10-talet: diskussionstråd - Lek & rösta
10-talet: diskussionstråd
Fredzon_M  21/1 2019 | Stäng | Nästa nya
För den tappra skara som deltar i 10-talet-tävlingen har jag ett par spörsmål där jag vill höra er åsikt.

1. Någon form av tillgänglighetskrav kommer inte att ställas på deltagande filmer. Däremot undrar jag om det möjligtvis skulle vara en idé att ställa kravet att minst två personer måste rösta på en film för att den ska kunna gå vidare till nästa omgång? Eller gör det inget om en film som bara en person sett och röstat på går vidare? Jag har själv ingen stark åsikt i frågan, men tänker att det kan bli ett återkommande fenomen med det begränsade deltagarantal vi har.

2. Är 48 filmer per år ett bra antal eller vill ni ha fler eller färre filmer med? Tycker själv att det känns som en rätt rimlig siffra.

3. Är tidsramen per omgång och år bra satt? Alltså ca en vecka för nominering, tre veckors gruppspel, en vecka för semi och en vecka för final.

4. Nu har vi hunnit testa upplägget fullt ut, men en fråga till följande omgångar (från 2011 och framåt): semifinaler eller ej? Man skulle kunna köra samma antal filmer och grupper men hoppa över semifinalerna. Man skulle t.ex. kunna låta topp fyra filmer (istället för sex) gå vidare från grupperna direkt till en final med 16 filmer.

Tråden kan i fortsättningen även fungera som allmänt diskussionsforum under tävlingens gång.
1. Jag tycker det verkar ganska rimligt att en film måste få två röster. Annars finns ju inget som hindrar en från att nominera en film som ingen annan orkar se och rösta den vidare.

2 och 3. Känns som jag måste se mer film än jag egentligen vill för att hinna se det jag vill se, men egentligen är nog det mest en brist hos mig snarare än i tävlingens tempo.

4. Ingen särskild åsikt. Gruppspelen är ju egentligen det viktiga.
1. Minst två känns rimligt, i alla fall från semi. Om ingen utom personen som nominerade filmen är intresserad av att se den så platsar den inte i finalen.
2. Jag skummade igenom kommande år och det kändes som det finns betydligt fler "måste"-filmer andra år. 64 filmer skulle kännas fint, samtidigt vet jag själv att jag inte kommer hinna se alla filmer jag vill även om det stannar vid 48. Så jag har verkligen ingen stark åsikt i frågan. Säg
3 & 4. Jag gillar flera omgångar. Ofta är jag sugen på dubbelt så många filmer som jag hinner se, så då får man lite hjälp med vad man ska se. Men fler än tre omgångar blir nog för mycket, detta känns perfekt. Tycker det tidsmässigt är ok också, skulle kunna köra 2-2-1 veckor för grupp-semi-final också, men det spelar mindre roll.
Inlägget är ändrat 22/1 2019.

Fredzon_M  22/1 2019 | Stäng | Nästa nya
Ja, får hålla med dig och prinsen om att det vore rimligt med minst två röster för att kunna gå vidare. Jag kommer att köra på det från och med semin denna omgång. Sannolikt implementeras den regeln även i gruppfasen näst omgång.

Jag får hålla med om att i princip alla kommande år ser att ha betydligt bättre filmer. Både fler bättre jag redan sett och fler på förhand intressanta filmer. 2010 ser ut att ha varit ett relativt kasst år helt klart. Men jag har å andra sidan redan kompat ett par riktigt bra filmer från 2010.

Bland annat med tanke på det ska jag fundera lite på 64 filmer till kommande omgångar. Oavsett vilket så kommer man inte hinna se allt man vill. En nackdel med fler filmer kan vara att det blir fler filmer som enbart enstaka personer sett och röstar på. Men å andra sidan åker de ut då.

simonm  23/1 2019 | Stäng | Nästa nya
Jag hade någon idé om att begränsa antalet filmer beroende på betyg. Typ max x % med färre än 30 betyg, fler än 500 betyg etc för att få bra spridning. Men vid närmare eftertanke håller jag fast vid att så få regler som möjligt alltid är att föredra.

Åtta filmer per grupp, åtta grupper i gruppspelet, fyra grupper i semifinalen och sexton filmer till final. Nomineringsfasen är ju rolig!
1 Håller med ovanstående.
2 Jag kommer nog som sagt se väldigt lite, men 48 känns väl rätt bra.
3 Ja.
4 Jo, men semifinaler kan ju ändå öka motivationen att delta. Fast jag har ingen stark åsikt.
Testar 64 filmer för 2011 års omgång enligt simonms förslag. Jag kommer däremot inte att köra 8x8 grupper utan kör 4x16 grupper. Detta görs av två anledningar: för att minska administrationsbehovet och för att deltagare som ser/sett få filmer ska ha en större chans att kunna delta i omröstningarna.

Jag tänker också att tidsspannet blir 2 veckor gruppspel, 2 veckor semifinal och 1 vecka final i denna omgång. Tycker det har känts lite utdraget i gruppspelsfasen, samtidigt som det känns lite för tight med en vecka för semi nu,

För år 2010 har jag delat in filmerna i grupper baserat på nomineringsordning enligt 1,2,3,4,1,2,3,4 etc. Och inför semifinalen raddade jag upp i poängordning och fördelade varannan film till vardera semifinal. Det har funkat helt okej tycker jag. Blir hyfsad spridning på filmerna då. Men har nån koll på något slumpningsverktyg man kan använda för att slumpa fram grupper? Känns meckigt att behöva göra slumpning manuellt. Annars kanske jag bara kör på enligt receptet ovan om det inte finns invändningar mot ett sådant förfarande.

Howler19  20:53 1/2 | Stäng | Nästa nya
Angående slumpningsverktyg borde det här funka bra.

Fredzon_M  22:21 2/2 | Stäng | Nästa nya
Tack, får testa det.
"Jag tänker också att tidsspannet blir 2 veckor gruppspel, 2 veckor semifinal och 1 vecka final i denna omgång. Tycker det har känts lite utdraget i gruppspelsfasen, samtidigt som det känns lite för tight med en vecka för semi nu"

Oj jag tycker inte det var utdraget. Hann nätt och jämnt se vad jag ville se. Semi och final får gärna ta mindre tid, då har man väl sett vad man ville se? Så tycker tydligen tvärtom..
Håller med om att 2 veckor semifinal är väl mycket. Bättre flytta en vecka till gruppspelet.

( ... om jag nu skulle börja kompa ... )
Förmodligen mest jag som blev lite otålig att se vad som gick vidare till nästa omgång för att få en ny skjuts i kompningen. Jag hann verkligen inte se allt jag ville se i gruppfasen, så egentligen är jag för lång tid i gruppfasen för att hinna kompa. Kände mest att en vecka för semi var lite nu när jag fortfarande har en del jag vill kompa.

Behåller nog nuvarande upplägg med tre veckor i gruppfasen och en för semi efter era invändningar. Med semi + final får man ändå två extra veckor att kompa det som man eventuellt inte hunnit med.

lucius  00:13 3/2 | Stäng | Nästa nya
Håller också med föregående talare, även om jag tyvärr hakade på för sent i denna års-grupp för att hinna engagera mig.
Jag antar att du menar 4 grupper med 16 filmer i varje? De största effekterna av gruppernas storlek tycker jag är:
1) De som sett de flesta filmerna kommer kunna påverka betydligt mer om det är stora grupper. Är de få som gjort detta kommer en film som hamnar först eller sist på en sådan lista i princip redan fått sitt öde avgjort av en enda röst.
2) För de som sett väldigt få filmer i en grupp förändras hur mycket personen kommer påverka resultatet genom att kompa mindre ju större gruppen är. Ser någon som sett två filmer av åtta ytterligare två går den från 25% till 50% sedda. Någon som sett fyra av sexton och ser ytterligare två går från 25% till 37,5%.
Att minska administrationsbehovet är ett bra argument för stora grupper. Att det skulle vara en förmån för de som ser/sett få filmer är det inte. Men att belöna det som sett många filmer behöver inte vara fel det heller.

Förr oss tidsoptimister är det dumt med långt mellan deadlines. Sista-minuten-panik är bästa bränslet och det blir hyfsad action hela tiden. Kändes händelsefattigt i början av gruppspelet. Men det spelar rätt liten roll vad som väljs här.

En tanke är att fördela filmerna jämt efter antal betyg, för att få en bra blandning storfilmer och smala filmer i grupperna. Kan bli problem senare då den funktion verkar försvunnit för filmer inlagda senaste tiden. Men det har funkat bra som du gjorde nu också, grupperna blev helt ok.

Fredzon_M  23:08 7/2 | Stäng | Nästa nya
Du har helt klart en poäng när det gäller gruppstorlekarna. Eftersom det sannolikt blir 64 filmer denna runda (så länge minst en nominering till inkommer) så överväger jag att följa ditt förslag med 8 grupper med 8 filmer vardera. Tycker inte de som ser mycket behöver gynnas utöver det som redan sker "naturligt" (att man får dela ut fler poäng ju fler filmer man sett). Därför tycker jag ditt argument i punkt två är värt att ta hänsyn till.

Jag tror jag slumpar helt denna omgång, men skulle nog funka bra med att fördela per betyg som du föreslår för att få spridning.

simonm  11:21 10/2 | Stäng | Nästa nya
Det låter bra. Jag roade mig med att ta fram lite enkel statistik och av den tredjedel filmer med minst antal betyg är tio filmer i final. Av den tredjedel med flest betyg är ingen i final. Det behöver inte vara något fel med det, många av deltagarna har sett filmerna och gillar dem mest. Men 3rd_man och lucius har redan varit inne på lite av problemet, det blir väldigt förutsägbart och kan vara exkluderande för vissa. Att intresset blir lägre för varje omgång är inget bra tecken. Det är väldigt kul att filmer som sällan syns eller nämns får ta plats, men ingen ska inbilla sig att detta är mer spännande än om de tävlande hade varit uteslutande Netflix-knarkande mainstream-junkies.

En idé jag just fick, om det där med spridning är något man tycker är bra, är att faktiskt dela in filmerna i grupper efter antal betyg istället för att slumpa. Så blir det en blandning av de mest omtyckta smala filmerna, de mest omtyckta storfilmerna och de mest omtyckta i alla mellansegment i final. Har inte bestämt mig än för om jag själv gillar idén.
Inlägget är ändrat 11:23 10/2.
Göm historik

När jag lekt med tanken på att dra igång en tävling, har jag ofta tänkt mig ett sådant upplägg: grupper efter t ex antal betyg. Det vore värt att testa.

Jag har faktiskt själv gått och funderat på exakt det upplägget som du nämner. Tänkte ta upp idén i förra inlägget men ville fundera lite mer på hur jag själv ställer mig till idén. Som det är nu, när både du och Andra våningen ställer sig positiva till ett sådant upplägg känns det faktiskt som att det kan vara värt att göra ett försök.

Om jag delar upp filmerna i åtta grupper efter antal betyg blir det ca två mainstream-grupper, ca två grupper med smalare film och fyra mittengrupper. Detta skulle i praktiken sannolikt att innebära ett sorts handikapp för mainstreamfilmen och att fler filmer av smalare typ åker ut tidigare. Det innebär också att fler filmer ur mittensegmentet går vidare till kommande omgångar (på bekostnad av den lite smalare filmen). Upplägget kommer också möjligtvis att missgynna bredare film med få betyg. Kan det finnas andra effekter jag inte tänkt på?

Med tanke på hur utgången ser ut för 2010 kan jag tycka att det är rimligt att testa upplägget med hänsyn till att fler av tävlingens deltagare ska vara motiverade att delta i alla omgångar.

De som främst gillar den lite smalare filmen kommer så klart att missgynnas i förhållande till hur det ser ut nu. Men jag tänker att man i alla fall har den lite längre gruppspelsomgången att kompa de filmer man vill se.

Om det är någon som har invändningar emot upplägget så hör jag gärna det. Jag tycker själv det skulle kännas kul att testa upplägget.

Funderar däremot fortfarande i så fall på om det är rimligt att köra samma upplägg även i semi-omgången eller om man ska slumpa där? Eller tvärtom fördela jämna grupper med filmer? Lutar lite åt att köra samma upplägg med att fördela i 4 grupper efter betyg, men är öppen för input om detta.

simonm  15:03 10/2 | Stäng | Nästa nya
Nu har jag funderat lite och ser inga stora faror eller nackdelar. Att använda antal betyg som mått på hur smal en film är tror jag är bra nog. Även om detta inte stämmer för några enstaka filmer som därmed gynnas eller missgynnas så påverkar inte det inte dynamiken i stort. De som främst gillar filmer i ett specifikt segment kommer få täta omgångar i början där filmer inom ett segment möts och mer svartvitt i finalen.

Man skulle kunna dela upp i två delar i semin? De 50% mer flest betyg lottas i grupp 1-2 och övriga i grupp 3-4? Eller fyra grupper efter betyg, spelar kanske inte så stor roll.

En nackdel jag tänkt på är om deltagare helt struntar i de grupper de tycker är ointressanta. Men personligen skulle det nog bli tvärt om. Jag har bara sett två filmer i finalen men är lite sugen på bland annat Ceausescu-filmen, Dreaming Film och ett par till. Men det känns mer motiverande att börja kompa filmer i 2011-omgången. Hade jag sett runt hälften istället hade jag nog känns mig mer delaktig och peppad på att se några till i finalfältet.
Man kan ju ha semifinaler efter längd, geografiskt område e dyl, eller leka med tanken på det.
Nya upplägget noterat... Inga invändningar!
"Jag håller helt med dig om att det är lite tråkigt att enbart den smalare filmen klarade sig till final eftersom det begränsar deltagandet."

Att ni inte kunde förutsäga det utfallet med tanke på deltagarna finner jag förvånande.

"När jag får lite tid över senare under dagen ska jag kolla hur grupperna skulle se ut."

Beroende på hur faktiskt grupperna kommer att se ut så finns det möjlighet att jag återgår till att deltaga i tävlingen.

Som jag skrev till simonm så blir det ju spännande fram till själva årsfinalen men om ni vill ha spännande årsfinaler då kan inte lejonparten av deltagarna bestå av smalfilmsvurmare.

Inlägget är ändrat 16:53 10/2.
Göm historik
Som ni ser så har jag kört igång gruppomgången enligt det upplägg som diskuterats här. Tycker det känns som att det blivit ett ganska bra upplägg med grupper av olika karaktär. Överlag tror jag att det kan bli en ganska rolig omgång.

Vill också poängtera att jag även i fortsättningen gärna ser att man nominerar smal och/eller undersedd film. Jag hoppas inte det nya upplägget signalerar någon slags bestraffning mot att nominera den typen av filmer. En stor del av tävlingens poäng, i alla fall för egen del, är att få just den typen av tips på obskyrare film som missats. Så fortsätt för all del med att nominera den typen av film även till kommande omgångar.

Det jag är lite orolig för inför kommande omgångar är om filmtipset över huvud taget kommer att fungera. Det är emellanåt en plåga att använda sajten och en extremt stor del av sajtens existensberättigande har ju försvunnit i och med de uträknade betygens upphörande för ett par dagar sedan. Bättring är väl tyvärr inte heller realistiskt att hoppas på längre. Men jag kör väl på så länge sajten fungerar och ni deltar.

simonm  14:09 18/2 | Stäng | Nästa nya
Håller med om att det känns som ett bra upplägg. Många täta grupper. Har du funderat på semifinalerna? Jag tror exakt samma upplägg där funkar, fyra grupper med åtta filmer i varje. Om då två filmer från varje grupp går till final så är det åtta filmer även i finalen. Då borde många ha bra möjlighet att kompa så de sett alla eller åtminstone de flesta av filmerna i finalfältet. Kompa upp till sexton om man sett fyra-fem på en vecka är lite väl kämpigt.

Håller med fullständigt. Tror alla kommer ha sina favoritgrupper. De filmer jag är mest sugen på finns i grupp 3-4, sen kommer jag nog se ett par i 5-6 och även någon i 1-2. 7-8 sparar jag troligen till semi och final, men jag kommer nog se något från alla grupper. Personligen gillar jag att se film utanför min "comfort zone" ibland och rekommenderar alla att göra det.

Ja, det är plågsamt segt ibland. Vore trevligt med en backup för att kunna slutföra tävlingen någon annanstans om sajten dör, men jag är rädd att intresset för det kommer vara minimalt.
"Av den tredjedel med flest betyg är ingen i final."

Behövs som sagt många fler med egna röster som inte jämställer smal film med högre kvalité, bred film lägre kvalité.

"det blir väldigt förutsägbart och kan vara exkluderande för vissa"

Nähä det menar du inte.

"Att intresset blir lägre för varje omgång är inget bra tecken."

Men väntat då det bara är smalfilmsvurmarna som "plågar" sig igenom de breda filmerna för att kunna ge sina förutsägbara och obligatoriska ettor med få undantag.

"men ingen ska inbilla sig att detta är mer spännande än om de tävlande hade varit uteslutande Netflix-knarkande mainstream-junkies."

Det tror jag iofs att även smalfilmsvurmarna förstår men helt säker kan man ju inte vara.

"är att faktiskt dela in filmerna i grupper efter antal betyg istället för att slumpa."

Den enda möjligheten för att inte få ett 2010 finalfält, även om slutsegraren likväl kommer att bli en oinspirerad passabel smalfilm ala Aita.
Inlägget är ändrat 16:57 10/2.

simonm  21:14 10/2 | Stäng | Nästa nya
Jag tror ingen plågar sig igenom filmer. Men många har väldigt väldefinierad smak och är därmed förutsägbara. Har några vänner som är lika lätta att genomskåda, det finns ett enkel "recept" för vad de gillar. Är det exempelvis en svartvit film, en film på annat språk än de nordiska språken eller engelska, bruten tidslinje, en handling som pendlar mellan dröm och verklighet utan att det är supertydligt eller om det är långa partier utan dialog eller något annat som inte driver handlingen framåt så vet jag på förhand att det blir ett lågt betyg. Lite samma grej med de du kallar smalfilmsvurmarna, men "receptet" ser såklart helt annorlunda ut.

Jag tycker det verkar praktiskt, de borde ha väldigt lätt att välja filmer träffsäkert. För mig finns det inget egenvärde att att gilla alla olika typer av film, man får såklart gilla enbart finkulturella filmer, bara tillrättalagd action eller mysiga romcoms. Men jag tror detta blir roligare att delta i om det blir mer inkluderande, att fler kan få sin smak representerad av åtminstone ett par filmer hela vägen till final.

Det finns fler möjligheter att styra, man kan till exempel ha regler för vad som får nomineras. Men jag tycker detta är det bästa alternativet. Slutsegraren är mindre viktig för mig. Det kommer säkert bli en hyfsat smal film som vinner, men det blir såklart en mer spännande final om fler än en handfull sett majoriteten av filmerna.

3rd_man  17:41 11/2 | Stäng | Nästa nya
Vi tror olika låt oss nöja oss med det.

Visst men borde det inte bli en smula enformigt i längden?

Instämmer till fullo.
Inför 2012 års omgång tänker jag att vi fortsätter med samma upplägg som för 2011. Tycker det har varit ett roligt upplägg och deltagandet har sett bra ut efter förutsättningarna.

Alltså föreslår jag samma upplägg för 2012:
- 64 filmer i åtta grupper fördelade efter antal betyg på filmtipset
- 32 filmer till semi som fördelas i två halvor (grupp 1-4 och grupp 5-8) som blandas upp i två semifinaler vardera
- 12 filmer vidare till final

Jag har redan bemött 3rd mans förslag om att ha inte göra blandningen till semifinalen utan istället köra grupp 1+2 till första semin osv. Blir roligare med viss blandning till semin tycker jag. Så därför kör jag hellre på med nuvarande upplägg.

simonm föreslog 8 filmer till final. Tycker det blir för lite. Kändes bra med nuvarande upplägg där tre filmer gick vidare till en final med 12 filmer. Hade kanske känts något överflödigt med 16.

Tankar, protester eller justeringsförslag? Eller tuta och kör?
Jag tycker upplägget funkat mycket bra. Förslaget med 8 filmer utgick från grupp 1+2 till fösta semin osv. Detta är mycket bättre, 12 känns lagom.
Funderingar kring fortsättningen
Fredzon_M  21:15 28/5 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Tänkte köra igång nomineringen för 2014 om någon dag. Tänker nog att jag vill komma halvvägs genom projektet innan eventuellt sommaruppehåll.

Däremot funderar jag på om vi ska sänka antalet filmer per omgång. Även om varje omgång saknar filmer man gärna haft med känns det ändå som att det är lite mastigt. Det kanske hade varit skönt att sovra i startfältet lite. Känner också att filmtittarsuget kommer att sjunka över sommaren, i alla fall för egen del. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur ett lämpligt upplägg skulle se ut. Kan tänka mig lite olika scenarier:

1. Köra på med 64 filmer även för 2014 och kommande omgångar
2. Sänka till 48 igen som för 2010 års omgång
3. Sänka ännu mer till 32
4. Låta alla intressenter nominera typ 4 filmer var och sen kör vi på det oavsett om det blir jämna grupper eller ej.
5. Fritt fram att lämna förslag på annat upplägg

Jag har själv ingen stark preferens så jag hör gärna era synpunkter på vilket av ovanstående alternativ ni skulle föredra.

I övrigt tänker jag att vi fortsätter enligt tidigare upplägg med att fördela grupper efter antal betyg. Tycker det har funkat bra.
Jag tänkte att jag skulle få mer tid att kompa film nu. Kör gärna på som tidigare.
Jag gillar konceptet som det är och kommer ha mer tid att se film i sommar än jag haft under våren, så alternativ 1 för min del.
Håller med Howler, gillar som det är. Och kommer ha mer tid att se film i sommar, det omvända vore närmast en omöjlighet. Vad är problemet med att det är mastigt? Det är inget tvång att se allt. För mig är det viktigaste att det finns något med som jag är sugen på att se, och sannolikheten för det ökar ju fler filmer som är med.
Fortsätt på samma sätt som tidigare.
Pöbeln har talat. Som uttolkare av folkets rena vilja bestämmer jag därmed att allt ska vara som förut.

Rätt mycket bra film 2014 också så inte mig emot, det ser betydligt bättre ut än 2015 och 2016.

Om man ska ha sommaruppehåll så tycker jag man kan ha det under tiden som gruppspelen pågår.

Fredzon_M  21:43 30/5 | Stäng | Nästa nya
Ja det känns rimligt att eventuellt uppehåll kan användas för kompning för den som vill.
precis som alla andra skriver så är det ju på sommaren man har mer tid till att titta på film. vad ska du göra i sommar? vara ute i solen eller?!
/michael gira

Fredzon_M  21:19 1/6 | Stäng | Nästa nya
Haha, ja jag hade faktiskt tänkt det. Bada och läsa i solen. Men om det blir en regnig sommar kan det bli en del film. Är ledig fler veckor än vanligt och ska inte iväg på någon resa.

lucius  19:04 31/5 | Stäng | Visa arv |
Ansluter mig till dom andra 5 i pöbeln och röstar på alternativ 1. Med tanke på hur svårt det är att hitta dessa filmer med 5 eller mindre betyg som nomineras behöver jag ett stort urval för att överhuvudtaget hitta nåt att kompa.