Vilka skivor/låtar från 90-talet är bäst? - Allmänt
Veckla ihop
Vilka skivor/låtar från 90-talet är bäst?
Andra våningen  14/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Försöker koppla greppet om det här decenniet igen. Det glider lätt undan genom märklig nostalgi som fördunklar omdömet i kombination med splittrat fokus och, vad gäller mycket pop och rock, relativt låg kvalitet. Tycker ändå att jag hittat en del de sista månaderna som jag faktiskt måste konstatera är bra, t ex Fleming & John.

Nu hoppas jag på stor aktivitet i tråden. Räknar (naivt eller inte) med sleepyhead, Trent Walker och, som i alla sammanhang, sennight och Gordyal, men alla är lika välkomna med listor och spridda tips.

wasteoftime  14/10 2018 | Stäng | Nästa nya
För mig handlar 90-talet om två saker, glättig pop och metalscenens uppväxt på riktigt. Där Sverige/skandinavien hade en relativt stor roll i båda delarna. Mina 90-talsfavoriter är Dr. Alban och At the Gates.
Jag som precis satt med dåligt samvete för att inte namedroppat dig och ett antal andra personer (ok: emmy, canomia, nonamateur) på tal om folk jag uppskattar tips från. Antar att detta var den käftsmäll jag förtjänade.
Inlägget är ändrat 14/10 2018.
Göm historik
Nej, allvarligt talat: tack för tipset. Ska lyssna lite på At the Gates, det var mycket längesedan sist.

wasteoftime  14/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Kanske kommer med lite mer djuplodade tips, om jag får inspiration, men det får jag ju så sällan nu för tiden..

wasteoftime  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Gått igenom mina sorterade skivor lite nu och här kommer lite tips..

Lars Demian hade ju sin storhetstid på 90-talet, det ska man väl inte glömma bort!
Jag älskar verkligen hans musik och inte minst hans texter. Det är svårt att säga vad som är bäst, men "Elvis & Jesus & Jag" är den skivan jag lyssnat mest på och den som betytt mest, det var också med den skivan som jag upptäckte Demian, men alla äro bra.

Lloyd Cole soloartistdebuterade ju också på 90-talet, och jag tycker nog att hans soloalster är några snäpp bättre än det han gjorde med The Commotions, och hans självbetitlade debutalbum är riktigt bra!

Judas Priest lyckades ju släppa ett av sina absolut bästa album innan Halford lämnade dem 1990 med "Painkiller".

Neil Young släppte ju kombinationen "Arc"/"Weld" som är ett fantastiskt stycke livemusik("Weld"), och någon slags musikkollage ("Arc")

Rammstein! Välj ett 90-tals album, vilket som helst. Det är för all del bara två att välja mellan, men ändå.. "Herzeleid" / "Sehnsucht"

Damian Marley debuterade ju redan 1996 med "Mr. Marley". Det är väl varken tidstypiskt eller din smak, men bra, det tycker jag att det är!

System of a Down skivdebuterade 1998 med ett självbetitlat album.

Manu Chao - "Clandestino" ett av de album som påverkat mig mest faktiskt. Även om jag gillar det lite "smutsigare" soundet som de hade i Mano Negra så är det klart bättre när han gör solokarriär i de flesta fallen.

Andra stora namn värda att nämnas som hade sin storhetstid/delar utav den under 90-talet (tänker att du nog har koll på det, men skriver ändå ner lite här..):
U2, Jamiroquai, The Cardigans, Oasis, Seal, Ricky Martin, Lenny Kravitz, No Doubt, Just D, Lars Winnerbäck, Savage Garden, Peter LeMarc och säkert en massa andra jag missat..

Skulle kunna nämna mycket mer men försöker begränsa mig lite, och detta är som sagt bara ifrån det jag har uppsorterat, vilket är en liten del av samlingen, och därför även av vad jag tycker är viktigt för 90-talet.. Men mer än inget, och en större djupdykning än såhär orkar jag inte göra just nu.
Djupdykning, magplask...???... det är i alla fall, väntat nog, en intressant kombination av tips, där jag iofs varit och nosat på det mesta tidigare, delvis tack vare dig. Ska kolla upp Seal som jag inte känner till.

wasteoftime  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja Jag vet inte vad man ska kalla det. En snabb genomögning I mina dokument, blir vad det blir.

Oj, känner du inte till Seal? Du kommer garanterat stöta på bekanta låtar där.

Lyssnar på debutalbumet, och där finns faktiskt två låtar jag känner igen, antar att de spelades på radio mycket förr. Helt ok platta.
Inte Alban då?
Kanske nästan hellre, vid närmare eftertanke.
Hur känner du inför Take That? Jag tycker många av de låtarna håller, utöver nostalgin, men är medveten om att det är en okreddig genre. Kanske nått för din andra tråd.

Har inte jättebra koll på när saker är ifrån, sånt som kanske är från 90talet men som jag inte lyssnade på då. Som du kanske tycker är bra. Ska fundera på det lite.
Jag tog med mig ett par låtar från den andra tråden: Sleeping Satellite och Pure Shores (har lyssnat på dem ett par gånger sedan dess, fast Pure Shores nostalgiska känsla har börjat flagna och vet inte vad som återstår därefter). Övriga var mest tillfälligt kul att höra.

Men Take That kommer jag inte fördjupa mig i. Har inget principiellt emot dem, men det finns inget i deras musik som jag minns som det minsta tilltalande.
"Min andra tråd"... inser att du förstås syftar på den här och inte den här som jag associerade till. Jag börjar upprepa mig.

Canomia  17/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Haha, ja. Jag stör fö fortfarande för att Take Thats Back for good är den bästa pojkbandslåten.
Simonms lista här nedan hade väl mer av sånt som är lättare att tänka sig att du skulle uppskatta. Sånt som jag inte tänker på att det är från då, för att det är tidlöst, som 69 Love Songs t.ex.

Ok. Stephin Merrit på 90talet;
Future Bible Heroes-
Memories of Love
The 6ths-
Deras bästa album är inte 90tal men Wasps Nests har ändå
All dressed up in dreams och Falling out of love with you.

Annat;
Mazzy Star- Flowers in december, Fade into you, Five string serenade.
2Pac- Life goes on, Keep ya head up, Picture me rollin', I aint mad at ya.
Stereo Total- Dilindam
Helen Love- Beat him up(fast det är albumet efter som har alla riktiga hits)
Mountain Goats!
Och öhh, Belle and Sebastian och all det där redan nämnda. Orkar inte komma på mer ikväll.

Inlägget är ändrat 17/10 2018.

sennight  19/10 2018 | Stäng | Nästa nya
ja jag var otydlig nedan. såklart är allt som stephin merrit gjort på 1990-talet är bäst.
Inlägget är ändrat 19/10 2018.
Göm historik
Just Back for Good är ganska bra för att vara pojkband, tycker jag.

Jag har inte hört alla Stephin Merritprojekt du nämner men tror inte att det är värt det heller. I Thought He Was My Artist Friend efter att jag hörde hitten från 2004 och när jag köpte 69 Love Songs var den helt ok, men längre än så har jag aldrig lyckats utveckla relationen, och sedan jag blev aktiv på filmtipset så har jag förstått att han verkligen inte är min artist, med tanke på hur mycket mer flera av ni andra hyllar honom.

Nån gång var femte år så nämner du Beat Him Up och ger mig anledning att lyssna på den igen. Har aldrig hamnat i nån av mina spellistor än, men den blir bättre och bättre för varje gång.
Oklart hur bra detta fungerar som tips. Även om vår musiksmak delvis överlappar känns inte detta som några bra AV-tips. Men de här skivorna gillar jag:

Air - Moon Safari
Tom Waits- Bone Machine
Tom Waits - Mule Variations
Yo La Tengo - I Can Hear The Heart Beating As One
Yo La Tengo - Painful

Första som slog mig var hur lite bra musik på svenska från 90-talet det finns, men det kom jag på att det nog bara är jag som har dålig koll.
Perfekt, tack! Här finns ju en hel del "självklara" album i sådana här sammanhang, alla dock inte i min smak, men också sådana som jag själv räknar bland det bästa från decenniet. Dessutom några artister som jag inte känner till: Air, DLK, Hefner och eventuellt Stereo Total (de hade nån hit va?).
Konstigt att "Air" inte lät bekant. Topp 20 för -98 på rym, riktigt bra inledningsspår och andra spåret har man ju hört hur mycket som helst.
DLK är De Lyckliga Kompisarna, om det inte är självklart. L'Amour à trois (franska versionen av Liebe zu dritt) har varit med i någon reklam. Men den är från Musique Automatique från 2001 (skivan jag upptäckte först). De har fler låtar som använts i reklam, men ingen stor hit tror jag.

Ja, många är självklara och inga direkta tips (om man inte bott under en sten). Vilka räknar du som de bästa?
Inlägget är ändrat 15/10 2018.
Göm historik
Åååh*2 Musique automatique står i min skivhylla.

Jag tror att jag lyssnat på majoriteten av albumen på listan minst en gång, men mest har jag lyssnat på enskilda låtar. Som album är jag nästan bara ordentligt bekant med 69 Love Songs (som var mitt "städalbum" under flera år), Loveless (som är riktigt bra) och Welcome to the Infant Freebase (som jag lyssnade på väldigt mycket kring millennieskiftet men nog inte spelat i sin helhet på 10 år). Le Tigre har jag också hört en hel del utan att fastna för. Ágætis byrjun har jag verkligen tyckt att jag borde kunna gilla och gett flera försök, men på nåt sätt gillar jag Von bättre. Last Splash gillar jag men har ej blivit av på länge att lyssna på. In The Aeroplane Over The Sea tror jag att jag gett flera försök, men minns inte ett dugg från skivan. Celebrity Skin är skön, men når liksom inga höjder. Saint Etienne, Stereolab, Eva Dahlgren, Bright Eyes, Tindersticks, Pulp, Elliot Smith, Björk, Belle&Sebastian, Breeders gillar jag generellt, kan vara värt att lyssna igenom deras album lite noggrannare. Nirvana, Pixies, Yo La Tengo, PJ Harvey, Stefan Sundström och Tom Waits har jag väl i viss mån avfärdat (dvs jag tror inte att det är värt besväret för mig personligen att försöka hitta något nytt hos dem).
Inlägget är ändrat 15/10 2018.

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Märkligt att gilla Breeders men avfärda Pixies. Jag är rädd att ett par skivor har kvalat in av nostalgiska skäl och inte skulle hålla så bra om jag lyssnade på dem för första gången idag. Svårt det där.
Tror det beror på alla som hypat Pixies: det har blivit för mycket och gett motsatt effekt. Kim Deal som huvudsångare gör dessutom stor skillnad.

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Märkligt var nog fel ord. Men lite överraskande i alla fall. Det finns några sådana där jag nog aldrig upplevt att någon gillar den ena men ogillat den andra. Joy Division och New Order är ett annat exempel.

Samtidigt finns det ju exempel där två snarlika artister uppmålas som konkurrenter och man förväntas på något sätt ogilla den ena om man gillar den andra. Tydligt välja sida. Som Britney Spears och Christina Aguilera, Oasis och Blur eller Elvis och Tommy Steele.

Men det handlar väl om två delvis olika fenomen: det ena är lojalitet till en artist, något typiskt tonåringar antar jag (jag själv var aldrig riktigt där). Det andra handlar mer om hur man vill framställa sig som självständig/musikkunnig i andras ögon, eller bara i sina egna ögon för att göra musikletandet enklare, genom att ställa två artister mot varandra och föredra den ena. Nu råkar jag i och för sig ha en liten aversion mot Pixies, men t ex Nirvana har jag extremt lite åsikt om med tanke på hur mycket jag hört dem: jag bara avfärdar dem av bekvämlighet (och för att de trots allt inte gjorde mer musik än att jag hört alla skivor minst en gång).

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Man måste kanske inte alltid vara så rationell. Du kan gilla Breeders och ogilla Pixies utan att behöva motivera varför.

Varit med om flera gånger att någon gillar ett band för att de tydliga influenserna av personens favoritband men avfärdat ett annat band pga copycats av samma favoritband. Motsägelsefullt? Kanske, men ibland får man en sådan känsla man inte kan riktigt motivera. Eller ja, det är ju en motivering.
Inlägget är ändrat 16/10 2018.
Göm historik
Jo men där har du en poäng. Väldigt lurigt också eftersom det har så stor betydelse vad man råkade höra först. Jag har gärna velat tänka att allt efter "originalet" kan avfärdas, eftersom det blir enklare så: annars blir det omöjligt att orientera sig i djungeln av artister och inspelningar. Men har nog börjat gå ifrån det tankesättet. Och ut ur den överfulla mentala garderoben rasar inte bara copycats utan alternativa mixar, demoversioner etc etc av mina favoritlåtar...

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Det där med vad man hört (sett) först tycker jag blir ännu tydligare när det gäller film. En gammal film avfärdas som stereotyp och förutsägbar utan att det reflekteras över att det var ett helt nytt grepp när det gjordes och sen kopierats hundratals gånger senare.

Jag har också alltid försökt leta mig tillbaka till originalet, ska man jämföra tycker jag man ska göra det utifrån sin historiska kontext. Men har jag upptäckt ett äldre verk pga något nyare jag gillar och influerats av det äldre kan jag sällan bortse från mitt första intryck. Och det finns det väl egentligen ingen anledning till?
Usch ja, filmtipsarnas mörka hemlighet...

Jag är kanske mer lättpåverkad. Exempel: Blue Suede Shoes. Första gången jag hörde Carl Perkins original, tyckte jag det var avgjort sämre än Elvis version, men idag har jag antagit samma åsikt som majoriteten av musikkritiker och föredrar Perkins. I ett sådant fall måste man dessutom nästan ta ställning: versionerna är tillräckligt lika för att det ska vara poänglöst att lyssna på båda, det är bättre att välja en och hålla sig till den.
Det bästa med listan är att det blir en fin utgångspunkt i att ta sig an "det självklara".

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Fint. Blev inte så mycket obskyra tips eftersom jag fokuserade på skivor och inte låtar. Sen är jag nog rätt mainstream i min smak, även om det kanske inte är mitt i huvudfåran.
Air - "Moonsafari" kommer jag aldrig glömma är jag lyssnade på för första gången. Det är nog den näst bästa individuella musikupplevelsen jag haft. Lånade den på biblioteket i Lerum för att jag ville ha något nytt att lyssna på på vägen hem. Fantastiskt album.

simonm  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Moon Safari är bra grejer! Har du sett Le voyage dans la lune med Airs soundtrack till (Sonic Armada)?

Vilken är den bästa musikupplevelsen?

wasteoftime  16/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, det har jag faktiskt gjort!

Det var när jag hörde The Congos - "Heart of the Congos" första gången. Satt kvar i mörkret på jobbet och lyssnade klart på hela skivan innan jag kunde med att gå hem.
lyssnar just nu. börjar bra.
Kan man börja lyssna på Belle & Sebastian såhär 2018 eller är det helt baklänges? Ett såntdär band jag hört talas om otaliga gånger men aldrig lyssnat på..

zonk  4/11 2018 | Stäng | Nästa nya
(Jag tar det som ett nej. Aja, det var kul så länge det varade..)
Jag tycker du ska låna dem ett öra. Pratar vi renodlad gitarrpop är de i mina öron det bästa skotska bandet genom tiderna. Man ska dock vara medveten om att det existerar två Belle and Sebastian. Första inkarnationen (ca 1996-1999) innebar att Stuart Murdoch ensam skrev merparten av låtarna, samt att texterna bottnade i rätt giftig socialrealism. Därefter blev de ett band som började gå på auto-repeat, där låtskrivandet skulle ske i demokratisk anda och där texterna började handla om att spela i ett band som skriver låtar. Därför är nästan allt de spelat in från 2000 och framåt lättglömt, även om det låter trivsamt emellanåt.

Lyssna gärna på nedanstående 10 låter - de ger en bra bild av bandets storhetstid. Gillar du ingen av de låtarna finns ingen anledning att lyssna vidare...

The state I am in
I could be dreaming
Stars of track and field
Fox in the snow
Dog on Wheels
It could have been a brilliant career
Sleep the Clock around
Dirty dream number two
This is just a modern rock song
I know where the summer goes

zonk  8/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Lyssnade på de första två där och sen kom jag på att jag gillade hela plattorna bättre, kört The Boy .. och Tiger Milk ett par g. Gillat dem skarpt hittills!

Tänkte lyssna in mig lite på de två, och sen återkomma till din lista!
Jamen det låter ju som en ännu bättre strategi att lyssna in sig på hela albumen istället. Några av deras bästa låtar ligger på EP-utgåvor som verkar finnas på samlingsskivan Jeepster singles Collection.

Får kolla in den oxå!
Håller med Trent Walker. De tre första skivorna är på sätt och vis väsensskilda från den senare produktionen. Skulle vilja lägga till ett par låtar:

Legal Man (inte en av mina favoriter, men skulle gissa på att detta är så nära de kom en hit?)

Från Tigermilk:
Mary Jo
She's Losing It
Från If You're Feeling Sinister:
Like Dylan in the Movies (troligen min favorit om jag måste välja)
If You're Feeling Sinister
Get Me Away from Here, I'm Dying
Från The Boy With the Arab Strap:
Is It Wicked Not to Care?
The Boy With the Arab Strap

Jag tror det är lättast att fastna för gitarrpopen. Soundet, stilen och Stuarts unika röst samt texterna tror jag kan kräva lite lyssning innan man gillar det. Och då tror jag på Legal Man, Sleep the Clock Around och The Boy With the Arab Strap.
Inlägget är ändrat 5/11 2018.

zonk  8/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Låter som andra plattan blir nästa steg då!
Kommer ta mig an den här låtsamlingen oxå när jag lyssnat in mig mer. Vet inte varför men det känns mer rätt att köra albumen rakt av. Göttare.

simonm  8/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Tycker det låter smart. För mig har de en speciell stämning i sina låtar som jag gillar, men inte alla som har tålamod till det utan vill ha omedelbara kickar och då får man gå på guldkornen. Har du tålamod att lyssna in dig ordentligt så är det betydligt bättre strategi såklart!
jag tycker inte att det är något fel på 1990-talet.

the 6ths - all dressed up in dreams
ace of base - the sign
aimee mann - save me
april march - chick habit
atom and his package - (lord, it's hard to be happy when you're not) using the metric system
billy bragg & wilco - ingrid bergman
björk - hyper-ballad
black box recorder - child psychology
the blind bats - alice in wonderland
bonnie 'prince' billy - i see a darkness
bratmobile - cherry bomb
broder daniel - happy people never fantasize
burzum - det som en gang var
casiotone for the painfully alone - i should have kissed you when i had the chance
cat power - cross bones style
the cat's miaow - born on a train
charlie mcalister - death from the depths
chumbawamba - the day the nazi died
the cranberries - dreams
cranes - cloudless
current 93 - the bloodbells chime
daniel johnston - true love will find you in the end
death in vegas - dirge
diamanda galás - sono l'antichristo
the divine comedy - the booklovers
don edwards - coyotes
elliott smith - waltz #2 (xo)
emmylou harris - wrecking ball
enigma - return to innocence
enya - caribbean blue
eric's trip - allergic to love
guided by voices - awful bliss
haddaway - what is love?
the handsome family - my sister's tiny hands
heavenly - c is the heavenly answer
his name is alive - why people disappear
the hit parade - she’s lost everything
ice mc - think about the way
the innocence mission - lakes of canada
james - lullaby
joan osborne - one of us
jonathan richman - city vs. country
krs-one - sound of da police
lena nyman - ett bloss för moster lillie
liz phair - fuck and run
low - just like christmas
the magnetic fields - dancing in your eyes
manic street preachers - motorcycle emptiness
mazzy star - flowers in december
mike oldfield & maggie reilly - moonlight shadow
morrissey & siouxsie - interlude
the mountain goats - stars fell on alabama
neutral milk hotel - two headed boy
new bad things - the dirge
nick cave & the bad seeds - brompton oratory
noise addict - back in your life
the offspring - the kids aren't alright
pale saints - kinky love
pj harvey - down by the water
placebo - every you every me
polaris - waiting for october
pulling jessica's hair - pure
the receptionists - you, me, sweet
red house painters - summer dress
saint etienne - he's on the phone
simon joyner - oxygene
sin with sebastian - shut up (and sleep with me)
the softies - best days
soul asylum - runaway train
staffan hellstrand - lilla fågel blå
starchild - starchild
stina nordenstam - mary bell
the sundays - can't be sure
swans - love will save you
takako minekawa - fantastic cat
this mortal coil - you and your sister
the tidbits - sweater weather
tindersticks - drunk tank
tiger trap - supreme nothing
tom waits - i don't wanna grow up
toys for elliot - swell
ultracynic - nothing is forever
vomit launch - stillness
zuby nehty - bílí ptáci

sennight  17/10 2018 | Stäng | Nästa nya
ingen genomtänkt lista och det har säkert smugit sig in en del låtar från andra årtionden.

såklart är allt magnetic fields och mountain goats gjort under 1990-talet bäst.
Kul, tack! Flera låtar jag har en stark relation till sedan tidigare (några av dem för att du tidigare nämnt dem i något sammanhang), flera artister som jag inte känner igen. Börjar beta av den från början till slut.
Har legat sjuk och lyssnat på listan, och även letat upp det som inte fanns där på youtube (tror två låtar saknades även där). En riktigt bra låt som jag verkar ha missat helt tidigare trots att den inte är jätteobskyr: nothing is forever. Andra bra tips: Child Psychology, Alice in Wonderland, The Booklovers och kanske She's Lost Everything.

sennight  21/10 2018 | Stäng | Nästa nya
jag upptäckte nothing is forever för bara några år sedan. det känns som att de andra låtarna du nämner är sådana som jag lägger in i listor här varannat år eller så.
Jo, de andra låtarna kan jag mycket väl ha hört tidigare. Kan tänka mig att jag i så fall ratade Booklovers och Child Psychology för att de var lite för "kul". Nothing is Forever är jag säker på att jag inte hört tidigare dock. (Den är väl kanske förresten nästan jätteobskyr.)

sennight  21/10 2018 | Stäng | Nästa nya
men nu är du mer öppen för lustigheter? jag har ingen aning om hur obskyr nothing is forever är. den låter ju som en låt som hade kunnat vara en hit men så var det väl inte.
lite i alla fall. man upptäcker nya saker om vad som funkar då och då. jo, när jag läste om den framstod den som en gammal klassiker, men sedan såg jag att det var väldigt få betygsättare på rym. vilket kanske inte säger så mycket då folk där mest betygsätter en viss kanon.
har kommit ppå några till av världens bästa låtar från 1990-talet:

beanpole - being you + me
critton hollow string band - ain't no ash will burn
the melons - from hell to hellsinki
baxendale - music for girls
the blind bats - by accident
jenny mae - country song
pascal comelade - chanson
franklin bruno - the irony engine
bob drake - dunwich confidential

teaser: kom på dessa när jag letade efter låtar från 2000-talet.
ain't no ash will burn tipsade du om i dagens låt en gång och den gillar jag! den var perfekt till min dygnslista. dunwich confidential känner jag också till. resten ska jag lyssna på.
music for girls är helt bedårande.

som helhet oväntat lättillgänglig lista tycker jag.
har kommit på en till:

alice dj - better off alone
den låten minns jag åtminstone refrängen till! ska lyssna på den senare.
nya som jag har kommit på:

iris dement - let the mystery be (1993)
half japanese - this could be the night (1992)
the field mice - willow (1991)
diamanda galás - sono l'antichristo (1991)
trisomie 21 - a touch sweet pleasure (1992)
esp family - i hate the capitalist system (1995)

sennight  21/2 2019 | Stäng | Nästa nya
de tre första finns på spotify.
tack! mina 90-talsspellistor blev klart bättre av dina tips, har lyssnat på dem en hel del sedan i höstas. den här gången var det inget jag gillade mycket nog, förutom Diamanda Galas, men henne känner jag till (och låten du länkar till är nog min favoritlåt med henne).
nya på listan:

backworld - the devil’s plaything (1999)
jarboe - troll lullaby (1995)
cagney & lacee ‎- time (1995)
ice mc - think about the way (1994)
sebadoh - soul and fire (acoustic demo) (1993)
wim mertens - their duet (1992)
melinda miel - forgotten and forbidden (1992)
edward ka-spel - prithee (1991)
anisim ishaleev - an old march (1991?)
the space lady - major tom (1990)
angelo badalamenti - hook rug dance (1990)
prithee och den gamla marschen hamnar i min "ev spara"-lista.
förutom de som redan nämnts (och allt av elliott smitth, the magnetic fields och the mountain goats), så gillar jag dessa albums:

fishmans - long sessions
disco inferno - it's a kids world
guided by voices - bee thousand
kleenex girl wonder - ponyoak
the sundays - reading, writing and arithmetic
black tambourine - throw aggi off the bridge
boredoms - vision creation newsun
brian - understand
cocteau twins - heaven or las vegas
DJ screw - bigtyme vol II: all screwed up
mazzy star - so tonight that I might see
jeff mills - live at the liquid room
red house painters - down colorful hill
basic channel - phylyps trak II
rocketship - a certain sadness, a certain smile
shonen knife - let's knife
cordelia's dad - s/t
twa toots - don't send me flowers
violent femmes - why do birds sing?
blümchen - herzfrequenz
cranes - loved
st. christopher - bacharach
luna - penthouse

och denna låt:
doop - doop

återkommer kanske med fler låtar när jag har ork.

Tack! Här finns en hel del som jag inte hört/lyssnat på ordentligt tidigare. Det första i listan är sådant jag intresserat mig för men aldrig fastnat för ordentligt (förutom Disco Inferno som du tipsat om förut och som jag lyssnar på ibland). Men nu har jag fastnat på Black Tambourine som jag verkar ha missat tidigare och det är helt i min smak! Lyssnade igenom alla deras inspelningar på Spotify.

Men Black Tambourine låter nästan med 80-tal än 90-tal, så det är fortfarande som om 90-talet inte helt resonerar med mig. Öht får jag känslan av att alla tips i den här tråden (utom wasteoftimes) har mer gemensamt med varandra än med min smak. Jag får väl acceptera att det inte riktigt går att penetrera det där decenniet utan bara gnaga lite i kanterna.

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
om du gillar black tambourine kan jag även rekommendera pam berrys andra band glo-worm. det är black tambourine minus allt noice. inte lika bra, men fortfarande värt att lyssna på. vad tycker du om rocketship-skivan jag tipsade om?
det som jag inte gillar med rocketship (som jag inte hört tidigare) är dels sångstilen, dels den där typen av 90-taliga gitarrackord (dimackord?). med en murrigare 80-talsproduktion hade jag nog gillat det mer.

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
dimackord! det är definitivt dimackord vi snackar om här.

(har absolut ingen aning. jag trodde det fanns tre ackord bara)
ska kolla upp glo-worm.
om throw aggi of the bridge:
"Released as a 7-inch single, the first on the Audrey’s Diary label, vocalist Pam Berry directs the lyrics in this song at Scottish band The Pastels' Stephen McRobbie. The Aggi in question was Annabel ‘Aggi’ Wright, Stephen’s partner and lead singer: Berry makes it clear in no uncertain terms what needs to be done for her and Stephen to be together."

förresten, har du några tips på liknande musik som black tambourine?
nej, å ena sidan ligger det nära Siouxie & the Banshees som de låter på Hyaena och Cocteau Twins som de låter på Head over Heels, och här nämner jag två av de bästa albumen jag vet, å andra sidan är det lite åt Black Metalhållet. Tror inte jag hört något liknande, även om känslan inte är "shit vad är det här?" utan snarare "det här är riktigt bra".

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
ok, jag har nämligen misslyckats med att hitta liknande band som är lika bra. mycket av det jag har hittat känns tråkigt och saknar det där lilla extra (vad det nu är). ska lyssna på hyaena. tack!
Sun City Girls kommer jag också att tänka på, men de känner du nog till.
Inte mil från mbv heller.

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
jag har hört namnet flera gånger tidigare, men jag måste ha blandat ihop det med något annat band. vad är en bra början?

apropå mbv, så påminner ju black tambourine litegrann om sunny sundae smile, som också är bra. tyvärr hoppar många över den och lyssnar på deras andra grejer istället.
jag tänkte mest på torch of the mystics, som nog är det enda album jag lyssnat på mer än en gång. de är dock rätt spretiga. kanske mest deras basspel som påminner om Black Tambourines.

intressant! jag tänkte på deras 90-tal.

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
det här låter lite tyngre än black tambourine. av det lilla jag har hört, så låter det i alla fall intressant.

jag hade nästan glömt |url]hur bra det är|https://www.youtube.com/watch?v=s_dvN7lmZQ0[/url]. dom gör ju hela den grejen perfekt. vill typ gråta över hur bra jag tycker det är just nu.
När jag lyssnar så kommer jag tänka på Hüsker Dü (som de låter på Candy Apple Grey). Inte lika bra, men lite samma typ av gitarr och trummor. Helt annan typ av sång förstås.
(tycker dock att t ex For Ex-Lovers Only slår både sunne sundae smile och vad som helst av hüsker dü ganska rejält. idag känns det som höstens bästa upptäckt så långt.)
(by tomorrow, drown och we can't be friends är också helt fantastiska.)
närdet gäller sångstilen så tänker jag inte på nån specifik grupp men däremot "sennightmusik".

sleepyhead  20/10 2018 | Stäng | Nästa nya
min favoritmusik! jag tror inte att sennight gillar black tambourine dock, men jag kan ha fel?

@sennight
mycket möjligt. fel ände av bm-spektrat, skulle jag tro.
mja, det är ett sådant där band jag har försökt gilla men inte fastnat för tror jag.
En mycket snabbt komponerad topp 150 i mer eller mindre kronologisk ordning:

Marc Almond - Tenement Symphony
The Cure - Wish
Spiritualized - Lazer Guided Melodies
R.E.M. - Automatic for the People
Arrested Development - 3 Years, 5 Months and 2 Days in the Life of…
Dive - Stills
My Morning Jacket - The Tennessee Fire
Clinic - Clinic
Ron Sexsmith - Whereabouts
Tom Waits - Mule Variations
Tack! Ser några artistnamn här som jag inte har koll på, vilket är roligt. Och Magnetic Fields igen ja. Återkommer när jag börjat lyssna.

Trent Walker  22/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Listan präglas mycket av att jag inte bara var aktiv musiklyssnare när det begav sig, utan att det dessutom var den här perioden som formade mycket av min uppfattning om hur musik och andra konstformer är beskaffade. Framförallt perioden 1991-1996.

Just för att perioden är så speciell för mig har jag haft vissa svårigheter att ta till mig nya 90-talslistor gjorda av personer som är kanske 10-15 år yngre än jag själv. Det där inre motståndet börjar dock släppa, och det finns helt klart mycket 90-talsmusik som så att säga grävts fram eller tillgängliggjorts i efterhand som åtminstone idag låter bättre än den som lyftes fram då.

Nygjorda listor gällande äldre decennier men av yngre musikkritiker är även rent generellt mycket bra komplement till de äldre kanoniserade listorna. Det förutsätter att de gjorda av folk med breda och djupa referensramar förstås, men det är ju å andra sidan alltid en förutsättning för att listor ska bli intressanta.

skulle kunna vara just det som är problemet för mig, förutom att jag definierade min musiksmak under den tiden mest genom att lyssna på sådant som var betydligt äldre så att jag inte ens har så mycket "egna" skivor från 90-talet.

vad på din lista hör till sådant som du upptäckt på senare tid?

Trent Walker  27/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ärligt talat är det nästan enbart sådant jag faktiskt lyssnade på under 90-talet på listan. Jag saxade albumen från ett excelark där jag noterar skivor jag lyssnar på, men vad gäller 90-talet har jag varit dålig på att uppdatera arket, ser jag. Samtidigt har jag i många år prioriterat andra decennier, eftersom 90-talet var det årtionde jag hade bäst koll på från början. Men ok, några toppenskivor jag upptäckt under de allra senaste åren och som saknades i arket, men borde varit med på listan:

Main - Motion Pool (grym ambient-drone)
Drexciya - Neptune´s lair (Drexciya har blivit ett stort namn under 10-talet, men de gick helt under radarn i Sverige när de faktiskt var aktiva. Strålande Detroit-Electro)
Kit Clayton - Nek Sanalet (Ambient techno av bästa sort)
Silver Jews - American Water (Tjurskallig, smart country-tintad indierock)
Leila - Like Weather (En av de mest egensinniga 90-talsplattor jag hört. Trotsar genrebeskrivningar)
Theo Parrish - First Floor (Kände visserligen till Theo på 90-talet, men skivorna var omöjliga att få tag på, både i Jönköping och i Göteborg. Lyssnade på denna skiva i våras sedan jag hittat den på en lista över tidernas bästa album från Detroit, och den är nästan overkligt bra. Tech-house där funken verkligen flödar fritt.)
men vad tycker du om magnetic fields innan 69 love songs? det känns ju som att de första albumen (wayward bus och distant plastic trees) skiljer sig en hel del från 60 love songs.

sennight  22/10 2018 | Stäng | Nästa nya
jag älskar 69 love songs men tycker att den på ett orättvist sätt överskuggat tidigare material som i många fall är ännu bättre.

Trent Walker  27/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, lite orättvist faktiskt. Jag var inte med på tåget från första början, men dock från och med Highway strip. Likväl tycker jag ändå Stephin nådde sina högsta höjder som låtskrivare på 69 love songs samt som The 6ths. Allt fram t o m Distortions är mer eller mindre bra tycker jag, men därefter har det varit mer misses än hits.
jag vet inte hur mycket jag lyssnat på albumen du nämner. kanske bara wayward bus och i så fall för över fem år sedan. ska lyssna igen snart.
Jo, nu har jag lyssnat på Wayward Bus några gånger (där Distant Plastic Trees ingår som jag förstår det) och det är nog mer i min smak än 69 Love Songs. 69 Love Songs är mycket mer teatralt, men hon som sjunger på WB tonar ner texterna. Det blir inte så personligt utan mer som visor. I 69 Love Songs låter det som om det inte är på allvar (åtminstone när inte Merritt sjunger), här spelar det ingen roll för det är ändå inget känslomässigt tonfall.

Dessutom låter verkligen inte albumet 90-tal. Det är nog ändå ganska få som lyckas ha ett så pass "eget" sound som MF.

Eftersom jag intresserat mig så lite för album som helheter, så förstår jag dock att jag missat det här. Det är lite svårt att hitta låtar som höjer sig över helheten (kanske Dancing in Your Eyes en liten aning).
Åh, kolla in fotot!

(Leeches var dessutom ganska bra.)
Inlägget är ändrat 30/10 2018.

sennight  31/10 2018 | Stäng | Nästa nya
ja, gulligt!
nja, de är två olika album. men det är utgivna tillsammans en gång. jag förstår vad du menar. det är ju många ironiska sånger på 69 love songs där ironin kanske förstärks av stephin merritts sätt att sjunga. fast han sjunger ju alltid så, även i sånger jag upplever som seriösa.

jag älskar susan anway! det är hon som gör albumen så bra. vi har typ samma röstläge (vet ej om det heter så) så jag kan lätt sjunga med.

äh, vad snackar du om. kan kanske hålla med en aning om distant plastic trees som kanske är lite svårlyssnad till en början (dock är ju 100,000 fireflies och plant white roses riktiga hittar). på the wayward bus är ju typ varje låt ett eget litet mästerverk.
Borde såklart lyssna mer, som alltid. Wayward Bus är nog ganska klart den bästa MF-skivan jag hört så här långt i alla fall.
Nowhere är ju riktigt bra! Är osäker på varför jag avfärdat albumet tidigare, för jag kan omöjligen ha missat det (känner också igen omslaget väl).
Fast OX4 är nog deras bästa låt.
Kul att få anledning att lyssna på One Dove. White Love kände jag till men hela albumet är förvånansvärt bra.
Lyssnade också på det nu och tycker också det mestadels låter bra även i 2018 års kontext. Till skillnad från en del andra band från den tiden bottnar de i sina västindiska influenser. Dub-estetiken känns på riktigt.
Ha, jag har aldrig associerat dem med dub, utan snarare tänkt eurodance-done-right.
Jag var lite nyfiken och tittade igenom min Last.fm statistik, dom 10 90-tals album som jag lyssnat mest på sedan 2006 är:

Bran Van 3000 - Glee
Christian Falk - Quel Bordel
Kent - Isola
Sahara Hotnights - C'mon Let's Pretend
Air - Moon Safari

Det är ganska förvånande lista faktiskt och jag upptäcker att jag lyssnat ganska lite på 90-tals album ändå.

Dom 10 mest lyssnade 90-tals låtarna är:

The Cardigans - Lovefool
Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next
Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U
White Town - Your Woman

Vet inte om detta är vad jag skulle klassa som bäst, men ändå det jag lyssnat på mest de senaste 12-13 åren tydligen!
Kul att se vad som återkommer i listorna. Första gången Kent nämns.

He's on the Phone och Nothing Compares 2 U är definitivt bland de bästa 90-talslåtarna enligt mig.

Barneyk  29/10 2018 | Stäng | Nästa nya
Det är också lite intressant med statistiken, vissa låtar och så ligger väldigt högt upp från innan spotify kom och jag inte hade tillgång till den hårddisk jag hade med all min musik utan hade väldigt begränsat med låtar en period.

Eller när jag lyssnade en del på last.fm radio som också var lite begränsad, nuförtiden lyssnar jag på mycket mer olika musik dag till dag vilket gör att vissa saker ligger väldigt stabilt väldigt högt upp.

Men det är intressant med statistik.
Amon Tobin - Bricolage
Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
KMFDM - Nihil
Le Tigre - Le Tigre
Ministry - Psalm 69
Ministry - In Case You Didn't Feel Like Showing Up (Live)
My Life With the Thrill Kill Kult - Confessions of a Knife...
My Life With the Thrill Kill Kult - Hit & Run Holiday
Nine Inch Nails - The Downward Spiral
Pigface - Gub
Pop Will Eat Itself - Dos Dedos Mis Amigos
Skinny Puppy - The Process
Soundgarden - Badmotorfinger
Soundgarden - Superunknown
Turbonegro - Apocalypse Dudes
Inlägget är ändrat 3/11 2018.

En till!
The Prodigy - Experience
Tack! Här fanns några titlar som jag själv tycker är särskilt bra samt en del jag inte hört talas om (Cop Shoot Cop, Fila Brazilia etc). Ska lyssna vid tillfälle, kanske efter att jag betat av det mest inspirerande i Trent Walkers lista.

zonk  3/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Ha, jag är lite överraskad, trodde inte det skulle bli mkt smak-överlapp. Vilka gillar du av ovanstående?

zonk  3/11 2018 | Stäng | Nästa nya
(Gissar på Le Tigre och Nirvana!)
Angeldust är ett av 90-talets bästa album. Martin Kann älskar jag på sätt och vis, fast det var längesedan jag lyssnade på det. Last Splash är också en favorit. ...I Care gillar jag också, även om det nog är det Aphex Twinalbum som kommer sist för mig (Selected Ambient Works hör till de bästa, tillsammans med Drukqs som ju dock inte är 90-tal). Bricolage har jag iofs inte fastnat för, men gillar en del annat av Amon Tobin.

zonk  4/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Ha, helt annorlunda än jag trodde! Kul! Selected Ambient 85-92 håller jag nog som Aphex starkaste, lite för att den är den jämnaste. Det finns grymma låtar på de flesta andra album men just den är nästan rakt igenom raketbränsle. Bricolage har ju Stoney Street och One Day in My Garden. Men nej Supermodified är nog starkare. Kanske Permutation oxå, faktiskt.

& ja Angeldust är ju snuskigt bra.

Skulle vara kul att höra vad du tyckte om CSC & Fila B!
Nu har jag lyssnat på lite smakprov av de skivor jag inte kände till. Det var nog inte direkt i min smak något av det jag hörde. Jag kan förstå hur vi kan enas i Mike Pattons och Aphex Twins musik, men annars är det lite för macho (i brist på bättre ord).

Autechre är iofs en sådan där artist som jag har lite dåligt samvete för att jag aldrig lärt mig uppskatta, eftersom jag gillar så mycket som influerats av dem. För länge sedan tyckte jag det var tråkmusik som blev helt överflödig efter att drill'n'bassen uppfunnits, och det intrycket hänger nog kvar.

zonk  10/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Såpass! Vad lyssnade du på? Nästan så man vill tipsa om specifika låtar.

Jag gillar nog särskilt Autechres "Amber" iom att det är sån skön ambient, i övrigt är jag inget större fan, precis.

& Ja Ministry är ruskigt macho bitvis iaf.
Tror jag har lyssnat på åtminstone någon låt från åtminstone varje artist på listan:

Pigface - Gub
Pop Will Eat Itself - Dos Dedos Mis Amigos
Cop Shoot Cop - Ask Questions Later
Covenant - Sequencer
Fetish 69 - Antibody
Fila Brazillia - Maim That Tune
Front Line Assembly - Tactical Neural Implant
Ministry - Psalm 69
Ministry - In Case You Didn't Feel Like Showing Up (Live)
My Life With the Thrill Kill Kult - Confessions of a Knife...
My Life With the Thrill Kill Kult - Hit & Run Holiday

zonk  10/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Hade du koll på Turbonegro? Annars är de ju ruskigt kul. Bögmacho = kul macho.
ok lite topplåtar...*

PWEI - Ausländer
Covenant - Edge of Dawn
Ministry - Jesus built my hotrod
Ministry - So What (live)
Skinny Puppy - Assimilate (ok det är 80-tal men)
Skinny Puppy - The Process (låten alltså)
Cop Shoot Cop - Ten Dollar Bill

* Med förbehållet att jag inte alltid pallar kolla upp vilken skiva de kommer från.. men ungefär rätt period tror jag..

zonk  10/11 2018 | Stäng | Nästa nya
(En del synnerligen macho grejer må sägas, men iaf)
(lyssna om du blir sugen, känn inget tvång!)
specifika låttips är inte fel! jag kommer strax att "lyssna" på var och en av låtarna (i värsta fall 3 sekunder)
Inget jag kommer att återvända till, men jag fick i alla fall en liten lärorik utflykt i industrialgenren!

zonk  11/11 2018 | Stäng | Nästa nya
Aite! Hoppas du har öronen i behåll iaf
Fila Brazillia hade jag dock inte kallat machomusik!
Nej, just den var inte det, håller jag med om. Kanske en av de bästa skivorna på listan också, men inte riktigt det jag söker just nu.

JohnTron  00:37 5/5 | Stäng | Visa arv |
Mina 90-talsplattor är mycket indie:

1. My Bloody Valentine - Loveless (kanske den bästa platta som någonsin gjorts)
2. Spiritualized - Ladies and Gentkemen We Are Floating in Space (kanske den bästa platta som någonsin gjorts [2])
3. Godspeed You! Black Emperor - F♯A♯∞
4. Slowdive - Souvlaki
5. Radiohead - OK Computer

Och så fortsätter det. 90-talet var sjukt bra för oss musik diggers (eller vad det heter)