10-talet: år 2010 final (deadline 15 februari) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2010 final (deadline 15 februari)
Fredzon_M  17:05 9/2 | Stäng | Nästa nya
Följande filmer har tagit sig vidare till finalen för år 2010:

Manuel de Ribera
Winter Vacation

10-talet: år 2010 final

Man röstar genom att rangordna de filmer man sett, från bäst till sämst och de på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du t.ex. har 8 sedda i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett elva filmer blir det +5p till första filmen, 0 till mittenfilmen och -5p till elfte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

Deadline för att lägga röst i finalen är 15 februari 23:59.
Inlägget är ändrat 17:18 9/2.
Göm historik
Tror inte jag kommer se Manuel de Ribera. Verkar vara en lite för grå film.

Övriga filmer har jag sett. Alla har fått 3/5 förutom Nainsukh som ändå är stark 2/5. Så det är väldigt jämnt, och jag tror rangordningen blivit lite annorlunda för varje omgång.

1. Dad +5p

2. Dreaming Film +5p
3. Farbror Boonmee som minns sina tidigare liv +4p
4. Mysteries of Lisbon +3p
5. Nainsukh +2p
6. Winter Vacation +1p (Förvånansvärt rolig, gillade verkligen det lilla knubbiga barnbarnet)
7. Aita -1p
8. Dad -2p
9. Jean Gentil -3p
10. Film Socialism -4p
11. Manuel de Ribera -5p (Tyckte det var helt okej i en timme, men intresset ebbade snabbt ut)
12. Boxing Gym -6p
Boxing Gym -5p
Manuel de Ribera -11p
Varför förvånandsvärt?

Fredzon_M  16:52 11/2 | Stäng | Nästa nya
Fick inte intrycket av att det var en humoristisk film från filmbeskrivningen. Men det var ju snarare en komedi än ett drama, om än med extremt torr ton. Tveklöst finalens roligaste film även om konkurrensen inte är särskilt hård på just den punkten. Känner i efterhand att jag kanske borde satt den i alla fall ett snäpp högre i min röst.
Vet inte om du har läst den andra tråden men kan alltså tänka mig att fortsätta deltagandet i din tävling (som jag inte är för fin för) och då en röst här, men då förutsätter det att du visar upp grupperna för 2011 innan 15 februari så att vi slipper att se ett finalfält likt det här igen.

Fredzon_M  18:51 11/2 | Stäng | Nästa nya
Tycker du inte det är lite fräckt att komma och ställa krav för din medverkan? Ändringarna inför 2011 års omgång görs inte för att tillfredsställa just dig.

Men i vilket fall som helst så finns de färdiga grupperna bland mina listor. Så du och andra kan gå in på min sida och kolla in grupperna. Hinner nog inte posta grupperna idag, men troligtvis imorgon.

3rd_man  19:17 11/2 | Stäng | Nästa nya
Nej inte med tanke på att jag påpekade något som sedan flera andra följde upp, lägg därtil att du tappar deltagare vartefter (iofs inte smalfilmsvurmarna men du har ju själv gett uttryck för att du vill ha andra typer med i din tävling) och skulle nog tappat än fler kommande år om inte förändringen skulle ha skett, som sagt är 2010 redan förlorad men det är ju inte hela världen då resterande årtal av tävlingen är kvar.

Tack är fortfarande procentuellt för mycket smalfilm och således obalans men sammansättningen av grupperna ger jag godkänt så så länge det fortsätter i den andan så kommer jag att deltaga, och bortser därför från mestadels oinspirerade filmval och annat.
Manuel de Ribera
Winter Vacation
Film Socialism

Dessvärre inga personliga favoriter eller bra filmer så rangordningen är dagens, inte gårdagens eller morgondagens.
Inlägget är ändrat 20:19 11/2.
1. Mysteries of Lisbon 1 p

manuel de ribera 0p
aita -1p
winter vacation -2p
film socialism -3p

dreaming film, mysteries of lisbon och the autobiography... är säkert sketabra alla tre, men det är bra sällan jag har tid och ork till så långa filmer nuförtiden.
Ställning
Jean Gentil -7p
Manuel de Ribera -7p
Boxing Gym -10p
Film Socialism -12p
Winter Vacation verkar sevärd, men känns ej som poäng att bara se den i samband med finalen, eftersom jag sett noll hittills. Är sjuk och vill ha nåt så lättsamt och muntert som möjligt. Vilken skulle det vara?

superjudgen  11:03 14/2 | Stäng | Nästa nya
det är nog faktiskt winter vacation då. lättsam är väl att ta i, men tror att humorn kan passa dig. behagligt tempo också, vilket åtminstone jag brukar uppskatta när jag är sjuk.
Det låter ungefär som jag tänker mig då, men frågan är vad som finns utöver den. Det skulle vara tråkigt att bara kunna bidra med en nollpoängsröst i finalen.

superjudgen  17:23 14/2 | Stäng | Nästa nya
av de övriga jag har sett känns dad och jean gentil "lättast" att se, tror jag. ganska korta och går bra att bara glida med i.
dad är nog realistiskast att jag överhuvudtaget hinner se så den får det bli, även om jean gentil låter mer lovande på filmtipsets handlingsbeskrivning.
Nainsukh tänker jag är en bra sjukfilm. Kräver knappast någon större tankeverksamhet och den har varma öppna miljöer med skönt sussande ljud och bra musik. Inte specifikt munter, men inget betungande heller. En film som inte kräver ens uppmärksamhet men som man ändå kan doppa sitt medvetande i.
Den filmen verkar mer lovande än de jag såg, men visst måste detta vara ett väldigt svagt år. Känns inte som om det finns någon film som någon direkt hejar på. Ska bli spännande hur som helst att se vilken film som utses till bäst av oss.
Dreaming Film +5p
Dad 1p
Farbror Boonmee som minns sina tidigare liv -1p
1 Winter Vacation +1
2 Dad -1

Winter Vacation var en besvikelse. Jag är ju inget fan av Kaurismäki och tyckte inte filmen var vare sig charmig eller fyndig (kanske någon enstaka gång, som då den gången flickan sade att hon inte hade lekt klart med den hunsade lille killen). Men gillade ändå miljön och stämningen.

Dad hade jag inga förväntningar på, men blev ändå alltmer förvånad. Hela gänget har ju satt trea: detta var ju banal amatörfilmssmörja! Hade gissat att L p och molten satt 1 eller 2, red_hot definitivt 1. Men så klev man ju ur filmen mot slutet och då tänkte jag: nu förstår jag var treorna kom ifrån. Eller om jag grep efter halmstrå i min förvirring. Filmen når hur som helst inte upp till tvåan hos mig.
Dad är ju själva definitionen av en LP-film.. Mänskliga relationer, långa tagningar i natur och framförallt långa suggestiva övertoningar. En modern Epsteinfilm. Jag gillade, som någon annan påpekade tror jag, hur det är barnet som hela tiden får förklara världen för föräldern.

Jag uppfattade en hel del sanning i den här filmen. Om det var något jag kände mig lite skeptisk mot så var det nog slutet faktiskt.
Haha, långa tagningar i natur kom jag på som en troligare orsak lite senare. Men det började sticka som "billigt" i mina ögon, liksom dialogen. Vad hade dialogen med det som hände att göra? Det verkar ligga så lite jobb bakom filmen: någon har suttit i godan ro och skrivit dialog, och sedan har de gått ut i närliggande natur och låtit två skådisar (är de skickliga eller inte? svårt att säga, men allting känns riggat så det spelar mindre roll) läsa sig igenom den. Och så övergången till dröm mot slutet. Jag känner igen så mycket av detta från mina egna amatörfilmer i 20-årsåldern. (Dessutom var det just själva naturen i dessa filmer som höll högst nivå, vilket nog säger mer om övriga delars dålighet än något annat.)
Det du skriver är rimligt, men för egen del är jag ganska likgiltig till hur "talangfull" en film är så jag har ganska lätt att se förbi dessa aspekter.

Men jag tänkte också på att jag nog hade kunnat tycka ganska illa om filmen också om jag inte hade kommit in i den på rätt sätt. Sådana här filmer är ganska 1 eller 5.
Jomenvisst, att man tycker att något är amatörmässigt blir ju inget problem förrän det blir den dominerande känslan. John Cassavetes tidiga filmer skulle kanske kunna anklagas för något liknande, men i det fallet har jag inga problem med det.
Hakar in här eftersom jag själv funderat på hur det amatörmässiga har lyfts fram till finalfältet. Av alla tolv filmer i finalen är det väl egentligen bara en film som innehåller skådespel i klassisk mening: Mysteries of Lisbon. I övriga filmer (får man i alla fall intrycket av) är det uteslutande amatörer som står framför kameran. Det gäller Aita, Jean Gentil, Dad, Manuel de Ribera, Winter Vacation och Film Socialism. Nainsukh innehåller inte heller skådespel i egentligen mening utan snarare posering/maskerad. Resterande filmer är dokumentärer i olika tappningar (varav t.ex. Dreaming Film har klassisk Home Movie-estetik - alltså dokumentärfilmens version av amatörism).

Utöver själva skådespelet så är det genomgående en spontanitet eller om man vill vara elak, hafsighet, som kännetecknar såväl kameraarbete som manus. Inga tagningar får vara för komponerade får man känslan av. Genomgående är också att inget omvälvande kan och får ske, utan filmen ska vara en jämn resa utan någon form av dramaturgisk kurva.

Utöver finalfilmerna tycker jag att en del andra filmer har delat lite av dessa drag, t.ex. O nosso homem.

Tycker det är väldigt intressant att amatörismen så konsekvent lyfts fram och vill gärna höra mer resonemang om varför det ser ut så. Är det någon slags logisk slutpunkt i ett sökande efter den "autentiska filmen"? Är det en aversion mot den "konstruerade/institutionella" filmen?

Är det så att denna typ av film på något sätt är kännetecknande för vad som lyfts fram i de mer akademiska kretsarna under 10-talet?
Inlägget är ändrat 13:18 16/2.
Göm historik
Om skådespeleri i klassisk mening betyder vad jag tänker så finns det såklart ett samband till att film som görs "utanför systemet" idag får större och större plats. Sådana film saknar ofta professionella skådespelare.

Spontanitet/hafsighet/avsaknad på dramaturgisk kurva tänker jag är de strömningar som vi haft senaste decennierna. De stora berättelsernas död, det privata i fokus, och så vidare...
Jag kan inte låta bli att jämföra med många av mina vänners utveckling av musiksmak genom åren (och min egen också). De flesta lyssnar på mer och mer smal och svårtillgänglig musik, men hyllar samtidigt mycket som är väldigt mainstream.

Den stora skillnaden här är att mannen på gaten, även den hyfsat filmintresserade, inte skulle hört talas om en enda film i finalfältet (kanske Boonmee isf pga Guldpalmen). Det finns ingen motsvarighet till Daft Punk, Mogwai, Kent eller Eminem i finalfältet (motsvarigheten till Bonnmee blir väl typ Kronos Quartet pga Polarpriset). Jag tänker att en film som Black Swan borde tilltala många av deltagarna. Är det så att den, medvetet eller omedvetet, väljs bort eftersom den inte är lika rolig att lyfta fram? Det var ju ändå en udda fågel i semifinal med sina nära 15k betyg bland endast 3/24 med över tusen.
Jag är inte så förvånad över att Black Swan får låga poäng -- jag är säker på att Eminem och Daft Punk också skulle hamna långt ner i filmtipsarnas rankning av artister (jag tycker själv att båda är bra men lyssnar aldrig på dem utom när de dyker upp på radio). Lite mer förvånande är det att filmtipsarna faktiskt lyckas hitta så många gemensamma nämnare i smala filmer. Nu är det nog så att merparten av de nominerade filmerna var ganska smala, så förklaringen kan vara rent statistisk. Eller så handlar det om nyhetens behag, då smala filmer oftare är sådana som kompas.

Men som sagt, Dad förvånade mig. Vinter Vacation känns mer som en okänd "pärla" som säkert hade varit mer sedd om den producerats i ett västland (pärla inom citationstecken, då jag inte är alltför imponerad av den).

simonm  10:37 20/2 | Stäng | Nästa nya
Jag tror du har rätt. Skulle jag gissat utgången på förhand så hade jag nog inte trott att Black Swan gått längre än till semi, så egentligen inget förvånande där. Kan inte komma på någon annan mindre smal film heller som på förhand borde känts som en klar finalkandidat. Kanske ett dåligt år för de mer etablerade filmer? Eller dåligt nominerat?

Det förvånande var mer att så många helt verkade sakna en Eminem eller Daft Punkt bland sina favoritfilmer 2010. Men det är rätt dåligt underbyggt, jag har inte kontrollerat om detta stämmer utan det är mer en känsla.

Om jag jämför med övriga filmer jag sett från 2010 är jag inte förvånad att Dad gick långt. Flera av mina favoritfilmer från året finns bland de fåtal filmer jag hann kompa. Känns som ett väldigt svagt år för mig personligen, och jag verkar inte vara ensam om det.
Det kanske mest handlar om ett dåligt år. Det närmaste Daft Punk vi kommer i deltävlingen är som du säger Weerasethakul, som dock är lite obskyr, men en ft-älskling, men just farbror Bonnmee var kanske inte hans ljusaste stund (har inte sett filmen)? Även hyllade artister lider ju i regel av ojämnhet.

Nå, ska bli spännande att fortsätta analysera denna aspekt av tävlingen i samband med 2011.
Det billiga och amatörmässiga tycker jag är lite av charmen. Men som LP skriver gäller det nog att man köper helheten, att stämningen och miljön känns i synk med allt det övriga. Jag har full förståelse för att detta inte går hem hos alla. Denna typ av film är sällan en favorit för mig, men ofta lite småtrevliga.

Jag är också lite förvånad över att denna typ av film rankas så högt av många.
Slutställning år 2010
Fredzon_M  12:00 16/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Dreaming Film +13p
2. Nainsukh +12p
3. Mysteries of Lisbon +9p
4. Aita +6p (fler plusröster)
5. The Autobiography of Nicolae Ceausescu +6p
10. Manuel de Ribera -7p
11. Boxing Gym -12p
12. Film Socialism -15p

Fredzon_M  12:00 16/2 | Stäng | Nästa nya
För egen del tycker jag det var en värdig vinnare med tanke på att det var den bästa film jag kompade för 2010 års omgång.
Kommer några eller alla filmerna vara med och tävla i någon slutgrej för hela decenniet så småningom?

Kan vara kul att jämföra med TSPDT ("21st century's most acclaimed films"). Deras motsvarande lista blir:
1. Farbror Boonmee som minns sina tidigare liv
9. Mysteries of Lisbon
10. The Kids Are All Right
11. Carlos
12. Exit Through the Gift Shop

Tycker Boonmee är en svagare kort från Weerasethakul ja. The Social Network är väl ganska bra. Kanske hade den kunnat gå okej? Fast troligen inte.

Fredzon_M  11:34 23/2 | Stäng | Nästa nya
Yes jag hade tänkt köra en avslutande omgång där alla finalfilmer får tävla mot varandra när vi betat av decenniets år. Jag har inte närmare tänkt igenom hur denna slutomgång ska se ut, men en tanke skulle kunna vara en omröstning utifrån våra finalfilmer plus TSPDTs högst rankade filmer som inte deltagit i våra omröstningar så som The Social Network och Nostalgia for the Light m.m.

Tycker inte The Social Network känns älskad av någon utöver kritkerkåren? Känns som en kompetent Aaron Sorkin-pratis som främst lyfts fram pga at Facebook blev så enormt stort. Som film känns det inte som någon kategori filmtittargrupp håller den särskilt högt. Eller så underskattar jag kanske hur älskad anglosaxisk pratfilm av det här snittet är.

Fredzon_M  11:58 23/2 | Stäng | Visa arv |