10-talet: nominering av filmer till år 2010 - Lek & rösta
10-talet: nominering av filmer till år 2010
Fredzon_M  20:36 7/1 | Stäng | Nästa nya
Nu drar vi igång första nomineringsrundan i kampen om 10-talets bästa film. Se foruminlägget med intresseanmälan för mer info: http://www.filmtipset.se/forum/forum.cgi?thread=1925594&id=0&offset=0

Först ut år 2010.

Nomineringen kommer att gå till som följer.

Runda 1: deadline onsdag 9 januari kl 19:00

Varje intresserad filmtipsare får i första rundan välja ut tre filmer som de vill nominera. Du behöver inte ha anmält intresse i ett tidigare skede. Du förbinder dig inte heller till vidare deltagande.

Förslagsvis nominerar man sina favoritfilmer från året, men det går alldeles utmärkt att nominera t.ex. osedda filmer man hoppas mycket på. Alla filmer med utgivningsår 2010 är tillåtna att nominera. Det år som registrerats som utgivningsår på filmtipset gäller vid eventuella tveksamheter. Alla filmtyper som är godkända på filmtipset får nomineras. Det gäller alltså spelfilmer, dokumentärer, miniserier, kortfilm etc.

Eventuell runda 2: om vi inte får ihop ett tillräckligt underlag från första rundan följer en påfyllningsrunda. Då kommer man att få nominera enstaka filmer tills att vi har ett rimligt underlag. Utgångspunkten är att vi ska få ihop ca 40-50 filmer. Här kommer jag gå lite på känsla första omgången.

När nomineringsrundorna är klara drar vi igång tävlingen om bästa film 2010.

Startfältet kommer allt eftersom att samlas i detta paketet: http://www.filmtipset.se/yourpage.cgi?member=68108&page=package_view&package=50593
Inlägget är ändrat 21:00 7/1.

Fredzon_M  21:18 7/1 | Stäng | Nästa nya
Strong öppning med tre (nästan) dokumentärer av det meditativa slaget. Inte sett någon. Aita låg i vill-se-listan men minns inte när eller varför den hamnade där. Les films rêvés blev jag nyfiken på och Wiseman brukar ju funka fint.

Är det förresten inte lite av en skam att Frederick Wisemans filmer fortsätter vara så svårtillgängliga? Vet du om det finns andra mer "öppna" alternativ än KG för någon av filmerna? Mubi verkar inte ha någon av filmerna tillgängliga i alla fall.

Fredzon_M  22:04 7/1 | Stäng | Nästa nya
Äh, vem försöker jag lura. Inte ens en guldpalmsvinnare som Uncle Boonmee verkar vara tillgänglig på någon som helst streamingtjänst. Jag hade fått för mig att utbudet förändrats till det bättre. Fortfarande ofta meningslöst att försöka få tag i film strax utanför mainstreamfåran på lagligt vis, i alla fall om man vill streama.

Men vissa saker går faktiskt att hitta. Såg t.ex. att Mubi hade 9 filmer av Lav Diaz tillgängliga för uthyrning. Kan eventuellt komma till användning i senare omgångar.

Fredzon_M  22:41 7/1 | Stäng | Nästa nya
Skönt att någon tog Mysteries. Pepp på de båda andra. Framför allt tisdagen blir jag sugen på att se.
Jag har sedan en stund tillbaka slutat lägga betyg på filmtipset pga diverse orsaker. Men är gärna med i denna tävlingen ändå, hoppas det går fint. Om ni önskar filmtipset-betyg kan jag lägga det på de filmer jag hinner se i anslutning till tävlingen.

Här kommer mina nomineringar:

I saw the Devil

The Man from Nowhere

Meeks Cutoff

Fredzon_M  20:32 8/1 | Stäng | Nästa nya
Inget krav att du satt betyg på filmerna. Utgår ifrån att man har heder nog att ha sett de filmer man röstar på. Bara kul om du vill delta.
Ja såklart. Ingen tvekan på att jag endast röstar på sedda filmer. Kul initiativ, då har jag en anledning att besöka filmtipset oftare än vad jag gjort det sista halvåret.

simonm  10:29 9/1 | Stäng | Nästa nya
Kul nomineringar! L'illusioniste måste jag sett precis när den kom för jag minns inte så mycket av den. Mer än att jag gissade den. Kanske läge att se om? Le quattro volte har jag tänkte se länge. O nosso Homem hade jag missat att den finns, så tack för tipset. Innebär appendix Fontainhas-trilogin att man helst ska ha sett hela trilogin först? Jag har bara sett Colossal Youth, resten ligger i den ständigt växande vill-se-högen.

red_hot  18:14 10/1 | Stäng | Nästa nya
Jag skulle vilja påstå att den är fristående från Colossal Youth även om Ventura förekommer i båda filmerna.
En månad för att nominera? Passar fint, då avvaktar jag lite och försöker se några potentiella nomineringar.

Fredzon_M  08:18 9/1 | Stäng | Nästa nya
Deadline idag ju! Sen nomineras lite filmer till fram till helgen tänkte jag. Själva tävlingsomgången kommer att pågå i en månad.

simonm  10:21 9/1 | Stäng | Nästa nya
En månad per år är bra plan, men skulle man behöva köra 2018-2019 nästa år gör det väl inget? Tänker att mycket, framförallt från 2019, inte kommer vara tillgängligt.

Kanske kan vara bra men en paus eller längre omgångar över sommaren till exempel?

Fredzon_M  20:57 9/1 | Stäng | Nästa nya
Tänkte att vi kunde köra någon form av uppsamlingsheat i slutet av året med de filmer som haft premiär under året med världspremiär år 2018 och 2019, innan vi kör storfinalen. Även om man kör en bit in i 2020 kommer mycket med världspremiärår 2019 att vara otillgängligt. Känns oundvikligt att 2019 kommer att missgynnas.

Håller med om att det är en vettig idé med lojt sommartempo.
Oj då, då nominerar jag nu och hoppas det inte är för sent.
nämen, en tävling! ett sånt här initiativ måste förstås premieras. vågar inte lova så mycket kompningar, men ska försöka att rösta när jag kan iaf.

mina nomineringar:

kairo 678
manuel de ribera
carancho

hmpf, flera jag hade velat nominera men som jag släpper pga obskyr film på filmfestival som inte verkar gå att få tag på. kan bli frustrerande nomineringsomgångar framöver.

simonm  11:38 9/1 | Stäng | Nästa nya
Har för mig att jag har Kairo 678 i samlingen filmer jag sparat ner från SVT Play. Kan det stämma att den gått på SVT?

Taskigt, men så går det när man är ett pretto. Bussigt ändå att du tänker på oss mainstreamtöntar som aldrig besökt andra filmfestivaler än GIFF.
Passade på att lära mig googla, och den verkar ha gått i SVT Play. Så då har jag den nog någonstans. Ska ses!
who killed captain alex är väl inte så svår att få tag i?
försöker hålla mig till tävlingsdebutanter!
Nomineringar:
Third Star
Lite osäker på denna, vet att jag var helt hänförd när jag sett den men samtidigt minns jag inte mycket av den. Ni får bli försökskaniner, gillar fler den så ska jag se om den.

Copie conforme
Kiarostami för kreti och pleti?

Underkastelsen
En film som påverkade mig mycket och som alla borde se. Samtidigt hade samma budskap nog kunnat förmedlas bättre som till exempel en artikelserie.
Om någon behöver hjälp med att få tag på något jag nominerat så skicka ett PM, kanske kan jag hjälpa.
Då avslutas härmed runda ett av nomineringar. Jag godkänner Lilla Prinsens nomineringar. 27 filmer har vi fått med. Jag tänker att vi ska 23 till. Sen får vi utvärdera efter 2010 års omgång om 50 filmer är en vettig siffra. Om nån har argument för mer eller mindre filmer hör jag gärna dem

Nomineringsrunda två kör vi så här:
- alla som vill får nominera en film
- när minst två personer har nominerat en film efter din nominering i flödet så får du nominera en till film
- när vi nått 50 filmer avslutas nomineringsomgången

- bonus för de som ännu inte nominerat några filmer: du får fortsatt chansen att vid ett tillfälle nominera tre filmer på en gång

Exit through the gift shop

Fan va tråkiga och oinspirerade mina egna nomineringar känns gentemot alla andras...

simonm  21:14 9/1 | Stäng | Nästa nya
Tycker jag inte. Även om huvudsyftet är att upptäcka film så gillar jag att det är en bra blandning. Om och i så fall hur omtyckt en storfilm är vill jag veta, särskilt om jag inte sett den. Sen behöver man ju inte nominera skräp man vet kommer få storstryk bara för att "alla viktiga filmer måste vara med" eller något sånt.

Fredzon_M  21:45 9/1 | Stäng | Nästa nya
Det håller jag i och för sig med dig om. Vill gärna ha med de "viktigaste" storfilmerna och auteurfilmerna. Funderade faktiskt först på att börja med ett startfält med de mer kanoniserade filmerna från året och att vi skulle fylla på med nomineringar sen. Men paketet jag tog fram för 2010 kändes riktigt trist så det blev enbart användarnomineringar. Och det ser definitivt bättre ut, så det var ju helt klart rätt beslut.

simonm  11:17 10/1 | Stäng | Nästa nya
Tänkte också så, men jag tycker de flesta "måsten" ändå kommit med. Du löste ju Boonmee och Black Swan direkt. Storfilmer som rent objektivt är viktiga men som ändå kommer åka ut direkt finns väl ingen mening med att de ska vara med bara för sakens skull? Typ Harry Potter och Iron Man.
herregud, kom den 2010!? jag tänker fortfarande då och då att nu ska jag ta och se godards nya filmer, och börja med den.
Cave of Forgotten Dreams

Slänger in en till så ni andra slipper skämmas över att ta för er.

simonm  22:47 9/1 | Stäng | Nästa nya
Den hade jag tänkte nominera, men då slapp jag. Inte sett den än, men nu får jag ytterligare en anledning.
det här var en av mina prettonomineringar! kanske letade jag inte tillräckligt noga. eller så skiter prinsen i vilket.

simonm  00:02 10/1 | Stäng | Nästa nya
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Har du nominerat den för en tidigare tävling menar du? Åtminstone har varken simonm eller jag kommit till skott med att se den tycks det.

simonm  11:10 10/1 | Stäng | Nästa nya
Tror han menar att han lät bli att nominera den för att den verkar svår att få tag på. Detta bygger ju lite på att övriga deltagare kan och vill se filmerna som nomineras.
För att undvika grupper med ojämnt antal filmer i kommande omgångar sätter jag ett stopp på 48 filmer.

Just nu har vi 39 filmer. Det innebär att det kvarstår 9 nomineringsplatser.
om jag fattat det rätt får jag nominera tre filmer. brukar av princip bara ta sådant jag inte sett men kommer inte på någon förutom kattfilmen så tar två sedda också. om jag inte får nominera tre nominerar jag kattfilmen bara.

en katt i paris
lights out
trolljägaren

Fredzon_M  17:34 10/1 | Stäng | Nästa nya
Du har fattat rätt så alla tre nomineringar är godkända. Gött att du tog Trolljägaren, funderade annars på att nominera den härnäst. Och fint med en tecknad till.
Passar på att nominera en film jag inte sett men tänkt se
Blue Valentine

Blir min sista nominering. Har fler jag vill se, men någon måtta får det vara.
Jag ändrar mig och tar den här filmen.

Strictly Confidential
Inlägget är ändrat 15:43 10/1.
Göm historik
Eftersom det går lite trögt så får ni hålla till godo med mina nomineringar:
Temple Grandin (den bästa filmen jag sett från året, men jag har sett ganska få)
MacGruber (kanske inte så bra, men rätt bra för sin genre)

Edit: såg inte red_hots nominering. Jag stryker min sista, den kanske ändå inte går att få tag i.
Inlägget är ändrat 18:21 10/1.
Göm historik
Där var vi klara. Då sätter jag ihop grupperna och så kör vi igång första omgången av år 2010.

Fredzon_M  17:26 13/1 | Stäng | Visa arv |
Startfältet finns som sagt i detta paket

Tänkte passa på att upplysa om vart man kan få tag på ett antal av filmerna.

Man kan hyra (streama) följande filmer på SF anytime för 29 kronor:
Inception
I saw the Devil
Macgruber
Meek's Cutoff
Möte i Toscana (Cope Conforme)
Strengt hemmelig (Strictly Confidential)
Underkastelsen

Följande filmer kan hyras (streamas) på Triart för 39 kronor:
Armadillo
Nawals hemlighet (Incendies)
Kairo 678
The Trip
Winter's Bone

Le Quattro volte verkar gå att streama på Youtube.

För de som själva saknar möjlighet att få tag i de mer obskyra filmerna så kan man kontakta mig via PM så kanske jag kan hjälpa till. Detta gäller framför allt om jag själv kompat filmerna.
Inlägget är ändrat 17:31 13/1.