nog med att det tar evigheter att hitta "sin" film, utan man får även upp helt absurda förslag, där det inte går att se någon koppling överhuvudtaget till den filmtitel man sökte på. Nu har jag t.ex. försökt hitta filmen "Survive the Savage Sea" från 1992. Jag har sökt på titel, år, flera olika skådespelare, regissörens namn etc. i olika kombinationer på "avancerat sök", men får bara upp helt tokiga förslag. Som sagt, man tröttnar...

För övrigt tycker jag att det är dags att skrota de intetsägande svenska titlarna på engelskspråkiga filmer. Det är ingen som använder dem längre, alla säger den engelska titeln.

Zarquon  1/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Den finns nog helt enkelt inte inlagd. Prova att lägga in den.

Svenskspråkiga titlar kan man stänga av i sina inställningar nånstans.
Om det är den här som du syftar på så är det precis som Zarquon säger att filmen inte finns i databasen. Då är du välkommen att lägga till den, via den här sidan:

Då kan det vara praktiskt att använda Powhas lilla fina program:

Det hämtar mycket av den information som behövs från IMDB direkt. Så är det bara att fylla i där informationen saknas eller kanske blivit lite knasig.

Svenska titlar kan du som Zarquon också säger stänga av på den här sidan:

Genom att ändra "Jag vill se titlar som:" från "Titel" till "Originaltitel". Dock innebär detta också att du kommer få kinesiska filmer på kinesiska, transkriberat till våra vanliga bokstäver.

Merwinna  2/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Tack, har ändrat det nu. Ids nog inte lägga in filmen...
Det är ju charmen med den här sidan att ha den svenska titeln som huvudtitel (om det finns en sådan); lite kulturhistoria. Sedan finns den engelska titeln som originaltitel eller vad gäller icke anglosaxiska filmer förhoppningsvis som alternativ titel.

Det jag tycker är ett oskick är att sätta ut den engelska titeln som huvudtitel vad gäller exvis franska och tyska filmer som saknar svensk titel (och samma vad gäller spanska och italienska filmer). När det gäller de stora västerländska språken (som franska och tyska) borde det vara rimligt att använda originaltiteln som huvudtitel när svensk titel saknas.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
På Filmtipset är det ordningen svensk, internationell, original.

På Letterboxd är det ordningen engelsk, original. Dock går det att söka på andra språk som är inlagda.

På IMDb är det väl lokal titel som visas som standard tillsammans med originaltiteln, åtminstone när man är inloggad. Även där går det att söka på andra språk som är inlagda.
Inlägget är ändrat 27/12 2018.
Historik
Göm historik

goeran  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Att använda en engelsk titel som huvudtitel (när svensk titel saknas) tycker jag är ganska olämpligt när det gäller närbesläktade språk som danska, norska, tyska och franska; språk som alla behärskar mer eller mindre. Det är intressant att notera att även anglosaxiska utgivare av exvis DVD-filmer använder originaltitlarna på fodralen. Den här filmen såg jag exvis häromdagen Le mariage de Chiffon

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
För att kommentera ditt tidigare inlägg tycker om att hela Filmtipset är på svenska. Det finns många filmsajter på engelska och kanske andra språk också, men det är svårt att hitta andra svenska filmsajter som har samma typ av funktioner och många filmer i databasen.

Jag förstår din tanke. Den är väl ganska individuell. När det kommer till vilka språk som är närbesläktade, intressanta och som ska utgöra undantag kan jag tänka mig att åsikterna kan gå isär.

Det går att se förbättringar av funktioner, men i slutet kommer jag alltid fram till att de allvarligaste buggarna känns viktigare att åtgärda.
Ordningen är svensk, internationell, original.

KyLLo  27/12 2018 | Stäng | Nästa nya
Tack. Rätt ska vara rätt. Jag har korrigerat det nu.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Visa arv |
Kan hålla med om att sökfunktionen inte är den bästa. Ibland hamnar ett förväntat toppresultat en bit ned. Dessutom visas inte söktiteln i resultatet, utan antingen originaltitel eller svensk titel beroende på inställning. Ibland tror jag inte att jag har fått träff, men så när jag tittar närmare på sökresultaten så visar det sig att det är en alternativ titel.

Jag håller inte med dig om att svenska titlar inte används, men det är förstås en smaksak. Jag använder ofta svenska titlar när det finns. Visserligen finns det riktigt dåliga svenska titlar som inte beskriver filmen, men samtidigt tycker jag ofta att engelska titlar är mer intetsägande och lättare att blanda ihop. Där verkar man föredra korta och vanliga titlar. Vissa engelska titlar är hopplösa att söka på när man får kanske 10 träffar med exakt samma titel och måste snoka rätt på år eller regissör också.

Det var någon här i forumet för länge sen som generellt använde engelska titlar, men som helt plötsligt skrev "Fåglarna" (tror jag det var) när den syftade på Hitchcocks film.