Är det över för filmtipset nu? - Om sajten
Veckla ihop
Är det över för filmtipset nu?
Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Inte för att vara känslokall, men håller t.ex. mini-admin koll på att SESN AB inte verkar finnas längre och ägaren av filmtipset tyvärr verkar ha avlidit för några veckor sedan?

Eller har filmtipset helt fallit så mycket i glömska som det har känts de senaste 7 månaderna? Så att ingen haft kontakt med någon form av ledning av sidan och ingen högre upp bryr sig utan bara kommer sluta betala räkningarna vilken dag som helst nu?

Det enda som dyker upp när man försöker hitta spår av SESN är en intervju i Vice från december 2017: Sista stycket i intervjun gäller bla filmtipset
Inlägget är ändrat 16/9 2018.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Man ska väl inte spekulera när man inte vet. Men inom väldigt små företag kan det ju inträffa något som snabbt kastar omkull alla planer och påverkar både företaget och kunderna, exempelvis interna problem eller en personlig tragedi.

Jag vet exempelvis en chef som gick in i väggen. Jag träffade honom en gång kort tidigare. Jag fick omedelbart intrycket av att han värderade hårt arbete och god arbetsmoral väldigt högt och säkerligen kunde vara hård mot folk som inte delade hans värderingar eller inte gav precis allt. Det pratades om att han skulle bli borta länge efter det. Nu har det gått många år och han har åtminstone inte kommit tillbaka till det jobbet. Det var dock inget småföretag, så där fick någon annan ta över hans post och sedan gick allt vidare som vanligt.

Jag tror inte att Filmtipset är helt bortglömt, som en del uttrycker det. När det går segt känns det definitivt som att någon är där och fixar till det, även om det kan gå olika snabbt.
Då är ju kommunikation a och o.

Som Lectra skriver krävs det inte mer än lite snabba googlingar för att se att bolaget SESN AB inte längre finns och att en person med samma namn och exakta ålder som den förre VD:n tyvärr gått bort i somras.

Om företaget inte längre finns och den ansvariga personen bakom inte längre finns med oss, kommer ju sajten försvinna den dag som räkningarna inte längre betalas.

Detta är spekulationer ja, för vi kan inte säga att vi vet, men det vore ju käckt med lite info då, om man vill stoppa den typen av spekulationer.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Teoretiskt kan det ju finnas situationer då man fysiskt eller mentalt inte kan kommunicera med kollegor och kunder eller ens anhöriga på grund av en tragedi. Det behöver inte vara något sånt, men utan info bör man väl inte utesluta något.

Det är uppenbart att många medlemmar känner en egen oro och en oro för Filmtipsets framtid, men jag har inte sett en enda som har oroat sig för Filmtipsets ansvariga. Det är ändå folk som velat ta över Filmtipset, haft visioner och drivit flera andra sajter. Förra admin fick också ta väldigt mycket kritik.

Själv arbetar jag flera timmar i veckan och ibland flera timmar om dagen för Filmtipset, fastän jag inte är tvungen. Och det lär finnas andra medlemmar som också gör det. Jag möts ändå mest av kritik för att det inte fungerar tillfredsställande, även om kritiken som når mig inte är adresserad till mig personligen. Jag är varken en robot eller anställd och ingen kan någonsin säga vad jag ska och inte ska göra här. Känner jag att det jag gör inte ger mig eller andra något kan jag bara lämna Filmtipset för gott. Samma för alla andra som gör något frivilligt för sajten och medlemmarna, om det så handlar om att lägga in fler filmer, verifiera, hantera felanmälningar, uppdatera sajtens listor eller utveckla och underhålla appar.
Läser du ens vad vi skriver?

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Oavsett vad du tycker om admin personligen kan du väl åtminstone visa lite respekt och värdighet i en sån situation, istället för att det första du gör är att klaga på att han inte kommunicerar längre, tala om sajtens nedläggning och kritisera mina svar.

Förlåt om jag reagerar starkt och inte håller mig till ditt ämne, men jag varken vill eller klarar av att diskutera det vidare med dig nu.
Oj. Det var tungt. Om det här är slutet så kan det inte bli mycket sorgligare.
Jag kan nämna att jag fick ett meddelande från Oscar Ericsen 16 juli om plusmedlemskap. Han skrev då: "I dagsläget har vi deaktiverat plusmedlemskap men det kommer komma tillbaka. Ber om ursäkt över det sena svaret. Vår tanke är ju att kunna erbjuda en bra sajt med bra resurser och då Plusmedlemskap. Som det är nu så är vi inte nöjda med hur vi erbjudit sajten om jag säger så. Är det någon speciell funktion du behöver som plusmedlem som du använder så kan jag fixa det åt dig?"

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Min uppfattning är att inställningen och bemötandet har varit bra även i svar jag tidigare fått eller läst på sajten.

Det är otroligt sorgligt om det stämmer att han inte finns kvar längre. Då tänker jag främst på anhöriga och medarbetare som stått honom nära, inte mina intressen och Filmtipset.

Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Självklart tänker man först och främst på anhöriga till den avlidne, men att ens tankar går dit betyder ju inte att man slutar vara orolig för filmtipsets framtid, särskilt efter en så lång tid av tystnad och brist på kommunikation.
Känslor och tankegångar är inte ensidiga, man kan ha flera tankegångar och känslor samtidigt.
I textform på forum är det dock enklast att ta en sak i taget och inte förklara exakt hur alla ens tankar och känslor runt ett ämne går om man effektivt vill diskutera det, vilket är varför jag bad om ursäkt om jag framstår som känslokall, då texten inte nödvändigtvis reflekterar alla mina känslor var gällande ett känsligt ämne.

Att kollegor som jobbade på företaget eller någon annan i ledningen inte kommunicerat heller är ju kontraproduktivt om man inte vill att folk ska spekulera.
Men det var även därför jag undrade om åtminstone mini-admin eller annan mer ansvarig på sidan fått någon form av kommunikation, eller om det varit lika mycket av en tyst vägg som många vanliga användare upplevt det?

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Om det känns svårt och osäkert för oss medlemmar lär det vara ännu värre för medarbetare och anhöriga, ja. Människor är individer och somliga behöver mer tid och stöd än andra för att kunna gå vidare efter en personlig förlust.

Först och främst ska väl alla få stöd och hjälp. Sedan förmodar jag att de diskuterar igenom gemensamt hur de ska gå vidare med allt, inte bara Filmtipset. Det kan ta den tid det tar. Först därefter lär besked komma.

Mini-admin och moderatorer är ju medlemmar här med begränsade rättigheter och inte anställda i företaget. Oscar (admin) är den enda från företaget som har kommunicerat på sajten, vad jag känner till.

Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, men då blir det ju som sagt mer alarmerande när företaget verkar ha lösts upp innan kommunikation har skett?

Bara för att man ställer frågor betyder inte att man är illasinnad eller enkelriktad. Människor är inte tvådimensionella. Du verkar alltid tro det värsta om dem som skriver här och tolka skriven text på det mesta negativa sätt som går?

Du verkar ju också göra gissningar och projektioner, men helt åt andra hållet och verkar helt utesluta möjligheten att eftersom att företaget inte finns kvar, så kanske det inte finns anställda som plockar upp det heller?
Filmtipset faktiskt kanske har hamnat i glömska och på grund av att det inte är tillräckligt vinstbenäget så kanske det prioriteras bort för att ingen orkar ta tag i det med tanke på den personliga tragedin.
Vilket också vore helt förståerligt, men tråkigt för dem som bryr sig om och har investerat mycket tid och energi på filmtipset.
Vilket väl i sin tur även borde innefatta och beröra dig?

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är inte alls vår sak att tala om hur de ska göra i ett sådant läge. Dessutom går det att driva Filmtipset i ett annat företag eller som fritidsverksamhet också.

Att jag skriver så handlar mer om att få med alla alternativ i resonemanget och inte bara de mest negativa och pessimistiska. Men jag inväntar besked innan jag tror något.

Någon måste sköta drift, underhåll och omkostnader för att vi ska kunna använda sajten och för att det ska flyta på.

Jag tycker verkligen om Filmtipset och att sajten ger mig mycket, vilket förstås är en bidragande anledning till att jag engagerar mig. Jag ångrar absolut inte den tid eller energi som jag har lagt ned. Det har alltid varit helt frivilligt och gett något tillbaka. Om inte hade jag nog försvunnit från Filmtipset för länge sen.

Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Men, ingen har ifrågasatt din position eller engagemang? Det verkar som att du tar allting personligt eller som en attack mot dig, som att du konstant är i försvarsposition, utan att någon har attackerat eller ifrågasatt dig från första början?

Ibland känns det som att vi talar helt olika språk, som att någonting i kommunikationen är sönder och du läser in en massa saker som aldrig har sagts? Och du verkar tolka allt som inte är drömmar om guld och gröna skogar som pessimism? Det blir väldigt svårt att diskutera under de förutsättningarna.

Det är klart att man kan hoppas och vilja att det ska lösa sig, men man kanske också behöver få förbereda sig på det värsta?
Hade företaget funnits kvar och bara bytt ägare eller ledning hade det helt klart känts annorlunda och som mer av en grund för hopp, men under omständigheterna tycker jag att det är helt berättigat att vara orolig och få uttrycka den oron utan att bli anklagad för att vara pessimistisk och negativ?

Varför vi bryr oss om att skriva inlägg och är oroliga är ju för att vi också tycker om filmtipset och vill att sidan ska finnas kvar, annars skulle vi ju inte ens bry oss om att diskutera saken.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Vad menar du? Jag har inte tagit något personligt. Jag har ingen position och när det kommer till engagemang får man inte glömma att det finns många andra medlemmar som har engagerat sig och bidragit med mindre eller mer. Styrkan på Filmtipset har väl varit just kollektivet. Att många har varit med och bidragit med något och efter individuell förmåga.

Jag håller med om att det inte behöver vara svart eller vitt och det var inte min mening. Utan bara att det finns många olika anledningar eller utgångar som teoretiskt sett är möjliga.

Det är klart att alla får känna oro för Filmtipset. Jag tycker bara att det är så olustigt att prata om dålig kommunikation eller en webbplats framtid just i samband med att en misstänkt dödsfall uppdagas. Även om man inte känner personen väl handlar det om att visa respekt och värdighet för medarbetare, anhöriga osv. Är det så underligt? Det har ingenting med mig att göra, utan medmänsklighet.

Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Alltså, som sagt, man kan vara ledsen över en sak och orolig över en annan samtidigt utan att sakna medmänsklighet.
På samma sätt som jag kan vara ledsen och sörja över att en släkting till mig gick bort nyligen och samtidigt vara orolig för framtiden för dennes maka. Dessa orosmoment och känslor är inte exklusiva.

Att nämna hur det historiskt sett har sett ut och ha med detta i beräkningen för hur det kanske kommer bli, är fullt naturligt.

Men du verkar ju ta på dig rollen att skamlägga för att man oroar sig för något man bryr sig om och har mage att uttrycka denna oro under rådande omständigheter.

Om vi exempelvis tar upp ett större företag som Nintendo så var det väl ingen som anklagade någon annan för att sakna medmänsklighet för att de spekulerade i företagets framtid samtidigt som de sörjde Satoru Iwata's bortgång? För att man kan göra båda, samtidigt.

KyLLo  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Du jämför en maka med en webbplats. Det är väldigt stor skillnad på människor och materiella ting. Vad man känner är en sak, medan vad man visar är en annan. Säger du att du är ledsen för mig samtidigt som du kritiserar mig för bristande kommunikation och talar om en oro för dina egenintressen, skulle jag inte lägga något som helst intresse i att du är ledsen om jag var den anhörige. Då hade jag kastat ut dig direkt.

Det handlar inte om vad man får och inte får känna eller säga, utan att välja sina tillfällen med respekt för andra människor. Vuxna brukar förväntas väl känna till det. Småbarn förstår inte alltid sånt och kan därför förlåtas, men de kan lära sig så att det inte upprepas.

Lectra  17/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Som sagt, du förstår inte ens vad det är man säger eller lyssnar inte, eller vill helt enkelt inte förstå, jag vet inte vilket det är men du tar fortfarande bara den mest negativa tolkningen av det man säger, istället för det man faktiskt säger och jag orkar inte försöka kommunicera med någon som inte ger samma ansträngning tillbaka. När jag försöker anpassa mig efter hur du verkar kommunicera så använder du det emot mig varenda gång, gissningsvis på grund av dina egna problem som jag inte vill spekulera i. Och tack vare den här diskussionen och avvisande samt tystnad som skulle kunna dämpa oron, vilket du även i PM påstått att information och tydlighet med användare inte skulle bidra till någon bättre stämning, trots att det enda många krävt under åtminstone ett års tid.. Så måste jag säga att jag orkar inte mer nu, efter tio år av att aktivt ha brytt mig om den här sidan är det här tyvärr sista droppen. Grattis, du och jag slipper varandra nu.
Skriver här för att jag inte vet var det skulle passa bättre. Jag var nära att skriva något liknande för ett drygt dygn sedan, så märkligt att se Lectra göra det nu. Det är för mycket negativt nu, det tar bara det här. Jag skulle inte vågat gå så långt som att avsluta kontot, men helt klart ta en paus och kolla om något halvår om sidan fanns kvar.

Men tror inte det blir riktigt än i alla fall.

Vilken märklig samling personer vi är, vi som är kvar. Kolla på den här tråden bara.

KyLLo  17/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är ingen dum idé att ta en paus om man mår dåligt. Men förvånande att det skulle komma från dig, eftersom du kanske rent av är mest aktiv av alla i FT:s forum.
Jag är ingen mini-admin (jag är verifierare, men har ingen särskild info därför). Utifrån vad jag kan googla mig till, så verkar dock läget vara så här:

Filmtipset ägs av Adhype, som hette SESN fram till juni i år:

Ägare till Adhype är Fredrik Selin och Carl Nordström:

VD verkar Oscar Eriksen ha varit. På googles icke uppdaterade förhandsvisningar nämns hans namn i nästan alla Adhypeträffar, men däremot är namnet borta när man klickar sig in på länkarna.

Så inte nödvändigtvis över, men känns ändå som lite tufft läge.

Lectra  16/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Bra, tack för lite mer klarhet i läget.
Samma information på Alla bolag

goeran  17/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Om ni klickar på personernas namn så kommer deras övriga bolag upp.
DÄR föll en sten från hjärtat. Skön information. Tack!
Alla följer kanske också denna facebooksida ?
Kommer att tänka på ett stycke ur T S Eliots The Waste Land:

Do You know nothing? Do you see nothing? Do you remember
Nothing?
Are you alive, or not? Is there nothing in your head?
För min del har det känts en längre tid att det är över. Bad ju om ett nytt lösenord till mitt riktiga konto Hypostas och fick till slut följande svar... 3 månader är ju inte direkt ASAP så det ska till ett mirakel nu för att jag ska få tillbaka mitt konto:

[i]Inkorgen
×
Oscar Eriksen <oscar@sesn.se>

16 juli

till mig
Hej,

Vi kollar på detta och återkommer ASAP![/i]

EDIT: tydligen samma datum som Goeran fick ett svar från Oscar...
Inlägget är ändrat 20/9 2018.
Göm historik
Vem har avlidit och hur vet du det?

KyLLo  20/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Det talas om att admin (Oscar) har det, vilket skulle förklara varför varken du eller någon annan har hört av honom den senaste tiden.

(åldern stämmer med artikeln Lectra länkade till)

Hypostas2  7/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Re: Filmtipset
Inkorgen
×
Fredrik Selin <fredrik@slash8.se>

fre 21 sep. 00:49

till mig
Hej

Oscar jobbar inte med det här längre vad var det du ville ha hjälp med?

/Fredrik

> Hej
> Hur går det med lösenordet?
> mvh

Asmorod  19:02 13/2 | Stäng | Nästa nya
Inga fler svar sen...?
Hum. Vem är det då som postar nyheter?
Det skulle kunna vara precis vem som helst med tillgång till kontot. Vad som förbryllat mig ner är att man går in mitt i natten och postar en sådan nyhet utan att alla bemöda sig med att bemöta trådar som den här.

zonk  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Onekligen x2.
I just det här fallet kanske någon var inne och publicerade mitt i natten, men de kan även tidsprogrammera publiceringar.
Puss på sig fröken
känns betryggande på nåt sätt att det där med casino smygs in i artikeln. verkar som om de fortfarande inte gett sig!

KyLLo  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
"...inte gett upp" är väl ett bättre ordval, för det är ju sånt som finansierar Filmtipset.
"reklam" hade kanske varit bättre att skriva än "det" eftersom det är reklam som finansierar filmtipset.

KyLLo  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
När användare blockar banner-reklamen är det kanske inte underligt om det blir mer textreklam eller smygreklam istället.
nå, i och med att det därav också, ifall det nu är på det viset, som jag sade förut: men hur? ja, något att fundera på?
Många tidningswebbplatser har mängder med banner- och videoreklam och sedan tar de betalt för nyhetsartiklar också, så det hade kunnat vara värre.

Exempelvis Letterboxd har inte så mycket störande reklam. Däremot måste man vara betalande där för att exempelvis kunna klona listor och normalt sett för att kunna importera och exportera betyg.
Åhå, jag hittade inget när jag trött ögnade igår natt, får utforska!
Nu hittade jag! Skummade bara efter hyperlänkar igår.

En del saker känns lite google-translate-aktiga, speciellt i texten om den sista filmen?
Även jag skummade bara. Chockerande! Jag gissar också på google-translate, även om jag inte riktigt kan förstå hur vissa formuleringar uppstått. Kanske översättningen är från ett annat språk än engelska?

Märkligt också att de inte skapar ett nytt adminkonto istället... Känns lite olustigt det hela...

zonk  25/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja det känns ganska märkligt. Och så total radiotystnad från dem.
sen kan man ju fundera om sidans verifierare (hur många finns det egentligen) har semester också ?

Vad går det ut på att vara verifierare när det är folk i en community som fått privilegiet ? Sig själv + vänner, skit i resten? Appropå frånvarande administration.

Bara som ett exempel så kan vem som helst se sidans senaste inlagda, gjorde ett snabbt urval bland de senaste inlagda... 5 70-tals filmer, samtliga direktöversatta imdb handlingsbeskrivningar, samtliga verifierade. Så det kanske är på tiden att ni börjar införa nya riktilinjer att handlingsbeskrivningen är lite skitsamma, för dessa exempel bevisar precis det. (Thief, Ski Bum, Hangup, A Cry for Help, Superskurkar).

Det är ett helt korkat system att förhålla sig till något som inte är fakta data, och samtidigt något som lätt kan bytas ut om det behövs i efterhand. Sidans statistik funktioner är samtidigt beroende av att filmer blir verifierade.

(och nej det är inte första gången jag använder sidan, det var ingen skillnad för 2,5 år sen)
Just nu finns det 26st verifierare, hur många av dem som är aktiva däremot är en helt annan fråga. Det känns dumt att klandra dem allt för mycket, eftersom att de gör det helt på frivillig basis och när man inte får någon som helst information från de som driver sajten är det ju rätt lätt att tappa intresset, tänker jag. Det var i alla fall därför jag slutade med det, för några år sedan. Jag bad dock om att få mina sådana funktioner bortplockade, för jag ville inte stå som verifierare när jag visste att jag inte skulle syssla med något sådant.
I dagsläget finns det väl inte ens någon att vända sig till om man skulle vilja börja, eller sluta som verifierare.

Att man lätt att tappar intresset är väl inte särskilt konstigt.
Inlägget är ändrat 11:37 7/2.

leffotrak  12:27 7/2 | Stäng | Nästa nya
Frivilliga eller inte, så har de tagit på sig en roll som styr stora delar av sidans funktionalitet. Det går inte att vara för sympatisk.

Min poäng med förra posten var att med lika liten insats som de 5 verifierade filmerna bland senaste skulle de lätt kunna knocka av 10-15 filmer per dag per person på 10-15 minuter. Varannan, vartredje dag skulle funka lika bra. Bättre än att inget blir gjort.

Felanmälan brukar däremot skötas snabbt och smidigt.

Det är småtragisk förresten om det är som du säger angående att börja/sluta.
Inlägget är ändrat 12:38 7/2.
Göm historik
Jag skulle gissa att av de 26 som står som verifierare så är det kanske 2 eller 3 av dem som faktiskt aktivt verifierar och så kanske lika många som lite sporadiskt verifierar då och då, men det är ju en gissning från min sida.

Och de allra flesta filmer är inte så enkla att verifiera. Det saknas styrkande källa, information, eller är bara allmänt slarv. Och när man försöker återkoppla till den som lagt in filmen är det inte säkert att man får något svar alls. Eller kanske ett argt svar som inte förstår vad som skulle vara problemet.

Ja, det finns ju ingen aktiv admin eller community manager längre, och jag är tämligen säker på att mini-admin inte har möjlighet att göra folk till verifierare. Så det är nog rätt låst på den fronten.

leffotrak  18:53 7/2 | Stäng | Nästa nya
ja det är trist om så är fallet.

Samtidigt tror jag som du nämner angående hur svår vissa filmer kan vara att verifiera att problemet samtidigt ligger i de riktlinjer som både uppehålls men samtidigt inte uppehålls. Det verkar finnas en hel del gråzoner. Det är väldigt lätt att ta reda på om en film visats på bio / finns på hemvideoformat etc.

Bara som exempel på ludderi.
"[i]Tv-serier
Tv-serier i många avsnitt är inte välkomna på filmtipset. Det går inte att sätta betyg på en hel serie. Vi vill inte heller ha varje avsnitt av en serie inlagt här, och inte heller hela säsonger för sig. Inte heller godkänner vi förlängda pilot- eller avslutningsavsnitt.[/i]"

Sen ligger en hel tv serie här.

kavalkadfilmsexempel, segment från en episodfilm "Vi vill också undvika att en film kan betygsättas i två olika poster."

De problem jag stött på med verifiering har i 99% av fallen varit om handlingsbeskrivningen.

men vad spelar det för roll när en film som denna (filmnummer 19275), jag bryr mig inte men tycker beskrivningen är ren humor så den är svårglömd.

Vad jag menar är ingen har brytt sig 110.000 filmer senare, så varför vara så petig med nått så betydelselöst som lätt kan ordnas.

det går lätt att hitta exempel från samtliga kategorier under den övergripande policyn om vad som är godkänd film för FT.

vad jag menar är att kvalitén är inte i dagsläge så hög att man behöver vara så petig med saker som handlingsbeskrivning. det har ingen referensbetydelse som all annan data som personer, speltid osv.

det går nog att tänka om lite och få fart i fabriken

KyLLo  19:47 7/2 | Stäng | Nästa nya
En stor skillnad är att i en del tv-serier är avsnitten fristående och går att köpa styckvis i handeln. Där kan man välja att se enbart avsnitt 6 utan att man missar något. Medan andra är sammanhängande och bara går att köpa säsongsvis. Där kanske man inte förstår någonting om man bara ser avsnitt 6. Policyn är bara en grund. Det får göras enstaka undantag om det finns skäl till det. Det är dock verifierarna som avgör, och de är individer. Efter incidenter är det sagt att gränsfall som är accepterade sedan tidigare inte ska raderas. Men det ska inte ses som att alla nya gränsfall måste accepteras. Men de kan knappast godkänna exempelvis del 7 och sedan stoppa del 8 av en serie. Då lär protesterna bli ännu starkare.

leffotrak  20:39 7/2 | Stäng | Nästa nya
jo okej.

men det är orelevant att säga att det är bara en grund, men den logiken kan man lägga in vad som helst eftersom med "rätt person" kan allt ses som gränsfall, därmed allt blir tolkningsfrågor. dvs argumentet om gråzoner kvarstår.

KyLLo  22:44 7/2 | Stäng | Nästa nya
Jag håller med om att gränsfall kan väga över åt båda hållen, men tror att det är oundvikligt med en gråzon. Verifierare kan tolka filmer och information olika, andra medlemmar också. Även om Filmtipset strikt skulle förbjuda alla tv-serier och miniserier lär medlemmar börjar hävda att det är filmserier eller irriteras över att något som funnits på sajten i flera år plötsligt försvinner.

En serie kan exempelvis uppfylla policyn för miniserier när den läggs in. Senare när den är verifierad kanske det blir fler säsonger och då uppfyller den inte längre policyn.

Om man är emot någon film eller serie som finns inlagd bör man nog börja med tänka igenom varför. Är det för att den bryter mot något i policyn, för att den ställer till praktiska problem eller är det bara på grund av avundsjuka? Oavsett om den filmen eller serien får eller inte får finnas här lär det alltid finnas en del medlemmar som är missnöjda.

Om kraven ökar på verifierarna blir nog resultatet att fler slutar engagera sig, eftersom alla arbetar frivilligt.
Jotack, jag har varit verifierare i många år, jag är bekant med hur luddig och otymplig policyn är.
Problemet uppstår när man måste sitta och söka upp en massa information själv, då går det inte så snabbt, när vi snackar film från länder där informationen inte ens finns på engelska om man i bästa fall hittar någon alls.

leffotrak  20:44 7/2 | Stäng | Nästa nya
ja har svårt att gå vidare på något utan ett exempel, och det känns overkill du ska behöva leta upp något för sakens skull. men jag ser resonemanget.
Jag skulle inte kunna ge dig ett som det är nu oavsett, eftersom att jag inte varit verifierare på 3 år så har jag inte heller tillgång till hur det ser ut eller några aktuella sådana filmer, men tro mig, det finns många sådana. När jag slutade som verifierare låg det nog runt 1000 overifierade filmer, där många av dem (givetvis inte alla) var väldigt svårverifierade, av olika anledningar.
Anledningen till att man ska vara så petig när den godkänns är ju att när filmen väl är godkänd uppdateras filmerna i regel väldigt sällan, i synnerhet om det rör sig om obskyra filmsidor med få besök. Därför behöver godkännande behandlas som att det är så filmsidan ska se ut för alltid. Lösningen på problemet att det finns lågkvalitativa filmsidor eller filmer som rentav är felaktigt godkända (ja, det förekommer) är ju knappast att slarva mer. Tvärtom skulle en sådan idé successivt dra ned kvaliteten på sidan så jag hoppas att ingen verifierare lyssnar på dig och börjar jobba på det sättet.

Jag har själv varit den aktivaste verifieraren av användarinlagda de senaste åren men under 2018 skalade jag ned på aktiviteten rejält mestadels för att det är mångdubbelt svårare på grund av buggar och på grund av osäkerheten kring sidans framtid.

Jag förstår att det är frustrerande att inte få sina filmer verifierade. Många användare är bra på att lägga in filmer och till dessa ber jag ursäkt för att det tar tid, men det finns också många användare som inte har läst en rad av instruktionerna eller har sina egna idéer om hur det ska gå till och då blir det så nu när det inte går att återkoppla till inläggaren. Att korrekt inlagda filmer inte godkänns beror helt enkelt på att de kommer bort i en enorm hög av slarvigt inlagda filmer där enda alternativet för att kunna godkänna filmen är att fixa alla felen själv.

Även om jag tycker att din kritik är missriktad tar jag åt mig det faktum att det går för långsamt och ska se om jag kan verifiera lite mer. I grunden är det dock så att verifierandet inte kommer att fungera som det gjorde förr så länge sidan är i det skicket den är i nu. Vi får hoppas att det löser sig någon gång i framtiden.

leffotrak  17:09 8/2 | Stäng | Nästa nya
jag tror vi isåfall får köra klassikern, att hålla med om att inte hålla med.

mitt föreslag syftar på att effektivisera genom att ställa mindre krav på vad jag ser som oviktig data (dvs data som inte är relativt till en premium databas som imdb). släpper man lite på tyglarna vinner man tid, inte bara sidans användare även ni verifierare. Och jag menar absolut inte att man ska slarva och bara släppa genom allt möjligt skit som innehåller slarv osv.

resonemanget att en obskyr film ska vara i sin "final-form" när den blir verifierad, därför behöver man lägga extra tid och verkligen säkerställa att allt blir rätt. Om nu filmen generar så få träffar, så tycker jag raka motsatsen, är det nån liten detalj som saknas om nu någon osannolikt kommer störa sig på borde detta kunna fixas lätt.

KyLLo  21:15 10/2 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte vad du syftar på med oviktig data, men håller med dig om att för mycket pet kan vara negativt. Däremot tycker jag att grundläggande uppgifter är viktiga just för att filmerna ska bli sökbara, sorterbara i listor och komma med i statistiken.

Letterboxd har ju en annan lösning utan verifiering och där enbart originaltitel och filmbeskrivning är obligatorisk. En skillnad är att där kan alla användare lägga till kompletteringar själva. Här får man anmäla det och då är det verifierarna som ska ta ställning och uppdatera.
Orsaker till att jag drar mig för att verifiera:

1. Om sajten bara kommer finnas kvar i något år till, är det inte värt att bygga på databasen.

2. Vi kan inte längre återremittera filmer på grund av, hör och häpna, en bugg. Alltså blir besvärliga filmer liggande och försvårar verifieringen av den stora klumpen som ska betas av (alternativt få vi radera alla sådana).

3. Nyinlagda filmer får hur som helst inga korrekta filmsidor på grund av någon bugg som gör att filmerna ser ut att sakna betygsättare.

Dock är det med tanke på förhållandena stor aktivitet bland verifierarna för tillfället, verkar det som. Klumpen av overifierade filmer tillväxer mycket långsamt.

KyLLo  23:00 7/2 | Stäng | Nästa nya
1. Det går även att se det som att det året blir bättre om filmerna är verifierade eftersom man då kan klicka på länkar och se filmerna på personsidor.

Jag tycker mig även se att intresset för att lägga in nya filmer har gått ned (åtminstone i jämförelse med tidigare år), vilket kan spela in.
ok, det låter vettigt.

ang 3. så gör ju att filmer blir verifierade att filmen räknas in i ex regissörsstatistik. Så det är den anledning jag tycker man kan trycka på lite. Det funkar ju fortfarande även om en filmografi innehåller en film med filmnummer över 130 000.

Tycker det är en av sidans bästa funktioner, i jämförelse med alla andra sidor som imdb, icheckmovies, letterboxd där man helt saknar någon form av översikt på vad man sett (imdb har iofs jävligt schyssta staplar för årtal).

KyLLo  23:04 8/2 | Stäng | Nästa nya
På Letterboxd kan man gå in på en filmpersons sida och se hur stor andel av filmerna man har betygsatt, både i antal och procent tillsammans med en stapel. Eller syftar du på något annat med översikt? Det går även att få mer personlig statistik om man är betalande medlem där, se exempel en bit ned på den här sidan.
Inlägget är ändrat 23:28 8/2.

leffotrak  11:48 9/2 | Stäng | Nästa nya
Skådisstatistik
Regissörsstatistik
Manusstatistik

som alla finns på ens egen sida är vad jag menar. för att få fram detta på letterboxd lär du manuellt göra 100-tals sökningar.

det ser ut som de uppgraderat sina statistik funktioner på letterboxd men det är fortfarande primitivt i jämförelse med filmtipset och sen att man betalar för något sämre än det som är gratis här.

KyLLo  15:14 9/2 | Stäng | Nästa nya
Okej, kanske den statistiken. Jag använder den aldrig eftersom just den ofta blir vilseledande och är svår att dra slutsatser av.

Exempelvis kan en regissör i topp uppfattas som bäst utifrån statistiken, men i själva verket är det bara sedda filmer regisserade av personen som är bra. Och det kan vara tack vare skådespelare, manus eller något annat. Dessutom kan det ge fel indikation om en regissör exempelvis regisserat 100 filmer men man bara råkar ha sett de tre bästa eller sämsta. Man kan förvisso ställa in att man måste ha betygsatt ett visst antal filmer av regissören. Höjer man antalet ökar chansen till att de i topp faktiskt är bra, men samtidigt kan många bra regissörer falla bort då. Så därför tycker jag att regissörssidan är mer talande, där man också ser vilka man har missat.

För skådespelare kan det bli ännu värre när det kommer till slutsatser. Dels för att stora och små roller blandas i samma statistik. Dels för att det varierar vilka som finns inlagda. Jag har anmält exempel där affischnamnen inte funnits inlagda. Andra gånger läggs skådespelare i väldigt små roller in. Det kan också ske på bekostnad av skådespelare i större roller. Maxgränsen för skådespelare är ett visst antal tecken. Det innebär att skådespelare som medverkar i mindre filmer har större chans att komma med på Filmtipset än skådespelare som medverkar i större produktioner.

En som är väldigt beroende av statistiken kan säkert påverkas av den vid betygsättning. Att den sätter högre eller lägre betyg på filmer för att en person ska hamna högre eller lägre på listan. Det kanske är mer frestande att ha en känd regissör i topp än någon okänd, eller regissören till favoritfilmen i topp.

Men jag tycker inte bara att den har nackdelar och innebär risker. Man skulle kunna använda filmpersonstatistiken för att se exempelvis vilken regissör man har betygsatt flest filmer av på Filmtipset. Ett annat användningsområde kan vara att hitta förslag på personer att utforska, helt oberoende av statistiken.

Personliga filmtips-funktionen på "mina sidor" och procenten på hur lik smak man har kan man heller inte ta på fullt allvar. Filmtipset kan inte sammanställa de högst uträknade personliga filmerna i en lista eftersom det tar resurser. Procenten är heller inget värde som går att ta helt seriöst. Det går knappast att rättvist beräkna likheter i filmsmak olika personer har, såvida inte alla ser precis samma filmer och sätter betyg efter exakt samma skala och kriterier. Det är hemligt hur det beräknas, men jag skulle inte ta det på allvar. Det stod till exempel att jag tyckte som en nykomling som bara hade betygsatt några enstaka filmer. Det råkade väl bara vara så att den hade betygsatt filmer som jag hade sett. Men det är väldigt osannolikt att jag skulle tycka som någon som registrerat sig senare och bara sett några enstaka filmer.

Så alla dessa funktioner kan alltså uppfattas som bättre än de i själva verket är. Sedan finns det statistik som vanligtvis är rättvisande och går att dra direkta slutsatser av också. Statistiken nederst på mina sidor och Filmtipsets övergripande statistik är exempel på det. Men jag har upptäckt att beskrivningar är felaktiga på många ställen. Betyg och besökare idag lär avse betyg och besök senaste dygnet, för annars skulle inte antalet kunna gå upp och ned under dagen. Filmtipsets listor med filmer från i år avser troligtvis senaste året, eftersom listorna brukar innehålla fjolårsfilmer.

Det jag menar är att det är skillnad på statistik och statistik. Sedan kan det mycket väl vara så att den mest missvisande statistiken är den som tilltalar flest. Och en del kan säkert tycka att det är kul att jämföra siffror bara för skojs skull, trots att det inte blir helt korrekt eller inte går att dra några slutsatser.
Inlägget är ändrat 15:39 9/2.

HerrNenne  13:41 10/2 | Stäng | Nästa nya
Jag skulle tro att de flesta tycker det är kul info och helt enkelt tycker det är roligt att få lättsorterade överblickar på olika sätt av sitt filmtittande, och väldigt få som använder den statistiken för någon form av slutsatser.

KyLLo  15:52 10/2 | Stäng | Nästa nya
Det är bara en upplysning för de som inte redan känner till det. Det står inte skrivet någon annanstans vilken statistik som kan vara vilseledande. Om den inte förekommer på andra filmsajter kan det vara en teori till varför. Utifrån det hade jag gärna sett att den ersattes med annan statistik (exempelvis årtalsstatistik som leffotrak nämnde), alternativt att den redovisades bättre eller hade info om att den kan ge en missvisande bild och inte bör tas seriöst. Jag är positiv till statistik och använder själv statistik här, både den personliga och annan.
Inlägget är ändrat 15:53 10/2.

leffotrak  16:58 10/2 | Stäng | Nästa nya

Statistiken jag hänvisar till är individuell och kan därmed inte vara vilseledande.

Ett exempel och mitt huvudsakliga vis att använda statistiken på är att jag gillar helt enkelt att gå så långt som möjligt med bland annat regissörsfilmografier. Det är intressant av flera olika anledningar.

Jag kan lätt se vart jag har sett allt, vart jag har luckor osv.

Men... jag tycker det börjar gå en bit utanför ämnet nu, jag har motiverat mig nog åtminstone.

Och jag lär tillägga att du är ute och cyklar med din slutsats.

Statistik är ju ett sätt att sammanställa data. Men hur bra en statistik är är relativt till dess användningsområde (bedöm den precis hur du vill, det gör jag och jag och jag struntar fullkomligt i siffrorna...).
Inlägget är ändrat 17:13 10/2.

KyLLo  20:45 10/2 | Stäng | Nästa nya
"precis som HerrNenne beskriver så använder man ju funktionen precis som man vill."

Jag beskrev också det. Tråkigt om du missuppfattade det.

Jag har ingen som helst avsikt i att lägga mig i vad andra gör och inte gör. Och skulle inte kunna göra det heller. Alla gör som de vill. Förra admin, Magnus, skrev en gång: Jag tror inte vår önskan stoppar speciellt många från någonting... :-)
Inlägget är ändrat 20:45 10/2.
Göm historik
Jag har märkt att mitt intresse för film har sjunkit rejält sen Filmtipset började sin bana nedåt.
Jag har knappt någon lust eller driv att kolla film eller hålla mig ajour längre. Filmtipset gjorde film roligare, helt enkelt!
Jag saknar det. *snyft*
Och det känns så himla konstigt att det inte kommer ett ljud från dem som driver siten, trots att de lägger ut ny reklam då och då. Antar att de tjänar lite pengar på oss, trots allt...

KyLLo  18:16 5/2 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är tråkigt att inte alla användbara funktioner fungerar. Men själv skulle jag inte säga att hela mitt filmintresse hänger på Filmtipset. Jag var filmintresserad redan innan jag blev medlem, men FT har gjort det enklare och roligare att organisera filmtittandet. Att hitta en svensk motsvarighet med lika stor databas går inte. Och det har ju tagit nästan 20 år och många medlemmar att bygga upp den.

Drift och underhåll måste finansieras för att sajten ens ska vara åtkomlig för användare. Eftersom det inte längre går att skaffa eller förnya plus-medlemskap lär reklamen vara deras enda direktinkomst. Just driftunderhållet tycker jag har fungerat mycket bra på senare tid. Visst går hastigheten ned något ibland, men för mig har det bara varit tillfälligt. Exempelvis Letterboxd har mindre reklam, men är samtidigt mer instabilt.
Ja, du sammanfattar mina känslor rätt så bra.

BarryHero  15:22 6/2 | Stäng | Nästa nya
Du verkar ju ändå hata film. Sätter ettor på nästan allting.
Ja, kritisera mitt betygssystem lite mer, är du snäll. Du vet inte ett skit om varken mig eller vad jag tycker om film, så behåll dina fördomar därom för dig själv eller starta en dialog om du undrar något. Annars kan du skriva i en dagbok eller något. Blogg kanske.
Inlägget är ändrat 21:42 6/2.

BarryHero  21:37 6/2 | Stäng | Nästa nya
Det var ingen kritik. Jag förstår bara inte hur du kan brinna så mycket för Filmtipset när du ändå sätter 1:or på den klara majoriteten filmer du ser, inklusive mästerverk som Pulp Fiction.

Själv är jag oerhört återhållsam med mina ettor.
Jag har använt den här sajten dagligen i över 15 års tid, jag har varit verifierare i ca 5år, varit med och försökt driva sajten framåt med input, idéer och pengar (varit stödmedlem så långe det har gått, köpt t-shirt). Så bara för att du råkar älska Pulp Fiction och jag tycker att det är en rätt medelmåttig rulle, så betyder inte det ett dyft, och om du inte kritiserar kitt betygssystem, så vet du inget om språkbruk heller, för när du säger att jag verkar hata film så baserar du ju det på mitt användande utav betygsskalan, vilket du, som sagt inte vet något om. Och jag ser hellre att sajten går i graven med lite stil än att någon anonym ägare får in några slantar utan engagemang eller intresse att göra mer än att posta lite kasinoreklam då och då, när andan faller på.

Inga problem fixas och inget kommuniceras. En plastanka lever inte mer för att man blåser in luft genom näbben på den.
Inlägget är ändrat 21:52 6/2.

BarryHero  14:29 7/2 | Stäng | Nästa nya
Jag håller med dig om att det är trist det som händer med Filmtipset.
På tal om det slog det mig att många tidningar och filmportaler som recenserar film ofta har någon form av nollbetyg (minustecken, överkryssad geting etc.), medan filmcommunities sällan har det.

En spontan teori är att det är krångligare att räkna med 0. På communities är uträkningar en viktig del, medan tidningar bara brukar sätta betyg och på sin höjd rangordna filmer efter betyg.
Inlägget är ändrat 16:39 10/2.

BarryHero  20:44 11/2 | Stäng | Nästa nya
Är väl inte särskilt svårt att räkna med 0? Istället för att det lägsta medelbetyget är 1,0 så blir det istället 0,0?

KyLLo  21:07 11/2 | Stäng | Nästa nya
Det var bara en spontan teori. Det är säkert någon annan som är bättre på matematik och programmering.
”Föreslagna betyg”
dr_Robert  15:50 11/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Är det bara jag som sedan några dagar inte längre får några föreslagna betyg på filmer jag ej betygsatt? T.ex. ser biorepertoaren nu ut så här: http://www.filmtipset.se/bio.html. Bara för några dagar sedan hade t.ex. Green Book det föreslagna betyget 4 och jag kunde om jag gick in på filmens sida också få fram att tre av dem jag följer gett den betyget 4. All den infon är borta nu.

daniel77  15:59 11/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har också bara gula gubbar överallt.
Samma här. Det har uppstått förut, även om det var länge sen senast nu. Stundtals segt som sirap också.
Det är nog för alla och har som sagt hänt innan, då har Admin (Magnus) gått in och startat om något så brukar det funka igen. Men vem kan göra det nu?

jp  23:45 11/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Känns som att det är på väg bort. Vill inte förlora alla betyg, någon som har tips på vad man kan göra? Flytta till annan sida?

wasteoftime  00:00 12/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har alltid använt flera sidor, men sedan några månader är det första gången sedan 2004 som jag kan säga att filmtipset inte är min primära, tyvärr.
Håller med. Utan föreslagna betyg och tillgång till betygen från de personer jag följer tappar filmtipset 80 procent av sitt värde för min del. Så snart övergiver jag väl också stället....

Jag började lägga in betyg på Criticker för kanske ett år sen. Men det är ju väldigt tidsödande. Är inte heller övertygad om att jag valde rätt sajt, den känns också som om den är på tillbakagång.
Exportera alla dina betyg till Letterboxd! Det finns trådar om det på forumet. Tror det fortfarande är gratis?

zonk  11:38 12/2 | Stäng | Nästa nya
(kör själv med filmtipset och Letterboxd parallellt)

wasteoftime  15:27 12/2 | Stäng | Nästa nya
Själv kör jag Letterboxd, ICM, IMDB och FT, i den ordningen, prioriteringsmässigt.
ICM och IMDB är de där jag har allt, FT och Letterboxd är ju omstartade sedan några år tillbaka nu.
Kör en annan filmsajt parallellt. Det går att exportera betygen (länk under betygen på "Mina sidor"), så det enklaste om du har många betyg är att hitta en sajt där det går att importera betyg. Då slipper du sätta samma betyg igen. Det kan förvisso vara lite pyssel med att konvertera betygen till rätt format, men det är det värt om man har många betyg.
Nu kan man ju tydligen inte skapa nya fungerande konton heller, så, jag lutar mer och mer åt... "ja..."
Vad är problemet? Detta kontot skapades för 5 minuter sen.

KyLLo  15:55 13/2 | Stäng | Nästa nya
Att det inte tycks gå att betygsätta filmer för nyregistrerade användare. Åtminstone redovisas inte betygen på "Mina sidor".
Som Kyllo säger, det går inte att betygsätta. En ganska så grundläggande funktion, skulle jag vilja hävda.
Spännande. Jag letade upp en film med 1 betyg och betygsatte för att testa. Jag syns under Vise betygsättare och Senaste betygsättare men det märks ingen annanstans. Antal betyg på filmen är fortfarande 1. Jag kan inte ändra eller ta bort mitt betyg.

wasteoftime  13:09 14/2 | Stäng | Nästa nya
Heh, oj, det är verkligen intressant, ja!

Att inte antalet betygsättare är uppdaterat tror jag är för att det sker nog bara en gång per dygn, om jag minns rätt, så ska bli intressant att se om det ändras tills imorgon, om inte annat.

KyLLo  16:24 14/2 | Stäng | Nästa nya
Antalet som syns direkt på filmsidan efter "Antal betyg:" ska uppdateras en gång per dygn, medan det som syns när man klickar på "Senaste betygsättare" ska uppdateras omedelbart.
Ja, nu har filmen faktiskt två betyg, dock syns det ju inte på din sida.. Så det verkar ju gå att registrera betygen iaf, även om något är trasigt sedan. Och om man kom hit och skapade ett konto hade man nog gett upp rätt fort, misstänker jag..

zonk  10:53 15/2 | Stäng | Nästa nya
Det här känns som döden för sidan på lite sikt..
Känns som det varit en lång och plågsam sjukdom för sidan, med mindre o mindre hopp för tillfrisknande.. lessamt :(

wasteoftime  11:00 15/2 | Stäng | Nästa nya
Japp, ligger på något slags livsuppehållande som betalas av casino-reklam..
Utöver att allt går supersegt och det inte räknas ut några betyg på osedda filmer så har jag också upptäckt att inga betyg visas när man trycker på "För mig & mina vänner". Kollade in på t.ex. Cars som jag vet att de flesta av mina vänner har sett men det var helt blankt. Brukar använda den funktionen ofta på filmer som har några år på nacken för att jämföra omdömmen.
Finns inte många anledningar kvar nu att orka fortsätta använda filmtipset...

KyLLo  04:58 16/2 | Stäng | Nästa nya
Nä, det syns bara om de har kommenterat också.
Vafan, det här var ju en gjuten funktion... e nu den trasig oxå?

Hallå, ägarna? Sidan håller ju på o trillar sönder fullständigt..

zonk  15:46 16/2 | Stäng | Nästa nya
(börjar kännas som de kommer köra kasinoreklam tills sidan fullständigt pajat o sen bara stänga ner...)

zonk  15:47 16/2 | Stäng | Nästa nya
(eller snarare, det börjar bli pinsamt uppenbart att det inte finns några högre ambitioner..)
SESN kommer inte göra något åt FT då de inte verkar få ekonomi i det.

På FB diskuteras det dock ett "communityövertagande".

Asmorod  23:54 20/3 | Stäng | Nästa nya
Drömmen vore ju just att några som är dedikerade och faktiskt också tar ansvar får ta över sidan.
I vilken grupp på FB diskuteras frågan?

wasteoftime  12:34 23/3 | Stäng | Nästa nya
Svårhittad. Jag lyckades inte heller hitta den, fick söka i forumet här efter en länk i en gammal tråd.
Jag kan tipsa om en app som kan fungera som ersättare till Filmtipset: My Movies

Du skannar in dina filmer och betygsätter dem. Du kan lägga till vänner som du kan följa och som följer dig. Nackdelen är att det inte finns något forum och du kan inte kommentera filmerna.

Här är länk till deras sida:

Länk till appen (gratisversion):
Saker händer nu, från FB-gruppen:

"Andreas Mathisson - Jag kan meddela er att en lösning är nära. Jag har varit en passiv delägare i filmtipset men då det mesta inte har gått som det är tänkt kommer jag nu ta över bland annat Filmtipset. Jag är i full gång att leta duktiga utvecklare som tillsammans med mig kan få tillbaka sidan på fötter igen. Så det kommer investeras i sidan på nytt och en upprensning av länkar är också på agendan. Även om det kommer krävas som en delfinansiering av sidan även framåt.

Jag hoppas vi ska kunna få liv i sidan på nytt och ett viktigt steg är att jag gärna vill ha er trogna medlemmars hjälp med exakt vilka buggar och funktioner som numera inte funkar och därmed saknas. Att komma tillbaka till ett utgångsläge där allt funkar som tidigare är steg 1. Jag hoppas att det blir mer än bara tomma ord denna gång vilket dessvärre blev resultatet förra gången..."

karlmats  19:30 20/5 | Stäng |
Om detta stämmer är det bara att utbrista ett stort: Hurra!

Jag ska gå med i FB-gruppen och lista lite buggar vid tillfälle om ingen annan hinner före.