Mobiltelefonen och svensk film. - Filmsnack
Veckla ihop
Mobiltelefonen och svensk film.
sodomiten  21/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Nästan alla svenska filmer som kommer på bio idag utspelas på 60,70,80-talet eller tidigare. Filmerna om Björn Borg, Ted Gärdestad eller Monica Zetterlund till exempel. Och den som kommer nu med Astrid Lindgren.
Min gissning är att en stark bidragande orsak till det är pga mobiltelefonens intåg på senare tid.
Filmskapare och manusförfattare avskyr mobilen som pesten, för det är mycket svårare att göra en trovärdig film som utspelas i nutid pga det.

KyLLo  21/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag som tittare gör också det, även om "avsky" är ett starkt ord. Att folk pratar i mobiltelefoner istället för fasta telefoner tycker jag är okej, även om det inte blir samma känsla i en kriminalare eller skräckis. Däremot tycker jag att sms:ande och liknande kan förstöra rytmen och intresset.

Howler19  22/9 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag antar att sodomiten syftar på de otaliga dramatiska scenarier som blir orealistiska i en värld med mobiltelefoner snarare än kommunikationsprocessen i sig.
Kommer att tänka på Henning Mankells deckare från 90-talet när Wallander hade en mobiltelefon som laddades ur hela tiden. Ett försök till uppdatering, men håller inte så bra det heller längre.
Nästan alla? Det har jag svårt att tro (även om historiska filmer mycket väl kan vara en trend) då det ju trots allt görs en hel massa film varje år.

Sen är det väl så att livet numera är mycket tråkigare, eller? bara massa planlöst scrollande i mobilen...?
Skriver aldrig manus som innefattar uttalade smartphones. Helst får telefonerna vara så anspråkslösa som möjligt. Kanske har jag fryst i 2009, men jag vill åtminstone försöka fånga en viss känsla av tidlöshet...

Paramis  10:09 20/11 | Stäng | Nästa nya
Kan manusförfattarna inte bara skriva bort mobiltelefonen ur sina filmer ?
I början av filmen står det en lite rad. "Mobilfri film ;)"

Smartphone måste vara den sämsta uppfinningen de senaste åren. Kan inte komma på något annat som är mer destruktivt för oss alla.

Ful_fisk  08:10 21/11 | Stäng |
Kom på att jag faktiskt har skrivit ett manus innefattande en smartphone... Det handlade om att en smartphone gick sönder och huvudpersonens moraliska förfall när han till varje pris skulle ha en ny... :)