Är det ens görbart... - Allmänt
Är det ens görbart...
choklatchip  14/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Film, tv och olika typer av media får ofta kritik för att vara vänstervridet.

Men jag undrar är det ens görbart att göra film där hjälten slår ihjäl tiggaren?

Med tanke på det politiska läget funderar jag på om det finns ett allmänintresse av protagonisten som tvingar kvinnor att genomgå graviditeter trots våldtäkt, ligger på stranden och solar medan kustbevakningen skjuter folk på flykt med kulspruta osv?

Finns det en marknad och hade folk sett karaktärer med högerpopulistisk tankesätt som sympatiska och någon att relatera och se upp till?

Eller förresten... det är väl det är kanske det gangsterfilmer och tv-serier om gängkriminalitet är?
Inlägget är ändrat 14/9 2018.
Göm historik
Grannpatrullen är väl helt i linje med högerpopulistisk världssyn.

Borde finnas gott om filmer, kanske funderar på fler lite senare.
Tack! Den orkar jag nog inte se med tanke på skådisarna. Men ser man protagonisterna som sympatiska och några man kan relatera till?

Hur ser andra på gangstrarna i t.ex Gudfadern filmerna? Jag ser dem som allihop mer eller mindre som antagonister och osympatiska. Ibland kan jag förstå anledningen till handlingar men aldrig sympatisera med dem.

Tycker folk att de genuint är cola?
Man och man... det är nog meningen att man ska göra det.

Jag tror att tanken är att man ska sympatisera med Michael(?) alltså Al Pacinos karaktär, som ju står lite utanför maffian i början. Jag vet att folk också kan sympatisera med maffiafamiljen som helhet (detta gjorde jag då jag läste boken). Men detta är ju något annat: för någon som mig så är det en exotisk värld, det hade lika gärna kunnat vara bronsåldern, och moralen är bortom samtida ideologier. (Jag tror inte att jag direkt sympatiserade med några särskilda personer i filmerna, eller bara normalmycket med alla.)

Ve inte. Inte otroligt.
Jag förstår. Nog? Tack!

Är nog bara gammal.
Prova Atlas Shrugged-trilogin, där huvudrollsinnehavarna byts ut mellan varje film. Mycket av tänkandet däri präglar dagens höger, både den mer extrema och den mer populistiskt orienterade.
Tack, låter som intressant filmer gällande i min fundering. Ser ut att vara låga betyg dock. Men ändå inte riktigt det jag är ute efter, tror jag?

Det jag funderar på är hur godhet framställs i olika medier. Generellt skulle man väl kalla de goda PK och snöflingor och alla andra nedvärderande ord som snurrar runt just nu kring vanlig anständighet. Men om det nu är helt ok att fullständigt strunta i sin nästa och att det är något "hedersfullt" och eftersträvansvärt så borde den (i mitt tycke) själviske individen vara mer av en hjälte i många filmer.

Vet inte om mitt inlägg går att förstå?

Jaganatha  14/9 2018 | Stäng | Nästa nya
En annan helt ny film (som jag inte har sett) är Crazy Rich Asians (2018). Den har blivit kritiserad (av nästan alla recensenter på IMDb) för att glorifiera extrem rikedom och ytlig lyxkonsumtion som livsstil, samtidigt som ju stora delar av Asiens befolkning lever i lika extrem fattigdom. Kan det vara något? Själv undrar jag mest om den typen av film kan få biodistribution i dagens Sverige. Håller Sverige och Västeuropa på att bli mer och mer som Asien i fråga om fördelning av välstånd, så att vi kan känna igen oss i en film som den ovan nämnda?
Intressant aspekt på Crazy Rich Asians. Roger Wilson på P1-kultur irriterade sig på att den inte fått svensk distribution men trodde att orsaken var att svensk publik inte skulle bry sig om asiatisk kultur ö-huvudtaget.

Att SF som numera ägs av AMC Theaters med huvudkontor i Kansas USA, istället skulle rädda oss svenskar från Crazy Rich Asians av ideella skäl är en briljant tanke

Jaganatha  14/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag skulle inte misstycka om Crazy Rich Asians gick upp på svenska biografer, för jag skulle definitivt betala för att få se den. Vi borde rent generellt intressera oss mer för Asien här i Sverige, eftersom det är där det bor flest människor och utvecklingen där har stor påverkan på oss, vad vi än tycker om det.
Jag tror säkert att vi skulle känna igen oss i den glorifierade rikedomen, men som Laszlo Kovacs säger tror jag att folk generellt är för lite intresserade av asiatisk kultur.

Det har skett en förskjutning i klass, eller varför inte använda det nyupptäckta ordet klan bara för att. Samtidigt har youtube, bloggare och alla möjliga tyckare gjort att det bildats en massa subkulturer där de vi förr kanske inte såg som influensers plötsligt har fått en publik och tjänar duktigt på det.

Jaganatha  15/9 2018 | Stäng | Nästa nya
John Milius filmer Röd gryning (1984) och Conan - barbaren (1982)
Din bild av vad som är vänster respektive höger minst sagt förvirrad; när blev det höger att hjältar slår ihjäl tiggare eller att kustbevakningen skjuter folk med kulspruta? Men ja, det har gjorts åtskilliga filmer under årens lopp som inte ser på världen och människorna utifrån ett marxistiskt eller vänsterpopulistiskt perspektiv. Men jag tror inte att meningsfullt att lyfta fram sådana filmer för dig.
Ärligt talat förstår jag egentligen inte vad folk menar när de säger att media är för vänstervridet, så det är inte jag som gjort definitionen av vänster.

Det är inte jag som definierar humanism med vänsterextremism. Kanske är det jag som definierar humanism? Men det är inte ens det jag är ute efter. Jag är ute efter att förstå vad som antingen finns (som du säger och då behöver väl inte högerfolk bli upprörda) eller vad som inte finns och hur de filmerna i så fall skulle se ut.

goeran  15/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Den borgerliga mediekritiken handlar väl om att vi tycker att man bör hålla isär exvis nyhetsrapportering och opinionsbildning (som lämpligtvis bedrivs på tidningarnas ledarsidor) och att Sveriges s k public service (SVT och SR) bör upprätthålla strikt politisk neutralitet.

Och att kulturbevakningen både i tidningar och public service bör syssla med just det; och inte politisk kampanjverksamhet.

Jaganatha  15/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag är ledsen att behöva säga det, men tidningarnas ledarsidor har nog till stor del spelat ut sin roll som tunga opinionsbildare. Hur annars förklara SD:s stigande opinionssiffror? De har inga stora ledarsidor i ryggen och faktiskt verkar inte heller mediernas föregivna s.k. "vänstervridning" motarbeta dem nämnvärt. Även om SVT och SR skulle ägna sig åt "politisk kampanjverksamhet" verkar det ju inte gynna det röd-gröna blocket i form av ökat väljarstöd i riksdagsvalet. Feministiskt initiativ backade från tre till 0,5 procent, så vem gynnas egentligen?
2002 röstade de flesta förstagångsväljare på Vänsterpartiet, 2018 har vinden vänt till förmån för Moderaterna. Hur förklara det? Kanske händer det för framtiden politiskt relevanta inte i SVT och SR längre.
Inlägget är ändrat 15/9 2018.

goeran  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Men det håller jag med om att ledarsidorna spelar allt mindre roll (och de har kanske aldrig haft så stor betydelse). Det som stör mig är att vanliga nyhetsjournalister och kulturjournalister verkar tro att det är deras uppgift att också bedriva opinionsbildning; nyheter och åsikter hålls inte isär.

Jag tycker att det är rätt påtagligt att man i traditionella media (jag tänker då både på SVT och exvis DN) har övergått från konsekvensneutral nyhetsrapportering till kampanjournalistik. Det var exvis närmast löjligt hur media försökte lyfta fram miljöpartiet och deras frågor i samband med sommarens skogsbränder och den efterföljande valrörelsen. Utan stödet i media hade de kanske inte klarat sig kvar i riksdagen.

Så det är inte precis förvånande att allt fler väljer att hämta sin information om vad som händer i olika samhällsfrågor från andra kanaler som exvis sociala media och utländska media.

Jaganatha  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Miljöpartiet lär inte försvinna ännu på ett tag. I min hemstad Lund blir MP största parti i en del studenttäta bostadsområden. De har stöd i städerna och bland unga.
Det att nyheter och åsikter inte hålls isär håller jag med om. Det är nog ett problem vi får leva med. Förr fick vi nyheter 2 ggr per dag. Idag är där "nyheter" 24/7. Klart att det måste fyllas ut med åsikter, tankar och debatter. Vidrigt och tråkigt speciellt som det inte görs några djupgående analyser av det som uttrycks och hur det skulle påverka samhället om det ens skulle kunna påverka.

Tycker dock inte den stora massan av utländska medier är bättre. Där är det dock lättare att sålla. Ibland. Mediabubblor är ett av dagens största problem, värst för dem som tar in ytterligheter men även för alla andra.
Fast de unga utsätts alltså för opinionsbildning i sociala medier som knappast är journalistiskt hederligare än traditionella medier. Inom den "identitära" utbrytargruppen ur SD, Alternativ för Sverige, var förhoppningarna högt uppskruvade inför valet, men resultatet landade på 0,28 procent. Så går det när man sluter sig inom sin egen grupp och inte söker information från "fientligt" håll.
Högervridningen av förstagångsväljarna (18-21 år) har sannolikt något med s.k. influencers att göra. Det är populärt bland unga idag att bli rik utan att egentligen göra något annat än att visa upp sin lyxiga livsstil och få många följare. Då vill man inte betala skatt. Men det är också en rätt grund ideologisk övertygelse.
Vad gäller att Fi minskade handlar det väl bara om att de låg illa till i opinionsundersökningarna och då valda många av deras väljare att gå tillbaka till vänsterpartiet; m a o bara en förflyttning inom blocket.

Jaganatha  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Vänsterpartiet vann röster för att de anses stå längst ifrån SD i invandringsfrågor, tror jag. Men det är rätt att de fick FI:s röster från förra valet.
Nja, det är inte det som kritiserats. Det är underhållningen inom SVT och P3 bland annat.

Går det ens att vara politiskt neutral? Jag var upprörd för flera år sedan när den organisationen jag är med i blev ombedd att inte vara med under en antivåldsgala för att vi var för politiska. Jag ifrågasatte vad i vårt budskap om att vi måste nätverka för att hjälpa varandra med smått och stort och stå upp för alla människors lika värde som var politiskt. Nu förstår jag. De på ena sidan tror inte att alla människor är lika värda. Alltså har vi blivit placerade i ett vänsterfack trots att vi inte är det. (Långt ifrån alla medlemmar i alla fall).

Sedan är jag mycket tveksam till om tidningarna verkligen är vänstervridna. De allra flesta och största är ju ägda och drivna av högern. Alla partier får lika mycket mediautrymme. Jag skulle vilja påstå att SD har fått mest av alla och att deras politik generellt inte mött någon konsekvensanalys. I och för sig görs det rätt dåligt av media generellt.

Men om vi struntar i det. För det är inte det jag är ute efter. Går det att göra/görs det "underhållning" där "högerpopulism" är protagonisten i mediet?

Dolwphin  4/10 2018 | Stäng | Nästa nya
"Vänstervridning" berör främst kulturmarxism och inte ekonomiska frågor. Det du pratar om har inget med vänster-höger att göra.

En film som lovsjunger auktoritär nationalism är Hero (2002).

Barneyk  19/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad är kulturmarxism?
Slå ihjäl tiggare vet jag inte, men det närmaste man kommer kanske är vissa hämndfilmer såsom Death Sentence?

Filmer som är starkt pro-krig finns det ju också i överflöd. Men det kanske är mer klassiskt höger (republikanskt, typ), än just högerpopulistiskt?

Gangsterfilm vet jag inte om de har ett högerpopulistiskt tänkesätt. Jag håller nog med Andra våningen att det främst är fantasy mer än vänster eller höger. Ja de är coola, men på samma sätt som karaktärerna i Game of Thrones är coola.
Intressant med Death Sentensce, tack!

Men är Gangster och GoT på samma sätt? Jag tänker att det ena är i en klar fantasyvärld medan det andra på något sätt ska representera "vardagen". Men jag vet inte om mina tankar kring gangsterfilmer fungerade? Normaliserar och glorifierar de kriminalitet och gör att man vill tillhöra den gruppen för att tillhöra "de rättfärdiga"?
Om man har total avsaknad för uppfattning av ironi, så kan man ju se på Starship troopers som ett exempel.
Satt och tänkte på det tidigare idag. Att det antagligen skulle ses som ironi om man försökte. Så länge den allmänna bilden är att nazister är dåliga så får nog högern finna sig i att media är "vänsterorienterat".

Såg The Blackkklansman idag och i den refererade de till en film där man hyllade vit makt med framgång. Minns inte vad filmen hette... ngt med Hur man bygger en nation? Och det är klart att det finns en marknad. Och antagligen växer den allt eftersom högern vinner mark.
Inlägget är ändrat 16/9 2018.

Jaganatha  17/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Filmen är Nationens födelse från 1915 av DW Griffith med originaltiteln The Birth of a Nation, alternativt The Clansman. Inspirationen att bära kåpor kommer därifrån.
Tack, jag och namn är som olja och vatten. Jag undrar om jag inte sett den faktiskt? I något sammanhang. Dock inte på ett klanmöte, eller nu anklagas ju alla humanitära sammankomster att vara klaner så....
Den är ju väldigt känd, också för dess filmiska kvaliteter och är med i böcker så som 1001 filmer du bör se innan du dör. Så det är inte särskilt orelevant i ett filmhistoriskt perspektiv.

jp  18:58 22/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Orkar inte gå in på vad som är höger och vänster. Men man kan nog hitta mönster i väldigt många filmer om man nu orkar sitta och leta.

En sak jag tänkt på detta är andra världskriget filmer. Där har ju folk flest bara sett filmer där nazisten är boven i dramat och det värsta som finns, inget fel i det så klart men den röda armens hemskheter skiner med sin frånvaro, då kan du fråga dig varför?

Man får leta filmer från Polen, baltländerna för att hitta det. Dom har inte glömt.

choklatchip  19:41 25/1 | Stäng | Nästa nya
Men det stämmer ju inte riktigt. De flesta bovar i de flesta filmer är ju antingen nazister, ryssar eller araber. Västvärlden har mycket tydligt i film visat hur vidriga alla andra länder öster om Frankrike är.
Ett oväntat förslag är kanske Disneyfilmen Lejonkungen (1994), som beskrevs så här i The Rough Guide To Film Musicals av David Parkinson: "The Lion King was the first neo-conservative musical, and it would have made Walt Disney proud."
Enligt regissören till brittiska jihadistkomedin Four Lions, Chris Morris, är Lejonkungen också en favoritfilm bland verklighetens jihadister.
Filmen har också anklagats för att vara homofob, xenofob och gynofob.
Oj! Känns nästan som om jag får se om den av ren nyfikenhet på att hitta någon fob. Four Lions var underhållande på ett litet makabert svart sätt som brukar gå hem i vår familj. Om den skulle tas på allvar så gick det högt över huvudet hos oss.
Frågan är väl vad det är att vara höger respektive vänster?

Om t ex hjälten blir ihjälslagen av en tiggare - är det vänster?

Vad är höger resp vänster för dig?
För mig är vänster att bidra efter sin förmåga. Höger är att de som har turen och förmågan får vad de anser att de har ha gjort sig förtjänta av.

Mao har ser jag inte det som om media är vänstervridet och jag förstår inte kritiken. För mig är medmänsklighet inte en höger vänsterfråga, men det tycks mig som om nationalister anser det.
Inlägget är ändrat 5/10 2018.

unseen  15:37 24/1 | Stäng | Nästa nya
Om det är definitionen så finns det väl drösvis med höger-film. Och det nästan oavsett hur man tolkar det?

För även om det skulle innebära att höger ska handla om egoistiska, hycklande skitstövlar som inte skulle lyfta ett finger ens för sina närmaste nära och kära - inte för att de behöver ha några - så är det väl en typisk karaktär/historia som folk älskar att se. Antihjältar. Som förvisso alltid (?) får betala i slutet, men även om denna räkenskapens dag ofta är spektakulär a la "say hello to my little friend!!!" osv har jag svårt att se att det - sensmoralen - eg är grejen. Att detta gränslösa rövhål måste dö för sin känslokalla själviskhet... Att rättvisan till sist ska skipas. Eller är det vad folk sitter och tänker på hela filmen fram till slutfajten? "åh vilket jävla kryp, jag hoppas h*n får betala duktigt i slutet!!!"

Oavsett vad folk vill erkänna så är girighet öh... bra och dessutom kul. Girighet funkar, helt enkelt...

choklatchip  19:38 25/1 | Stäng | Nästa nya
Men det är ju egentligen lite det jag menar. Eller, usch så svårt att förklara. Det jag undrar är vad det är som gör att några politiker anser att svt och sr är vänstervridet?

Att stå upp för demokrati, alla människors lika värde, anständighet, empati och humanitet bör väl inte vara en höger vänsterfråga. Det är väl något som är generellt. Vi har bara olika sätt att se på hur vi bäst värnar alla dessa mänskliga egenskaper. Vad är det då som anses så vänster i svt och sr?

unseen  17:38 27/1 | Stäng | Nästa nya
Det är ju en helt annan sak. Grejen, det som vissa uppenbarligen blir provocerade av, är väl sen att du typ verkar utgå ifrån vänster = gott, höger = ont.

(Själv skulle jag väl, sådär på rak arm definera höger ovh vänster som att prioritera individuell frihet eller kollektiv rättvisa högst. Säkert provocerar det någon, men det var ett ärligt försök...)

Ser ju inte på svt, men jag antar att det som får en del att tycka det är vänstervridet kan vara t ex väldigt "diplomatiska" formuleringar vad gäller utrikespolitiken. Ledare eller diktator? Konflikt eller invasion? (en diktator är ju såklart också en ledare om än inte någon folk underkastat sig frivilligt och en invasion är också en konflikt, bara det att man inte pekar ut någon sida som den aggressiva) osv Eller tuffa frågor åt ena hållet och ganska slappt åt andra vad gäller inrikes. osv Eller såklart programval. En helkväll om Kuba med ganska förlåtande program är väl en sådan där grej som säkert drar på sig en massa kritik från högerhåll. t ex... allting är ju vilken värdering man gör och lägger i saker.

goeran  01:25 28/1 | Stäng | Nästa nya
Precis; det handlar om perspektiven. För egen del utgår jag snarare ifrån att höger = gott och vänster = ont.

En viktig skiljelinje vänster/höger är naturligtvis synen på individ kontra kollektiv liksom synen på privat ägande kontra statligt dito. Men det finns nog också andra viktiga skiljelinjer (i vart fall mellan socialismen och konservatismen); och det är i synen på kultur och traditioner.

unseen  09:45 28/1 | Stäng | Nästa nya
Klart det finns andra skiljelinjer, men om man alltså ska vara reducerat binär får man ju nöja sig någonstans. Alla höger är inte överens med alla höger och alla vänster är inte överens med alla vänster, speciellt inte vad gäller kultur och traditioner. Eller hur får man t ex ihop de två högerideologierna liberalism och konservatism där?
"För mig är vänster att bidra efter sin förmåga"; du menar som i Nordkorea, Venezuela och Kina? Kim Jong-uns, Maduros och Xi Jinpings gärningar är utmärkta exempel på vänsterns medmänsklighet; och på vänsterpolitik i praktiken.
Inlägget är ändrat 20:13 26/1.

choklatchip  19:31 25/1 | Stäng | Nästa nya
Nej.

Så dumma uttalande visar ju bara att du inte har en aning.
Bra att du står på dig choklatchip! Till skillnad från många andra så verkar du ha förstått att det kalla kriget faktiskt är över.
världens bästa talsystem: noll, många
Mitt mål är att vara diplomatisk utta helvitte i detta vårt lilla utrotningshotade gäng på FT. Dessutom räknar jag av gammal dålig ovana in stofiler i min egen umgängeskrets i detta "många". Ju äldre hanar man umgås med, ju mer förstår man att dominoteorin fortfarande frodas i tusentals skallar i ens närområde.
Det vanliga svaret från de troende; all vänsterpolitik i praktiken är inte den verkliga vänsterpolitiken/socialismen (utan den är en dröm bortom molnen). Samma svar som man förr fick från den svenska vänstern när man ville diskutera realsocialismen i DDR och Sovjetunionen; det var inte den äkta socialismen.

Det är klart att mitt tidigare inlägg var lite tillspetsat; men vad är det för mening att diskutera seriöst med en person som tror att högerfilm skulle vara att göra film om där hjälten slår ihjäl tiggaren? Men om du vore seriöst intresserad av filmer som kritiserar kollektivism och undertryckande av individens frihet skulle jag rekommendera filmer som exvis Andrzej Wajdas Marmormannen, Järnmannen och Walesa, Ryszard Bugajskis Förhöret och General Nil, Márta Mészáros Dagbok för mina barn, Krisztina Goda Children of Glory och Karel Kachynas Örat.

Nyttiga filmer att se för dem som tror på socialism och kollektivism är givetvis också Djurfarmen och 1984. Men som sagt var; de flesta filmer som görs låter sig näppeligen sorteras in i vänster respektive höger och det vore absurt och trångsynt att värdera filmer enbart (eller främst) utifrån politiska överväganden. Jag tror på l'art pour l'art.
Inlägget är ändrat 21:37 26/1.

choklatchip  23:18 26/1 | Stäng | Nästa nya
Så mycket ord och ändå ingen ansats till att svara på min fråga, varför anses filmer, tv och radio vara vänstervridet?

goeran  01:02 28/1 | Stäng | Nästa nya
När det gäller statstelevisionen och de statliga radiokanalerna se exvis Nog lutar public service vänster

Jaganatha  11:08 28/1 | Stäng | Nästa nya
Varför ska vi lita på näringslivets s.k. "tankesmedja" Timbro? De vill ju uppfostra oss alla till att bli s.k. "klassiska liberaler". Då finns det goda skäl för dem att utmåla SVT och SR som fiender eftersom de inte går i deras ideologiska ledband. Journalistkåren består i stort sett uteslutande av liberaler idag, fast måhända inte så renlärigt "klassiska" som Timbro vill ha dem. Frågan för framtiden är hur väl Timbros ideologi gifter sig med den främlingsfientliga nationalismen som har varit på frammarsch under lång tid.
Det svenska näringslivet har sedan 70-talet investerat massor av pengar i att etablera liberalismen som överideologi i Sverige och det har varit framgångsrikt. Så framgångsrikt att de inte längre behöver liberala partier i regeringsställning för att genomdriva sin politik, hur vi än röstar får vi ändå liberal politik. Vår nytillträdda regering är ett gott exempel på detta.
Så vad spelar de då för roll om någon "klassiskt liberal" Timbrofilosof har fått för sig att public service lutar åt vänster, när liberalerna har erövrat det s.k. "tolkningsföreträdet" och "problemformuleringsprivilegiet"? Det ligger i deras intresse att måla upp imaginära fiender.
En politisk opportunist som har fångat upp att liberalismen numera är en härskarideologi är Jimmie Åkesson. Enligt den nationalkonservativa nomenklaturen är etablissemanget "vänsterliberalt", vilket låter ana att Timbros högerliberalism inte är lika förhatlig. Men Åkesson aktar sig alltså noga för att i offentligheten svamla alltför mycket om s.k. "kulturmarxism" som någon annan jävla Breivik.
Högerliberalernas (eller Timbros) credo är, i hovfilosofen Ayn Rands efterföljd, att "kapitalism är idealet, inte demokrati". De idealiserar alltså plutokrati eller rikemansvälde. Frågan är hur beredvilliga Jimmie Åkesson och hans "Sverigevänner" är beredda att gå till sängs med den doktrinen uppkörd i röven.
Inlägget är ändrat 13:47 28/1.

jp  23:27 1/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Hur många gånger har inte SVTs "personer på gatan" råkat vara politiskt aktiva personer i Vänsterpartiet eller FI? Vilket skämt. Jag gillar SVTs drama produktioner, Uppdrag Granskning och sportevenemang. Men ja, Att dom är vänstervridna kan för fan en blind se.
Inlägget är ändrat 23:28 1/2.

Jaganatha  23:53 1/2 | Stäng | Nästa nya
Så FI skulle alltså på något sätt gynnas av SVT? Det syns knappast i opinionsmätningarna. Men hur förklarar du att SD, som alltid anser sig så missgynnat av i princip alla medier som de inte själva kontrollerar, har gått fram i de senaste valen?
Fråga; hur många gånger HAR SVT:s personer på gatan råkat vara medlemmar i V eller FI? Redovisa gärna!
Snarare än en veritabel vänstervridning är det istället högerliberala Timbro och de små Sverigevännerna som gemensamt betraktar det som ideologiskt gångbart att hålla lögnen vid liv.
Inlägget är ändrat 23:58 1/2.

jp  23:42 2/2 | Stäng | Nästa nya
Inte fan vet jag hur de skulle gynnas. Mer att dom "rätta" åsikterna ska fram på bästa sändningstid. Dom får du inte av alla. Men du får dom av dem jag nämnde. Pratar inte om vem som ska gynnas utan vad som ska komma fram. Du tror väl inte dom skulle intervjua en SD politiker efter att fyra personer skjutits till döds i Malmö? Hans åsikt är inte viktig, knappast "rätt" heller.

Att SD går framåt är väl inte så konstigt? Det är väl knappast medias förtjänst på så vis, dom gynnar dom genom att ljuga och förvränga saker. Sen är det bara att titta på samhället. Enda sen SD fick sina fjuttiga 5,7% har melodin varit "vi ska göra allt för att SD inte ska öka". Det enda som hänt är precis tvärtom. Snacka om ett fatalt misslyckande. Från alla håll.

Jaganatha  23:57 2/2 | Stäng | Nästa nya
SD får visst komma till tals i SVT och SR, de har verkligen ingen anledning att klaga. Det där luddiga snacket om "rätta" åsikter är knappast heller övertygande, för det är fullt rimligt att journalister uppsöker personer från V och FI för att inhämta deras åsikter i olika frågor. Skulle Nyheter Idag (eller vad SD:s partiorgan nu heter) vara mer objektivt och journalistiskt hederligt? Jag tillåter mig att tvivla. De eftersträvar kulturell hegemoni (en marxistisk samhällsanalys, för övrigt) och har utropat Ungern till mönsterland. I strategin ingår att slå ner på public service-medier. Vänta bara får du se vad jag menar...

jp  00:27 3/2 | Stäng | Nästa nya
Du menar att dom får ha en representant med i typ Debatt och Agenda när både programledaren och publiken är på andra sidan? Vet inte vad SDs partiorgan heter. Källkritisk måste man vara, åt alla håll. Men menar du att SVT är helt neutrala eller?

Jaganatha  00:59 3/2 | Stäng | Nästa nya
Det går aldrig att tillfredsställa alla, men jag misstänker ideologiska motiv bakom spridandet av idén om att just SVT skulle vara vänstervridet. Det måste gå att ifrågasätta SD:s verklighetsbeskrivning, men det ser de ut att vilja förhindra. Alla ska hålla med SD om allt.
Hur vet du att programledare och publik i Debatt och Agenda är "på andra sidan"? I takt med att SD:s väljare har blivit fler har väl också fler sympatisörer fått ta plats i publiken, skulle jag tro. Det är programledarnas förbannade uppgift att vara fientligt inställda till Sverigedemokraterna, liksom till alla andra partier. Min åsikt är att alla politiker kommer undan för lätt. Men SD beter sig som en hop bebisar som inte tål ett jävla skit.

jp  01:29 3/2 | Stäng | Nästa nya
Nej det är klart inte det går. Men jag frågar dig igen, tycker du SVT är neutrala? Ta Belinda Olsson tex, det lyser ju genom att hon är vänster. Och att hon skulle vara fientligt inställd till andra partier går ju bort. Men visst några tycker jag har väldigt professionella i sin frågeställning. Men långt från alla. Och då blir det så tydligt. Sen tycker jag att du hakar upp dig på SD. Är det bara SD anhängare som anser SVT är lite vänstervridet eller att samhället är på väg åt fel håll?

Jaganatha  01:46 3/2 | Stäng | Nästa nya
SVT är ungefär så neutrala som någon har rätt att begära. Den svenska journalistkåren, inklusive Belinda Olsson, är snarast att betrakta som liberal, men möjligen något till vänster om de "klassiska" Timbroliberalerna som ju i princip får betalt för att gå omkring och kalla sig "klassiskt" liberala. Den överideologiska striden om vad den italienske marxisten Antonio Gramsci kallade "kulturell hegemoni" står idag inte mellan vänstern och högern, den står mellan liberalerna och nationalisterna. I sammanhanget är det viktigt att förstå att parlamentarismen och vårt nuvarande styrelseskick är ett resultat huvudsakligen av en liberal revolution som skedde i mitten av 1800-talet. Detta är liberalernas system, så det är inte så konstigt om Sverigedemokraterna med sin auktoritära kultursyn vantrivs. Men analysen att allting som är fel skulle vara ett resultat av mediernas "vänstervridning" är i sig i grunden felaktig. Jag har alltid frågat mig om de som gnäller någonsin har varit med om att ta ansvar för politiska beslut, för det verkar inte så. Man vill mest bara ha något att gnälla på.

jp  02:54 3/2 | Stäng | Nästa nya
Allting är inte mediernas fel. Men dom har bidragit. Sen har väl medborgarna all rätt att "gnälla" . Speciellt när det ser ut som det gör också. Vi är ju inte unika här heller utan det är ju ganska lika i övriga Europa. En stor klick som tycker allt är frid och fröjd och det aldrig varit bättre, en klick som inte bryr sig ett skit , och de som är missnöjda. Missnöje kommer alltid finnas. Men nu är det samhällsmissnöje , och som jag sa, det är lika på många ställen.

Och du får gärna tycka missnöjet kommer från högerhållet. Jag tycker mest det handlar om realism.
Härligt!
Nu känner jag igen tongångarna från 70-plussarna som röstar SD. - Vi vill ju bara att allt ska bli som förr igen.
Det är inte "realism" att längta tillbaka till tiden då det inte fanns invandrare i Sverige.

jp  16:50 3/2 | Stäng | Nästa nya
Nej men jag och många andra ser det för vad det är och lever inte i en sagovärld.

Jaganatha  17:34 3/2 | Stäng | Nästa nya
Det där med att leva i en sagovärld är annars populärt i just extremhögerkretsar. Den s.k. "identitära" utbrytargruppen ur Sverigedemokraterna, som numera kallar sig Alternativ För Sverige, trodde visst att valet 2018 skulle bli en stor framgång, men det blev i stället en total flopp. Sedan dess har de gapat en massa om valfusk. Detta gör de för att de lever i en liten bubbla skapad av dem själva som gör dem avskärmade från den kalla, bistra verkligheten de så desperat försöker förneka. För oss andra någorlunda normalinformerade framstår tanken på att valresultatet skulle ha manipulerats fram som tämligen idiotisk. Men du menar kanske att de "ser det för vad det är"?

jp  17:42 3/2 | Stäng | Nästa nya
Jag pratar inte partier. Jag skiter i AFS och jag skiter i SD. Det är ett stort dagis, alla partier inkluderat. Du är helt besatt av SD. Jag ser verkligheten för vad den är, och ja vi ser på det olika. Det är både spännande och läskigt.

Jaganatha  18:09 3/2 | Stäng | Nästa nya
Kriminaliteten kom inte hit med invandrarna. Tro mig, den fanns här redan tidigare.
Dessutom finns det ekonomiska avigsidor med att inte ta emot invandrare. I mönsterlandet Ungern har de blivit varse detta, eftersom de tydligen lider av arbetskraftsbrist där. Deras ekonomi hade kanske mått bra av att ta emot en del av invandrarna från Mellanöstern som har sökt sig hit. Sådana insikter får inte plats i nationalisternas ideologibygge.
Inlägget är ändrat 18:32 3/2.

jp  18:44 3/2 | Stäng | Nästa nya
Absolut , är väl medveten om det. Jag är inte dum. Alla länder har problem med kriminalitet. Men det är väldigt populärt att prata om alla fördelar, men medaljens baksida ska vi inte tala om. Sen struntar jag även i Ungern, om dom väljer att inte ta mot människor från mellanöstern så är det deras sak, jag tror knappast dom gråter sig till sömns för det, det är det nog mest sådana som du som gör. Besvikelsen att alla länder inte följer Sveriges linje, alltså den rätta.

Jaganatha  18:57 3/2 | Stäng | Nästa nya
Ekonomiska argument för eller emot invandring är rätt oviktiga, enligt mig. Det handlar först och främst om humanitära skäl. Det finns visst avigsidor med själva invandringen, men den är helt naturlig och lär fortsätta så länge det pågår krig och katastrofer. Men att göra som Ungern och stänga in sig i sin egen lilla auktoritära kulturbubbla är onaturligt och får på lång sikt sannolikt negativa konsekvenser. Så ja, Sveriges linje är förmodligen den rätta.

jp  19:11 3/2 | Stäng | Nästa nya
Nu var mitt uttryck om medaljens baksida knappast ekonomiskt menat. Och självklart ska vi hjälpa människor. Men även där så tycker jag det är lite lustigt fördelat. Med tanke på vilka som kommer.

Är det bara människor från Mellanöstern och Afrika som kan rädda Ungern och Sverige på lång sikt? Eller funkar det lika bra med någon från Norge, Amerika, Japan eller Indien?

Jaganatha  19:46 3/2 | Stäng | Nästa nya
Självklart ska vi ta emot invandrare från andra platser än Mellanöstern och Afrika. Det råkar bara vara så att det är därifrån de flyr just nu. Japaner och norrmän har inte riktigt samma incitament att fly. Vårt främsta skäl att ta emot invandrare är faktiskt att det kan komma en dag då vi själva behöver utvandra till följd av krig och katastrofer. Sverige har tagit emot många invandrare av den enkla anledningen att vi har förskonade från elände, men det kanske inte varar i evighet. I Ungern borde de styrande tänka lite mer över de långsiktiga konsekvenserna. Ett Europa med stängda nationsgränser kan visa sig vara mycket negativt för Ungern.

jp  21:06 3/2 | Stäng | Nästa nya
Ja det är där det är krig nu. Jasså, så om det blir krig i Sverige så tänkte du fly till exempelvis Syrien eller Afghanistan? Eller hur menar du? Att om vi är goda nu så ska folk vara det mot oss sen vid ev kristider?

Nej jag tror inte det varar i evigheter heller. Många tänkbara scenarion i nya Sverige. Vi får se hur det går för Ungern. Jag tror dom har fokus på det negativa som kan hända med för mycket invandring istället för det bra, som också finns.

Jaganatha  21:24 3/2 | Stäng | Nästa nya
Du tänker för kortsiktigt, precis som de gör i Ungern. Sverige har inte alltid varit ett invandrarland, utan ett utpräglat utvandrarland. Ungern likaså. Alltså kan det vara klokt att bidra till en anda av mottagande i stället för att utestänga invandring från länder som inte uppfattas som önskvärda, oftast med hänvisning till kultur eller religion. Att just nu fly till Syrien eller Afghanistan skulle knappast falla någon in, men i framtiden kanske det blir deras tur att agera mottagare av europeiska flyktingar.
Jag skulle tro att det är rätt svårt att bestämt slå fast vad som är "för mycket invandring", men, som sagt, exemplet Ungern borde kanske hållas upp som en varning för vad som händer med för lite invandring.

jp  21:50 3/2 | Stäng | Nästa nya
Kanske jag gör. Men tänker inte ha som ursäkt för mycket invandring från Mellanöstern med att jag själv kanske måste fly en vacker dag.
Vad är det som händer med Ungern bortsett från argumentet med arbetskraftsbrist? Är det dåligt på något annat vis pga mangel av massor med människor från säg Irak? Berätta.

Självklart är det svårt att säga en siffra. Upp till var och en att tycka var gränsen går , oavsett om du är mot helt eller vill minska eller tycker vi tagit mot för många så är du rasist, så det spelar ingen roll.

Låt oss säga att vi har 1 miljon människor med rötter från Mellanöstern och Afrika. Tror du det är risk för att Sverige sakta men säkert börjar likna länder därifrån ?

Jaganatha  22:28 3/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har varit i Ungern en gång för inte så länge sedan, framför allt var jag i huvudstaden Budapest, och det slog mig inte hur fridfullt, harmoniskt och befriat från kriminalitet det landet var. Tvärtom blev jag varnad för att jag kunde utsättas för rån och snatterier av alla fattiga och hemlösa som fanns där. Men det kanske har ändrat sig på senare tid. Ungern borde ikläda sig ansvaret att ta emot fler invandrare, även sådana från Mellanöstern och Afrika. Poängen är att vi inte bara kan välja och vraka vilka som ska komma hit, liksom vi kanske en dag inte har mycket annat val än att fly utomlands och då skulle det ju hjälpa om någon också ville ta emot oss.
Sverige har nog börjat likna Mellanöstern och Afrika i vissa avseenden i takt med att invandringen därifrån har ökat. Det är alltså det som är problemet enligt dig. Sverige har alltid tagit emot många intryck från utlandet. Från Tyskland tog många i den svenska överklassen intryck av nazismen, under den korta tid den ideologin var på modet. Rasbiologi var också en populär "vetenskap" under en tid. Det finns alltså all anledning för övriga världen att akta sig för att börja likna Sverige.
Det må vara hänt att den s.k. multikulturen är behäftad med en del problem, men jag skulle vilja tillägga att detsamma gäller för strävan efter en helt homogen kultur. Sveriges historia talar inte direkt till dess fördel, men det är självklart en tolkningsfråga.
Inlägget är ändrat 22:37 3/2.

jp  23:45 3/2 | Stäng | Nästa nya
Jag betvivlar inte det du säger om Ungern, ser nog likadant ut i de flesta länder där. Lösningen på det du nämner är ju inte att ta dit människor från Afrika eller Mellanöstern, jag tror inte det första människor tänker på är just trygghet då. Möjligt att lite invandring kunde lösa arbetskrisen men inte mycket annat.
Absolut , det vore ju en fördel som någon ville ta mot oss.

Du ser inget problem med det? Eller önskar du ett Stockholm som mer liknar Bagdad, en våt dröm kanske? Jag delar inte den drömmen iaf.
Och ja mångkultur, det är komplicerat, ser jag runt om i Europa så är det ingen direkt storsucce. För de som gett sig på det. Men visst , handlar det endast om att vara en god människa, då förstår jag att det lyckats och inga problem finns.

Absolut Sverige historia har många svarta prickar. Och jag säger inte heller att Sverige ska vara homogent. Även om det finns några få länder som nästan är det och jag tror inte heller dom är så ledsna för det. Då pratar jag I-länder..

Jaganatha  00:19 4/2 | Stäng | Nästa nya
En anledning till att Stockholm inte kommer att likna Bagdad är väl inte minst skillnaden i klimatet. Jag tror inte att någon irakier skulle förväxla de två städerna kulturellt och språkligt. Stockholms innerstad kryllar inte heller direkt av nyligen invandrade irakier, bland dem som bor där. Bostadssegregationen är givetvis problematisk.
Jag har aldrig varit i New York, men där har man väl gjort det till en hederssak att prisa mångkulturen, så visst finns det exempel på att det fungerar. Island är kanske ett land som skulle passa dig, det är kulturellt ganska homogent och du slipper invandrare från Mellanöstern och Afrika.
Beträffande invandring och mångkultur så tror jag inte att det är så mycket något man kan vara för eller emot, utan det handlar helt enkelt om att acceptera att det är så världen ser ut och att göra det bästa av situationen. Socialdarwinism, de bäst lämpade och anpassningsbara överlever, resten dör ut.

jp  00:40 4/2 | Stäng | Nästa nya
Hehe ja klimatet är ju lite annorlunda, kanske inte var det jag syftade på heller men. Ja segregation är ett problem. Men det är svårt göra något åt det nu, även där har politikerna och samhället misslyckats, listan är lång.

Visst säger inte att du har fel, men det är alltid lite svårt att jämföra, allt handlar enligt mig om var de kommer från, hur många, på vilken yta, jobbtillfällen. Så man kan inte bara säga att New Yorks mångkultur är bra , så då är Sveriges också det. Men förstår din tanke.

Island är nog rätt trevligt, har tänkt på det. Visst världen ser ut så , vissa delar av världen lite mer extrem än andra så som Sverige. Vi ska alltid vara bäst, eller värst, beroende på vilka ögon man ser med. Undrar vilka som dör ut, intressant fråga.

Jaganatha  01:03 4/2 | Stäng | Nästa nya
Bara en liten sak till; jag är uppvuxen i en liten by utanför Lund, där det fanns sverigedemokrater långt innan partiet ens hade bildats. Jag har dem i släkten och till och med bland mina vänner. Jag är också genom ingifte släkt med shiamuslimska irakier. Inget av detta har jag valt själv utan jag har bara fått anpassa mig efter bästa förmåga. Men vad jag har gjort kan vem som helst göra. Jag hyser med andra ord ingen sympati för folk som gnäller över hur multikulturellt allt har blivit. Det ligger ingen ondskefull konspiration eller dold agenda bakom "massinvandringen".

jp  01:10 4/2 | Stäng | Nästa nya
Det förstår jag. Hur handskas du med de hemska nazisterna i din släkt? Jobbiga familjemiddagar? Hur står dom ut med irakierna? Nej ibland väljer man inte själv.
Är uppvuxen i en sthlmförort. Jag älskade det faktiskt, men samtidigt såg jag saker som inte var något jag vill vara med om. Detta var ju 20 år sedan dessutom, nu vill jag inte tänka på hur det ser ut just där. Men jag kan ändå inte förmå mig att hata stället. Sitter i ryggraden.

Jag hittar inte på mina tankar eller åsikter. Jimmie har inte heller ringt mig och övertygad mig om vad som är rätt fel. Jag är formad över det jag sett , upplevt och varit med om.

Det vill jag inte heller tro, men ibland så kan man tro det.

Jaganatha  15:17 4/2 | Stäng | Nästa nya
Så vad du har sett, upplevt och varit med om väger alltså tyngre än vad SVT rapporterar om, hur vänstervridna de än råkar vara.
Det fanns en tid då de statliga medierna hade monopol på radio och tv. Det var för ca 30 år sedan. Åsikten om etermediernas eventuellt tendentiösa rapportering hade förmodligen vägt tyngre på den tiden. Men idag är den en nullitet. En nullitet som Ivar Arpi och en del andra brödfilosofer har gjort till sin födkrok...
Inlägget är ändrat 15:20 4/2.

jp  15:36 4/2 | Stäng | Nästa nya
Det är en mix av allt. Många skulle nog säga dom har det fortfarande. Mer eller mindre.

Jag tycker Ivar Arpi är rätt bra. Men det är nog inte din typ av journalistik.
Hur som haver så är det bara att acceptera hur det ser ut i vårt vackra land, oavsett om man gillar det som du eller inte som jag. Eller så får man flytta.

Jaganatha  15:59 4/2 | Stäng | Nästa nya
Ivar Arpi har knappast rätt att kalla sig journalist, han ägnar sig åt intellektuell prostitution genom att bjuda ut sina tjänster åt högstbjudande och sedan forma sin åsiktsarsenal därefter.
Jag håller inte heller med dig om att jag skulle gilla "hur det ser ut i vårt vackra land". Det går inte en dag utan det sker explosioner eller skjutningar i Malmö. Ingen med fungerande ögon och öron kan påstå att medierna förtiger problemet. Det pågår ingen nämnvärd ideologisk tvättning, förutom i medier kontrollerade av extremhögern.
Jag har funderat på att flytta från Sverige och Island var länge en stark kandidat att söka sig till, men sedan kom jag på att jag nog inte skulle trivas i en så homogen kultur. Mångkulturen har numera blivit min kultur, så jag stannar.

jp  16:20 4/2 | Stäng | Nästa nya
Okej. Han twitter är rätt intressant men det är klart det lätt blir en så kallad svans.
Nej det är sådant jag syftar på , jag är rätt less på att sådant sker dygnet runt, plus mycket annat som jag inte tycker om. Nej det står ju i tidningen dagligen, det är deprimerande att gå in på Aftonbladet idag.

Intressant. Nej det är många som inte skulle trivas i en sådan homogen kultur. Mångkulturen är din kultur nu säger du, men samtidigt är det ju den som står för det du nämner ovan, tex i Malmö. Eller har jag fel?

Jaganatha  17:17 4/2 | Stäng | Nästa nya
Gängen i Malmö är inte så kulturellt homogena (alltså rena invandrargäng), som man lätt kan luras att tro. Jag trodde det själv ett tag, men sedan har jag sett dem på närmare håll och då spricker det upp. Den organiserade brottsligheten är internationell och gränsöverskridande, så kan man sammanfatta det. Mångkulturen leder inte per automatik till kriminalitet. Min hemstad Lund är rätt mångkulturell, men här finns ingen nämnvärd eller besvärande gängkriminalitet.
Vill du uppleva en riktigt homogen, skandinavisk kultur med minimal brottslighet, så ska du åka till Färöarna. Jag har varit där och skulle gärna åka dit igen, men inte gärna bo där permanent. Man kan gå runt i timmar utan att möta en människa, bara får överallt.
Arpi är inte alltför skarpsinnig, enligt mig. Han tyckte alltså att det var ett problem att det "klanröstades" i förorterna, förmodligen på fel partier. Men vad kallar han det när det "klanröstas" av etniska svenskar på rätt partier i välbärgade kommuner som Danderyd? Slutsatsen måste nästan vara att det har något med hudfärg att göra.

jp  17:56 4/2 | Stäng | Nästa nya
Bara 98%? Några svennar är nog med också ja, det går jag med på. Men tyvärr är det mest invandrarkillar. Tyvärr får jag ju säga. Också en sak som politikerna borde tagit på allvar för länge sedan, istället spårade det ur. Vi skulle inte prata om det, och det är svårt fortfarande. Det är helt enkelt så att vissa grupper håller sig till vissa brott, för att lösa det är det bättre man inser faktum och försöker lösa det än att relativisera bort allt eller säga att folk ljuger. Likadant med våldtäkter, enkelt att bara säga det är män än att gå på djupet.

Färöarna låter mycket trevligt, har länge tänkt på att resa dit med.

Håller med om just klanröstningen, det är ingen skillnad faktiskt.

Jaganatha  18:58 4/2 | Stäng | Nästa nya
Vad är 98%? Skulle det vara andelen brott begångna av invandrare? Det låter högt om man räknar in all möjlig brottslighet som anmäls i Sverige.
Jag har dömda brottslingar (förskingring, narkotikabrott) i min släkt och de är etniska svenskar, så min personliga erfarenhet talar återigen inte till invandringens nackdel.

jp  20:15 4/2 | Stäng | Nästa nya
Talade om andelen i gängen från orten som skjuter. Som vi pratade om. Inte om ekonomiska brott. Men det är en för stor diskussion för att ta här.
Borttagen dubbelpostad kommentar
Inlägget är ändrat 14:17 6/2.

Robby  6/10 2018 | Stäng | Visa arv |
The Dark Knight