Nytt lustigt klädmode? - Allmänt
Nytt lustigt klädmode?
Andra våningen  3/10 2018 | Stäng | Nästa nya
De senaste veckorna har jag sett två olika personer med byxor och en tröja (inte stickad utan troligen bomull, en tunnare variant) och tröjan mestadels hängt utanför byxorna, undantaget längst fram, ungefär vid gylfen, där de varit instoppade. Är detta ett nytt mode eller bara en tillfällighet?

Anledningen till att jag frågar är att personerna (båda kvinnor i 25-30-årsåldern) är kompisar och aldrig gett mig ett slarvigt intryck tidigare. Den ena har dessutom hängt på andra mer vågade moden tidigare: i våras såg jag henne i "pyjamas" t ex.

Har försökt googla men hittar inga bilder på något liknande. Sedan känns det ju inte som ett typiskt mode, eftersom det inte kräver att man köper några speciella kläder. Om det inte är något som spridit sig underifrån.
Det är ju "the French tuck", det var ju omåttligt poppis mitten slutet av 90talet, också fast inte med det namnet.

Inlägget är ändrat 3/10 2018.
Göm historik
Aha, och tydligen gick det på netflix i somras? Förklarar saken. Nu fick jag också en förklaring på syftet: att framhäva sin kroppsform på ett smickrande sätt. Jag trodde att det mer var en subtil association till på/avklädning med syftet att framställa en lite mer vågad/sexig utan att man behöver skylta med bar hud... Minns inte stilen från 90-talet, men däremot var väl början/mitten av 90-talet den instoppade skjortans/t-shirtens sista tid? Åtminstone bland folk som läste teknikprogrammet på gymnasiet. Kan tänka mig att halv instoppning var en mjuk övergång.
Iaf där jag bodde gick typ alla tjejer runt med tröjorna instoppade på det viset då, men det kanske var lokalt.
Ja, det verkar så, vet inte vart jag hörde det, antagligen radio, men inte alls säker..
Kan inte komma med några bevis men sett det refereras till som vad unga män gör nuförtiden för att inte se fel ut.
Jag har nog gjort det av bekvämlighet ibland. Hårda byxor, typ jeans, kan vara obekväma att sitta i. Då är det skönt med lite mjukt tyg mellan huden och knapp/ gylf som skär in. Fast mest hemma då.
Jag har inte problem med byxor som skär in, men däremot med byxor som glider ner. Det borde hjälpa mot det också.
jag tycker inte det där är så jättekonstigt. en sak jag däremot tycker är lite konstig som var populär för 1-2 år sedan bland typ modemedvetna "unga vuxna" är när bara ena sidan av skjortan stoppas in i byxorna. såhär alltså.
ja, det var ju betydligt mer anmärkningsvärt. Tror aldrig jag såg det, men så brukar jag inte träffa modemedvetna människor heller (utom kanske de två som jag nämnde ovan).

sennight  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
jag ser många sådana på mitt jobb så har lite koll.
När du uttrycker dig så nedvärderande kan man ju undra hur du själv klär dig och varför det skulle vara så mycket bättre.

KyLLo  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Varför är det så märkligt med (tunna) bomullströjor istället för stickade? Vore det mer naturligt att stoppa in tjocka stickade tröjor i brallorna?
Vad är det som är så nedvärderande?

KyLLo  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Om man skriver det i klartext och riktar det direkt till en av personerna blir det väl tydligare. "Jag har sett dig och en annan kompis med byxor och tröja. Inte en stickad tröja, utan en tunn bomullströja instoppad i byxorna... Är detta verkligen mode eller bara en tillfällighet? Anledningen till att jag frågar är att ni båda, som är kvinnor i 25-30-årsåldern, plötsligt har börjat klä er slarvigt. Du/hon har dessutom hängt på andra mer vågade moden, som pyjamas i våras. Sedan känns det ju inte som ett typiskt mode, eftersom det inte kräver att man köper några speciella kläder...".

Jag komprimerade det för att det ska bli tydligare vad jag syftar på, men det förändrar inte något. Eftersom det var en kompis är det kanske möjligt att den hade tagit det bättre än om det hade varit någon annan.
Inlägget är ändrat 6/10 2018.

Canomia  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ser inte riktigt hur det är nedvärderande. Riktat till personen tänker jag mig snarare det skulle gå nått sånt här:
" Varför har du tröjan instoppad i byxan sådär? Är det en trend jag missat? Du brukar ju veta vad du gör när det kommer till kläder"

Men eftersom Andra våningen beskriver för oss, som inte är där, behövs fler detaljer så att vi vet vad vi pratar om.

KyLLo  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Fast då har du bara plockat ut det du vill se, gjort en egen tolkning och ignorerat resten av sammanhanget. Jag ser förstås inte heller något problematiskt i att bara fråga varför någon klär sig på ett visst sätt eller att tala generellt om ett visst mode.

Canomia  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Det jag menar här ovan är att beskrivningarna, av typen av tröja, av kvinnornas ålder och vanliga inställning till kläder och mode, inte är där för att nedvärdera någon utan för att så bra som möjligt beskriva fenomenet så att vi kan ha ett samtal om det.

Är det ordet slarvig som sticker i ögonen? Jag läste det som en försäkring, riktad till oss, att de här personerna brukar klä sig medvetet, så det borde inte vara en slump att de har tröjan så. Även om det var något nytt för trådskaparen.

Jag gör samma tolkning som Canomia. Det låter mer som att du har läst i ond tro.
Canomia och moltenhorror har tolkat mitt inlägg så som jag avsåg att det skulle tolkas. Jag tror att du är väldigt snabb att projicera dig själv på personerna jag talade om, eftersom du uppfattar att de, liksom du själv, står "utanför" och att det talas över huvudet på dem. Skillnaden är att de inte skulle bry sig ett dugg utan på sin höjd le lite åt min modeanalys och min association till slarv.
Även jag tolkade det som övriga, men jag vet inte. Jag bor ju ensam i ett torp ute i skogen, så vad fan vet jag.
just det ja, hur går det?
Jodå, lugnt och skönt iaf! Är nere i Göteborg nu i några dagar dock, men varit borta i en månad nu. Mest blivit att röja i ordning i alla skrymslen där det ligger gammel bröte och så än så länge, och flytta ved.
är det vedpanna, kakelugn, kamin..?
Vedspis, finns några el-element också, för el finns, bra att ha för tat hålla de värsta temperaturerna borta om inte annat.
låter inte fel. och så finns möjligheten att laga mat också oavsett strömförsörjning.
Jepp, men vi har nedgrävd el fram, så det är ganska stabilt, men alltid bra att kunna laga mat oavsett!
Största nackdelen är dricksvattnet, som jag måste hämta ca 4km bort.
Jag tänker på andra, men projekterar mig inte. Jag känner inte personerna ifråga. Det är mycket möjligt att de skulle ta det med ro om det nu är dina vänner, men det gör inget ogjort. Man kan fråga sig varför du skriver det här utan att först ta upp det med dem, om du nu inte har något att dölja. De kanske själva vill och kan svara på om det är mode eller inte eller har något att säga om mode kontra din klädsel också. Istället talar du om hur du tror att de skulle reagera. Det finns även andra som kan känna sig träffade när du pekar ut en viss målgrupp, ställer plagg mot varandra och talar om mode som om du är en modeexpert.
Puss på sig fröken
"man kan fråga sig..." Nu gör du det igen: projekterar dig på folk. Det är ingen annan som frågar sig detta. Det är bara du.

KyLLo  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Det betyder att "det kan finnas anledning att fråga" och inte att jag eller andra har gjort det. Men det är ju fint att du vet precis lika mycket om mode som vad alla andra tycker och tänker. Grattis!
Och nu gör du det igen! Jag vet inget om vad "alla andra" tycker och tänker. Jag vet bara vad du tycker och tänker. Det är svårt att undvika att veta det med tanke på hur mycket du skriver här.
Jag har väldigt svårt att förstå varför du uppfattar det som att Andra våningen ser sig själv som modeexpert. Det är ju motsatsen som uttrycks. Ser inte heller nånstans där plagg ställs mot varandra.

Varför är det fel att diskutera ett fenomen man undrar över, här i det här allmänna forumet? Det är väl lite själva poängen.
Andra våningen till modetjej måndag 8/10
Andra våningen  6/10 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
"De senaste veckorna har jag sett en person göra ett flertal påhopp på andra personer på ett internetforum (inte typiskt trollande utan mer känslostyrda får jag för mig) som varit osammanhängande och förvirrade, undantaget någon gång när någon besvarat oförskämdheten. Är detta ett nytt mode eller bara en tillfällighet?

Anledningen till att jag frågar är att personer på internet aldrig gett mig ett sådant intryck tidigare.

Har försökt googla men hittar inga liknande inlägg. Sedan känns det ju inte som ett typiskt internetforuminlägg, eftersom det inte kräver att man har någon speciell social intelligens. Om det inte är något som spridit sig underifrån."
Där uttryckte jag mig nedvärderande.

KyLLo  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Att gå som katten runt het gröt istället för att säga det rakt ut gör det inte mer legitimt.

Att skriva nedvärderande om någon i ett forum istället för att säga det till personen i verkligheten kan väl också liknas vid att gå bakom ryggen på.

Sedan har jag ingen aning om vad ni har för relation och om det är ett sätt som ni brukar tala om varandra på. I så fall har du väl inget som helst emot att någon kopierar ditt inlägg och visar det för kvinnorna, eller att kvinnorna läser det här och kan koppla det till dig.
Puss på sig fröken

Det skriftliga.
För fröken pratar precis likadant till alla som fröken skriver i beskrivande texter i dagligdags? Puss på sig fröken
Dubbelpost
Inlägget är ändrat 5/10 2018.

sennight  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
du kan ta bort den första också.

KyLLo  5/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Bara om du tar bort dig själv först.
Inlägget är ändrat 6/10 2018.

sennight  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
”sig”? verkar som att någon projicerar...

KyLLo  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Det var ju bara en kortform av sennight.

sennight  6/10 2018 | Stäng | Nästa nya
nej, ”sig” är ju en vedertagen förkortning av ”sieg heil”. jag visste inte att du var naxist.
Det har varit inne från eller till i flera år.
Mvh har Instagram
Pic or it didn't happen har aldrig passat bättre :>
Ok, Kenza Zouiten (Sveriges största modebloggare då) i juni 2013: http://kenzas.se/2013/06/23/green-5/
Råkade söka upp en bild med skjorta, men det var det som var i The French tuck-länken längre upp i tråden så jag zonade ut att frågan gällde vanliga tröjor.
Det var ju mest ett skämt, men tack ändå
Har det eskalerat på sista tiden då?
Ingen aning :) har inte tänkt på det, men har nog så själv ibland.
Har lagt märke till det ett par gånger nu efter du påtalat det. Kul att man missat det helt hittills.. :D
Jag har inte märkt det någon mer gång... är å a s väldigt dålig på att lägga märke till detaljer i folks klädstil.

zonk  11/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har iofs mest sett det med skjortor, inser jag. Inte tröjor. Läser hellre än noga, verkar det som..

Andra våningen  12/10 2018 | Stäng |
Jag har inte sett det på skjortor heller. Ska för söka hålla lite bättre utkik.