10-talet: år 2011 - nomineringstråd - Lek & rösta
10-talet: år 2011 - nomineringstråd
Fredzon_M  18:05 1/2 | Stäng | Nästa nya
Jag tjuvstartar lite med nomineringstråden för år 2011. Jag tänker att vi testar att utöka antalet filmer till 64. Det blir fortfarande 4 grupper, men med 16 filmer per grupp. 32 filmer går vidare till semi, 16 till final. Efter 2011 års omgång görs en utvärdering om vilket antal filmer som gäller för kommande år. Om det blir för mastigt med 64 filmer återgår vi till 48 filmer för nästa års omgång.

Nomineringen kommer att gå till som följer.

Varje intresserad filmtipsare får i första rundan nominera fyra filmer.

Deadline för nominering är 8 februari 23:59.

Om vi når upp till 16 personer med fyra nomineringar var innan deadline så har vi ett klart startfält. Om inte så fortsätter vi nominera enskilda filmer likt förra omgången. Alternativt: om vi vid deadline för första rundan nått exakt 48 filmer, så kör vi på det istället.

Förslagsvis nominerar man sina favoritfilmer från året, men det går alldeles utmärkt att nominera t.ex. osedda filmer man hoppas mycket på. Alla filmer med utgivningsår 2011 är tillåtna att nominera. Det år som registrerats som utgivningsår på filmtipset gäller vid eventuella tveksamheter. Alla filmtyper som är godkända på filmtipset får nomineras. Det gäller alltså spelfilmer, dokumentärer, miniserier, kortfilm etc.

Startfältet samlas löpande i detta paket:
Startfält 2011
Inlägget är ändrat 14:42 3/2.

goeran  18:12 1/2 | Stäng | Nästa nya
Fel årtal i sista stycket.

Fredzon_M  18:13 1/2 | Stäng | Nästa nya
Tack för påpekandet. Ändrat.

Fredzon_M  22:23 2/2 | Stäng | Nästa nya
Bra att du tog Elena, den vill jag gärna se.
Elena och Pojken med cykeln finns att hyra på triart.se
Ministern och The Artist finns att hyra på sfanytime.com

Fredzon_M  22:26 2/2 | Stäng | Nästa nya
Två bra och två jag vill se. Gött. Hade annars själv nominerat Nader & Simin.

lucius  22:46 2/2 | Stäng | Nästa nya
Glad över att kunna vara till lags. Inte allt för svåra filmer att få tag i heller kanske för den som vill komplettera
Nader & Simin, Oslo 31 augusti och Shame finns på Triart. Melancholia hittar jag konstigt nog inte.

Äh slutar med denna information, ni hittar själva. Räcker kanske med att peka ut vart de mer obskyra filmerna går att få tag på om det finns alternativ för dessa utöver de mer ljusskygga filmbiblioteken.

simonm  16:17 9/2 | Stäng | Nästa nya
Gissar att det är 94-minutersversionen av filmen som gäller? Finns en på 57 minuter på SVTPlay och en 88-minuters på DVD.

superjudgen  11:56 10/2 | Stäng | Nästa nya
där får man väl gå efter eget samvete. men hela ligger uppe på youtube!

simonm  10:31 11/2 | Stäng | Nästa nya
Bjussigt! Den på tuben är 117 minuter så det kanske är ultimate version? Undra hur många versioner det finns...

superjudgen  11:38 11/2 | Stäng | Nästa nya
känns som att dokumentärer ofta kan klippas runt lite efter behag. vet att jag såg den här på bio, men minns inte hur lång den var då.

Fredzon_M  19:58 4/2 | Stäng | Nästa nya
Lost Land finns att se på Mubi i nio dagar till för den som har konto där.

sennight  10:39 4/2 | Stäng | Nästa nya
kommer inte på några andra. jag har inte sett någon av dem.
du kan t.ex. nominera play!

sennight  11:22 4/2 | Stäng | Nästa nya
tja, den kan jag tänka mig att se någon gång så varför inte.
Another Earth
I wish
Contagion
Apflickorna

Edit – Äsch, hur gör man länkar nu igen...?
Edit2 – Fixat (tack simonm!)
Inlägget är ändrat 15:32 9/2.

simonm  09:16 7/2 | Stäng | Nästa nya
[URL]Another Earth|http://www.filmtipset.se/film/another-earth.html[/URL]
Fast gemener istället för versaler, url istället för URL.

daniel77  15:32 9/2 | Stäng | Nästa nya
Stort tack!

Fredzon_M  22:39 7/2 | Stäng | Nästa nya
Åh, Girl Walk: All Day hade jag tänkt nominera. Såg den härom dagen, total glädjeexplosion. För den intresserade verkar den finnas i 12 avsnitt på Youtube här: Girl Walk: All Day playlist på Youtube (ser ut att vara hela filmen)

Century of Birthing finns att hyra på Mubi för 35/45 kr här: https://mubi.com/films/century-of-birthing

Angående Sonnensystem bör den platsa. Världspremiär 2011 på biograf. Du får gärna lägga in den bara.
Once Upon a Time in Anatolia
Faust
Abendland - Tar en till Geyrhalter för 2011 även om jag (ännu) inte sett 2010 års film Allentsteig.
All Watched Over by Machines of Loving Grace
ah, nuri bilge ceylan har jag ju tänkt bekanta mig med exakt hur länge som helst. mkt bra.

Fredzon_M  17:34 8/2 | Stäng | Nästa nya
..Anatolia är en bra startpunkt tror jag. Tycker den är bäst av de tre jag sett.
Mycket nöjd med nomineringarna så här långt. Hade en lång lista med båda sedda och osedda där det är max 10 kvar nu. Jag får ändå börja med fyra sedda så blir det en osedd nästa, om det blir fler nomineringsomgångar.

Polisse
L'envahisseur
Mildred Pierce
Stilleben
Nomineringsfas 2
Fredzon_M  15:10 9/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Vi har fått ihop 52 filmer och ska utöka den siffran med 12 filmer till 64 totalt.

En film åt gången nomineras. Efter att du nominerat en film måste du vänta tills tre andra personer nominerat en film för att på nytt få nominera en film. När vi nått upp till 12 ytterligare filmer avslutas nomineringen.
Inleder andra nomineringsfasen med Carnage
Då tar jag årets Wiseman för lite finkulturellt alibi att se på naket: Crazy Horse
Lovande filmbeskrivning!

Mothravka  12:18 11/2 | Stäng | Nästa nya
Hehe, Shakespeare, ungdomar och personliga problem kan man nästan alltid räkna med när det gäller Matías Piñeiro. Hoppas det smakar!
Lite överraskad att denna tydligen går att streama på Triart.

Fredzon_M  17:50 9/2 | Stäng | Nästa nya
Trevligt! Det känns värt att stödja distributionen av den lite smalare filmen de gånger möjligheten faktiskt finns.
Jag måste tyvärr diska "Trollsländor med fåglar och orm". Den är ifrån 2012 enligt filmtipset och IMDB (årtal kanske har ändrats om den nyligen verifierats). Du får istället chansen att nominera en annan film från 2011.

Howler19  18:20 10/2 | Stäng | Nästa nya
Den stod som 2011 på filmtipset när den nominerades men jag noterade att det var felaktigt när jag skulle lägga in en filmposter igår, så jag ändrade årtalet. Bara så att ni vet.
Inlägget är ändrat 18:21 10/2.
Göm historik
Aha, ja enligt nedan var den visst från 2011 en gång i tiden.

Nä men det är nog bättre att vi tar Gordyals nominering nedan än att jag nominerar något nytt. Tillräckligt med smalfilm som det är, och det är väl egentligen det jag har att erbjuda...

Fredzon_M  16:56 11/2 | Stäng | Nästa nya
All right då tar jag Gordyals nominering istället. Hoppas få se trollsländorna i 2012 års omgång istället. Helt klart en av de filmer jag var mest pepp på.
Har ännu inte sett Alper så den får bli min sista nominering.

Fredzon_M  18:30 9/2 | Stäng | Nästa nya
Två platser kvar!
Avalon
Inlägget är ändrat 10:28 10/2.
vidundret
Inlägget är ändrat 19:41 9/2.

lucius  20:37 9/2 | Stäng | Nästa nya
Kan ses här för övrigt:

vidundret
Inlägget är ändrat 20:39 9/2.
Göm historik
Om jag har räknar rätt så är det fullt, men jag slänger in en reservnominering för säkerhets skull...

Mästerkatten

Fredzon_M  16:59 11/2 | Stäng | Nästa nya
Din opportuna nominering gav utdelning i och med Lilla Prinsens passning. Mästerkatten blir sista filmen som läggs till 2011 års startpaket.

Gordyal  20:37 11/2 | Stäng | Nästa nya
WOOOHOOO!
Jag har lagt till två av de nominerade filmerna som tidigare ej var inlagda på Filmtipset nu.

Sonnensystem
Rose and Jasmine

Fredzon_M  17:00 11/2 | Stäng |
Tackar så mycket för det!