Intressantaste regissörerna just nu? - Filmsnack
Veckla ihop
Intressantaste regissörerna just nu?
jack_jack_jack  10:37 7/12 | Stäng | Nästa nya
Tänkte en del på The Favourite som ju är runt kröken nu och är så glad att Yorgos Lanthimos äntligen fått fram en film som potentiellt kommer vinna Oscarsstatyetter (eller iaf får mer än en nominering för manus).

Så jag formulerade frågan i mitt huvud: "Vilka andra regissörer som finns just nu är de som gör de mest intressanta filmerna?"

Vad tycker ni?

Jaganatha  16:53 7/12 | Stäng | Nästa nya
Hirokazu Koreeda och Alfonso Cuarón, för att nämna två vars senaste filmer (Shoplifters och Roma) jag ska se på bio de närmaste dagarna. De har båda blivit nominerade till Golden Globes, bästa icke-engelskspråkiga film, Cuaróns film i flera kategorier.
Inlägget är ändrat 23:35 7/12.
Historik
Göm historik
Några förslag: Andrej Zvjagintsev, Pawel Pawlikowski, Cristian Mungiu, Aleksandr Sokurov, Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
för mig är det:

Absolut:
Lanthimos, Zvjagintsev, Dardenne´s, Kaurismäki, Östlund, Farhadi, Dolan, Seidl, Villeneuve, Audiard, Sciamma,

Bubblare (alltid intressanta filmer, men kanske haft sin absoluta peak?)
Von Trier, Chan-wook, Almodóvar, Majidi, Haneke, Yimou, Ki-duk, Herzog, Iñárritu, Jonze, Loach,

Jag är mer mainstream så jag jag säger:

Christopher Nolan: Gör alltid intressanta filmer med nyans.

Christopher McQuarrie: Har visat med de två senaste Mission Impissible-filmerna att han är en fenomenal actionregissör (samt begåvad manusförfattare) och jag är nyfiken på vad mer han kommer bidra med i Hollywood.

Denis Villeneuve: Ojämn, men inte obegåvad. Jag ser fram emot hans tolkning av Dune.

Alfonso Cuarón: En regissör med ett bildspråk som fångar mig. Är nyfiken på Roma och måste hylla underbara Children of Men och Gravity.

Guillermo del Toro: En monsternörd som jag älskar. Shape of Water var en underbar pärla till film och han har ej gjort mig besviken. T o m Blade 2 får en tumme upp från mig.

Inlägget är ändrat 14:02 10/12.
Historik
Göm historik
Fatih Akin & Thomas Vinterberg

Roswall  00:24 26/12 | Stäng | Nästa nya
Håller med om flera namn som nämnts! Kan lägga Paolo Sorrentino och Tom McCarthy till listan.

lucius  00:09 29/12 | Stäng | Visa arv |
Steve McQueen,
Asghar Farhadi,
Charlie Kaufman,

Bland svenskarna håller Östlund fanan fortfarande, men jag lyfter ändå fram Gabriella Pichler som en av de intressantaste just nu. Fast jag skulle gärna se att hon breddar sin repertoar filmspråks-mässigt innan jag drar på för stora tyglar.