Söker kortfilm som skulle kunna heta Hålet - Filmsnack
Veckla ihop
Söker kortfilm som skulle kunna heta Hålet
leiermann  21/1 2019 | Stäng | Nästa nya
Hej!

Söker en kortfilm som jag tror jag såg på SVT för många år sedan. En kille är ute och cyklar och kör omkull varpå cykeln går sönder. Han blir sur och kastar framlyktan in i skogen men hör aldrig att den slår i marken. Han blir nyfiken och går in i skogen och hittar ett mycket djupt hål och bestämmer sig för att kasta ned hela cykeln där i. Cykeln försvinner utan ett ljud.

Han kommer tillbaka senare med en batteridriven radio vilken han kastar i hålet, bara för att höra ljudet försvinna ned i det till synes bottenlösa hålet.

Myndigheter tillkallas och man kommer fram till att detta är en bra plats att dumpa sopor vilket man börjar göra.

Så går tiden och en dag är killen ute och går nånstans och så plötsligt faller hans cykelframlykta ned från himlen. Han hinner inte så mycket mer än plocka upp den så kommer cykeln nedfallande och strax därefter radion och därefter tonvis med sopor som dumpats i hålet.

Någon som känner igen detta och kan ge nån ledtråd till vad det var för film?

/Lulle
Veckla ihop

KyLLo  21/1 2019 | Stäng | Nästa nya
Hej!

Jag hittar den inte på Filmtipset, men det verkar vara den här filmen.

leiermann  21/1 2019 | Stäng | Nästa nya
Grymt! Lär vara den ja :) Nu ska jag bara hitta ett sätt att få se den igen, verkar hyfsat obskyr.

Tack så mycket!

/Lulle
Det där är nästan exakt plotten för en tecknad film (troligen inte svensk) som vi såg i skolan i mitten på 90-talet. Fast då började det med att ett mörkt klot dök upp så att en pojkes boll försvann när den tog den vägen. Pappan kom och skulle slå undan klotet med en pinne, varmed den delen av pinnen som hamnade inom klotet försvann. Så småningom började man dumpa kärnavfall i hålet. Men en dag dök ett nytt klot upp och en boll ramlade ut, sedan en bit av en pinne... fin liten film som gjorde intryck.