Musikåret 2018 - Allmänt
Musikåret 2018
Andra våningen  22:41 5/1 | Stäng | Nästa nya
Vad har ni att säga om detta? Tänker dels på den musik som kom 2018, dels på vad ni själva upptäckt/lyssnat på under året, oavsett produktionsår.
För mig blir det en del p3 åtminstone några gånger i veckan och deras spellistor har väl varken varit bättre eller sämre än till exempel 2017.

Bästa "p3-låtarna"
Christine and the Queens - Five Dollars (lite konservativt att lyfta fram den här AOR:iga låten, men den är faktiskt den bästa som spelats i större utsträckning)

Rita Ora - Let you love me (p3 verkar ha droppat den rekordsnabbt: de insåg kanske att den var lite ocoolt gammaldags, men jag gillar låtstrukturen med brygga och en stark och ihållande melodi som håller ihop allting, samt den där klassiska grejen med samma ackord i refräng och vers fast olika melodier)

Mabel, Not3s - Fine Line (lite tråkig, men föredömligt tillbakalutad)

DJ Snake ft. Selena Gomez, Ozuna, Cardi B - Taki Taki (Dj Snake är kanske ändå en av de bättre mainstreamproducenterna just nu)

Mest irriterande låten: Victor Leksell – Tappat

För övrigt var Julia Holters nya album en enorm besvikelse. Jag tänkte: ja det är ju bara det här hon är (bara titeln var illavarslande och etablerade henne som en tydligare stereotyp än jag betraktat henne som tidigare). Men när jag lyssnade på hennes gamla album insåg jag att de fortfarande var fantastiska. Nå, jag ska ge det nya albumet ytterligare någon chans för jag tror att det kan finnas ett par låtar som ändå håller.
De tio bästa nyupptäckta låtarna under 2018 (kronologiskt)
Andra våningen  14:21 6/1 | Stäng | Nästa nya
Harry McClinock - The Big Rock Candy Mountain (1928)
Obegripligt att jag missat denna inspelning tidigare, då den är den absolut kändaste inspelningen av låten (och dessutom den första, och av kompositören själv). Hur som helst är allt bara helt perfekt här.

The Robb Storme Group - But Cry (1966)
Desto mer begripligt att den här låten förblivit okänd för mig, eftersom den är av en ganska obskyr artist som främst gjorde tråkig tidig 60-talspop, men som i slutet av karriären råkade få till det här. Mest är det nog själva kompositionen som är en lyckträff.

The Unknowns - Melody for an Unknown Girl (1966)
En troligen ännu mer obskyr låt, skriven av medlemmar i det lite töntiga sjörövarbandet Paul Revere & the Raiders. Dessutom är Steve Alaimo med som sångare och producent (en framgångsrik ungdomsidol som är lite bortglömd eftersom han inte hade en enda låt som gick in på Billboard). Inte konstigt att det är svårt att få för sig att lyssna på den här låten, men den grep tag i mig ganska rejält när jag upptäckte den i juni, och jag förknippar den med hettan som genom att förbränna allt och samtidigt vara så behaglig, resonerade med den blandning av sorg och mildhet som finns i sången.

Appletree Theatre - What a Way to Go (1968)
Har pratat om denna i en annan tråd.

The Velvet Seed - Sharon Patterson (1968)
Att den här låten är så okänd som den är (ett enda klipp med 1844 visningar på youtube, endast 6 betyg på rym) är dock fullkomligt obegripligt. I mina öron är det en kultlåt i stil med the Tammys Egyptian Shumba, minst. Det är som Patti Smiths Gloria fast twee pop: fullkomligt tidlös och tilltalande för vem som helst med sitt finstämda explicit lesbiska tema och sitt släpande skimrande gitarrljud.

The Millennium - I Just Want to Be Your Friend (1968)
Curt Boettcher (som är den största kreativa kraften bakom denna låt) betraktas väl lite som en Brian Wilson, men låtarna har en iögonfallande kommersiell och ytlig känsla, särskilt textmässigt. Denna låt är dock så sjukt sexig att jag sällan hört något liknande.

Hearts and Flowers - Ode to a Tin Angel (1968)
Jag är lite osäker på vad det här egentligen är. Hearts and Flowers verkar vara ett utpräglat folkigt band, långt ifrån psykedeliskt, men denna inspelning har ett intensivare, mer processat sound med baklängeseffekter etc. Kanske donade någon fiffig producent i efterhand med en av gruppens färdiga låtar? Nå, det funkar oväntat bra i så fall.

Cloud - Cool Jane (1969)
Kanske den allra obskyraste låten på listan. Verkar vara totalt okänd grupp och det är lite svårt att förklara varför låten är så bra. Det ni bör kolla på är dock skivomslaget (det dyker upp i youtubeklippet) som är fantastiskt fint.

The Lilac Time - Gone for a Burton (1988)
Detta ska vara en demo som kommit ut på skiva i efterhand. Sångaren (och kompositören?) är Stephen Duffy som var med korta perioder i bl a Duran Duran, Tin Tin och Me Me Me(!). Bör fungera i filmtipsarkretsar.

Ultracynic - Nothing Is Forever (1992)
sennights förtjänst att jag upptäckte. Förvånansvärt många tittningar på youtubeklippet med tanke på att jag totalt missat denna låt tidigare.
Har varit väldigt mycket ett år där främst kvinnor stått ut med bra album för min del. Anna von Hausswolff, First Aid Kit, Neko Case, Grant, Hanna Järver, Sarah Klang, Janelle Monáe, Jenny Wilson, Lykke Li, Marianne Faithfull, Robyn, Florence + the Machine och Snail Mail har alla gått varma under året. Men allra bäst var nog ändå Singularity av Jon Hopkins.

Det har också varit ett år då jag lyssnat väldigt mycket på Jóhann Jóhannssons katalog efter hans allt för tidiga bortgång i februari.

Årets musikaliska höjdpunkt var 40-årsjubileumet av The Cure i Hyde Park.
Hur tycker du Robyns album står sig mot tidigare album?

myslas  22:34 6/1 | Stäng | Nästa nya
Inte samma hitmaskin som Body Talk var men innehåller ett gäng starka spår. Får se vad jag tycker om ett år eller nåt. Jag var inte så imponerad av samarbetet med Röyksopp från början men nu anser jag det är det bästa hon gjort.
Med tanke på all kreativitet och alla lyckade samarbeten för tio år sedan och däromkring så kanske man ska vara rätt nöjd bara att hon lyckas leverera något likartat. Sedan är väl inte rösten riktigt samma längre (eller är det bara sångstilen hon ändrat lite?).
Inte mycket.. Köpte mina första skivor från detta året i slutet av december och det var ju inga direkta tidstypiska skivor...
Paul McCartney, Elvis Costello, David Bowie, Neil Young och Electric Six.

Det man verkligen kan säga är att 2018 var året då vinylen slutade vara för den musikintresserade och istället kom att bli någon slags statuspryl för de som tycker att det är häftigt att ha vinyler.
Bowie och McCartney kostade 179 på cd, 469 på vinyl, McCartney släppte en vinylsingel med två spår för 149kr. Efter att jag såg de priserna har jag inte ens tittat på de nya vinylerna.
Inlägget är ändrat 09:56 7/1.
Historik
Göm historik
De gamla vinylerna ligger fortfarande stabilt i pris? Funderar annars på om jag skulle sälja en del av mina. Inte för att det är så mycket exklusivt...
Skulle säga att priserna på begagnat har gått upp någonstans mellan 50% och 200% de senaste 4-5 åren. I alla fall i butik, på nätet vet jag inte riktigt, eftersom att jag bara köpt sådant som är väldigt svårt att få tag på där, och då kostar det ju oavsett.

Men en skiva som man fick för en femma för fem år sedan kostar nog en tjuga nu. Sedan är det klart att det inte är lika stor ökning på lite dyrare skivor.
Intressant... för 15 år sedan fanns dels de där femkronorsbackarna med Mikael Rickfors och blandadehitsalbum från 80-talet (på vissa håll kunde nog sådana skivor gå för ett par kronor). Då är det de skivorna som ökat i pris förmodar jag.
Ja, främst. Men även allt annat, om än inte lika mycket, procentuellt sett.
Om du funderar på att sälja skivor skulle jag nog rekommendera dig att göra det snart, innan intresset svalnar igen.
Ett bra musikår att döma av det jag hört hittills. Min topp 10-albumlista ser ut ungefär så här:

1. Noname: Room 25
7. Kilchhofer: The Book Room
8. Sarah Davachi: Gave in Reest
9. Sons of Kemet: Your Queen is a Reptile
10. Nils Frahm: All Melody

Sedan var det som brukligt några gamla favoriter som inte riktigt levererade. Dirty Projectors är inte i närheten av vad de en gång var sedan de blev ett enmansband, även om de fortfarande är bättre än de flesta samtida gitarrbaserade band. Jon Hopkins nya var också en besvikelse. "Luminous Beings" var en toppenlåt, men i övrigt fanns det väldigt lite på nya skivan som utmanade sinnena. Janelle Monae överraskade också negativt; låtstrukturerna på nya skivan kändes överlag förenklade och onödigt insmickrande även om produktionen bitvis var ganska tilltalande.
10 favoritlåtar som inte finns på något av de listade albumen:

Tirzah: Holding on
Vince Staples: Relay
Laurel Halo: Tru
Parris: Puro Rosaceaes
Lyssnade på Jenny Hval som jag inte kände till sedan tidigare och tänkte direkt: norskt. Haha!

Tru var inte dum. Den där melodiska slingan påminner mig om Future Sound of Londons Cascade.

Trent Walker  10:08 10/1 | Stäng | Nästa nya
Aha, redan innan hon börjat sjunga?

Kul att du refererar till FSOL. Så här några decennier senare tycker jag deras musik framstår som ännu bättre och mer säregen än den kändes på 90-talet.
Nej, det var nog mest när hon började sjunga. Lite samma röst och sångstil som både Susanne Sundför och Astrid S.

Kanske ligger något i det. Jag minns att Calle Dernulf hade ett specialprogram på p3 strax innan millennieskiftet som handlade om vart musiken var på väg, och det var en hel del IDM (vet att jag upptäckte u-ziq i samband med programmet). En av låtarna han spelade vad just Cascade som redan då var över 5 år gammal! Inte för att han kommenterade det, utan det var mer som att detta var framtidens musik.
Topp 10 äldre skivor jag lyssnat på för första gången i år:

1. Roedelius: Wenn der Südwind Weht (1981)
2. Virginia Astley: From Gardens Where We Feel Secure (1983)
3. Herbie Hancock: Flood (1975)
4. Klaus Schulze: Moondawn (1976)
5. Terrence Dixon: From the Far Future, Pt 2 (2012)
6. Steve Hausschildt: Where All is Fled (2015)
7. Marc Almond: Tenement Symphony (1991)
8. Aksak Maboul: Un Peu De L'ame Des Bandits (1980)
9. The Happy Family: The Man on Your Street (1982)
10. Kelly Lee Owens: Kelly Lee Owens (2017)
Kul att höra Aksak Maboul nämnas (men jag lyssnar nog egentligen aldrig på något annat än Onze Danses). Tenement Symphony upptäckte jag i år jag med (eller upptäckte är kanske att ta i, men Marc Almond är en sådan där artist som legat på gränsen att tillägnas mer ingående intresse från mig, och nu blev det av till viss del).

Trent Walker  10:13 10/1 | Stäng | Nästa nya
Jag kände inte till Aksak Maboul alls förrän jag läste en recension av deras återutgivna album förra vintern. Var du bekant med dem sedan tidigare?

Har förresten lyssnat på 60-talslåtarna du listar här ovan. Guldkorn i princip allihop!
Tror jag upptäckte dem när jag letade efter musik specifikt från BeNeLux för att försöka bredda mina referensramar vid något tillfälle. Det var innan deras musik återutgavs, jag har bara lyssnat på nedladdade klipp från youtube men nu ser jag att de finns på spotify.

Kul! Jag hade en lång period i somras/våras då jag vaskade igenom internet just efter guldkorn från 60-talet. Kommer alltid tillbaks dit, eftersom det är där guldkornen för mig ligger tätast.
Insula är riktigt skön.

kryttan  10:38 30/1 | Stäng | Visa arv |