Varför har det gjorts så få bra filmer på 10-talet? - Filmsnack
Veckla ihop
Varför har det gjorts så få bra filmer på 10-talet?
simonm  21:59 5/1 | Stäng | Nästa nya
Det har slagit mig ett par gånger när jag kollat TSPDT The 21st Century's Most Acclaimed Films att äldre filmer är överrepresenterade bland de höga placeringarna. De flesta högt rankade filmer är från första halvan av 00-talet. På topp 100 är endast tjugo från 10-talet, endast fyra från senaste tre åren (2014-2017, årets lista med filmer från 2018 inkluderade är inte släppt än), och högst rankade filmen från 2017 är Get Out på plats 117.

Nu när jag skummade toppetthundra - 2018 slogs jag av samma sak. Det är genomgående bara 1-2 filmer med på listorna från 2010-talet. Dvs 1-2% av filmerna, kraftigt underrepresenterat om man jämför med hur stor del av filmhistorien denna period är. Ännu mer underrepresenterat om man istället jämför med hur stor del av alla filmer som någonsin gjorts som är gjorda under 10-talet.

Min första tanke var att kulturyttringar måste existera i folks medvetanden en viss tid innan de hinner mogna. Man behöver lite distans. Men då kom jag på att jag borde kolla tio år tillbaka i tiden, så jag kollade på toppetthundra - 2008 och det var BETYDLIGT fler filmer från 00-talet på listorna där. Och ungefär lika många på årets listor, det har inte hänt så mycket med populäriteten efter tio år.

Är det bara så att det inte gjorts så mycket bra film på 10-talet? Eller allmänt omtyckta filmer av den kategori människor som hänger här och som står bakom listorna på TSPDT (inbillar mig att det finns visst släktskap där) kanske är en bättre benämning. Vad kan i så fall det bero på? Eller finns det någon annan förklaring som jag missat?
youtube, komplexa datorspel, påkostade tv-serier etc är ju sådant som brukar lyftas fram som de arenor där sådana som förr skulle sysslat med film numera får sitt kreativa utlopp. vissa påstår också att det inte är pengar i film numera (om man inte produktplacerar en massa), det kanske är sant.

De nyaste filmerna jag har sett:

Bridget Jones's Baby (2016) (uppföljare, skulle inte funnits utan originalfilmen som är typ 20 år gammal) betyg: 2

Little Sister (2016) (indiefilm, inte speciellt spännande och inte speciellt känd) betyg: 2

En underbar jävla jul (2015) (om film är sådan här så kan den lika gärna sluta göras) betyg: 1

Get Hard (2015) (se föregående kommentar) betyg: 1

I nöd eller lust (2015) (i stort sett samma sak som föregående filmer) betyg: svag 2

Kung Fury (2015) (ska detta föreställa filmens framtidshopp? lägg ner industrin) betyg: svag 2

Råggywood – vi ska bli rappare (2015) (mer en sketch än en film, betyg: 2)

The Night Before (2015) (Judd Apatow kämpar på med sitt koncept. en sista dödsryckning från genrefilmen. Betyg: 2)

simonm  23:39 5/1 | Stäng | Nästa nya
TV-serier tänkte jag också på, men fick inte ihop riktigt hur det skulle hänga ihop. Listorna här kan jag förstå, om de som gjort listorna sett betydligt färre filmer från 10-talet till förmån för TV-serier blir urvalet mindre. Men på TSPDT är inte antalet filmer lika underrepresenterat och jag gissar sådär från höften att antalet filmer som är aktuella för listan är ungefär samma år för år. Eller görs det kanske färre pga TV?

Att film får mindre pengar kan vara en förklaring, kanske satsas det mindre på filmer i det segmentet som utgör stommen i listorna?

Sen är en tanke att 00-talet var ovanligt bra vilket gör att 10-talet ser sämre ut än det är när man jämför. Det har inte gjorts någon ny Sånger, ingen Pianisten, Werckmeister, Mulholland Drive, Dogville eller In the Mood for Love och Roy, Haneke, Tarr, Lynch, von Trier och Wong Kar-Wai hade redan passerat sin peak när 10-talet började. Men är fortfarande aktiva.
Hur många filmer från 10-talet skulle du ha med på din egen lista?

Det finns kanske en formel för att motverka detta bias, men... Äldre filmer kan potentiellt vara inkluderade på betydligt fler listor.

Svensk film är ett offer för politiska styrningsmedel. Allting måste vara ett public service announcement eller intetsägande genrefilm.

Jag ser mest äldre film därav bristen på 2010-tal på min lista.

simonm  19:35 10/1 | Stäng | Nästa nya
Svårt att säga, men 3-4 troligtvis. Vilket är rätt lågt med tanke på att drygt 8% av mina betygsatta filmer är från 10-talet.

Varför kan de potentiellt det?

Läste att något år var typ alla utom ett fåtal svenska långfilmer antingen uppföljare eller filmatisering av någon bok. Trist.

Det var ingen kritik, bara en observation. De flesta verkar överens om att 10-talet inte har så mycket höjdarfilmer. Jag tycker ändå jag sett rätt mycket bra, men kanske saknas de där verkliga topparna av någon anledning? Allt är med slätstruket?

Dolwphin  00:13 11/1 | Stäng | Nästa nya
TSPDT är en sammanvägning av olika listor. Sight & Sound är den viktigaste källan. Dvs främst då omröstningarna 1952/1962/1972/1982/1992/2002/2012 och då blir det givetvis svårt för filmer från 2010-talet att hamna högt på listan. Nu pratar vi om en annan lista dock. Det finns mindre information om källorna för den på hemsidan.

Jag har ingen kunskap om listans matematiska formel och viktning. Men kvantiteten listor en film teoretiskt kan vara med på är en hypotes varför nyare filmer är underrepresenterade på listan.

Jag har 11 filmer från 2000-talet och 1 film från 2010-talet på min lista. Det är sannerligen en dramatisk skillnad. Alla filmer är från regissörer som slog igenom på 1900-talet (Mekas, Lynch, Benning, WKW, Costa, Kawase, etc.).

simonm  11:10 11/1 | Stäng | Nästa nya

Hänger inte med riktigt tror jag. Menar du att listorna TSPDT baseras på kan vara gamla eller av någon anledning inte har lika många nyare filmer med i urvalet och att de därför är underrepresenterade?

Låter som din subjektiva åsikt också är att filmer från 10-talet håller lägre klass än de från 00-talet. Eller åtminstone inte har lika många toppfilmer.

Dolwphin  04:49 12/1 | Stäng | Nästa nya
Filmer från t.ex. 2012-2019 kommer automatiskt vara underrepresenterade pga Sight & Sound. Det finns för närvarande 0 filmer från dessa årtal på listan. Vid nästa omröstning 2022 kommer det givetvis förändras.

Jag hoppas jag förklarat min hypotes bättre nu.

simonm  09:50 12/1 | Stäng | Nästa nya
Ah, då är jag med. Lite konstigt ändå om inte TSPDT kompenserar för att S&S bara kommer ut var tionde år. Men det stämmer väldigt bra ändå, 2010-2011 ser ut att ha mycket fler högt rankade filmer än övriga år från 10-talet. Så jag tror det kan ligga något i det du säger.
Att film och musik varit gratis i nästan 20 år har gjort investerarna försiktiga. Bara säkra kort gör marknaden trist.

simonm  11:13 11/1 | Stäng | Nästa nya
Skulle vara intressant att höra vad de konsumenter som mest ser storfilmer från mainstreamfåran säger. Om det blivit sämre filmer de senaste 10-20 åren eller inte. En gissningar är en typisk rörlig-bild-konsument ser färre filmer nu och istället ser mer serier.

Min åsikt är att serier generellt är sämre pga hur affärsmodellen för dessa ser ut. Men det går vi inte in på nu.
Avengers har väl högst status i mainstreamfåran och fansen verkar nöjda. De konsumenter som är missnöjda med Avengers-dominansen ser absolut inget ljus i tunneln. Jag har valt min tillflykt till 50-talet för såväl böcker som film. Ingen mening att börja hoppas.
TV-seriefenomenet är naturligtvis menat som en drog. Ingenting skiljer 80-talets Dallas från Orange is the New Black eller vad den senaste flugan nu heter.
Givetvis spekulerar jag, men går det att göra annat till frågan(?). Det går att hitta en del bra nutida filmer, men man får anstränga sig hårdare.

Möjliga bidragande faktorer till nutida utbudet.

* Film och filmhistoria har ett lågt kulturellt värde idag, kommersialismen är kung.

* Konglomerater och institutioner regerar marknaden, dvs utbudet är smalt för medelkonsumenten (som förmodligen inte är brydd i frågan heller).

* Alternativ underhållning och sociala medier. *** Jag'et och nu'et är viktigt

* PK klimatet, alla ska inkluderas, (***) alla ska kunna identifiera sig.

EDIT. lär lägga till att*
Paradoxen i det hela är ju att med mer informationstillgänglighet är utbudet smalare. Som går hand i hand med ovannämnda punkter.
Inlägget är ändrat 13:28 20/1.
Historik
Göm historik
Inlägget är ändrat 13:10 11/2.
Historik
Göm historik

simonm  14:45 10/2 | Stäng |
Angående 1) & 2): Att jag formulerade mig i så rubriken var kanske lite clickbait, men det borde framgå från texten att det inte är min åsikt utan en reflektion om vad den allmänna uppfattningen verkar vara. Personligen tycker jag nog 10-talet känns som ett ganska svagt decennium men inte alls så svagt som siffrorna visar. Flera av mina favoritfilmer är från 10-talet.

3) låter vettigt, men bara för att mainstreamflödet blivit sämre behöver väl inte topparna bli färre och sämre?

Om 5) tänker jag att vad som hamnar på TSPDT eller på Topp 100-listorna här påverkas väldigt lite av vad Netflix har för utbud. Men annars tror jag du har rätt.

Alla punkter du räknar upp tror jag stämmer, i alla fall till viss del. Som sagt håller jag 10-talet som ett svagt årtionde, men inte svagt som siffrorna visar.