10-talet: år 2011, grupp 3 (deadline 3 mars) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2011, grupp 3 (deadline 3 mars)
Fredzon_M  21:49 12/2 | Stäng | Nästa nya
Filmerna i gruppomgången för 2011 har fördelats i grupper efter antal betyg på filmtipset. Ju högre gruppnummer desto färre betyg. I grupp 1 ingår de filmer med flest betyg och i grupp 8 ingår de filmer med lägst antal betyg. Däremellan är det en fallande skala. För diskussion kring detta se tävlingens diskussionstråd.

Följande filmer ingår i grupp 3:

10-talet: år 2011 grupp 3

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 3 mars 23:59.

goeran  22:40 12/2 | Stäng | Nästa nya
Pojken med cykeln 1 p
Mannen från Le Havre - 1p

Fredzon_M  22:50 12/2 | Stäng | Nästa nya
Har du inte sett Nader och Simin än goeran? I så fall är det hög tid tycker jag.

goeran  22:55 12/2 | Stäng | Nästa nya
Tyvärr inte (jag missade den när den gick på bio). Det är mycket troligt att jag skulle gilla filmen; The Salesman av samma regissör tyckte jag var rätt bra.

Fredzon_M  22:59 12/2 | Stäng | Nästa nya
Tror definitivt du skulle gilla den. The Salesman har jag inte sett än, men ska försöka passa på medan den ligger kvar på Svt play.
Mannen från Le Havre +3p
Pojken med cykeln +2p
Mannen från Le Havre +1p
Nader och Simin – en separation -1p
Tomboy -2p
det här är den grupp där jag har sett flest filmer på förhand, så jag befinner mig på prettodelen av den folkliga halvan. trivs bra där!
Samma här. Kanske är denna grupp den filmtipsetfolkligaste?
Fredzon_M  13:29 17/2 | Stäng | Nästa nya
Pojken med cykeln +8p
Mannen från Le Havre +7p
Nader och Simin – en separation +2p
Oslo 31 augusti +1p
Weekend -2p
Avalon -5p
Tomboy -7p
Like Crazy -4p (bara en röst)
Pojken med cykeln 1p

Like Crazy
Inlägget är ändrat 22:43 19/2.
Historik
Göm historik
Mannen från Le Havre 1p
Avalon -1p
+1 Nader och Simin – en separation
-1 Oslo 31 augusti

Hade gärna gett båda filmerna pluspoäng. Oslo 31 augusti har Ruben Östlundkvalitet, men var lite mer nedtonad vilket var till dess fördel. Det främsta som håller nere mitt betyg på filmen under fyran är väl att själva belägenheten som skildras inte engagerar mig lika mycket som den som skildras i till exempel Nader och Simin. Men för båda filmerna gäller att karaktärerna (inte bara huvudpersonerna) bet sig fast med en typ av verklighetskänsla som är sällsynt och som jag alltid uppskattar.
Eller nej förresten. För Oslo bet de sig fast på det sättet, men när det gäller Nader och Simin var det en annan typ av känsla, rätt go den med.
Fredzon_M  14:42 23/2 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
mannen från le havre +1p
nader och simin - en separation 0p
weekend -1p
pojken med cykeln -2p
haha, brukar försöka låta bli att kolla ställningen innan jag lägger min röst. men här ser det ju helt klart ut som om jag bara försöker vara motvalls.
Like Crazy 2p
Nader och Simin – en separation 1p
Pojken med cykeln -2p
Nader och Simin – en separation +1p
Pojken med cykeln 0p
Mannen från Le Havre -1p

Flera filmer jag var sugen på att kompa här men gjorde aldrig slag i saken. Mest sugen på Oslo och Avalon.
Fredzon_M  19:22 3/3 | Stäng | Nästa nya
Weekend -5p
Avalon -7p
Like Crazy -10p
Tomboy -11p
Svår grupp, plats 2-5 känns som ren dagsform.

Nader och Simin – en separation 3p
Bra och stabil rakt igenom. Mångfacetterad, tankeväckande och intressant.

Weekend 2p
Jag gillar att det är lite meta. Diskussionerna om heteronormerna är precis vad jag misstänker är lite syften med filmen. Vad den försöker förändra genom sin existens. I övrigt en mycket fin jordnära skildring av en kort förälskelse.

Oslo 31 augusti 1p
Såg den för ett par dagar sedan och den har växt. Det är några riktigt starka scener och inga riktiga svagheter. Kanske växer mer, har funderat endel på den.

Avalon -1p
Var länge sedan jag såg denna. Minns inte allt men kommer ihåg att jag blev väldigt positivt överraskad. Hade tänkt se om den, men nu verkar den inte gå vidare? Inte omöjligt att jag rankat den 2:a istället efter omtitt.

Pojken med cykeln -2p
Kanske orättvist, men det är svårt att inte jämföra med tidigare Dardenne-filmer jag sett. Denna saknar något de andra har, men den är ändå stabil. Lite kul att det är samma skådespelare som spelar pappan här som i Barnet. Tänker att det ska föreställa samma person.

Mannen från Le Havre -3p
Ingen stor fan av Kaurismäki, men han är småtrevlig. Väldigt stabil nivå på de jag sett. Minns denna som något av en besvikelse, men precis som med Pojken är det svårt att inte jämföra med tidigare filmer jag sett. Inte sugen på att se om denna, så det hamnar sist i väldigt tuff konkurrens.
Slutställning
Fredzon_M  21:30 4/3 | Stäng | Visa arv |