Musikenkät - Allmänt
Veckla ihop
Musikenkät
Andra våningen  12/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Du ska, utan mänskligt sällskap, njuta av ett album/en låtlista/någon annan musikalisk inspelning som varar åtminstone 20 minuter. Vad är troligt att du gör samtidigt (det går att välja flera alternativ)?

1. Sitter/ligger och blundar eller tittar ut i intet
2. Stirrar på skivomslaget/på den snurrande skivan etc
3. Dansar runt
4. Läser på internet om musiken/musikerna
5. Surfar runt på filmtipset eller annan sida på Internet som inte kräver för mycket fokusering
6. Gör hushållsarbete (musiken är dock inte till för att göra hushållsarbetet drägligare, då gills det inte, utan hushållsarbetet har mer med rastlöshet att göra)
7. Motionerar
8. Ser på film utan ljud
9. Läser bok/tidning
10. Jobbar (se dock ovan angående vad som är huvudsaken)
11. Konsumerar någon form av alkoholhaltig dryck
17. Rangordnar/betygsätter/recenserar
18. Klappar husdjur
19. Spelar spel
20. Gör något annat på mobilen eller datorn
21. Gör något annat (specificera vad)
1,4,5,9,10,13,14,17,20 är nog troligast för mig.
Dock måste påpekas att det behövs mycket mikropauser för att jag ska kunna fokusera tillräckligt på musiken. Det blir inget effektivt jobbande, t ex. (Några av de bästa musikupplevelserna har jag haft när jag suttit med något riktigt tråkigt och svårt jobb som jag inte kommit någon vart med).

1 är väldigt ovanligt, utom just kortare stunder (några sekunder i taget). Det var även ovanligt i tonåren och tidigare, då jag väldigt ofta läste böcker i samband med musiklyssnande (eller ritade eller läste serietidningar). Men vet att jag testade det några gånger i 20-årsåldern och gillade det. Borde pröva igen.
Tänkte efter, och insåg att jag inte kan delta! Nuförtiden lyssnar jag nog nästan bara på musik när jag gör något annat: åker med t-banan, kör bil, tränar, städar, diskar, etc. Det var länge sen jag lyssnade på musik just för att testa en ny platta. Musiken blir alltså ofta vald för hur väl den fungerar som bakgrundsljud.

Till och med låtar som jag fastnar som tusan för lyssnar jag nästan enbart på medans jag gör nåt som behöver göras.

wasteoftime  14/10 2018 | Stäng | Nästa nya
2,5,7,8,10,11,13,14,15,17,19,20 skulle ju kunna hända, men då är det något jag är mer bekant med.
1, 5, 6, 19 är nog dom vanligaste för mig.
I ordning, från mest till minst vanligt förekommande.
3, 21(sjunger), 1, 14, 6, 5, 4
18 är inte aktuell längre men förr hade den varit högt.
3,4,5,6,10,18. 21: Broderar
6 eller 7. Fast gå en promenad kanske är 21, det gör jag inte för motionens skull utan oftast för att rasta hunden eller förflytta mig från bussen till jobbet (ca 20 min promenad).

10 är också vanligt, men den går bort pga restriktionen.
5, 7 (om promenera gills), 18, 20, 21 (löser korsord).

jag gillar att åka buss eller tåg när jag lyssnar på musik också men det gör jag inte så ofta.
det känns som att många tycker att 1 är typ det ”finaste” sättet att lyssna på musik på för att man då kan vara helt fokuserad på musiken. jag håller inte med om det. jag är inte direkt en rastlös person men måste ändå göra något när jag lyssnar på musik för att kunna fokusera på den. om jag inte gör något samtidigt börjar jag tänka på annat och glömmer bort att jag lyssnar på musik. inget ont om personer som gillar att lyssna på musik så dock.

sleepyhead  20:11 28/5 | Stäng | Visa arv |
4, 5, 12, 13, 16, 20